Pienet osat menee tuosta läpi että heilahtaa (Rubensin jousi, irronneet härpäkkeet jne.). Suojaa ainoastaan renkaalta...
Marginaaleilla pelaamistahan tuo on. FIA laittaa sormet ristiin ja toivoo, että seuraavassa "kerran sataan vuoteen" onnettomuudessa (kuten Massan jousi) partikkeli kilahtaa tuohon metalliputkeen eikä lennä viittä senttiä alempaa suoraan kuljettajaa ohimoon. Täytyisi miettiä sitäkin puolta kyllä, että jos sellainen isompi kappale ohittaa turvakehikon ja osuu kuskin kypärään, niin voiko se aiheuttaa lisää vahinkoa kimpoamalla kypärästä takaisin kaiteeseen ja siitä takaisin kypärään. Tai ohjaamon sisälle ja kuljettajan sisäelimiin. Puhdasta mutuilua tässä vaiheessa, mutta vähän tulee sellainen olo, että FIA on nyt priorisoinut tietynlaiset skenaariot muiden edelle silläkin uhalla, että niistä muista skenaarioista tulisi halon myötä vaarallisempia. Minusta tässä on uhkaavasti vaarana se, että FIA:n agendana on saada ohjaamoihin edes näennäinen suojaus kuskin kypärälle ja päälle, eikä mikään saa tulla sen eteen.
Tässä vähän parempi kuva uudesta halosta. Eihän tuo mikään silmiä hivelevä kapistus ole. Mutta, kun saadaan maalia pintaan ja muutama ponsorikuva, niin eiköhän se siitä kohene
Juu ei. Ja edelleenkin mielipiteeni on se, että maalattuna tuo häkkyrä olisi entistä rumempi, koska ei voi siristää silmiään ja esittää, ettei sitä oikeasti ole olemassa.
Olen jo päättänyt lopettaa F1:sten seuraamisen ensi vuonna. Halo ei ole ainoa syy tälle, mutta se helpottaa lopettamista. Lähes kaikki aspektit, jotka saivat minut rakastumaan lajiin 90-luvulla, on onnistuttu muutoksilla pilaamaan. Yksinään mikään tekijä ei ole ratkaiseva, mutta yhdessä ne muodostavat pitkän listan: muun muassa säästely, äänet, ratojen sterilointi, klassikoratojen katoaminen, kuljettajien vähäinen rooli, keskeytysten vähyys, tuomarirangaistukset, DRS, vesisadepelleily, ja ensi vuoden ulkonäkö ärsyttävät minua niin, että nautinnolliset hetket ovat harvassa.
Mulla on ollut samanlaisia ajatuksia. Formula 1 on lajina useimmiten todella hajuton ja mauton. Suurin yllätysmomentti on nykyään odottaa jonkun saavan rangaistus moottorin tai vaihdelaatikon vaihtamisesta. Lisäksi lajin seuraaminen on todella kallista, kun halvin kanavapaketti kustantaa pari sataa euroa vuodessa ja perushinta taitaa olla lähes neljä sataa. Maikkarin nettistriimin saisi toki halvemmalla mutta en aio maksaa huonosta kuvanlaadusta; sitten käytetään piraattistriimejä.
Mulla ainakin menee aikaa F1:n seuraamiseen paljon enemmän kuin vain lähetyksiin käytetty aika, koska omaa aikataulua tulee suunniteltua vähintään aika-ajojen ja kisojen ympärille niin, ettei pidempiä projekteja tule edes aloitettua, jos lähetyksen alkuun on aikaa vain tunti tms. Ja lähetysten päätyttyä siirrytään nettiin puimaan asioita ja lukemaan vielä jälkikommentit.
Halon merkitys omassa päätöksessäni on ehkä hieman suurempi, koska autoista tulee todella rumia tuon muutoksen jälkeen. Eivätkä ne kovin kauniita ole nytkään, joten tässä ei mennä pakiteta yhdeksiköstä kasiin vaan enemmänkin kasista kutoseen. Muutkin suunnitellut ulkomuodolliset vaikuttavat siltä, että autoja halutaan viedä enemmän sarjakuvista tuttujen lepakkoautojen suuntaan. Kun nuorena kloppina aloin fanittaa F1-sarjaa, niin eräs tärkeä pointti oli se, että autot olivat todella kauniita. Keräsin pienoismalleja ja tallentelin tietokoneelle valokuvia netistä jne. puhtaasti autojen vuoksi. Jotkut rakentelevat fanialttareita suosikkikuljettajilleen mutta minä olen aina fanittanut enemmän autoja, vaikka toki Häkän ja Kimin menestys on myös ollut kantava voima.