Suomen liikenne myllätään täysin: työsuhdeautoilijoille luvassa keppiä
Työnantajan tarjoamat pysäköintiedut, matkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset saattavat jäädä historiaan.
Suomen hallituksen kerrotaan suunnittelevan suurta ja mullistavaa liikenneuudistusta, jossa koko liikennepolitiikka myllätään uusiksi.
Kauppalehden saamien tietojen mukaan työsuhdeautoilijat tulevat saamaan keppiä uudistuksessa.
Liipaisimella ovat ainakin työnantajan tarjoamat pysäköintiedut sekä asunnon ja työpaikan välisten matkakulujen vähennyskelpoisuus. Kilometrikorvauksia ja ylikompensaatiota ollaan poistamassa.
Henkilöautolla yksin ajettavien matkojen määrä halutaan alas ja ihmiset käyttämään enemmän joukkoliikennettä. Esimerkiksi työsuhdematkalipun käyttöä pyritään lisäämään.
Autovero pois
Nykyisistä auto- ja ajoneuvoveroista ollaan tietojen mukaan luopumassa. Ne aiotaan korvata uusilla asiakasmaksuilla.
Suunnitteilla on erillinen liikenneverkkoyhtiö, jonka rahoitus haalittaisiin kasaan autoilijoilta kerättävinä asiakasmaksuina, jotka ilmeisesti porrastetaan ajoneuvon päästöjen tai käyttövoiman mukaan.
Liikenneväylien ylläpidon ja rahoittamisen vaatimat resurssit halutaan irrottaa valtion budjetista.
Autoilijoilta kerättävillä uusilla maksuilla kustannettaisiin tieverkon ylläpidon lisäksi ilmastotoimet ja älykäs liikenne. Liikenteen energiatehokkuutta halutaan parantaa ja liikenteen automaatiota lisätä sekä helpottaa etätyön tekoa ja etäasiointia.
Autoveron poistolla pyritään uusimaan autokantaa. Tavoitteena on, että uusien henkilöautojen päästöt olisivat lähellä EU:n keskiarvoa ja Suomessa olisi vähintään 250 000 sähköautoa vuonna 2030.
Suuripäästöisten autojen ostajille kaavaillaan lisämaksuja ja vähäpäästöisten autojen hankkijoille jonkinlaista porkkanaa.
Satojen miljoonien investoinnit
Valtio aikoo osallistua vahvemmin kaupunkien kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen hankkeiden rahoittamiseen.
Koko liikennemarkkinoiden uudistamisen kustannusten kunnille ja valtiolle arvioidaan nousevan satoihin miljooniin euroihin.
Biopolttoaineiden jakeluvelvoitelakia jatketaan myös vuoden 2020 jälkeen. Tavoitteena on, että biopolttoaineiden laskennallinen osuus jakelijan kaikesta kulutukseen toimittamasta polttoaineesta olisi 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Uudistuksen taustalla vaikuttaa Pariisin ilmastosopimus, jonka tavoitteisiin yltämiseksi, Suomen on vähennettävä liikenteen aiheuttamia päästöjä merkittävästi.
Pari huomiota:
- Erillinen liikenneverkkoyhtiö + asiakasmaksut -> kohti yksityistämistä ja sen yli. Eiköhän me saataisi tuokin firma myytyä törkeään alihintaan ulkomaille à la Digita.
- Suuripäästöiselle keppiä, vähäpäästöisille porkkanaa... eikös tuota ole jo verotuksen avulla tehty, eikö se riitä? Jos vielä kepitetään enemmän, luulis auttavan?
- Kunnillahan on varmaan rahaa ja intoa tähänkin, kun ensin laitetaan sotella polvilleen...
Uudet ideat ja vanhojen kaavojen rikkominen on hyväksi, sitähän tämä valtio kaipaa puoluekannasta riippumatta. Ja päästöjen alentaminen on tärkeää ja kodittomat lesbokissat.
Siksi en halua tyrmätä täysin kaikkea laatikon ulkopuolelta ajattelua.
Se vain hirvittää miten pahasti tuollaisessa myllerryksessä voitaisiin vetää päin mäntyä. Joko vahingossa, "vahingossa", tai suorastaan tahallaan.
Pitää vain toivoa että hallituksemme liikenneministerinä on tällä hetkellä rehellinen ihminen joka laittaa valtion edun oman etunsa edelle. Kukas se olikaan...
Työsuhdeautoilijat ilmoittakoon oman kantansa, mulla ei riitä kokemus kommentoimaan siltä osalta.