Miten optimoit tuontiauton autoveron?
Suomessa, autoverotuksen luvatussa maassa, ajoneuvon tuoja voi yllättyä saamastaan autoverotuspäätöksestä, jos ei ole tietoinen autoverotuksen periaatteista. Jaamme tässä sinulle kokemuksiamme tuontiautojen autoverotuksesta. Kerromme, mitkä tekijät vaikuttavat autoverotukseen. Kerromme myös minkälaisilla valinnoilla voit vaikuttaa autoveron määrään.
Autoveroon vaikuttaa kaksi tekijää: automallin autoveroprosentti ja verotusarvo. Autoveroprosentti saadaan alkaen 1.1.2008 rekisteröidyille autoille CO²-päästölukeman perusteella ja ennen tätä ajankohtaa rekisteröidyille autoille kyseisen ajankohdan autoveroprosentista. Tulli on julkaissut nämä taulukot omilla nettisivuillaan. Automallin verotusarvo määräytyy vastaavasta autosta Suomessa saatavan myyntihinnan mukaan. Tullin käyttämästä MAHTI-hintajärjestelmästä löytyy monelle, mutta ei kaikille ajoneuvomalleille verotusarvo. Nyt ehkä ajattelet, että ei tässä ole paljon optimoitavaa. Asia ei ole kuitenkaan niin mustavalkoinen. Autoveroprosentti on noussut vuosien saatossa erityisen paljon korkeampipäästöisissä autoissa. Esimerkiksi yli 230 g/km päästöillä olevan auton autoveroprosentti on suhteellisesti noussut yli 50% vuodesta 2008 vuoteen 2012. Tämä tarkoittaa siis 50% säästöä autoveron määrässä, jos tyytyy hieman vanhempaan vuosimalliin. Kilometrejäkään ei tarvitse olla enempää kuin uudemmalla mallilla, sillä Saksasta löytyy helposti vähän ajettuja ajoneuvoja. Päästöpohjaisia autoveroprosentteja on rukattu käytännössä kolme kertaa: 1.1.2006, 1.4.2009 ja 1.4.2012. Isoin lisäys korkeapäästöisten autoveroprosentteihin tapahtui 1.4.2012. Viimeisin rukkaus 1.1.2016 toteutuu vuosittain aikavälillä 2016-2019 ja koskee lain mukaan maks. 140 g/km päästölukemilla olevien ajoneuvojen autoveroprosentin alentamista eli korkeammilla päästölukemilla olevien ajoneuvojen autoveroprosentit pysyvät 1.4.2012 annetun lain mukaisina.
Tarkastellaan autoveron optimointia muutaman autotyypin osalta. Erityisesti isojen maasturien autoverossa säästää suhteessa eniten, jos ostaa 1.1.2008-1.4.2009 rekisteröidyn bensiinikäyttöisen maasturin. Ennen 1.1.2008 rekisteröidyn osalta säästää lisää, mutta lisäsäästö on pienehkö. Myös ennen 1.4.2012 rekisteröity malli säästää merkittävästi autoverossa. Jos mielii Porschea tai vastaavaa urheiluautoa, kannattaa autoverotuksen optimointimielessä katsella ennen 1.1.2008 rekisteröityjä malleja. Myös ennen 1.4.2009 rekisteröidyt pakettiautot, joissa on enemmän kuin yksi istuinrivi, ovat autoverotusmielessä selkeästi edullisempia vaihtoehtoja.
Entä sitten vähäpäästöiset autot? Jos tarkastellaan erittäin vähäpäästöisiä autoja kuten hybridiautoja, autoveroprosentit eivät ole laskeneet vuosien 2008-2016 myötä. Itseasiassa ne ovat jonkin verran nousseet (viimeksi siis 1.4.2012). Sama pätee kaikkiin ns. vähäpäästöisiin autoihin maks. 140 g/km. Uusin autoverolakimuutos alentaa veroprosenttia vaiheittain vuosina 2016-2019 suhteessa vuoden 2008 autoveroprosentteihin vain erittäin vähäpäästöisten autojen osalta. Uuden autoverolain prosentit alenevat alle 1.1.2008 autoverolain prosenttien, kun päästöt jäävät reilusti alle 110 g/km. Joka tapauksessa hybridiauto on vähäisen autoveroprosentin takia jo nyt verotuksellisesti järkevä tuontiauto Saksasta.
Annetuissa esimerkeissä autoveron säästöpotentiaali on kaikkein suurin, mutta autoveroa voi kuitenkin optimoida kaikkien automallien osalta. Ottamalla ajoneuvon rekisteröintipäivämäärää valittaessa huomioon autoverolain yllämainitut muutospäivämäärät, voi pari kuukautta vanhemman auton osalta säästää autoverossa jopa tuhansia euroja. Tyypillisen auton osalta säästö on 500-1500 euron luokkaa, mikä kuitenkin kattaa jo hyvin auton tuontikuluja.
Autoverotuksessa voi välillisesti säästää myös valitsemalla hyvin varustellun auton. Toisin kuin yleisesti väitetään, autovero ei määräydy käytetyssä autossa lisävarusteiden perusteella. Tämä on käytännössä liian työlästä toteuttaa, ja näin ollen Tulli käyttää samoja verotusarvoja käytetyn auton varustelutasosta riippumatta. Saksasta on mahdollista saada huippuvarusteltu auto samaan hintaan kuin vastaava “karvalakkimalli” Suomessa. Hyvät lisävarusteet nostavat myös auton myyntiarvoa Suomessa. Muun muassa talvilisävarusteet, kuten tehdasasenteiset lisälämmittimet ovat kysyttyjä.
Ollaanpas tarkkana nyt... *winks*