#14 Fernando Alonso Díaz kaudella 2016 - Samurain tiimalasista loppumassa hiekka?

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minä vähän luulen että tässä Alonso-Ferrari -tapauksessa kävi niin että molemmat kyllästyivät toisiinsa ja tuo sopimus oikeasti purettiin yhteisymmärryksessä. Alonso tuotiin Ferrarille "uutena Schumacherina" jonka piti ottaa koko talli haltuun ja tehdä Ferrarista taas sarjaa hallitseva tiimi, ja Alonsollakin taisi olla vähän samanlaiset kuvitelmat että hänen ajotaitonsa (ja 110% yritys) yhdistettynä Ferrarin resursseihin johtaa automaattisesti samanlaiseen menestyskulkuun kuin nuo Schumacherin kultavuodet Ferrarilla. Kun koko projekti sitten jäi vähän polkemaan paikalleen, Alonsosta ei ollut koko tallia yhdistäväksi johtajaksi vaan vaikutus taisi olla enemmänkin hajottava, ja tiimi oli niin sekaisin että eivät saaneet tarjottua Alonsolle realistisia mahdollisuuksia taistella Red Bullia (ja Mersua) vastaan, niin taisivat lopulta molemmat osapuolet todeta että parempi yrittää jotain muuta. Samaan aikaan Honda heilutteli Alonson nenän edessä isoa setelitukkoa ja Ferrarille tarjottiin Vetteliä, niin molemmat pääsivät kiusallisesta tilanteesta kivasti irti.

Ja tämä siis ihan minun mutua.
 

Patrikek

New member
Liittynyt
6.7.2013
Viestit
3
Alonsolla aika rajua radiopuhetta kisassa, alkaisiko kyllästyä. Voisiko Alonso olla jokerikortti Renaultille, historiaakin löytyy?
Jotenkin Buttonin varakuskistatus ei mene järkeen, ellei taustalla Alonso vielä pyörittelisi jotain omaa kuviotaan ja Button haluttaisiin sitoa talliin varmuudeksi.

Metsäänhän tää menee, mutta menköön.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Alonsolla aika rajua radiopuhetta kisassa, alkaisiko kyllästyä. Voisiko Alonso olla jokerikortti Renaultille, historiaakin löytyy?
Eiköhän se meno kyllästyttäisi siellä vielä enemmän. Renault kuitenkin yhden pykälän McLareniakin perässä.

Jotenkin Buttonin varakuskistatus ei mene järkeen, ellei taustalla Alonso vielä pyörittelisi jotain omaa kuviotaan ja Button haluttaisiin sitoa talliin varmuudeksi..
Tossa voisi olla järkeä. Jos kokevat Alonson epävakaaksi ja haluavat varmistua, että tasokas korvaaja on tarvittaessa välittömässä valmiudessa istumaan autoon.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Eiköhän se meno kyllästyttäisi siellä vielä enemmän. Renault kuitenkin yhden pykälän McLareniakin perässä.



Tossa voisi olla järkeä. Jos kokevat Alonson epävakaaksi ja haluavat varmistua, että tasokas korvaaja on tarvittaessa välittömässä valmiudessa istumaan autoon.
Voi olla. Itselle tuli heti ajatus, että McLarenilla on ensi kaudella iso sponsori, jonka mieleen Button on. Mieshän toimii lähettiläänä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Voi olla. Itselle tuli heti ajatus, että McLarenilla on ensi kaudella iso sponsori, jonka mieleen Button on. Mieshän toimii lähettiläänä.
Brittitallina McLarenilla on aina ollut kysyntää suositulle brittiläiselle kuljettajalle. Muistaakseni ainakin Santandander-pankki on espanjalaisuudestaan huolimatta arvostanut aina Buttonin läsnäoloa. Sillä ei taida olla enää tarroja autossa eikä kuljettajien pukineissa, joten sponsoroinnissa on kyse puhtaasti muunlaisesta pr:stä. Johnnie Walker lienee toinen varma veikkaus. Merkki taitaa edelleen maksaa McLarenille enemmän sponsorirahaa kuin Martini Williamsille, vaikka näkyvyys autoissa on pieni ja tallin suorituskyky radalla surkea.

Mutta siitähän on aika avoimestikin kerrottu, että McLarenilla on optio Buttoniin siinä tapauksessa, että Alonso päättää lopettaa ensi kauden päätteeksi. Tai tiedä vaikka lopettaisi jo kesken kauden. Onhan se Le Mans edessä vasta kesällä, niin siinä on hyvin aikaa vaihtaa sarjaa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Maaginen viikonloppu Alonsolta! :thumbup: Tätä menoa napsitaan voittoja ensi kaudella jos Mclarenin nousukausi jatkuu... Not GP2 engine anymore
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Luultavasti molemminpuolinen sopimus. Jollei Ferrari saa mestaruutta 2014, niin voi vaihtaa kuskia jos haluaa. Saiko potkut vai ei on täysin 50/50
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Luultavasti molemminpuolinen sopimus. Jollei Ferrari saa mestaruutta 2014, niin voi vaihtaa kuskia jos haluaa. Saiko potkut vai ei on täysin 50/50
Saa kyllä aika kovasti mennä sukset ristiin tallin kanssa, että Alonson näytöillä mitään potkuja alettaisiin antamaan. Eiköhän tuo sopimus purettu Alonson tahdosta/yhteisymmärryksessä tallin kanssa.

Jos ilman värilaseja katsoo, niin kylmä fakta on kuitenkin, että siellä oli tallissa tuon kauden päätteeksi todella kovan kauden ajanut Alonso ja aika lailla täydellisesti flopannut Räikkönen, joten jos jotain tarvetta olisi ollut potkia jompikumpi pois, niin eiköhän Kimi olisi saanut lähteä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Saa kyllä aika kovasti mennä sukset ristiin tallin kanssa, että Alonson näytöillä mitään potkuja alettaisiin antamaan. Eiköhän tuo sopimus purettu Alonson tahdosta/yhteisymmärryksessä tallin kanssa.

Jos ilman värilaseja katsoo, niin kylmä fakta on kuitenkin, että siellä oli tallissa tuon kauden päätteeksi todella kovan kauden ajanut Alonso ja aika lailla täydellisesti flopannut Räikkönen, joten jos jotain tarvetta olisi ollut potkia jompikumpi pois, niin eiköhän Kimi olisi saanut lähteä.
Tuli myös samalla selville että kumpikaan Ferrari tai Alonso ei joutunut maksamaan sakkoja sopimusrikosta, koska Alonsolla oli purkupykälä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Täällä näytetään unohtavan se, että Vettel oli tehnyt sopimuksen Ferrarille kuukausia ennen kuin Alonso ja Ferrari saivat neuvoteltua purkuehdot kuntoon. Vettelin tilanne sulkee pois niin Alonson omat purkupykälät kuin sopimuksen purkamisen hänen aloitteestaan. Tuohon aikaan tallipäällikkönä toiminut Mattiacci sai nopeasti tilanteen jälkeen kenkää itsekin ja mediassa väitettiin sen olleen pääosin seurausta Alonso-Vettel-tapauksen hoitamiseen.

Eli kyllä, omasta mielestäni Alonso sai potkut Ferrarilta. Vettelin ajattaminen hänen tallikaverinaan ei voinut olla missään vaiheessa tapetilla, koska Alonso oli rakentanut itselleen ehdottoman ykköskuskin aseman tallissa. Näin ovat myös hänen tallikavereinaan ajaneet Massa ja Räikkönen kertoneet.

Tuli myös samalla selville että kumpikaan Ferrari tai Alonso ei joutunut maksamaan sakkoja sopimusrikosta, koska Alonsolla oli purkupykälä.
Alonson "vapauttaminen" Ferrarilta venyi noiden sopimussakkojen takia. Osapuolethan kiistelivät (median mukaan) siitä, että kuka oikeastaan joutuu maksamaan. Enpä itse edes ole tainnut lukea, mikä oli huhujen mukaan lopputulos.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Täällä näytetään unohtavan se, että Vettel oli tehnyt sopimuksen Ferrarille kuukausia ennen kuin Alonso ja Ferrari saivat neuvoteltua purkuehdot kuntoon. Vettelin tilanne sulkee pois niin Alonson omat purkupykälät kuin sopimuksen purkamisen hänen aloitteestaan. Tuohon aikaan tallipäällikkönä toiminut Mattiacci sai nopeasti tilanteen jälkeen kenkää itsekin ja mediassa väitettiin sen olleen pääosin seurausta Alonso-Vettel-tapauksen hoitamiseen.

Eli kyllä, omasta mielestäni Alonso sai potkut Ferrarilta. Vettelin ajattaminen hänen tallikaverinaan ei voinut olla missään vaiheessa tapetilla, koska Alonso oli rakentanut itselleen ehdottoman ykköskuskin aseman tallissa. Näin ovat myös hänen tallikavereinaan ajaneet Massa ja Räikkönen kertoneet.


Alonson "vapauttaminen" Ferrarilta venyi noiden sopimussakkojen takia. Osapuolethan kiistelivät (median mukaan) siitä, että kuka oikeastaan joutuu maksamaan. Enpä itse edes ole tainnut lukea, mikä oli huhujen mukaan lopputulos.
Tuo on yksi näkökulma, mutta nää vetää kuitenkin luun kurkkuun tuolle näkemykselle:

Ecclestone puhui jo 2013 Alonson haluista jättää Ferrari, siis vuotta aikasemmin ennen kuin Mclaren soppari edes julkaistiin. Tämä siis jo kielii Alonson olleen lähtötelineissä:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/111706
2.12.2013

"I thought he gave up a little bit, which is proof he was looking for another team."

Alonso and Ferrari: an act of war or the art of war?

Ecclestone said he was also unsure whether Ferrari could provide Alonso with a championship-winning car, adding: "I don't know whether the team is not competitive because of him or because the people running the team aren't getting the job done.
Ja viime vuonna myös Massa puhui Alonson lähtöhaluista. Tämä kielii jo vuosien päähän Alonson lähtöhaluista:

http://m.gpupdate.net/en/f1-news/322353/alonso-tried-to-leave-ferrari-two-or-three-years-ago/
"I think Fernando tried to leave the team two or three years ago, even when I was still at the team, but he couldn't," Massa told the official Formula 1 website.
Vaikea kuvitella että Alonso on se kenkää saava osapuoli kun vielä kieltäytyy jatkosopimuksesta:

http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/miten-alonso-paasi-ferrarilta-kesken-sopimuksen-briatorelta-paljastus-neuvotteluista/6206666?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
– On totta, että tuolloin Marco Mattiacci (entinen tallipäällikkö) tarjosi meille kolmivuotista jatkosopimusta, mutta me kieltäydyimme siitä, Briatore paljasti.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Vettelin ajattaminen hänen tallikaverinaan ei voinut olla missään vaiheessa tapetilla, koska Alonso oli rakentanut itselleen ehdottoman ykköskuskin aseman tallissa. Näin ovat myös hänen tallikavereinaan ajaneet Massa ja Räikkönen kertoneet.
Miksi hyvin sujuneiden Lotus-vuosien jälkeen kovassa nosteessa ollut Räikkönen olisi vuotta aiemmin talliin siirtynyt Alonson kakkoskuskiksi? En usko hetkeäkään, että Kimi olisi tehnyt Ferrarille sopimusta ilman takausta tasa-arvoisesta kohtelusta. Alonso saattaa olla kova politikoimaan ja jossain tilanteissa ikävä tallikaveri, mutta tuskinpa tuolla mitään "ehdotonta ykköskuskin asemaa" on ollut.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Tuo on yksi näkökulma, mutta nää vetää kuitenkin luun kurkkuun tuolle näkemykselle: --
Eiväthän nuo millään tavalla edes vastaa siihen kysymykseen, että miksi Vettel palkattiin talliin jo ennen Alonson lähtöä, ja miksi kesti niin pitkään saada "päivänselvä purkupykälä" neuvoteltua, jos sellainen kerran oli olemassa. Verrataan nyt vaikka Vettelin lähtöön Red Bullilta: mies ilmoitti Hornerille edellisenä iltana jättävänsä tallin, jota seurasi tiedotustilaisuus vuorokauden sisällä. Alonson kanssa väännettiin kättä kuukausia ja hän itsekin puhui siihen malliin, että saattaa jopa pitää välivuoden. Tuohon aikaan ei ollut selvää, millä ehdoilla hän voi jättää Ferrarin tai millaisia ehtoja purku asettaa McLarenille hänen palkkaamisekseen. Ainoa selvä asia oli, että Alonso ei kilpaile kaudella 2015 Ferrarin väreissä, olipa hän sopimuksen alla missä tallissa tahansa. Nämä ovat kivikovat faktat, jotka kilpaileva teoria/hypoteesi joutuu kumoamaan. Ei riitä, että tarjotaan vaihtoehtoisia selityksiä, jotka esittävät etteivät kahta ensin mainittua asiaa koskaan tapahtunut.

Alonso on tosiaan sanonut useaankin otteeseen puhuneensa Montezemolon kanssa vaikka mitä. Mutta ne asiat ovat hyvin pitkälti olleet hänen ja Monten välisiä puheita. Vaikka niissä olisikin ollut jotain todellista pohjaa, niin Montezemolo oli siirretty syrjään jo aiemmin eikä siksi voinut myötävaikuttaa sopimuksen purkamisessa, kuten olisi saattanut tehdä, mikäli hänellä olisi ollut vanha valtansa tallella.

Miksi hyvin sujuneiden Lotus-vuosien jälkeen kovassa nosteessa ollut Räikkönen olisi vuotta aiemmin talliin siirtynyt Alonson kakkoskuskiksi? En usko hetkeäkään, että Kimi olisi tehnyt Ferrarille sopimusta ilman takausta tasa-arvoisesta kohtelusta. Alonso saattaa olla kova politikoimaan ja jossain tilanteissa ikävä tallikaveri, mutta tuskinpa tuolla mitään "ehdotonta ykköskuskin asemaa" on ollut.
Aivan niin kuin Barrichellokin sanoi, niin ei hänelläkään koskaan ollut sopimuksessa mitään ehtoja kakkoskuskin roolista. Mutta talli vain työskenteli niin, se oli rakennettu niin, että Schumin eteen tehtiin eniten töitä. Ei sellaista rakennetta voi purkaa sormia napsauttamalla eikä varsinkaan paperille kirjoittamalla, jos koko talli on organisoitu ja asemoitunut työskentelemään tietyllä tavalla. Tästä syystähän Mersukin (ainakin virallisesti) sekoitti Rosbergin ja Hamiltonin insinööriosastot keskenään, jottei syntyisi sellaista sektioitumista, missä saman tallin sisällä on erilaisia tiimejä, jotka työskentelevät eri tavoitteiden eteen. Miksi tästäkin pitää mussuttaa, kun Kimi on itse sanonut, miten asiat olivat?
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Eiväthän nuo millään tavalla edes vastaa siihen kysymykseen, että miksi Vettel palkattiin talliin jo ennen Alonson lähtöä, ja miksi kesti niin pitkään saada "päivänselvä purkupykälä" neuvoteltua, jos sellainen kerran oli olemassa. Verrataan nyt vaikka Vettelin lähtöön Red Bullilta: mies ilmoitti Hornerille edellisenä iltana jättävänsä tallin, jota seurasi tiedotustilaisuus vuorokauden sisällä. Alonson kanssa väännettiin kättä kuukausia ja hän itsekin puhui siihen malliin, että saattaa jopa pitää välivuoden. Tuohon aikaan ei ollut selvää, millä ehdoilla hän voi jättää Ferrarin tai millaisia ehtoja purku asettaa McLarenille hänen palkkaamisekseen. Ainoa selvä asia oli, että Alonso ei kilpaile kaudella 2015 Ferrarin väreissä, olipa hän sopimuksen alla missä tallissa tahansa. Nämä ovat kivikovat faktat, jotka kilpaileva teoria/hypoteesi joutuu kumoamaan. Ei riitä, että tarjotaan vaihtoehtoisia selityksiä, jotka esittävät etteivät kahta ensin mainittua asiaa koskaan tapahtunut.

Alonso on tosiaan sanonut useaankin otteeseen puhuneensa Montezemolon kanssa vaikka mitä. Mutta ne asiat ovat hyvin pitkälti olleet hänen ja Monten välisiä puheita. Vaikka niissä olisikin ollut jotain todellista pohjaa, niin Montezemolo oli siirretty syrjään jo aiemmin eikä siksi voinut myötävaikuttaa sopimuksen purkamisessa, kuten olisi saattanut tehdä, mikäli hänellä olisi ollut vanha valtansa tallella.
Kovin rohkeasti väität forumistina tietävän paremmin kuin F1-vaikuttajat, että Briatore puhuu paskaa. Muuten vaa F1ssä on yleisesti tiedossa että Alonso oli sieltä lähdössä koska kalusto ei mahdollistanu mestaruuteen. Vettel kyllä kertoi aikaisin siirtyvänsä Ferrarille. Mutta kuinkakohan kauan Alonso on ite neuvotellut tallien kanssa, yrittihän Alonso Mersulle ja Red Bullillekin. Loppujen lopuksi taisi suurimman osan ajan painia Mclaren sopimuksen pituudesta. Ei kai Alonso nyt mitään tiedotustilaisuutta olisi pitänyt kesken neuvotteluiden että "joo on tässä supistu Mersun ja Red Bullin kanssa mutta varmaan ehkä ajan Mclarenilla ensi kauden"
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Joskus aikaisemminkin kirjoitin tästä että minä luulen että Ferrari ei antanut potkuja Alonsolle eikä Alonso Ferrarille, vaan kyseessä saattoi olla ehkä ennemminkin "molemminpuolinen kyllästyminen" kun projekti ei oikein mennyt eteenpäin ja varmasti kummankin tavoitteet ja toiveet jäivät toteutumatta. Ferrarilla ollaan yleensä aika malttamattomia ja pallit alkaa tutisemaan aika nopeasti jos tulosta ei tule nopeasti, ja Alonso toisaalta osaa varmasti olla hankala ja vittumainen työkaveri silloin kun tulokset eivät ole sitä mitä hän odottaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Eiväthän nuo millään tavalla edes vastaa siihen kysymykseen, että miksi Vettel palkattiin talliin jo ennen Alonson lähtöä, ja miksi kesti niin pitkään saada "päivänselvä purkupykälä" neuvoteltua, jos sellainen kerran oli olemassa. Verrataan nyt vaikka Vettelin lähtöön Red Bullilta: mies ilmoitti Hornerille edellisenä iltana jättävänsä tallin, jota seurasi tiedotustilaisuus vuorokauden sisällä. Alonson kanssa väännettiin kättä kuukausia ja hän itsekin puhui siihen malliin, että saattaa jopa pitää välivuoden. Tuohon aikaan ei ollut selvää, millä ehdoilla hän voi jättää Ferrarin tai millaisia ehtoja purku asettaa McLarenille hänen palkkaamisekseen. Ainoa selvä asia oli, että Alonso ei kilpaile kaudella 2015 Ferrarin väreissä, olipa hän sopimuksen alla missä tallissa tahansa. Nämä ovat kivikovat faktat, jotka kilpaileva teoria/hypoteesi joutuu kumoamaan. Ei riitä, että tarjotaan vaihtoehtoisia selityksiä, jotka esittävät etteivät kahta ensin mainittua asiaa koskaan tapahtunut.

Alonso on tosiaan sanonut useaankin otteeseen puhuneensa Montezemolon kanssa vaikka mitä. Mutta ne asiat ovat hyvin pitkälti olleet hänen ja Monten välisiä puheita. Vaikka niissä olisikin ollut jotain todellista pohjaa, niin Montezemolo oli siirretty syrjään jo aiemmin eikä siksi voinut myötävaikuttaa sopimuksen purkamisessa, kuten olisi saattanut tehdä, mikäli hänellä olisi ollut vanha valtansa tallella.


Aivan niin kuin Barrichellokin sanoi, niin ei hänelläkään koskaan ollut sopimuksessa mitään ehtoja kakkoskuskin roolista. Mutta talli vain työskenteli niin, se oli rakennettu niin, että Schumin eteen tehtiin eniten töitä. Ei sellaista rakennetta voi purkaa sormia napsauttamalla eikä varsinkaan paperille kirjoittamalla, jos koko talli on organisoitu ja asemoitunut työskentelemään tietyllä tavalla. Tästä syystähän Mersukin (ainakin virallisesti) sekoitti Rosbergin ja Hamiltonin insinööriosastot keskenään, jottei syntyisi sellaista sektioitumista, missä saman tallin sisällä on erilaisia tiimejä, jotka työskentelevät eri tavoitteiden eteen. Miksi tästäkin pitää mussuttaa, kun Kimi on itse sanonut, miten asiat olivat?

Mistä sinä tiedät, milloin ketäkin on palkattu ja milloin sopimuksen päättymisestä päätetty? Varmasti Ferrari on ruvennut kartoittamaan heti seuraajaa Alonsolle kun lähtöhalunsa on esittänyt.

Oma veikkaukseni on, että yhteisymmärryksessä sopimus on purettu, kuten monet seikat antaa viitteitä. Esimerkkinä vaikkapa Ferrarin kunnolliset jäähyväishommat Alonsolle spesiaalihaalareineen, jota esim. Kimi ei aikanaa saanut. Pikkuseikat kertoo, että hyvässä hengessä irtaantuivat.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ylös