Varmaan siitä, että aika yleiseksi tavaksi on tullut antaa heti uusi tuote. Tosin tuskinpa moni uskoo uuden auton ostajan olevan oikeutettu saamaan uuden auton pikkuvian takia. Myyjällä on oikeus valita ja monissa tuotteissa se uuden antaminen on vaivattomampaa.Miksihän muuten noinkin moni luuli, ettei myyjällä ole oikeus korjata tuotetta, vaan heti pitäis uutta lykätä tilalle?:doubtful:
Meille käy 'joskus' että jämy antaa kokonaan uuden tuotteen, josta on vain yksi osa rikki. Noista on saanut räksyttää ja ovat oppineet tavoille.Varmaan siitä, että aika yleiseksi tavaksi on tullut antaa heti uusi tuote. Tosin tuskinpa moni uskoo uuden auton ostajan olevan oikeutettu saamaan uuden auton pikkuvian takia. Myyjällä on oikeus valita ja monissa tuotteissa se uuden antaminen on vaivattomampaa.
Olet väärässä. Aatteleppa vaikka että mun myymästä imurista on suulake rikki, niin ei sen takia uutta imuria anneta. Mutta tapauskohtaisestihan sitten tavarantoimittaja noita hoitaa. Jos myyn pelkän suulakkeen ja se on rikki, niin silloin varmaan annan uuden suulakkeen, enkä rupee sitä korjailemaan.Oonkos ihan väärässä, kun muistelen, että jos tavara on pakasta vedettynä jo rikki (dead on arrival), niin asiakkaan ei ole pakko suostua huoltoon, vaan hänelle kuuluu antaa uusi ja toimiva tuote tilalle? Mulla on käynyt noin ainakin kovalevyn, kuulokkeiden ja monitorin kanssa ja joka kerta olen saanut uuden tilalle.
Jeps. Puhdas kuljestusasiakirja tuotteesta ja yht'äkkiä onkin kotona rikki? Missä vaiheessa hajosi?Viallista tuotetta ei tarvitse ottaa vastaan, tosin sun täytyisi huomata se jo kaupassa. Kauppa on usein sopinut tavarantoimittajan kanssa toimintatavat, joten vaihto uuteen perustuu usein siihen.
Onko nyt kysymyksessä se, että tulit suihkunraikkaana kotiin ja kuljestuksesi onkin kotona rikki, vaimo nälvii siitä, että missä vaiheessa se hajosi?Jeps. Puhdas kuljestusasiakirja tuotteesta ja yht'äkkiä onkin kotona rikki? Missä vaiheessa hajosi?
Usein tavarantoimittajat tulee näissä kyllä vastaan. Harvoin jää asiakkaan harmiksi.
Ehkä ne on vähän tyhmiä.Miksihän muuten noinkin moni luuli, ettei myyjällä ole oikeus korjata tuotetta, vaan heti pitäis uutta lykätä tilalle?:doubtful:
Niin, aivan.Ehkä ne on vähän tyhmiä.
Niin siis olisi pitänyt olla vähän täsmällisempi. En tarkoittanut tommosta tilannetta, jossa virhe voidaan noin helposti korjata, vaan esimerkiksi tilannetta, jossa imuri päästäisi savut välittömästi pihalle tai ei edes lähtisi käyntiin. En kyllä itse mukisematta suostuisi siihen, että tuossa tilanteessa alettaisiin läpikäymään pahimmillaan usean viikon huoltoreissua.Olet väärässä. Aatteleppa vaikka että mun myymästä imurista on suulake rikki, niin ei sen takia uutta imuria anneta. Mutta tapauskohtaisestihan sitten tavarantoimittaja noita hoitaa. Jos myyn pelkän suulakkeen ja se on rikki, niin silloin varmaan annan uuden suulakkeen, enkä rupee sitä korjailemaan.
Lisäksi esim. kaikenlaiset takuu, yms. ehdot on kovin erilaisia riippuen esim. kalustehommissa katseluetäisyys on 1 metri ja kelvineitä tulisi olla 5500. Eli millään isonnuslasilla ei voi 'naarmuja' etsiä.
Kyllähän joka alalle on säännöt laadittu, kuinka nopesti pitää reagoida yms.Niin siis olisi pitänyt olla vähän täsmällisempi. En tarkoittanut tommosta tilannetta, jossa virhe voidaan noin helposti korjata, vaan esimerkiksi tilannetta, jossa imuri päästäisi savut välittömästi pihalle tai ei edes lähtisi käyntiin. En kyllä itse mukisematta suostuisi siihen, että tuossa tilanteessa alettaisiin läpikäymään pahimmillaan usean viikon huoltoreissua.
Onhan se vähän eri ruveta kovalevystä yhtä tavua, kuulokkeista desibeliä tai monitorista pikseliä vaihtamaan kuin vaikka pölynimuriin ehjä rengas.Oonkos ihan väärässä, kun muistelen, että jos tavara on pakasta vedettynä jo rikki (dead on arrival), niin asiakkaan ei ole pakko suostua huoltoon, vaan hänelle kuuluu antaa uusi ja toimiva tuote tilalle? Mulla on käynyt noin ainakin kovalevyn, kuulokkeiden ja monitorin kanssa ja joka kerta olen saanut uuden tilalle.
Joo ei noi kaikki ole parhaita esimerkkejä tämän suhteen, koska ainoa noista mitä oltaisiin voitu huoltaa oli tuo monitori. Uuden löivät kuitenkin kouraan välittömästi.Onhan se vähän eri ruveta kovalevystä yhtä tavua, kuulokkeista desibeliä tai monitorista pikseliä vaihtamaan kuin vaikka pölynimuriin ehjä rengas.
Kuvittelisin.
Lennonin Joni on tehny susta biisin.Ja kuvittelenkin.
Pölynimuri erikoisvarustein, sidebyside-jää-pakastinkaappi jääpalakoneella. Tuollaisen kysyntä lienee aika pienehköä.Kyllähän joka alalle on säännöt laadittu, kuinka nopesti pitää reagoida yms.
Meillä oli sidebyside-jää-pakastinkaapissa vika, ja kyllä siinä useampi viikko meni, ennenkuin vika löytyi jääpalakoneesta ja siihen uudet osat ja piirikortti.
Kun on kyse pölynimurista, niin kohtuullinen korjausaika lienee tuo kaksi viikkoa, jos olisi kyse ihan perus jää-pakastinkaapista, niin hyväksyttävää lienee pari-kolme päivää.kilpailu- ja kuluttajavirasto sanoi:Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on. Kohtuullista korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa