Aika-ajoformaatit ennen ja nyt

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
En kyllä yhtään tykännyt. Ihan idioottimaiselta tuntu sekin, kun jotkut olivat ajamassa tosi hyvää kierrosta ja sitten se mitätöitiin/piti lopettaa kesken. Takuuvarmaa on ainakin se, että tämmösillä noloilla sekoiluilla tulee vielä vähemmän porukkaa katsomoon. Ihan hävetti formuloiden puolesta. Ja kun on nyt tuosta päätösprosessista lukenut niin ei voi sanoa kuin että huhhuh! Ainoa mikä enää voi lajin pelastaa on se, että Bernie kammetaan ulos ja samassa syssyssä Charlie Whiting.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Ihan idioottimaiselta tuntu sekin, kun jotkut olivat ajamassa tosi hyvää kierrosta ja sitten se mitätöitiin/piti lopettaa kesken.
Tätä kritiikkiä en ymmärrä. Pitäisikö FIA:n opettaa talleille miten kello ja aika toimivat vai miksi tämä kritiikki menee formaatille ja FIA:lle?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tätä kritiikkiä en ymmärrä. Pitäisikö FIA:n opettaa talleille miten kello ja aika toimivat vai miksi tämä kritiikki menee formaatille ja FIA:lle?
Juurikin tämä. Itsekin pysyin ihan hyvin kärryillä. Viilausta rengassääntöön ja hyvä tulee.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Lisää renkaita Q3:seen.

Q1 ja Q2 toimi hyvin.
Ei se renkaiden määrän lisääminen auta, koska varsinkaan pidemmillä radoilla ei silti ehdi ajaa kuin yhden nopean kierroksen liian lyhyiden eliminointivälien takia ja siksi aika-ajojärjestelmää on joko muokattava eliminointivälien osalta tai palattava suosiolla viime kauden aika-ajojärjestelmään.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei se renkaiden määrän lisääminen auta, koska varsinkaan pidemmillä radoilla ei silti ehdi ajaa kuin yhden nopean kierroksen liian lyhyiden eliminointivälien takia ja siksi aika-ajojärjestelmää on joko muokattava eliminointivälien osalta tai palattava suosiolla viime kauden aika-ajojärjestelmään.
No voi kyynel. Se on oikein se, että jos alunperin on huonon ajan ajanu, niin kyllä se toisella kertaa pitää osua kohilleen (silloin kun on ekan huonon ajan vuoksi tippumassa).
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tätä kritiikkiä en ymmärrä. Pitäisikö FIA:n opettaa talleille miten kello ja aika toimivat vai miksi tämä kritiikki menee formaatille ja FIA:lle?
Ongelma onkin siinä, että tuloslistalla on vaikka kolme hitaampaa autoa eli aikaa tehdä uusi kierros on 6 minuuttia. Nämä kolme ovat juuri aikakierroksella ja itse olet lämmittelykierroksella. Kaverit menevät tulostistalla ohitse ja yhtä äkkiä aikaa onkin enää 1.30 ja siinä ajassa ei esim. Sepangissa ajeta kerrosta.

Kunhan tallit oppivat, pudotussysteemi tarkoittaa loppujen lopuksi sitä, että jokaisessa osiossa on käytävä vetämässä heti alkuu pari kertaa uusilla renkailla ja loppuaika sitten vain katsotaan varikolla kuinka porukkaa putoaa pikkuhiljaa pois ja säästetään tuore setti kisaan. Formuloiden ongelmat ovat jossain ihan muualla kuin vanhassa aika-ajosysteemissä joten dont fix it if it's not broken.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Ongelma onkin siinä, että tuloslistalla on vaikka kolme hitaampaa autoa eli aikaa tehdä uusi kierros on 6 minuuttia. Nämä kolme ovat juuri aikakierroksella ja itse olet lämmittelykierroksella. Kaverit menevät tulostistalla ohitse ja yhtä äkkiä aikaa onkin enää 1.30 ja siinä ajassa ei esim. Sepangissa ajeta kerrosta.
Vanhaan siis palataan mutta vastaan nyt tähän silti, eli mielestäni tämä juuri oli uuden formaatin pointti eikä ongelma. Yhtäkkiä aikasi onkin liian hidas ja putoat. Ja kuitenkin tämänkin ratkaisi puhtaasti oma nopeus.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Se oli mielenkiintoista niin kauan kuin sitä kesti. Aika nopeasti olivat valmiita luopumaan uudistuksesta ja palaamaan vanhaan. Ykkös- ja kakkosvaihe olisi voinut olla uuden mukainen, mutta kolmosvaihe sitten vanhan systeemin mukaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Mikäli näin on, että tästä formaatista luovutaan niin yksi nopeimpia päätöksiä 23 vuoden sisällä lajissa joidenkin tärkeiden asioiden ollessa kyseessä.

Lähinnä vuoden 1993 alun aika-ajoformaatin sääntöjahkailu kyseisen vuoden Kyalamin ja Interlagosin aikaan ja sitten aika-ajosäännöstä ulkopuolella ollut Mainosauton ajattaminen F1-kisojen lämmittelykierroksilla vuosina 1994 Interlagosista Aidaan ja Imolaan asti tulee mieleen hyvin nopeasti lajissa piipahtaneista typeristä säännöistä.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Lähinnä vuoden 1993 alun aika-ajoformaatin sääntöjahkailu kyseisen vuoden Kyalamin ja Interlagosin aikaan
Kuuluis varmaan vapaan puolelle, mutta avaatko hiukan tätä?

Ja niin, tosiaan hyvä jos tää formaatti jää unholaan. Oli tosiaan jonkin verran ollu pinnalla tuon pudotussysteemin säästäminen Q1:ssä ja Q2:ssa, mut olivat tosiaan sit äänestyksessä olleet yksmielisiä...voi siis olla et miettivät parempaa versiota jossain vaiheessa tuosta pudotussysteemistä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Monet uudistukset aika-ajoon mitä täälläkin on heitetty kuulostavat kyllä teoriassa mielenkiintoisilta, mutta mielestäni parhaiten käytännössä toimii tuo viime vuodelta tuttu systeemi. Osiot jakavat aika-ajot ensinnäksi sillä lailla mukavasti, että nähdään kaikki kuskit ajamassa useaan otteeseen. Ja jos kesken aika-ajon rupee satamaan, niin silloin sinne radalle on silti pakko mennä vielä seuraavassa osiossa. Jos olisi yksi pitkä sessio, ja vettä rupeisi ripsimään puolivälissä, niin aika-ajohan on käytännössä sitten taputeltu.

Jos halutaan että kuskit ajavat enemmän, niin miten olisi niin että jokaisessa osiossa pitäisi ajaa nopea kierros kahdella eri seoksella ja sitten niiden yhteisaika olisi se ratkaiseva. Mutta toisaalta, tässä lajissa on enemmän sääntöjä kuin monessa maassa lakeja, joten miksi tehdä asiat hankalasti?

Enemmän renkaita joka tapauksessa! Siinä minun teesini.

Edit: Ainoa toimiva systeemi tässä uudistuksessa oli minusta se, että vikaan osioon pääsi vain kahdeksan kuljettajaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kuuluis varmaan vapaan puolelle, mutta avaatko hiukan tätä?

Ja niin, tosiaan hyvä jos tää formaatti jää unholaan. Oli tosiaan jonkin verran ollu pinnalla tuon pudotussysteemin säästäminen Q1:ssä ja Q2:ssa, mut olivat tosiaan sit äänestyksessä olleet yksmielisiä...voi siis olla et miettivät parempaa versiota jossain vaiheessa tuosta pudotussysteemistä.
Tuolloin vuonna 1993 siis oli suurta keskustelua aika-ajoformaatin pitämisestä silloiseen tuttuun tapaan vapaana kierrosmääriltään tai sitten siirtymisestä silloiseen ja lopullisesti vuosien 1989-1992 aikaisen miettimisen jälkeen voimaan tulleeseen 12 kierroksen määrään tunnin sisään.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Nyt on Ferrarin tehtävä armottomasti töitä ottaakseen Mersun kiinni niin aika-ajoissa kuin kisassa, että Bernie lopettaa valittamisen. Onneksi tämän sekoilun jälkeen ei varmasti mene mikään vielä huonompi systeemi läpi.
 

LightningRider

Well-known member
Liittynyt
11.7.2015
Viestit
56
Sijainti
Helsinki
Olen erittäin tyytyväinen viimevuotisen formaatin paluusta. Kolmiosainen pudotusaika-ajo on mielestäni lähes täydellinen. Se on katsojan näkökulmasta tarpeeksi selkeä, autoja on kellon käydessä lähes koko ajan radalla ja draaman kaari on hyvä, koska lopulliset sijoitukset ja putoajat ratkeavat yleensä vasta ruutulipun heiluessa. Lisäksi siinä on kaksi taukoa, joiden aikana ehtii käydä jääkaapilla.

Poistaisin tosin säännön, joka määrää lähtemään kisaan samalla rengassarjalla, millä ajettiin Q2:n nopein aika. Viime vuosina käytännössä aina 8-10 nopeinta kuskia ovat lähteneet kisaan pehmeämmällä renkaalla, koska Q3:een päästäkseen sitä on ollut pakko käyttää. Kärkitaistelussa nähtäisiin todennäköisesti enemmän erilaisia strategioita, jos kisan starttiin saisi valita renkaat vapaasti.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Onneksi tämä ihmesekoilu saatiin loppumaan yhtä nopeasti kuin se alkoi.

Systeemin ongelma on renkaat ja aika, eliminaation periaatteella putoajat eivät nykyisillä renkailla edes pysty reagoimaan pudotusuhkaan elleivät satu olemaan jo valmiiksi radalla. Jos renkaista on jotain jäljellä. Kärjen osaltahan tämä uudistus ei todellakaan tuo lisäsäpinaa radalla kuten huomattiin.
Renkaiden jatkuva varominen ja säästäminen tappaa radalla kilpailun, varikkokäynnit nousevat ihan liian tärkeään rooliin. Kestävillä renkailla voitaisiin saada lisää vääntöä mano el mano - kun ei tarvisi rengasta säästää sairaan oloisesti eivätkä ne sula heti alle, kestäisivät sitä peliä sentään.

No, aika-ajo uudistus oli huono ja tuli pyytämättä sillä aika-ajot ovat oikeasti toimivat formaatti tälläisenään.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tätä kritiikkiä en ymmärrä. Pitäisikö FIA:n opettaa talleille miten kello ja aika toimivat vai miksi tämä kritiikki menee formaatille ja FIA:lle?
Lopputuloksen kannalta se on sama on tallit ja fanit liian tyhmiä vai säännöt liian fiksuja mutta yhtälö ei toimi. Laji kuitenkin rakentuu tallien, kuskien ja fanien ympärille. Sääntöjen yksinkertaistamiselle ja tulkintojen pysyvyydelle olis kysyntää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yksi sun toinen on näissä aika-ajosysteemikeskusteluissa sanonut, ettei kuskit ehdi reagoida putoamisuhkaan. Eihän se ole missään vaiheessa ollut tarkoituskaan, vaan sitä yllättävyyttä gridiin haettiin juuri sillä, että saattoi tulla yllätetyksi ns. housut kintuissa, kun aika ei yllättäen riitäkään. Tosin kyllä se tämän tai ainakin parin aika-ajon jälkeen olisi tullut aika selväksi ketkä siellä vaaravyöhykkeellä todennäköisimmin kulloinkin on.
 
Ylös