Autotoikki v 2.0

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Saako nelivedosta vaan nauttia talvella, ja kesälläkin? Jos ei sitä eroa ajaessa huomaa, kannattaa hankkia etuveto, tai kulkea bussilla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Saako nelivedosta vaan nauttia talvella, ja kesälläkin? Jos ei sitä eroa ajaessa huomaa, kannattaa hankkia etuveto, tai kulkea bussilla.
Komp.

Nelivedon hyödyt tulevat parhaiten esiin matka-ajossa, risteyksistä/mäistä lähdön lisäksi. Itsekään en aiemmin uskonut kuinka paljon vakaampi tuollainen on maantiellä vajaavetoiseen verrattuna. Kun kokeilee oikein liukkaalla kelillä niin uskoo.


Vakionopeudensäädintä ei vajaavetoisella pysty kunnolla käyttämään talvikeleillä. Nelivetoisella pystyy käyttämään aina. Ja myös kannattaa käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mitä helvettiä :eek!:
Kokeilee peilijäässä olevalla kantatiellä niin tietää.

Vakionopeudensäädin yleensä kiihdyttää nopeuden pudotessa vasta ylämäessä ja silloin vajaavetoisesta hukkuu pito aika herkästi.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mulla on vakkari käytössä vuoden ympäri kelistä riippumatta. Kyllähän sen perseellä tuntee pito loppuu. Siitä nappaa auton taas 'hanskaan'.
 

Örfil

Guest
Onhan noissa luistonesto. Miksi se ei toimisi vakkarilla? Tai en tiedä mistä on kyse, mutta en ole koskaan ajatellut etten käyttäisi vakkaria talvella ihan normaalisti.

Kieltämättä Sumi ajelee osin hyvinkin hankalilla teillä talvisin, mutta suurimmalla osasta meistä se ei ole lainkaan päivittäistä toimintaa, kun suoraa tietä pk-seudulla tai Pirkanmaalla tai muissa isoissa asutuskeskuksissa pösötellään menemään.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei ole ainakaan Rinkeli-Skodan ominaisuus.
On tullut todettua sekä taka- että etuvetoautolla. Etuvetoinen oli Audi.

Loivassa mäessä tätä ei ehkä huomaa mutta jyrkissä mäissä kylläkin. Mikäli mäki kaartaa samalla, varsinkin takavetoautolla on "hupia" tiedossa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onhan noissa luistonesto. Miksi se ei toimisi vakkarilla? Tai en tiedä mistä on kyse, mutta en ole koskaan ajatellut etten käyttäisi vakkaria talvella ihan normaalisti.

Kieltämättä Sumi ajelee osin hyvinkin hankalilla teillä talvisin, mutta suurimmalla osasta meistä se ei ole lainkaan päivittäistä toimintaa, kun suoraa tietä pk-seudulla tai Pirkanmaalla tai muissa isoissa asutuskeskuksissa pösötellään menemään.
Luistonesto ja ajonvakautus toimivat tietyissä tilanteissa hyvin, toisinaan vähän huonommin. Esim. BMW:llä en luottaisi pelkkiin ajoapuihin. Auto kävi sivuttain useamman kerron toissa talvella ihan suorallakin ajettaessa enkä ole varma, korjasinko hanskalla vai tuliko elektroniikka mukaan. Paskat oli ainakin lähellä tulla housuun.

Vaikka olisi millainen ajonvakautus niin kapealla tiellä ei halua tuntea auton lähtevän kiemurtelemaan. Ajaminen on ihan jotain muuta kuin rentoa silloin.


Pääväylillä ajettaessa ei normaalisti ole juurikaan ongelmia. Ongelma on niillä teillä joiden kunto on heikompi ja joita ei suolata.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Lukemani perusteella, jos ei halua tai ole varaa hankkia nelivetoa, on turvallisinta vaan olla ostamatta bemaria? Eikös se ole vähän kuin win-win sitjuatsiooni? ;)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lähinnä halusin vaan muistuttaa ajonvakautususkovaisia realiteeteistä.

Kevytperäinen takavetoinen auto on mitä mainioin talvivekotin pilikseen ja muuhun leikkimiseen. Talvikäyttöön sopivaksi arkiautoksi sitä ei kannata hankkia.


Pakut ovat sen verran raskaampia, että niissä kyseinen vetotapa vielä menettelee. Kunhan ei vaan asu samanlaisessa paikassa kuin minä :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Otan vakkarin pois päältä jyrkkiin mutkiin tullessa tai jos muutoin näyttää että edessä on yhtä helvettiä. En ole kokeillut ajella limitillä, että miten kestäisi auto tiellä.
 

Örfil

Guest
Autoa ajetaan aina mutkaan kuolemaa halveksuen! Ai niin, mutta sähän et ollut aktiivikartkuski :thumbup:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Teillä ajellessa vauhtia on yleensä enämpi, eikä ole rengasvallia pientareella. Enkä muutenkaan ole liikkumista A:sta B:eehen ottanut sen kantilta, että sekkari kädessä katsoisin miten saisin viime kertaa nopeammin ajettua tällä kertaa.
 

Örfil

Guest
Etkö sä seuraa sun sektoriaikojen kehitystä kotipihan ja K-Marketin välillä :confused:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ainakin Volvossa vakionopeuden säädin kytkeyty pois päältä mikäli sutimista oli havaittavisssa.
 
Ylös