Harmittaako joskus, kun törmäät tilanteeseen, jossa muutokset kaatuvat sanoihin "näin on aina tehty"?
Älä huoli, paljon suuremmatkin asiat saattavat olla kiinni vanhoista toimintatavoista.
Yhdysvalloissa rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5 tuumaa. (4'8.5"). Aika outo luku, eikö vain? Miksi näin siis o...n?
No tietenkin siksi, että englannin rautatiekiskot ovat samalla välillä ja amerikan rautatierakentajat olivat lähtöisin englannista.
Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä epämääräinen mitta englannin rautateillä?
Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä hevoskärryjen tekijöitä ja he luonnollisesti käyttivät samaa raidevälimittaa kuin hevoskärryissäkin.
Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin?
Jos hevoskärryjen raideväli olisi erilainen, olisi riski pyörän särkymisestä ollut suuri, sillä vanhojen tiepohjien urat olivat juuri tuolla välillä.
Ja ketkä rakensivat englannin vanhan päätieverkon urineen päivineen? Tietenkin Roomalaiset, jotka rakensivat teitä pitkin eurooppaa legiooniensa käyttöön.
Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat, joita toisten tienkäyttäjien oli seurattava välttääkseen pyörärikot.
Koska sotavaunut rakennettiin Rooman keisarikunnassa olivat ne kaikki tietenkin keskenään samanlaisia ja raidevälistä muodostui näin ollen euroopanlaajuinen standardi.
Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis saanut alkunsa Rooman valtakunnan sotavaunuista.
Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio ja mieleesi nousee kysymys mistähän hevon perseestä tämäkin mitta on peräisin muista, että Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin leveydeltään sellaisiksi, että niiden aisojen väliin mahtuu juuri kaksi keskiverto vetohevon ahteria.
Vaan ei tämä tähän pääty.
Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija olisi halunnut tehdä niistä hieman paksummat paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi.
Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja laukaisupaikan välisellä rautatiellä on tunneli, johon rakettien oli mahduttava.
Tunnelin läpi kulkee vain yksi kiskopari ja kustannusten vuoksi tunnelista oli tehty vain hieman kiskoja leveämpi ja kuten nyt tiedämme tuo mitta on aika liki kahden hevosen takamuksen yhteen laskettua leveyttä.
Joten yksi avaruussukkulan, erään maailman kehittyneimmän kuljetusvälineen, päämitoista on itse asiassa peräisin kahden vuosituhannen takaisten vetohevosten takamusten leveydestä.
On siis aivan turha tulla väittämään, etteikö hevosen perseellä olisi mitään merkitystä.
Jos työpaikallasi joskus jostain suunnitellaan niin suunnitelmat voivat olla niinkin yksinkertaisesta paikasta lähtöisin kun hevon perseestä.