F1 ja kuljettajien pään suojaus

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Pitäisikö nyt sanoa et "ei älä lopeta ! Tulemme kaipaamaan sinua ja f1 menettää yhden tärkeän henkilön jos todella toteutat uhkauksesi!". Toki jokainen päättää itse. Miksi seuraat nyt vielä meneillään olevan kauden sitten jos koko paska ei kiinosta millään tapaa ? Sitä tuppaa ihmisillä toi aika kultaamaan muistot ja niin on käynyt myös kohdallasi. Toki formulat ovat muuttuneet, mutta kerroppa mikä ei olisi muuttunut millään tapaa. Eikä sit rueta luettelemaan 100 ja 110-metrin aitoja ;) Saati muuta yleisurheilua. Muutokset nyt vaan ovat aina kuuluneet lajiin ja niin tulee olemaan tuleivaisuudessa myös. Toki toivon et parempaan suuntaan mentäisiin ja uskon myös siihen. Kunhan tietyt vanhat jäärät kuolevat tai jäävät sivuun muuten ni uskon et muutosta voi tapahtua. Tulee ikävä :(

edit: Hakkikselle olisi siis viestini osoitettu oli kerennyt tullu muutama viesti väliin.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Oliko se nyt edes vielä 100% varmaa et kyseinen laitos tulee ensi kaudeksi ? Meinaan et jos varmaa päätöstä tästä ei ole ja autoja varmasti on piirelty jo jonku aikaa niin moinen häkkyrä tulee varmasti vaikuttamaan auton suunitteluun. Itse en laittaisi sit yhtään vastaan jos siirtyisi vaikka nyt edes vuodella eteenpäin jotta voitaisiin testata/keksiä jotain parempaa mikä estää myös ne pienet esineet. Tuo ei todellakaan pysäytä kuin sen renkaan tai sit pienen osan jos sattuu tuuri olemaan mukana.


Tämä epäilys tulemista kohtaa tuli tuosta maikkarin eilisestä uutisesta jossa lukee näin " Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole vielä tehnyt päätöstä siitä, käytetäänkö autoissa ensi kaudella Ferrarin vai Red Bullin versiota päänsuojasta. Ferrarin halo-malli on tällä hetkellä todennäköisempi vaihtoehto."

Ja tämän lähteeksi mainitsivat motorsport.com, mutta eikös FIA valinnut noista jo tämän Ferrarin Halon toisin kuin maikkarin uutisessa lukee ? Tai sit joku on väärää tietoa levittänyt minulle uutisoinnin kautta.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Tuohon halo härveliin sit kaikki varoitusvalot ja muut pelit ni kotikatsomossakin katsojat näkevät kun tallin autossa on jotain ongelmaa. Ja kuskikin voi katsella valoja siitä eikä tarvitse pikkusesta ratista katsella sitä. Koko kaari vaan vilkkumaan sinisenä sisäpuolelta kun takaa tulee kieroksella joku ohi ni on turha kuskin sanoa ettei nähnyt varoitusta.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Pienet osat menee tuosta läpi että heilahtaa (Rubensin jousi, irronneet härpäkkeet jne.). Suojaa ainoastaan renkaalta...
Samoin se estää tehokkaasti kuskin poistumisen kun auto on katollaan, esimerkkinä vaikka Alonson kippaus.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Oliko se nyt edes vielä 100% varmaa et kyseinen laitos tulee ensi kaudeksi ? Meinaan et jos varmaa päätöstä tästä ei ole ja autoja varmasti on piirelty jo jonku aikaa niin moinen häkkyrä tulee varmasti vaikuttamaan auton suunitteluun. Itse en laittaisi sit yhtään vastaan jos siirtyisi vaikka nyt edes vuodella eteenpäin jotta voitaisiin testata/keksiä jotain parempaa mikä estää myös ne pienet esineet. Tuo ei todellakaan pysäytä kuin sen renkaan tai sit pienen osan jos sattuu tuuri olemaan mukana.

Tämä epäilys tulemista kohtaa tuli tuosta maikkarin eilisestä uutisesta jossa lukee näin " Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole vielä tehnyt päätöstä siitä, käytetäänkö autoissa ensi kaudella Ferrarin vai Red Bullin versiota päänsuojasta. Ferrarin halo-malli on tällä hetkellä todennäköisempi vaihtoehto."
FIA on jo vahvistanut, että rinkula otetaan käyttöön ensi kaudella. Virallinen hyväksyntä asialle saataneen ensi keskiviikkona pidettävässä teknisen delegaatin kokouksessa. Maikkarin uutinen on taattua paskaa. FIA hylkäsi Red Bullin ehdotuksen jo kauan sitten ja myöhemmin Red Bull ilmoitti lopettavansa oman versionsa jatkokehittelyn kokonaan, koska sillä ei ole tulevaisuutta.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Samoin se estää tehokkaasti kuskin poistumisen kun auto on katollaan, esimerkkinä vaikka Alonson kippaus.
Tuosta ainakin Jenson Button totesi aiemmin, muistaakseni juuri tuon Alonso-tapauksen jälkimainingeissa, että erittäin harvinaisia on ne tilanteet, joissa autosta ylipäänsä pitää omin avuin nopeasti päästä pois, Alonsollakaanhan ei mitään sen suurempaa kiirettä siinä olisi ollut. Jos pitää valita päänsuojauksen ja nopean ulospääsyn väliltä, niin Jenson oli siis ainakin päänsuojauksen kannalla.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tuosta ainakin Jenson Button totesi aiemmin, muistaakseni juuri tuon Alonso-tapauksen jälkimainingeissa, että erittäin harvinaisia on ne tilanteet, joissa autosta ylipäänsä pitää omin avuin nopeasti päästä pois, Alonsollakaanhan ei mitään sen suurempaa kiirettä siinä olisi ollut. Jos pitää valita päänsuojauksen ja nopean ulospääsyn väliltä, niin Jenson oli siis ainakin päänsuojauksen kannalla.
Tilanne muuttuukin aivan toiseksi, jos auto syttyy roihahtaen palamaan. Hyvin olisi Alonsonkin tapauksessa voinut syttyä liekkimereksi koko roska.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Tilannee muuttuukin aivan toiseksi, kun auto syttyy roihahtaen palamaan. Hyvin olisi Alonsonkin tapauksessa syttyä liekkimereksi koko roska.
Tottakai. Mutta se kai Buttonilla oli ajatuksena, että tuollainen roihahtaen syttyminen kolarin jälkeen ei nykyisin järin yleistä ole.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Tottakai. Mutta se kai Buttonilla oli ajatuksena, että tuollainen roihahtaen syttyminen kolarin jälkeen ei nykyisin järin yleistä ole.
Kuten ei myöskään ylinopeudella traktorin alle ajaminenkaan...
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Tottakai. Mutta se kai Buttonilla oli ajatuksena, että tuollainen roihahtaen syttyminen kolarin jälkeen ei nykyisin järin yleistä ole.
Autojen palaminen on todella harvinaista kylläkin joten siinä ihan ok.
Ongelmahan on se jos esim. kuljettajalle tullut paha verenvuoto, jolloin olisi hyvin tärkeää saada kuski ulos autosta todella nopeasti.
Esim. Hinchcliffe oli ihan kuoleman rajalla Indy500 harjoituksissa 2015, ja ainoastaan nopea autosta poistuminen ja nopea hoito pelasti hänen hengen.
Mielestäni Halon ongelma on se että se poistaa riskejä mahdollisilta yhdenkaltaisilta "friikki"-onnettomuuksilta, mutta taas lisää niitä (juuri näitä nopeita poistoja vaativissa tilanteissa) toisissa.
Sitten pitää kysyä onko siinä järkeä vaihtaa yksi riski toiseen. FIAn mielestä kyllä.
Mun mielipide taas on se että ei ole, mutta enhän itse ole FIAn johdossa ja en ole kuski.

Olen jo päättänyt lopettaa F1:sten seuraamisen ensi vuonna. Halo ei ole ainoa syy tälle, mutta se helpottaa lopettamista. Lähes kaikki aspektit, jotka saivat minut rakastumaan lajiin 90-luvulla, on onnistuttu muutoksilla pilaamaan. Yksinään mikään tekijä ei ole ratkaiseva, mutta yhdessä ne muodostavat pitkän listan: muun muassa säästely, äänet, ratojen sterilointi, klassikoratojen katoaminen, kuljettajien vähäinen rooli, keskeytysten vähyys, tuomarirangaistukset, DRS, vesisadepelleily, ja ensi vuoden ulkonäkö ärsyttävät minua niin, että nautinnolliset hetket ovat harvassa.

Miksi käyttää 21 viikonloppua vapaa-ajasta lajiin, joka ei tuota mielihyvää? Miksi maksaa siitä 150 euroa vuodessa? Viimeiset vuodet olen seurannut lajia vain addiktion ja suomalaisten läsnäolon tähden. Mutta ehkä järki voittaa viimein. Koska mikä järki tässä kaikessa on?
Tule IndyCar-puolelle.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Autojen palaminen on todella harvinaista kylläkin joten siinä ihan ok.
Ongelmahan on se jos esim. kuljettajalle tullut paha verenvuoto, jolloin olisi hyvin tärkeää saada kuski ulos autosta todella nopeasti.
Esim. Hinchcliffe oli ihan kuoleman rajalla Indy500 harjoituksissa 2015, ja ainoastaan nopea autosta poistuminen ja nopea hoito pelasti hänen hengen.
Mielestäni Halon ongelma on se että se poistaa riskejä mahdollisilta yhdenkaltaisilta "friikki"-onnettomuuksilta, mutta taas lisää niitä (juuri näitä nopeita poistoja vaativissa tilanteissa) toisissa.
Sitten pitää kysyä onko siinä järkeä vaihtaa yksi riski toiseen. FIAn mielestä kyllä.
Mun mielipide taas on se että ei ole, mutta enhän itse ole FIAn johdossa ja en ole kuski.



Tule IndyCar-puolelle.
Eiköhän Halosta kuitenkin pyritä kehittämään sellainen, että sen saa tarvittaessa nopeasti irti oikeinpäin jääneestä autosta ja Halon nopean irrottamisen estää lähinnä auton jääminen katolleen ulosajon jälkeen sekä Bianchin kuoleman aiheuttaneen kolarin kaltaiset kolarit.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Lienee enemmän vakavia onnettomuuksia Nascar kuin F1.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Eiköhän Halosta kuitenkin pyritä kehittämään sellainen, että sen saa tarvittaessa nopeasti irti oikeinpäin jääneestä autosta ja Halon nopean irrottamisen estää lähinnä auton jääminen katolleen ulosajon jälkeen sekä Bianchin kuoleman aiheuttaneen kolarin kaltaiset kolarit.
On pakko, koska muuten se ei tule auttamaan käytännössä yhtään mitään.
Jos sen nopeasti saa pois se auttaa edes vähän.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Ei nuo aurinkolasien sangat mitkään kaunistu F1 autoon ole edelleenkään. Mutta kuskin näkyvyyttä tuo
ehkä häiritsee kaikkein vähiten verrattuna muihin ratkaisuihin. (Niin kuin Salo on tainnut mainita niin
tosi harvoin täytyy katsoa ihan suoraan eteenpäin).


 

Aksu

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
147
Lähivuosina on ollut jokunen tilanne missä toinen auto on meinannut leikata kuskin pään "irti", ne tuo halo kyllä aika hyvin estää.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Lähivuosina on ollut jokunen tilanne missä toinen auto on meinannut leikata kuskin pään "irti", ne tuo halo kyllä aika hyvin estää.
Päinvastoin, nyt on herännyt huoli, että esim. ylitse lentävä auto voi kiskoa halon irti ja tämä irtoava osa voisi osua kuljettajaan vakavin seurauksin. http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/zweifel-am-heiligenschein-f1-braucht-den-halo-3-11480408.html

Jos halo olisi ollut käytössä viime vuonna Itävallassa, Alonson autosta olisi voinut leikkautua osa Kimin ohjaamoon, tai Alonson auto olisi töksähtänyt Kimin haloon, tai koko halo olisi voinut irrota. Olen varma, että todennäköisyys halosta johtuviin onnettomuuksiin tulee olemaan moninkertainen verrattuna todennäköisyyteen, että kuskin kypärään osuu pyörä tai muu iso kappale. No, FIAn asiantuntijat sanovat itsensä irti vastuusta tapahtui mitä tahansa.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Turhia keksintöjä, jos ei päät kestä pieniä renkaanhipaisuja tai muuta romua, niin voi lopettaa ajamiset samantien
Sori nyt vaan, mutta ihmisen päätä ei ole tehty kestämään "pieniä" renkaanhipaisuja tai muuta romua, vaikka kuinka olisi kypärä päässä.
Ja kyllä tiedän, että tässä taisin astua liukumiinaan, mutta, mitäs siitä...
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Eikös täällä sanottu et tuleminen on varmaa jo ;) Toivon itse et härveliä ei vielä tuoda ensi kaudella autoihin vaan kehittävät kenties sitä aeroscreeniä fiksummaksi? Se olisi mielestäni paljon hyödyllisempi, mutta myös enemmän aeroon ja muuhun vaikutusta olisi sillä. Jos oikeasti halutaan estää lentävät jouset ja muut pienemmät esineet ni siihen auttaa toi Red Bullin kehittämä systeemi. Tuuriin pitäisi luottaa sit enemmän jos käyttöön otetaan toi Ferrarin kehitelmä. Ehkä paras olisi pitää vaan autot kuten ne ovat nykyään, mutta ilmeisesti on nyt vaan päätetty et joku tulee ja sen kanssa nyt sit pitää elää. 2018 kaudella voisivat sit ottaa käyttöön systeemin mikä parhaaksi katsotaan, kovin kiire tulee ensi kaudeksi jos joku päätetään tuoda.
 
Ylös