Autotoikki v 2.0

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ymmärsinkö nyt oikein että uusissa Skodissakin 2/3 osassa oli esiintynyt ongelmia, uusissa autoissa? Ja listan kärkipäässä jo liki jokaisessa autossa, lopummalla useita vikoja per auto:eek!:

Rahalla saa, mutta ei pääse!
Et ymmärrä oikein. Muutama monivikainen voi vääristää tilaston. Jos sadasta autosta on kahdessa 33 vikaa tilasto näyttää 66/100.

Tuossahan ei ole eritelty että minkä tasoisesta viasta on kyse. On hieman eri asia keskeytyykö matka vian vuoksi vai joutuuko käydä tekemässä softapäivityksen huollon yhteydessä. Lisäksi pitää huomioida että kyse on uusista autoista eli tod näk viat on korjattu takuun piikkiin.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Et ymmärrä oikein. Muutama monivikainen voi vääristää tilaston. Jos sadasta autosta on kahdessa 33 vikaa tilasto näyttää 66/100.

Tuossahan ei ole eritelty että minkä tasoisesta viasta on kyse. On hieman eri asia keskeytyykö matka vian vuoksi vai joutuuko käydä tekemässä softapäivityksen huollon yhteydessä. Lisäksi pitää huomioida että kyse on uusista autoista eli tod näk viat on korjattu takuun piikkiin.
Tämä lie oikea tulkinta. Ja olisi mielenkiintoista tietää, millaisia vikoja autoissa on esiintynyt. Jos homma on kuitattu ensimmäisissä huolloissa softapäivityksellä tai vielä ongelmia aiheuttamattoman osan vaihdolla, ei kovin suuresta ole ollut kyse. Mutta jos on harmia aiheutunut vaikka tielle jäämisinä, itsestään avautuvina ikkunoina tms. on tilanne jo oikeasti harmillinen.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Suomen liikenne myllätään täysin: työsuhdeautoilijoille luvassa keppiä

Työnantajan tarjoamat pysäköintiedut, matkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset saattavat jäädä historiaan.

Suomen hallituksen kerrotaan suunnittelevan suurta ja mullistavaa liikenneuudistusta, jossa koko liikennepolitiikka myllätään uusiksi.

Kauppalehden saamien tietojen mukaan työsuhdeautoilijat tulevat saamaan keppiä uudistuksessa.

Liipaisimella ovat ainakin työnantajan tarjoamat pysäköintiedut sekä asunnon ja työpaikan välisten matkakulujen vähennyskelpoisuus. Kilometrikorvauksia ja ylikompensaatiota ollaan poistamassa.

Henkilöautolla yksin ajettavien matkojen määrä halutaan alas ja ihmiset käyttämään enemmän joukkoliikennettä. Esimerkiksi työsuhdematkalipun käyttöä pyritään lisäämään.

Autovero pois
Nykyisistä auto- ja ajoneuvoveroista ollaan tietojen mukaan luopumassa. Ne aiotaan korvata uusilla asiakasmaksuilla.

Suunnitteilla on erillinen liikenneverkkoyhtiö, jonka rahoitus haalittaisiin kasaan autoilijoilta kerättävinä asiakasmaksuina, jotka ilmeisesti porrastetaan ajoneuvon päästöjen tai käyttövoiman mukaan.

Liikenneväylien ylläpidon ja rahoittamisen vaatimat resurssit halutaan irrottaa valtion budjetista.


Autoilijoilta kerättävillä uusilla maksuilla kustannettaisiin tieverkon ylläpidon lisäksi ilmastotoimet ja älykäs liikenne. Liikenteen energiatehokkuutta halutaan parantaa ja liikenteen automaatiota lisätä sekä helpottaa etätyön tekoa ja etäasiointia.

Autoveron poistolla pyritään uusimaan autokantaa. Tavoitteena on, että uusien henkilöautojen päästöt olisivat lähellä EU:n keskiarvoa ja Suomessa olisi vähintään 250 000 sähköautoa vuonna 2030.

Suuripäästöisten autojen ostajille kaavaillaan lisämaksuja ja vähäpäästöisten autojen hankkijoille jonkinlaista porkkanaa.

Satojen miljoonien investoinnit
Valtio aikoo osallistua vahvemmin kaupunkien kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen hankkeiden rahoittamiseen.

Koko liikennemarkkinoiden uudistamisen kustannusten kunnille ja valtiolle arvioidaan nousevan satoihin miljooniin euroihin.

Biopolttoaineiden jakeluvelvoitelakia jatketaan myös vuoden 2020 jälkeen. Tavoitteena on, että biopolttoaineiden laskennallinen osuus jakelijan kaikesta kulutukseen toimittamasta polttoaineesta olisi 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Uudistuksen taustalla vaikuttaa Pariisin ilmastosopimus, jonka tavoitteisiin yltämiseksi, Suomen on vähennettävä liikenteen aiheuttamia päästöjä merkittävästi.
Pari huomiota:
- Erillinen liikenneverkkoyhtiö + asiakasmaksut -> kohti yksityistämistä ja sen yli. Eiköhän me saataisi tuokin firma myytyä törkeään alihintaan ulkomaille à la Digita.
- Suuripäästöiselle keppiä, vähäpäästöisille porkkanaa... eikös tuota ole jo verotuksen avulla tehty, eikö se riitä? Jos vielä kepitetään enemmän, luulis auttavan?
- Kunnillahan on varmaan rahaa ja intoa tähänkin, kun ensin laitetaan sotella polvilleen...

Uudet ideat ja vanhojen kaavojen rikkominen on hyväksi, sitähän tämä valtio kaipaa puoluekannasta riippumatta. Ja päästöjen alentaminen on tärkeää ja kodittomat lesbokissat.
Siksi en halua tyrmätä täysin kaikkea laatikon ulkopuolelta ajattelua.
Se vain hirvittää miten pahasti tuollaisessa myllerryksessä voitaisiin vetää päin mäntyä. Joko vahingossa, "vahingossa", tai suorastaan tahallaan.
Pitää vain toivoa että hallituksemme liikenneministerinä on tällä hetkellä rehellinen ihminen joka laittaa valtion edun oman etunsa edelle. Kukas se olikaan...

Työsuhdeautoilijat ilmoittakoon oman kantansa, mulla ei riitä kokemus kommentoimaan siltä osalta.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kirpasoo se autotontakin, jos matkavähennykset poistetaan kodin ja työpaikan väliltä.

Kukas sen jälkeen viitsii enää ottaa työtä pyörämatkan ulkopuolelta?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kirpasoo se autotontakin, jos matkavähennykset poistetaan kodin ja työpaikan väliltä.

Kukas sen jälkeen viitsii enää ottaa työtä pyörämatkan ulkopuolelta?
Pakko ottaa.
Hallitus esittää, että työtön ei voi jäädä odottamaan oman ammattialansa töitä. Ja omalla autolla on ajettava tarjottuun työpaikkaan nykyistä kauemmas, tai muuten voi menettää työttömyysetuuden.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Kukas sen jälkeen viitsii enää ottaa työtä pyörämatkan ulkopuolelta?
Pyörämatka = n. 50 km eli aika laaja.
En jaksanut lukea mutta verotetaanko tuossa mallissa auton käyttökilometrien mukaan siis? Jos, niin sopii meikäsedälle se kuin hanska kouraan. Päättyneenä kesänä kävin kerran Hangossa ja kerran Vårdössä, muuten Golf seisoi käytännössä tyhjänpanttina.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
verotetaanko tuossa mallissa auton käyttökilometrien mukaan siis?
Niinhän se järkevintä olisi, jotta autonomistajienkin olisi kannattavaa kulkea töihin julkisilla. Maaseudulla se on hankalampaa senpä takia järkevintä ois laittaa tietullit isompiin kaupunkeihin ja kerätä mahdollisimman iso osuus veroista kaupunkien ja ympäryskuntien autoilijoilta.

edit: Tuolla on erilaisia maksuversioista, joista tämä kuulostais järkevältä:

Vaihtoehto 4: Aja ensin, maksa sitten
Auton kilometrimäärä tarkistetaan katsastuksen yhteydessä, minkä perusteella määräytyy lasku teiden käytöstä. Hintaa voivat nostaa erilaiset maksuvyöhykkeet, joihin Suomi olisi jaettu.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Niinhän se järkevintä olisi, jotta autonomistajienkin olisi kannattavaa kulkea töihin julkisilla. Maaseudulla se on hankalampaa senpä takia järkevintä ois laittaa tietullit isompiin kaupunkeihin ja kerätä mahdollisimman iso osuus veroista kaupunkien ja ympäryskuntien autoilijoilta.

edit: Tuolla on erilaisia maksuversioista, joista tämä kuulostais järkevältä:
Viimeisenä katsastuspäivänä paaliaika tilata.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Onko renkaanvaihtoilmoitukset-tjoickia vielä tallessa? Kohtahan on se aika vuodesta.
Tutkija: Kierrätä nastat edestä taakse


Rengastutkija suosittelee tarkistamaan
ja vaihtamaan nastarenkaat edestä
taakse 3000 kilometrin välein.

Aalto-yliopistossa renkaiden
kitkatutkimusta vetävä Ari Tuononen on
työryhmineen havainnut suuria eroja
etu- ja takarenkaiden nastaulkonemien
välillä.

Hänen mukaan paljas asfaltti pilaa
erityisesti etuvetoisen auton
nastarenkaat nopeasti.

Hän sanoo, että ajosta tulee
vaarallista, koska etuakselilla nastat
työntyvät liian ulos ja takana liian
syvälle.
Suattaa suatana alakaa vituttammaa, jos kahesti kuussa pittee rattaita vaehtaa eestä taas ja toestepäi.
 

Örfil

Guest
Niin kysehän on 18.10.2016 aloittaneesta "Pirkanmaan Rengaskönsikäs" firmasta, tämä tarkennuksena.
 
Ylös