Autotoikki v 2.0

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Autonvalmistajan ilmoittamilla rengasuosituksilla on ilmeisesti enemmän merkitystä kuin olin tajunnutkaan. Kärryssä oli 16" vanteilla 205/65 nakit. Ihmettelin miten on kokoajan sellaista pientä ohjaamista vaativaa menoa. Liian korkeat ja liian kapeat ilmeisesti. Valmistajan suositus 16" vanteille oli 205-235/55. Tuolta väliltä löytyi edullinen GT-Radial merkkinen 225/55 ja meno muuttui huomattavasti.

Ei siis merkkirengas, edellinen oli Dunlop ja tietenkin eurooppalaista laatumerkkiä. Ja hyvin vielä elämää jäljellä oleva setti. GT-Radial taitaa olla indonesialainen. En tiedä kumpi vaikutti enemmän, korkeuden lasku, vai leveyden lisääminen. Jompi kumpi noista, enemmän kuin renkaan merkkilaatu muuten.

Auton ohjattavuus on nyt suoraviivaista, paljon miellyttävämmän tuntuista myöskin. Ajattelin jo että pitääkö iskareita alkaa uusimaan tuon hakeutumisen vuoksi. En olisi uskonut että näin paljon tulee pelkillä renkailla eroa. Tyytyväinen.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Saman huomion tein minäkin kun ostin nykyisen Volvoni ja ihmettelin kesärenkaat alle vaihdettuani että miten auton käytös muuttui todella omituiseksi ja "epävolvomaiseksi". Eli auto veteli urissa todella paljon ja jopa tiehen maalatut hieman koholla olevat viivat saivat välillä ohjauksen tempomaan ihan ihmeellisesti. Volvothan on yleensä juuri sellaisia että menevät isolla tiellä junamaisen suoraan ja tämä kiemurteli kuin käärme. Renkaissa oli pintaa sen verran että ei olisi tarvinnut vielä vaihtaa, ja eivät olleet mitkään kiinalaiset pingpongit vaan Pirellit, mutta ne oli aika korkeat ja kapeat. Koska talvirenkailla en huomannut ajettavuudessa mitään omituista niin arvelin että syy täytyy olla renkaissa, joten vaihtelin ensimmäiseksi uudet vähän leveämmät ja matalammat renkaat ja ajettavuus muuttui ihan täydellisesti. Nämäkin renkaat halpis-GT:t mutta silti ajettavuus ihan toista luokkaa kuin noissa kapeammissa Pirelleissä. En tiedä miten edellinen omistaja oli ensinnäkin päätynyt ostamaan nuo vääränkokoiset renkaat ja miten hän on sietänyt tuollaista ajettavuutta, mutta näköjään tosiaan kannattaa uskoa siihen mikä on valmistajan suositus rengaskooksi.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Saman huomion tein minäkin kun ostin nykyisen Volvoni ja ihmettelin kesärenkaat alle vaihdettuani että miten auton käytös muuttui todella omituiseksi ja "epävolvomaiseksi".
Jees. Samasta automerkistä täälläkin kyse. Muutenkin koko tekstisi allekirjoittaisin myös. Täsmälleen nuo fiilikset ja kokemukset.

GT Radialeista lisäisin vielä, että yhtä asiaa en uskonut ollenkaan että voi olla mahdollista. Rengasliikkeen esittelyssä mainittiin: "erityinen kulutuspintaseos takaa alhaisen vierintävastuksen". No näin oikeasti on!

On tutut reitit mitä yleensä koluaa ja ajotyyliltäni olen kustannussyistä sellainen isolla vanhemmalla ja janoisalla automaatilla bensaa säästelevä tyyppi. Jalka pois kaasulta aina kun mahdollista, ja tietyssä kohtaa kotimatkalla rajoitus vaihtuu kahdeksastakympistä kuuteenkymppiin. Eli siis takaraivossa oli se tienkohta, jolloin annan auton itse hidastua pienempään rajoitukseen päästämällä kaasun pois, ettei tule turhia jarrutteluja ja kiihdyttelyjä. Todellinen yllätys kävi, kun jouduin jarruttamaan merkin kohdalla. Hidastuvuus siis pieneni merkittävästi, vaikka renkaat ovat kaksi senttiä edellisiä leveämmät! Tässä kohtaa alkoi jo vähän naurattamaan että kerrankin tuntui ostaneensa hyvää halvalla ja miten tämä on mahdollista. Kyllä se vaan näköjään on.
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Pesin ja imuroin LaGGe:n tänään. Totesin samalla, että kuskin puolelta oli palanut lähivalon polttimo.

Kun olin saanut rystyset verillä vanhan polttimon äherrettyä pois paikaltaan ja uuden lopultakin tilalle, löin auton käyntiin ja kävin ihailemaan käteni työtä.

Suureksi ilokseni huomasin että olin vaihtanut väärän polttimon. Lykkäsin sitten sen aiemmin irroittamani ehjän polttimon siihen rikkinäisen tilalle. Onneks oli molemmat samanlaisia, ja se toinen paljon helpompi vaihdettava.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hondassa on ollut repsikan puoleinen ajovalo pimeänä jo viikon.

Ei haittaa menoa kesäkelillä, vaihdan kun jaksan.


H1:iä palaa kuin liukuhihnalta -> ei jaksa koko aikaa viettää konepellin alla.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Hondassa on ollut repsikan puoleinen ajovalo pimeänä jo viikon.

Ei haittaa menoa kesäkelillä, vaihdan kun jaksan.


H1:iä palaa kuin liukuhihnalta -> ei jaksa koko aikaa viettää konepellin alla.
Erikoista. Xantiassa nuo eivät lopettaneet palamista juuri muuten kuin auton sammuttamalla. Taisin kertaalleen vaihtaa 60 000 kilsan aikana. H7 tuntuu olevan huomattavasti heikkolaatuisempi keksintö.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Saman huomion tein minäkin kun ostin nykyisen Volvoni ja ihmettelin kesärenkaat alle vaihdettuani että miten auton käytös muuttui todella omituiseksi ja "epävolvomaiseksi". Eli auto veteli urissa todella paljon ja jopa tiehen maalatut hieman koholla olevat viivat saivat välillä ohjauksen tempomaan ihan ihmeellisesti. Volvothan on yleensä juuri sellaisia että menevät isolla tiellä junamaisen suoraan ja tämä kiemurteli kuin käärme. Renkaissa oli pintaa sen verran että ei olisi tarvinnut vielä vaihtaa, ja eivät olleet mitkään kiinalaiset pingpongit vaan Pirellit, mutta ne oli aika korkeat ja kapeat. Koska talvirenkailla en huomannut ajettavuudessa mitään omituista niin arvelin että syy täytyy olla renkaissa, joten vaihtelin ensimmäiseksi uudet vähän leveämmät ja matalammat renkaat ja ajettavuus muuttui ihan täydellisesti. Nämäkin renkaat halpis-GT:t mutta silti ajettavuus ihan toista luokkaa kuin noissa kapeammissa Pirelleissä. En tiedä miten edellinen omistaja oli ensinnäkin päätynyt ostamaan nuo vääränkokoiset renkaat ja miten hän on sietänyt tuollaista ajettavuutta, mutta näköjään tosiaan kannattaa uskoa siihen mikä on valmistajan suositus rengaskooksi.

Mulla on näköjään varsin erilainen kokemus auton renkaista.

Tilasin vuonna 2016 tuontiauton Ruotsista. Auton saatuani totesin sen olevan aivan ok, renkaita lukuunottamattata.

Ko. renkaat olivat 245/45/17-koon merkkirenkaat, joiden merkkiä en muista. Helevetin uraherkät ja äänekkäät. Ei kuitenkaan mikään halpamerkki.

Nykyään ajan GoodYearin 225/55 17-koon renkailla. Ajotuntuma on täysin erilainen kun matalammilla ja leveämmillä renkailla. Tunnokas ja mukava. Eikä vetele urissa. Äänekkäähköt kuitekin, mutta ei helvetin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tehtaan ohjekirja sanoo, että paineen pitäisi olla 4,1 baria. Olenko aina ajanut väärillä paineilla? Vissiin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mulla on näköjään varsin erilainen kokemus auton renkaista.

Tilasin vuonna 2016 tuontiauton Ruotsista. Auton saatuani totesin sen olevan aivan ok, renkaita lukuunottamattata.

Ko. renkaat olivat 245/45/17-koon merkkirenkaat, joiden merkkiä en muista. Helevetin uraherkät ja äänekkäät. Ei kuitenkaan mikään halpamerkki.

Nykyään ajan GoodYearin 225/55 17-koon renkailla. Ajotuntuma on täysin erilainen kun matalammilla ja leveämmillä renkailla. Tunnokas ja mukava. Eikä vetele urissa. Äänekkäähköt kuitekin, mutta ei helvetin.
Mikä on auton alkuperäinen rengaskoko? Se varmaan ratkaisee eikä se, mitkä joku Göran on siihen alle laittanut.
 
Ylös