F1 ja kuljettajien pään suojaus

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
No mitenkäpä nyt meinaat, että auto voitaisiin suunnitella eri tavoin? Tuulilasin muoto on se ongelma, ei miten auto istuu sen "ympärille". Painopisteen ja ilmanvastuksen vuoksi autosta halutaan mahdollisimman matala, tuulilasi taas on "mahdollisimman korkea", koska sen täytyy suojata kuljettajan päätä. Tuulilasista saa matalamman vain, jos kuljettaja istuu entistä syvemmällä ja entistä enemmän makuullaan autossa, mikä taas haittaa näkyvyyttä autosta ulos. Muistaakseni FIA:n on ollut tarkoitus puuttua liian makuullaan olevaan istuma-asentoonkin. Luultavasti tuulilasin mitat tullaan joka tapauksessa standardoimaan eikä niihin voi vaikuttaa auton suunnittelulla. Kenties seurauksena on se, että vanhaan turbomalliin yläosan ilmanottoaukko jätetään pois ja kaikki jäähdytys hoidetaan ponttoonien kautta. Tällöin tuulilasi istuu entistä huonommin autoihin!
Tuskin sentään luovutaan yläosan ilmanotosta vaikka tuulilasi sinne virtaavaa ilmaa varmasti huomattavasti vähentääkin.
Ilmanottoa joutuu jokatapauksessa varmasti tehostamaan jollain tavalla.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Itse olin enemmän Red Bullin screenin kannalla. No toivottavasti kehittävät sen kaudelle 2018. Edelleen herää kysymyksiä halon turvallisuudesta. Esim. tilanteessa, jossa auto on kääntynyt ylösalaisin, mahtuuko kuski ryömimään ulos autosta? No onneksi itseäni viisaammat tekevät päätökset.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
No jos pitäis valita Formula autoon tuulilasi vai turvakaari niin minusta valinta on harvinaisen selkeä. Minkäänlainen tuulilasi ei kuulu F1 autoon.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Ja on niitä pieniä tuulilaseja vissiin menneinäkin vuosikymmeninä jo ollut F1ssä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Minusta tämä turvallisuusajattelu menee järjettömyyksiin. Kuljettajilla täytyy olla mahdollisuus kuolla. Tällä hetkellä kaikkein suurimmassa vaarassa lienevät ratavirkailijat. He ovat suojattomia ja joutuvat toimimaan kussakin tilanteessa tilanteen mukaan.

Jos turvallisuutta tahdotaan parantaa, täytyy käyttöön ottaa automaattinen punainen lippu jokaisen auton siirron yhteydessä sen sijaan että suojattaisiin kuljettajia aina vain enemmän ja enemmän. Joskus suntuu, että jopa yleisö on suuremmassa vaarassa kuin kuljettaja, koska yleisöä on vaikea suojata lenteleviltä osilta.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Kyllä kai tohon Haloonkin silmä tottuu,eihän sitä edes vielä tiedä,minkänäkönen käyttöön tuleva versio on,voi olla esmes auton väriin maalattuna hippasen huomaamattomampi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Olisi kiva kuulla kuljettajan suora mielipide miten tuo vaikuttaa näkökenttään. Tuntuu vaan kummalliselta kun tuo "pilari" on just tasan keskellä.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Olisi kiva kuulla kuljettajan suora mielipide miten tuo vaikuttaa näkökenttään. Tuntuu vaan kummalliselta kun tuo "pilari" on just tasan keskellä.
Tästä jää sellainen kuva, ettei se kuski paljon keskelle katsele. Muuten kuin satunnaisesti rattinsa valoja / infoja.
Tietysti mietityttää esim. lähtö (lähtövalot ja muut kuskit), varikkostopit ja muut erikoistilanteet.

Linkin videossa siis Hülkenbergilla on silmäkamera joka seuraa mitä kuski ajaessa katselee.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tässä vähän parempi kuva uudesta halosta. Eihän tuo mikään silmiä hivelevä kapistus ole. Mutta, kun saadaan maalia pintaan ja muutama ponsorikuva, niin eiköhän se siitä kohene?

 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
947
Olisi kiva kuulla kuljettajan suora mielipide miten tuo vaikuttaa näkökenttään. Tuntuu vaan kummalliselta kun tuo "pilari" on just tasan keskellä.
No tämä. Ainakin maallikosta tuntuu, että haitta vois olla melkoinen, kun miettii että tuolla painetaan reippaasti päälle 300km/h nopeuksia.
Kai sitä sitten tutkittu on, ettei se "pilari" liikaa haittaa..

Ja onhan tuo ainakin tässä vaiheessa todella ruma.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Pienet osat menee tuosta läpi että heilahtaa (Rubensin jousi, irronneet härpäkkeet jne.). Suojaa ainoastaan renkaalta...
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Olen jo päättänyt lopettaa F1:sten seuraamisen ensi vuonna. Halo ei ole ainoa syy tälle, mutta se helpottaa lopettamista. Lähes kaikki aspektit, jotka saivat minut rakastumaan lajiin 90-luvulla, on onnistuttu muutoksilla pilaamaan. Yksinään mikään tekijä ei ole ratkaiseva, mutta yhdessä ne muodostavat pitkän listan: muun muassa säästely, äänet, ratojen sterilointi, klassikoratojen katoaminen, kuljettajien vähäinen rooli, keskeytysten vähyys, tuomarirangaistukset, DRS, vesisadepelleily, ja ensi vuoden ulkonäkö ärsyttävät minua niin, että nautinnolliset hetket ovat harvassa.

Miksi käyttää 21 viikonloppua vapaa-ajasta lajiin, joka ei tuota mielihyvää? Miksi maksaa siitä 150 euroa vuodessa? Viimeiset vuodet olen seurannut lajia vain addiktion ja suomalaisten läsnäolon tähden. Mutta ehkä järki voittaa viimein. Koska mikä järki tässä kaikessa on?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Pienet osat menee tuosta läpi että heilahtaa (Rubensin jousi, irronneet härpäkkeet jne.). Suojaa ainoastaan renkaalta...
Marginaaleilla pelaamistahan tuo on. FIA laittaa sormet ristiin ja toivoo, että seuraavassa "kerran sataan vuoteen" onnettomuudessa (kuten Massan jousi) partikkeli kilahtaa tuohon metalliputkeen eikä lennä viittä senttiä alempaa suoraan kuljettajaa ohimoon. Täytyisi miettiä sitäkin puolta kyllä, että jos sellainen isompi kappale ohittaa turvakehikon ja osuu kuskin kypärään, niin voiko se aiheuttaa lisää vahinkoa kimpoamalla kypärästä takaisin kaiteeseen ja siitä takaisin kypärään. Tai ohjaamon sisälle ja kuljettajan sisäelimiin. Puhdasta mutuilua tässä vaiheessa, mutta vähän tulee sellainen olo, että FIA on nyt priorisoinut tietynlaiset skenaariot muiden edelle silläkin uhalla, että niistä muista skenaarioista tulisi halon myötä vaarallisempia. Minusta tässä on uhkaavasti vaarana se, että FIA:n agendana on saada ohjaamoihin edes näennäinen suojaus kuskin kypärälle ja päälle, eikä mikään saa tulla sen eteen.

Tässä vähän parempi kuva uudesta halosta. Eihän tuo mikään silmiä hivelevä kapistus ole. Mutta, kun saadaan maalia pintaan ja muutama ponsorikuva, niin eiköhän se siitä kohene
Juu ei. Ja edelleenkin mielipiteeni on se, että maalattuna tuo häkkyrä olisi entistä rumempi, koska ei voi siristää silmiään ja esittää, ettei sitä oikeasti ole olemassa.

Olen jo päättänyt lopettaa F1:sten seuraamisen ensi vuonna. Halo ei ole ainoa syy tälle, mutta se helpottaa lopettamista. Lähes kaikki aspektit, jotka saivat minut rakastumaan lajiin 90-luvulla, on onnistuttu muutoksilla pilaamaan. Yksinään mikään tekijä ei ole ratkaiseva, mutta yhdessä ne muodostavat pitkän listan: muun muassa säästely, äänet, ratojen sterilointi, klassikoratojen katoaminen, kuljettajien vähäinen rooli, keskeytysten vähyys, tuomarirangaistukset, DRS, vesisadepelleily, ja ensi vuoden ulkonäkö ärsyttävät minua niin, että nautinnolliset hetket ovat harvassa.
Mulla on ollut samanlaisia ajatuksia. Formula 1 on lajina useimmiten todella hajuton ja mauton. Suurin yllätysmomentti on nykyään odottaa jonkun saavan rangaistus moottorin tai vaihdelaatikon vaihtamisesta. Lisäksi lajin seuraaminen on todella kallista, kun halvin kanavapaketti kustantaa pari sataa euroa vuodessa ja perushinta taitaa olla lähes neljä sataa. Maikkarin nettistriimin saisi toki halvemmalla mutta en aio maksaa huonosta kuvanlaadusta; sitten käytetään piraattistriimejä.

Mulla ainakin menee aikaa F1:n seuraamiseen paljon enemmän kuin vain lähetyksiin käytetty aika, koska omaa aikataulua tulee suunniteltua vähintään aika-ajojen ja kisojen ympärille niin, ettei pidempiä projekteja tule edes aloitettua, jos lähetyksen alkuun on aikaa vain tunti tms. Ja lähetysten päätyttyä siirrytään nettiin puimaan asioita ja lukemaan vielä jälkikommentit.

Halon merkitys omassa päätöksessäni on ehkä hieman suurempi, koska autoista tulee todella rumia tuon muutoksen jälkeen. Eivätkä ne kovin kauniita ole nytkään, joten tässä ei mennä pakiteta yhdeksiköstä kasiin vaan enemmänkin kasista kutoseen. Muutkin suunnitellut ulkomuodolliset vaikuttavat siltä, että autoja halutaan viedä enemmän sarjakuvista tuttujen lepakkoautojen suuntaan. Kun nuorena kloppina aloin fanittaa F1-sarjaa, niin eräs tärkeä pointti oli se, että autot olivat todella kauniita. Keräsin pienoismalleja ja tallentelin tietokoneelle valokuvia netistä jne. puhtaasti autojen vuoksi. Jotkut rakentelevat fanialttareita suosikkikuljettajilleen mutta minä olen aina fanittanut enemmän autoja, vaikka toki Häkän ja Kimin menestys on myös ollut kantava voima.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
äytyisi miettiä sitäkin puolta kyllä, että jos sellainen isompi kappale ohittaa turvakehikon ja osuu kuskin kypärään, niin voiko se aiheuttaa lisää vahinkoa kimpoamalla kypärästä takaisin kaiteeseen ja siitä takaisin kypärään. Tai ohjaamon sisälle ja kuljettajan sisäelimiin. Puhdasta mutuilua tässä vaiheessa, mutta vähän tulee sellainen olo, että FIA on nyt priorisoinut tietynlaiset skenaariot muiden edelle silläkin uhalla, että niistä muista skenaarioista tulisi halon myötä vaarallisempia.
Tuo tuli minullekin mieleen että onko tuossa sellainen riski että ne hilut jotka nyt saattaisivat osua kuljettajan päälakeen tai mennä jopa hyvällä tuurilla yli, ottaakin pienen kimmokkeen tuosta Halosta ja lähtee siitä alaviistoon kohti visiiriä tai vieläkin alemmas ja aiheuttaa kuljettajille vielä pahempia vammoja? Ja sitäkin mietin että saako tuollaisen kiinnitystä mitenkään niin lujaksi että tuo pysyisi takuuvarmasti autossa kiinni eikä käy niin että kun esim. jonkun toisen auton takarengas kilahtaa lujaa tuohon Halorenkaaseen niin koko halo lähtee siitä lipettiin ja kietoutuu kivasti kuljettajan kaulan ympärille? Toki tuollaisessa mällissä tulisi todennäköisesti pahoja vammoja ilmankin Haloa, mutta silti käy vaan mielessä että mennäänkö tuossa ns. ojasta allikkoon ja pystytään estämään joitakin vammoja mutta lisätään samalla toisenlaisten vammojen riskiä?
 
Ylös