AnttiL
Reittinörtti
Neljän pätkän jälkeen Kalle on kolmantena, 6 sekuntia kärjestä ja ekoilla pätkillä hidasti hajonnut käsijarru.
Koko juttu: http://www.urheiluuutiset.com/mm-debyytti-lahestyy-rovanpera-odottaa-walesia-innolla-tulee-kovatasoisin-wrc2-kisa-talla-kaudella/Latvian EM-rallissa viime viikonloppuna kolme kuljettajaa erottui vauhtinsa puolesta muista kuljettajista. He olivat voittoon ajanut Nikolay Gryazin, lauantaina rallia aina auton sähköongelmiin asti johtanut Alexey Lukyanuk, sekä lopulta Gryazinin jälkeen toiseksi sijoittunut Kalle Rovanperä, jolle nyt ajettu ralli oli ensimmäinen EM-tasolla, sekä ensimmäinen M-Sportin Fordilla. Aiemmin Rovanperä on kilpaillut Skoda Fabia R5:llä, sekä Peugeot 208 T16:lla.
– Avauspäivä meni ihan hyvin, ensimmäiset kisakilometrit uudella autolla. Vauhti oli kuitenkin ihan hyvää. Niin kun olen sanonut, niin joka autolla pääsee kovaa. Mutta sitten kun pitää ajaa ”limitillä”, niin sitten tarvitse kilometrejä. Kyllähän nytkin ”limitillä” pystyi ajamaan, mutta sitten tuli pieniä virheitä koko ajan. Se ottaa aikaa, varmuus ei tule kuin kilometrien myötä, Rovanperä muistuttaa.
– Viimeinen ajopäivä oli hyvä. Kokeiltiin aika paljon kaikenlaisia juttuja ja auto meni tosi paljon parempaan suuntaan. Aamun ensimmäinen pätkä meni tosi hyvin, siinä saatiin heti hyvä ”attack” päälle. Ja viimeisestä lenkistä näkee, että heti kun siisti ajoa, niin heti pystyttiin pohja-aikoihin. Se on sitä, että virheet kun saa pois, niin aika on hyvä, Rovanperä sanoo.
Nyt ajetun kaksipäiväisen rallin jälkeen Rovanperällä oli jo olemassa selkeä näkemys siitä millainen auto M-Sportin Ford Fiesta R5 on.
– Pienellä tiellä auto on tosi hyvä ja sopii minun ajotyyliin hyvin. Mutta isolla tiellä on aika paljon vielä tekemistä sen kanssa. Yleensä olen parhaimmillani isolla tiellä. Se on vain totuttava siihen, että pitää olla ihan erilainen ajotyyli ja kaikki geometria toimii autossa ihan eri tavalla. Säädötkin muuttaa autoa ihan erilailla. Kyllä se vie aikaa vaikka kuinka kovaa yrittäisi ajaa, Rovanperä muistuttaa.
Rovanperän mukaan oli todella tärkeää, että hän pääsi ajamaan hänelle uudella autolla ja uudessa tallissa rallin ennen Walesissa tapahtuvaa MM-debyyttiä.
– Todella hyvä juttu. Testikilometrejä ei kuitenkaan tullut (ennen Latvian EM-rallia) kuin se vajaat 50, niin kyllä tämä nyt ajettu parisataa kisakilometriä on tosi hyvä siihen pohjalle. Kisassa tulee niitä asioita mistä oppii eniten, niin Walesissa olisi mennyt aika kauan aikaa, että olisi oppinut ne asiat mitä täällä Latviassa nyt. Siihen nähden tosi hyvä homma, olisi ollut paljon huonompi tilanne lähteä ilman tätä kisaa Walesiin.
Ja juuri sen ”limitin” eli rajojen löytämiseen nyt tulleet kisakilometrit uudella autolla tarjosivat parhaan mahdollisen tilaisuuden.
– Kyllä se on tärkein juttu, ne kilometrit, millä saadaan se ”limitillä” ajaminen virheettömäksi. Kovaa pääsee aina, mutta tulee virheitä. Skodallakin kun on ajanut niin on huomannut, että vaikka ajetaan täysiä, niin kun saa kilometrejä, eipä tule virheitä kisoissa enää ollenkaan. Sieltä se vaan tulee, ajamalla.
https://areena.yle.fi/1-4193987 Kallen osuus alkaa 17 minuutin kohdallaKalle on näköjään huomenna vieraana Arto Nybergin ohjelmassa.
Olisi varmasti paras vaihtoehto, kun pääsisi ajamaan ja opettelemaan uusia ralleja tutulla autolla ja renkailla.Motorsport News ilmeisesti huhuilee että Kalle ajaisi ensi kaudella Skodaa Pirellin väreissä.
[/QUOTE]Mikä ihmeen tynkäkisa tämä nyt oli? ei yhtään viimekauden vakio WRC kuljettajaa mukana? oliko tässä joku boikotti vai mikä?
Suomen media uutisoi asiaa pelkästään Kallen twiittauksen perusteella. Eivät viitsi edes googlata kilpailun tuloksia.
Kalle voitti Memorial Bettegan Italiassa Ford Fiesta RS WRC:llä. Taakse jäivät Oscar Solberg ja Teemu Suninen samanlaisilla autoilla.
Monzan kisassa sentään ajettiin yli 168km erikoiskokeita, eli ei se mikään pikku stadionkisa ole. jjv:n viimevuotista raporttia kannattaa lukea uudelleen ajatuksen kanssa.
Se noita tapahtumia yhdistää että nettisivut ovat kaameaa sontaa ja tulospalvelu raahautui tunteja myöhässä.