Visaliiga, osa VIII: Mälsä oikeus eli Mälsis (päättyy 24.1.2016 klo 23:59)

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Olisit vaan rehellisesti laittanut mahtipontisesti kännykän ostajan nimeksi Järnärin. Järner kuulostaa... Jokuselta.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Miksihän muuten noinkin moni luuli, ettei myyjällä ole oikeus korjata tuotetta, vaan heti pitäis uutta lykätä tilalle?:doubtful:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Miksihän muuten noinkin moni luuli, ettei myyjällä ole oikeus korjata tuotetta, vaan heti pitäis uutta lykätä tilalle?:doubtful:
Varmaan siitä, että aika yleiseksi tavaksi on tullut antaa heti uusi tuote. Tosin tuskinpa moni uskoo uuden auton ostajan olevan oikeutettu saamaan uuden auton pikkuvian takia. Myyjällä on oikeus valita ja monissa tuotteissa se uuden antaminen on vaivattomampaa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Varmaan siitä, että aika yleiseksi tavaksi on tullut antaa heti uusi tuote. Tosin tuskinpa moni uskoo uuden auton ostajan olevan oikeutettu saamaan uuden auton pikkuvian takia. Myyjällä on oikeus valita ja monissa tuotteissa se uuden antaminen on vaivattomampaa.
Meille käy 'joskus' että jämy antaa kokonaan uuden tuotteen, josta on vain yksi osa rikki. Noista on saanut räksyttää ja ovat oppineet tavoille.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Oonkos ihan väärässä, kun muistelen, että jos tavara on pakasta vedettynä jo rikki (dead on arrival), niin asiakkaan ei ole pakko suostua huoltoon, vaan hänelle kuuluu antaa uusi ja toimiva tuote tilalle? Mulla on käynyt noin ainakin kovalevyn, kuulokkeiden ja monitorin kanssa ja joka kerta olen saanut uuden tilalle.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Viallista tuotetta ei tarvitse ottaa vastaan, tosin sun täytyisi huomata se jo kaupassa. Kauppa on usein sopinut tavarantoimittajan kanssa toimintatavat, joten vaihto uuteen perustuu usein siihen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Oonkos ihan väärässä, kun muistelen, että jos tavara on pakasta vedettynä jo rikki (dead on arrival), niin asiakkaan ei ole pakko suostua huoltoon, vaan hänelle kuuluu antaa uusi ja toimiva tuote tilalle? Mulla on käynyt noin ainakin kovalevyn, kuulokkeiden ja monitorin kanssa ja joka kerta olen saanut uuden tilalle.
Olet väärässä. Aatteleppa vaikka että mun myymästä imurista on suulake rikki, niin ei sen takia uutta imuria anneta. Mutta tapauskohtaisestihan sitten tavarantoimittaja noita hoitaa. Jos myyn pelkän suulakkeen ja se on rikki, niin silloin varmaan annan uuden suulakkeen, enkä rupee sitä korjailemaan.

Lisäksi esim. kaikenlaiset takuu, yms. ehdot on kovin erilaisia riippuen esim. kalustehommissa katseluetäisyys on 1 metri ja kelvineitä tulisi olla 5500. Eli millään isonnuslasilla ei voi 'naarmuja' etsiä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Viallista tuotetta ei tarvitse ottaa vastaan, tosin sun täytyisi huomata se jo kaupassa. Kauppa on usein sopinut tavarantoimittajan kanssa toimintatavat, joten vaihto uuteen perustuu usein siihen.
Jeps. Puhdas kuljestusasiakirja tuotteesta ja yht'äkkiä onkin kotona rikki? Missä vaiheessa hajosi?

Usein tavarantoimittajat tulee näissä kyllä vastaan. Harvoin jää asiakkaan harmiksi.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Jeps. Puhdas kuljestusasiakirja tuotteesta ja yht'äkkiä onkin kotona rikki? Missä vaiheessa hajosi?

Usein tavarantoimittajat tulee näissä kyllä vastaan. Harvoin jää asiakkaan harmiksi.
Onko nyt kysymyksessä se, että tulit suihkunraikkaana kotiin ja kuljestuksesi onkin kotona rikki, vaimo nälvii siitä, että missä vaiheessa se hajosi?

Ei muuten, mutta tosiaan pitää ensin keskustella vaihtoehdoista ja jos mikään ei pelää, niin viimeinen on kaupan purku. Harvoin tulee huonolla tuurilla kämäinen luuri. Paskamainen homma on se, että joku suutuksissaan rupeaa levittämään kämäisen luurin koskevan ihan kaikkea kyseistä yksilöä.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Olet väärässä. Aatteleppa vaikka että mun myymästä imurista on suulake rikki, niin ei sen takia uutta imuria anneta. Mutta tapauskohtaisestihan sitten tavarantoimittaja noita hoitaa. Jos myyn pelkän suulakkeen ja se on rikki, niin silloin varmaan annan uuden suulakkeen, enkä rupee sitä korjailemaan.

Lisäksi esim. kaikenlaiset takuu, yms. ehdot on kovin erilaisia riippuen esim. kalustehommissa katseluetäisyys on 1 metri ja kelvineitä tulisi olla 5500. Eli millään isonnuslasilla ei voi 'naarmuja' etsiä.
Niin siis olisi pitänyt olla vähän täsmällisempi. En tarkoittanut tommosta tilannetta, jossa virhe voidaan noin helposti korjata, vaan esimerkiksi tilannetta, jossa imuri päästäisi savut välittömästi pihalle tai ei edes lähtisi käyntiin. En kyllä itse mukisematta suostuisi siihen, että tuossa tilanteessa alettaisiin läpikäymään pahimmillaan usean viikon huoltoreissua.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Niin siis olisi pitänyt olla vähän täsmällisempi. En tarkoittanut tommosta tilannetta, jossa virhe voidaan noin helposti korjata, vaan esimerkiksi tilannetta, jossa imuri päästäisi savut välittömästi pihalle tai ei edes lähtisi käyntiin. En kyllä itse mukisematta suostuisi siihen, että tuossa tilanteessa alettaisiin läpikäymään pahimmillaan usean viikon huoltoreissua.
Kyllähän joka alalle on säännöt laadittu, kuinka nopesti pitää reagoida yms.

Meillä oli sidebyside-jää-pakastinkaapissa vika, ja kyllä siinä useampi viikko meni, ennenkuin vika löytyi jääpalakoneesta ja siihen uudet osat ja piirikortti.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Oonkos ihan väärässä, kun muistelen, että jos tavara on pakasta vedettynä jo rikki (dead on arrival), niin asiakkaan ei ole pakko suostua huoltoon, vaan hänelle kuuluu antaa uusi ja toimiva tuote tilalle? Mulla on käynyt noin ainakin kovalevyn, kuulokkeiden ja monitorin kanssa ja joka kerta olen saanut uuden tilalle.
Onhan se vähän eri ruveta kovalevystä yhtä tavua, kuulokkeista desibeliä tai monitorista pikseliä vaihtamaan kuin vaikka pölynimuriin ehjä rengas.

Kuvittelisin.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Onhan se vähän eri ruveta kovalevystä yhtä tavua, kuulokkeista desibeliä tai monitorista pikseliä vaihtamaan kuin vaikka pölynimuriin ehjä rengas.

Kuvittelisin.
Joo ei noi kaikki ole parhaita esimerkkejä tämän suhteen, koska ainoa noista mitä oltaisiin voitu huoltaa oli tuo monitori. Uuden löivät kuitenkin kouraan välittömästi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kyllähän joka alalle on säännöt laadittu, kuinka nopesti pitää reagoida yms.

Meillä oli sidebyside-jää-pakastinkaapissa vika, ja kyllä siinä useampi viikko meni, ennenkuin vika löytyi jääpalakoneesta ja siihen uudet osat ja piirikortti.
Pölynimuri erikoisvarustein, sidebyside-jää-pakastinkaappi jääpalakoneella. Tuollaisen kysyntä lienee aika pienehköä.

Useamman viikon korjausaika ei ole hyväksyttävää kuluttajakaupassa

kilpailu- ja kuluttajavirasto sanoi:
Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on. Kohtuullista korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa
Kun on kyse pölynimurista, niin kohtuullinen korjausaika lienee tuo kaksi viikkoa, jos olisi kyse ihan perus jää-pakastinkaapista, niin hyväksyttävää lienee pari-kolme päivää.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Homma perustuukin siihen, että korjaaminen aloitetaan ja sen jälkeen odotellaan osia. Rahdin kulku jostain varastosta Euroopassa ei ole heidän vastuullaan.
 
Ylös