Kalle Rovanperä - Pojasta polvi paranee jne

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Näin totesi Jouhki kun sopimus julkaistiin Skodalle. Toki näistä pääsee eroon mutta ei ollut ainakaan suunnitelmissa lähteä vielä ensikaudeksi WRC:n rattiin...


"Kyseessä on ihan ammattilaissopimus ja se on monivuotinen. Tarkoituksena ei ole heti ensi kaudella voittaa WRC2-luokan mestaruutta, Jouhki paljasti."
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Näin totesi Jouhki kun sopimus julkaistiin Skodalle. Toki näistä pääsee eroon mutta ei ollut ainakaan suunnitelmissa lähteä vielä ensikaudeksi WRC:n rattiin...


"Kyseessä on ihan ammattilaissopimus ja se on monivuotinen. Tarkoituksena ei ole heti ensi kaudella voittaa WRC2-luokan mestaruutta, Jouhki paljasti."
KSML:ssä sanottiin myös tuolloin, että 2+1 sopimus. Skodan WRC1-luokkaan paluun huhuthan ovat myös voimistuneet. Talli muutti uusiin tiloihin ja esim Skoda Fabia R5 twitter-tili suljettiin ja avattiin uusi Skoda Motorsportin nimissä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7574
KSML:ssä sanottiin myös tuolloin, että 2+1 sopimus. Skodan WRC1-luokkaan paluun huhuthan ovat myös voimistuneet. Talli muutti uusiin tiloihin ja esim Skoda Fabia R5 twitter-tili suljettiin ja avattiin uusi Skoda Motorsportin nimissä.
Tää on kyllä mielenkiintoinen seikka. Jos paluu on suunnitteilla niin ei Skodan kannata missään nimessä päästää Rovanperää muualle.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7574
Ja siitä ihan uunituoreita Jouhkin kommentteja: https://yle.fi/urheilu/3-10209016

Skoda-pesti on Rovanperälle ihanteellinen, mutta manageri seuraa tilannetta tarkasti. Aikaisintaan rallin superlahjakkuus vapautuu kuljettajamarkkinoille vuoden 2019 lopussa.

- Kallen sopimus on kolmevuotinen, mutta jos hän pääsee WRC-tiimiin, hän saa lähteä kahden vuoden jälkeen. Meillä on sellainen optio sopimuksessa, paljastaa Jouhki.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7574
"Tulevaisuuden maailmanmestareita" on aina ollut, mutta Rovanperä saattaa ihan oikeasti olla sellainen. On vaikea löytää mitään heikkouksia tuosta paketista. Se tärkein eli nopeus on jo tuon ikäiseksi ihan uskomattomalla tasolla. Mutta kun Rovanperä ei ole pelkästään huippunopea vaan myös todella varma. Ajotyylikin on niin siisti, ettei noillakaan vauhdeilla tule jatkuvasti tilanteita ja perä roiku ojissa. Lisäksi korvienväli ja keskittymiskyky tuntuvat olevan rautaa, niin ainekset menestykseen ovat todellakin kohdallaan. Se ensimmäinen kunnon ulosajokaan "ei tuntunut missään". Myös tekninen tietämys ja auton säätäminen ovat hallussa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Tosi suvereenia hallintaa oli Jyskälä ja vikana päivänäkin vielä kasasi itsensä yrittämään ajaa Greensmith kiinni.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7574
Miksi Kalle Rovanperä oli täysin ylivoimainen? Kartanlukija paljasti syyn

Rovanperän kartanlukija Jonne Halttunen tietää, mistä hurja iskukyky on lähtöisin.

– Kallen nuotista ajaminen on parantunut tosi paljon. Tällaiset vaikeat olosuhteet vaativat tarkkaa nuottia ja teiden tuntemista. Toki Kalle on kehittynyt myös kuljettajana. Enempi kyse on kuitenkin siitä, että hän ajaa paremmin nuotista eikä vain muistista, Halttunen korosti MTV Sportille.

Rovanperä kyykytti Walesissa huomattavasti kokeneempaa tallikaveriaan Pontus Tidemandia, joka jäi suomalaisnuorukaisen jalkoihin heti kättelyssä.

– Tiedettiin, että muille pärjätään, mutta Pontuksen vauhti oli arvoitus. Saatiin heti perjantaina iso ero tehtyä. Lähdettiin ajamaan kovaa, mutta vältettiin riskejä. Heti nähtiin, että kyyti riittää, Halttunen summasi kisan.

– Varmaan sellaisella 90-prosenttisella vauhdilla ajettiin perjantain jälkeen. Yhtään osumaa ei edes tullut autoon. Kierreltiin kiviä ja otettiin varman päälle.

Kauden ensimmäinen voitto WRC2-luokassa maistui suomalaisparille. Silti se oli vasta alkusoittoa sille, mihin Rovanperä ja Halttunen voivat tulevaisuudessa yltää.

– On tämä toki hieno juttu, mutta meillä on Kallen kanssa tavoitteet aika korkealla. Puhuttiin heti kisan jälkeen, että toivottavasti tämä on vain yksi monista voitoista, Halttunen totesi.

– Pitää vain jatkaa tosi nöyrästi töitä, että päästäisiin korkeammalle vielä tässä lajissa. Jos halutaan joskus pärjätä isoille pojille, tason on oltava vielä aika paljon kovempi. Vaikka WRC2:ssa nyt pärjätään, se tuskin vielä riittää WRC:n puolella. Pitää olla hyvin nöyrä ja rehellinen itselle.
https://www.mtv.fi/sport/ralli/uutinen/artikkeli/miksi-kalle-rovanpera-oli-taysin-ylivoimainen-kartanlukija-paljasti-syyn/7105658#gs.kNLOR2c
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
963
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Kuinkahan paljon harmittaa ja hävettää noita muita R5 kuskeja. Poika tulee pienemmällä kokemuksella ja on TÄYSIN ylivoimainen, toiset ajellu jo vuosia noilla vehkeillä.

Mun mielestä ei voi laittaa pelkästään mm-tilanteen varmisteluun, ero kumminkin noin iso.

Kontrollointia 90% vauhdilla ilman riskejä kiviä kierrellen:thumbup:
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Kuinkahan paljon harmittaa ja hävettää noita muita R5 kuskeja. Poika tulee pienemmällä kokemuksella ja on TÄYSIN ylivoimainen, toiset ajellu jo vuosia noilla vehkeillä.
Niin eihän Kallella ole kuin 22 kisaa R5 Skodalla takana, 5 R5 Fiestalla, 6 R5 pökötillä ja 4 S2000 Skodalla. Vastaavasti esimerkiksi Huttuselle Wales oli 12 ralli nelivetoisella. Kalle oli vasta toinen kerta Walesissä, mutta niin Huttusellakin, eikä Tidemandkaan ollut ajanut Walesissä kun 2 kertaa aikaisemmin.

En väitä etteikö Rovanperä olisi ajanut täysin ylivoimaisesti, mutta on myös täysin naurettavaa väittää Rovanperällä olevan pieni kokemus. Kallella on urallaan 10 ralli starttia vähemmän kuin Sunisella ja katsottaessa Kallen ohjelmaa ja kenen autolla ajetaan ja mitä kypärässä lukee, niin ei varmasti aja ainakaan vähiten testiä WRC2-porukasta.

Vertailuksi Sunisella oli 14 rallia ajettuna ennen WRC3-debyyttiä ja 22 ennen WRC2-debyyttiä, WRC3 ajoi autolla, jolla ei ollut kilpaillut ennen ja S2000 oli 3 kisaa takana. Kallella 40 starttia ennen WRC2-debyyttiä, jolloin hän oli jo ajanut 3 rallia samalla Fiestalla, jolla teki debyytin ja 27 kisaa nelivetoisella. Kalle on nuori, mutta samalla jo todella kokenut verrattuna moneen muuhun kaveriin, joka tulee antamaan näyttöjä WRC2-luokkaan.
 

abudhabi

Member
Liittynyt
21.4.2012
Viestit
6
Niin eihän Kallella ole kuin 22 kisaa R5 Skodalla takana, 5 R5 Fiestalla, 6 R5 pökötillä ja 4 S2000 Skodalla. Vastaavasti esimerkiksi Huttuselle Wales oli 12 ralli nelivetoisella. Kalle oli vasta toinen kerta Walesissä, mutta niin Huttusellakin, eikä Tidemandkaan ollut ajanut Walesissä kun 2 kertaa aikaisemmin.

En väitä etteikö Rovanperä olisi ajanut täysin ylivoimaisesti, mutta on myös täysin naurettavaa väittää Rovanperällä olevan pieni kokemus. Kallella on urallaan 10 ralli starttia vähemmän kuin Sunisella ja katsottaessa Kallen ohjelmaa ja kenen autolla ajetaan ja mitä kypärässä lukee, niin ei varmasti aja ainakaan vähiten testiä WRC2-porukasta.

Vertailuksi Sunisella oli 14 rallia ajettuna ennen WRC3-debyyttiä ja 22 ennen WRC2-debyyttiä, WRC3 ajoi autolla, jolla ei ollut kilpaillut ennen ja S2000 oli 3 kisaa takana. Kallella 40 starttia ennen WRC2-debyyttiä, jolloin hän oli jo ajanut 3 rallia samalla Fiestalla, jolla teki debyytin ja 27 kisaa nelivetoisella. Kalle on nuori, mutta samalla jo todella kokenut verrattuna moneen muuhun kaveriin, joka tulee antamaan näyttöjä WRC2-luokkaan.
Pitää toki muistaa että esim. Sunisella on MM-startteja 38kpl, Tidemandilla 45 ja Kallella 8kpl. Yksi MM-Ralli vastaa 3-4 kansallisen tason kilpailua. 30 MM-Rallia enemmän on n. 10,000ek km mikä vastaa n. 120kpl kansallisia ralleja (80ek km keskiarvolla).

Erikoinen fakta on muuten, että Kallella on tällä hetkellä eniten ajettuja pohja-aikoja kuluneella kaudella. Kallella 49, Tidemand 46 ja Kopechy 36.

Kaikkien aikojen WRC2 pohja-aika listauksessa Kalle nousi jo sijallle neljä 68:lla pohja-ajalla, esimerkkinä Sunisella 19 ajetun kilpailun jälkeen 61 pohja-aikaa, Kallella 8:ssa kilpailussa 68.. Keskimäärin kallelle on siis kertynyt 8,50 pohja-aikaa per kisa. Vastaava luku on Tidemandilla (Eniten pohja-aikoja WRC2:ssa) 3,95.. Toisena tilastossa on Lappi ja hänena vastaava luku on 7,35, Sunisella 3,21 ja listalta löytyy myös Tänäk joka menee Kallen edelle 9,14 keskiarvolla.

Joten kyllä statistiikka on myös jossainmäärin Kallen puolella mielestäni..
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuli myös varmaan selväksi, että Kallen olisi ollut ihan turha mennä Brittein sarjaan ajamaan, tämän vuoden mestari Matt Edwards hävisi Kallelle 10 minuuttia. No, tokan päivän päätteeksi David Bogie oli vain 2:53 Kallea perässä ja samoin Tom Cave oli jopa joillain pätkillä Kallea nopeampi, mutta rengasrikko pudotti 11 minuuttia.
 
Viimeksi muokattu:

abudhabi

Member
Liittynyt
21.4.2012
Viestit
6
Tuli myös varmaan selväksi, että Kallen olisi ollut ihan turha mennä Brittein sarjaan ajamaan, tämän vuoden mestari Matt Edwards hävisi Kallelle 10 minuuttia. No, tokan päivän päätteeksi David Bogie oli vain 2:53 Kallea perässä ja samoin Tom Cave oli jopa joillain pätkillä Kallea nopeampi, mutta rengasrikko pudotti 11 minuuttia.
Cave ajoi ulos ja jäi jumiin penkkaan. Kiitteli tästä tänään twitterissä nostaji :)
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Kuhan ei nyt aleta taas hypettää liikaa?

Tuoreessa muistissa ilmaveivi-Granlund!!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuhan ei nyt aleta taas hypettää liikaa?
Samaa mieltä, ens vuosi ajetaan vielä WRC2:ssa ja opetellaan kisoja.

Cave ajoi ulos ja jäi jumiin penkkaan. Kiitteli tästä tänään twitterissä nostaji :)
No niin, sehän on sitten vielä Kallen hyväksi, jos varmistelevan Kallen tahtiin ajanut kuski ei pysy tiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös