Kannatan. Muutenkin kun nuo rallit on aikalailla rankempia kalenterissa.Mahdollisia MM-ralleja ennen täysi-ikäisyyttä myös Meksiko, Argentiina, Australia ja NRF
Ei oikein muut kuin Henkka Toivonen. Mutta mitä nuorempana opettelet nopeaksi asvaltilla, sen paremmin se sitten sujuu kun tarve on. Siksipä Irlannin mestaruusssarja voisi olla Rovis juniorille parempi kuin Englannin vastaava.Muutenkin kun suomalaiskuskit ei oo oikeestaan koskaan olleet asvalttispesialisteja.
Tommi Mäkinen nyt oli ihan ok. Asfaltilla, mutta ei nyt koskaan mikään Gilles Panizzi.Ei oikein muut kuin Henkka Toivonen. Mutta mitä nuorempana opettelet nopeaksi asvaltilla, sen paremmin se sitten sujuu kun tarve on. Siksipä Irlannin mestaruusssarja voisi olla Rovis juniorille parempi kuin Englannin vastaava.
https://www.motorsport-news.co.uk/news/teenage-star-rovanpera-targets-rally-gb-debut/
Eli Jouhkin mukaan Wales on varmaa jos ajokortti tulee. Mahdollisia MM-ralleja ennen täysi-ikäisyyttä myös Meksiko, Argentiina, Australia ja NRF
Osallistuminen onnistuu alkukaudesta vain sellaisiin ralleihin, joissa voi ajaa 17-vuotiaana. Ensi kauden lopulla Rovanperä täyttää kuitenkin jo 18 vuotta, joten osallistumisoikeus laajenee.
https://yle.fi/urheilu/3-9671916?origin=rssMites muuten tämä ajokorttisääntö menee? Kun Rovis saa 17-vuotiaana Suomen ajokortin (ettei tarvi ryhtyä kikkailemaan englantilaisen kortin kanssa), niin eikö se kortti olekaan voimassa kaikkialla?
YLE:n jutussa kun mainittiin ettei Rovis pääse osallistumaan vielä ensikaudellakaan kuin enintään viiteen MM-rallliin.
lisäksi:- Rovanperähän saa ajaa MM-ralleja vain sellaisissa maissa, joissa 17-vuotias saa ajaa laillisesti. Tällaisia ralleja ovat ainakin Argentiina, Jyväskylä ja tietenkin loppukaudella Espanja, Wales sekä Australia, kun Kalle on täyttänyt jo 18 vuotta, Jouhki selvitti.
Kalle osallistuu [Walesissa] kaikella todennäköisyydellä R5-luokkaan ja ajaa joko Skodalla tai Fordilla. Skodahan on Kallelle jo tuttu auto, kun hän on ajanut sillä Latviassa ja voittanut Suomessakin SM-ralleja. Fordilla hän ei ole ajanut kovinkaan paljon, Jouhki valotti.
Vuosi 2014. Rovanperä istahtaa ensimmäisen kerran Toni Gardemeister Sports -tallin autoon. Entinen MM-sarjan rallikuski Toni Gardemeister seuraa, miten nuori kuski selviää ensi testistään. No, aika hyvin.
–Se, mikä kiinnitti huomiota, oli, että hän meni hemmetin kovaa varsinkin nopeilla osuuksilla. Hitaammilla ja teknisemmillä osuuksilla hän ei ole vielä parhaimmillaan. Hän käytti jarruvoimaa todella vähän, mikä teki ajamisesta pehmeää, Gardemeister muistelee.
–Aina puhutaan lahjakkuuksista, mutta heitä on erilaisia. On nopeita oppimaan ja sitten on luontaisia lahjakkuuksia. Kalle on sellainen. Hänellä kaikki tulee helposti. Hänen ajotekniikkansa on kuin luonnonlapsella. Kaikki tulee saman tien vaistomaisesti. On monia kuljettajia, jotka ajavat älyttömän kovaa, mutta joutuvat myös samalla miettimään asioita paljon enemmän.
Ei välittömästi, mutta tuosta testistä alkoi Gardemeisterin tallin ja Rovanperän yhteistyö, joka on jatkunut tähän päivään asti.
Kalle Rovanperän manageri Timo Jouhki kertoo nuoren suojattinsa debytoivan syksyllä MM-rallissa.
– Kalle tulee tänä vuonna ajamaan Englannin MM-rallin, Jouhki vahvistaa Keskisuomalaiselle.
Lokakuun 1. päivä syntymäpäiväänsä viettävä Rovanperä saa poikkeusluvalla ajokortin 17-vuotiaana, mikä mahdollistaa ajamisen MM-tasollakin.
– Kallen pitää tietysti suorittaa ensin kortti, mutta eiköhän se nyt onnistu, koska on kirjalliset suorittanut jo aikaisemmin. Ajokoe täytyy siis vielä suorittaa, mutta uskoisin, että se ei ole ongelma, Jouhki lohkaisee viitaten ralliässän ajotaitoihin.
Rovanperä kisaa Jouhkin mukaan R5-luokan autolla, joka on joko Skoda tai Ford.
– Saisi ajaa ihan WRC-autoakin, mutta ei ole mitään järkeä lähteä suoraan MM-kisoihin WRC-autolla. Mieluummin lähdetään hakemaan tässä kohtaa kokemusta MM-kisoista.
Kaikkiaan Rovanperän tämän vuoden ralliohjelmassa riittää kisoja niin Latviassa, Italiassa kuin SM-rallissakin.
– Kalle ajanee 17 kisan ohjelman, mikä on tosi paljon, mutta ne kisat tulivat vähän puskista.
Tehdastalliin alaikäisenä?
WRC-auton puikoissakin Rovanperä on jo nähty, sillä kotoa Puuppolasta oli lyhyt matkaa testaamaan Toyotaa.
– Kalle testasi viime kesänä ja syksynä päivän tai pari Toyotaa. Auto oli siinä vaiheessa vielä kehitysvaiheessa, mutta ihan kunnon ralliauto.
Rallin ihmepojan perässä ovat muutkin tehdastallit ja tallipäälliköt, joten Jouhki pääsee neuvottelemaan tulevista sopimuksista hyvistä asetelmista.
– Kalleen on kiinnostusta laaja-alaisesti eri talleista. Hän voi hyvinkin olla alle 18-vuotiaana jonkun tallin kirjoilla – ja se on hyvinkin todennäköistä, Jouhki valaisee neuvottelutilannetta.
Kalle Rovanperä on ajanut kaksi SM-rallia ja vienyt molemmat näytöstyyliin. Nuorukaisen managerina toimivan Timo Jouhkin mukaan kyseessä on todellinen poikkeuslupaus monellakin tavalla. Lähtökohdat ja perintötekijät ovat kunnossa, kun jo isä Harri Rovanperä ajoi pitkän ja komean ralliuran, joka on ollut innoittamassa myös poikaa lajin pariin pienestä pitäen.
– Harri ei ole työntänyt, mutta on se ralli tullut kuitenkin sillä tavalla verenperintönä, että Kalle on pienestä pitäen ajanut kaikenlaisia moottorivehkeitä, joka on luonut erittäin hyvän pohjan kehittää motorikkaa, tasapainoa ja silmä-koordinaatiota, jo Harrin managerina toiminut ja Kalleakin neljä vuotta auttanut Jouhki kertoo taustoista.
Useimmilla huippukuskeilla on erittäin hyvä visuaalinen havainnointikyky.
– Kyllä Kallella on ilmeisen paljon luontaista kykyä. Kaikessa urheilussa on niin kutsuttua lahjakkuutta, joka on synnynnäistä ja geneettistä. Jo pienenä tehty touhuaminen on antanut mahdollisuuden niille ominaisuuksille kehittyä.
Jo kahdeksanvuotiaasta asti rallia ajaneen poikkeuslahjakkuus näkyy juuri liukkaalla kelillä ajettaessa, sillä Kalle ajoi nuorena paljon jääradalla ja lumella.
– Kalle on oppinut ajamaan talven liukkailla keleillä, joissa hän on erityisen hyvä. Jos vertaa sora-ajamiseen, niin samoihin kilpakumppaneihin nähden ero soralla voi olla 0,5 sekuntia kilometrillä, kun lumella se on tuplasti eli sekunnin kilometriltä, Jouhki kertoo.
– Se varmasti johtuu siitä, että lumella ja jäällä on harjoiteltu ja lähdetty alun perin ajamaan, mistä tulee sellainen perstuntuma.
Nuotit vievät mestariksi
Alustoista heikoin on asvaltti, joka on monelle suomalaiselle maailmanmestarillekin aiheuttanut tuskaa. Tähän osa-alueeseen taustajoukot lähtivät hakemaan kehitystä Italian rallisarjasta, jossa nuorukainen saa kullanarvoista oppia jo nuorena.
– Siihen hänellä ei ole sellaista samaista luontaista tuntumaa.
Ajotaitojen sijaan isoin kehityskohde löytyy kuitenkin nuoteista ja niistä tarkasti ajamisesta.
– Kallenkin kehityksessä nuotitus on se osa-alue, joka on puutteellisin tällä hetkellä, Jouhki tietää.
– Se on ihan taito tehdä sitä nuottia. Se vaatii pitkäaikaista harjoitusta, että oppii sen tekemään oikealla tavalla ja mukauttamaan.
Taito harjaantuu nuotittamalla ja kisaamalla, minkä lisäksi vinkkejä ja niksejä tulee konkareilta.
– Kokeneita karttureita ja kuskeja on auttamassa siinä, esimerkiksi Gardemeisterin Tonin kanssa ovat yhdessä istuneet autossa ja käyneet sitä läpi.
Nuotittamistekniikoissakin tulee pitää tarkkuus matkoissa mukana.
– Ne täytyy itse oppia, eivätkä ne tule ihan itsestään. Ilman ”täydellistä” nuotituskykyä ei tule myöskään mestaria.
Ei painanut, kakkossija kotiin :thumbup:Painaakohan Andreucci vielä ohi, 9 sekuntia eroa ennen vikaa pätkää joka kai nyt menossa
Ei tullut... Keskeytys viimeiselle siirtymällä. Tekniikka petti...Ei painanut, kakkossija kotiin :thumbup: