Monacon GP - Jälkipöhinät

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ricciardon mukaan kutsuttiin sisään, eli :thumbdown tallille aika isosti....
Käsittämätön moka kyllä. Ehkä siinä viime tingassa muutettiin rengasvalintaa. Ilman tuota voitto olisi todennäköisesti ollut selvä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
SKYlla kerrottiin, että kyseessä oli kommunikaatiokatkos. Insinööriosasto (joka kaikesta päätellen hoitaa radioliikenteen) on toisessa kerroksessa, eikä sana stopista kiirinyt varikkomiehistölle alakertaan.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Oli kyllä uskomatonta että UltraSoft renkailla pystyi ajamaan 45 kierrosta. Toki alussa mentiin aikapaljon kostealla asfaltilla mutta mutta...
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Oli kyllä uskomatonta että UltraSoft renkailla pystyi ajamaan 45 kierrosta. Toki alussa mentiin aikapaljon kostealla asfaltilla mutta mutta...
Piti olla aika-ajoihin rengas, jolla voi kisassa ajaa riskillä muutaman kierroksen helvetin kovaa ja tuloksena on se, että vastasikin jotain hard-seosta :D

Voisiko joku antaa Pirellille vähän vapauksia testata niitä renkaita. Jengihän tottakai taas syyttelee pelkkää Pirelliä, mutta vaikea se on yrittää pelkästään tietokoneilla simuloida näitä ja yrittää tietää tulevaisuutta. Pitäisi tehdä usea eri seos tiettyihin väleihin ja sitten niiden pitäisi vielä kuitenkin olla turvallisia eivätkä saa paukkua kesken ajamisen. Sitten ei saa edes radalla testata kauhean paljon. Ei käy kateeksi.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Valtterin haastatelun aikana Massa pyörii ja katsoo mihin pitäis mennä antamaan hastattelu mutta ketään ei kiinosta ... :)
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Voisiko joku antaa Pirellille vähän vapauksia testata niitä renkaita. Jengihän tottakai taas syyttelee pelkkää Pirelliä, mutta vaikea se on yrittää pelkästään tietokoneilla simuloida näitä ja yrittää tietää tulevaisuutta. Pitäisi tehdä usea eri seos tiettyihin väleihin ja sitten niiden pitäisi vielä kuitenkin olla turvallisia eivätkä saa paukkua kesken ajamisen. Sitten ei saa edes radalla testata kauhean paljon. Ei käy kateeksi.
Melko vahvasti tämä.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Vesi ja Monaco. Kaksi Räikkösen kryptoniittia. Jostain syystä kumpikaan ei vain ole Kimille se juttu ja ne kun yhdistää niin tulos on yleensä kasa sitä itseään.

2009 kolmas ja siinä onkin podiumit viimeiseltä kymmeneltä vuodelta. Paluun jälkeen sijoitukset 9, 10, 12, 6 ja DNF.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Hyvää: Sateen tuoma lisämauste ja kolarit, Perezin podium

Huonoa: Kisa oli kokonaisuutena melko surkea, vaikka sade antoi kerrankin ainekset viihdyttävälle Monacon kisalle. Ensinnäkin nämä Pirellin rengasseokset ovat sieltä ja syvältä. 47 kierrosta ns. ultrasofteilla on lähinnä naurettavaa. Monacon rata on kisapäivänä lähinnä vitsi, kun siellä on lähes mahdotonta ohittaa ilman syöksyjä.... lähtöä lukuunottamatta. Joten eiköhän pojat pilata lähtö turva-autolla :doubtful: Ohjaajakin oli ilmeisesti nukahtanut tylsyyteen, kun ne tapahtumat joita oli, missattiin hyvällä prosentilla kuvasta. Lisäksi tuomarit taas vetivät päätöksiään taikurinhatusta.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Ricciardolle muuten laitettiin vielä käytetyt renkaat epäonnistuneella stopilla. Eipä mennyt ihan putkeen. Hyvä ettei sentään sekarengastusta, kuten Bottakselle aikanaan.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
On tämä Monacon kisan seuraaminen kyllä loppujen lopuksi todella turhauttavaa. Kaikki ajaa ihan tappituntumassa ja kisa on täynnä sellaista "näennäistä taistelua" mutta loppujen lopuksi se on tosiaan vaan pelkkää harhaa kun kukaan ei kuitenkaan pääse ohi kenestäkään. Kuten sanoin jo kisaseurannassakin niin tuonne voisi heittää jonon keulille naapurin mummon Nissan Micralla ja siltikään ei kukaan pääsisi ohi. Niin kauan kun rata on märkä/kostea niin on jonkinlainen mahdollisuus että joku lipsauttaa jarrutuksessa sen verran että ohituspaikka aukeaa, mutta heti kun rata kuivuu niin käytännössä ohitukset loppuu siihen ja todella paljon hitaammallakin autolla on varsin helppo pitää toinen takanaan.

Hamiltonilla on ollut alkukaudesta epäonneakin mutta nyt sai kyllä paljon takaisin, nyt tuli lahjaa lahjan perään. Käsittämätöntä pöljäilyä RB:ltä tuo varikkosekoilu, ja Ricciardon mahtava kierros meni aivan hukkaan. Ja siinä samalla meni myös voitto. Siinä oli vielä mahdollisuus kun Hamilton lipsautti shikaanin suoraksi, mutta joutui märälle linjalle eikä pito riittänyt, ja Hamilton löi oven kiinni. Myös Nicon jarruongelmat, ja lopulta jumittuminen Alonson taakse, pelasivat nyt Hamiltonin pussiin. Ricciardon puolesta harmittaa kyllä koska oli kyllä aika selvästi nopein mies radalla, mutta Monacossa se ei riitä jos toinen jollakin tavalla onnistuu pääsemään edelle.

Noita Pirellin kumeja pitää kyllä ihmetellä. Mikä järki on Ultrasoftissa joka kestää helposti 50 kierrosta? Miten kauan niillä kovemmilla seoksilla on sitten tarkoitettu ajettavaksi? 3 kisaa? Kai noihin seoksiin voisi jotain vähän selkeämpiäkin eroja tehdä että taktiikalla oikeasti olisi jotain merkitystä.

Iso lampaanpeppu myös tälle ylivarovaisuudelle ja turvallisuuden ylilyöntiin mihin nyt on ykkösissä menty. Nämä turva-autostartit on kyllä todellisia jännityksentappajia joista pitäisi päästä eroon. Ja varsinkin kun sitä turva-autoa yleensä pidetään radalla ihan liian kauan, ja kuljettajatkin alkavat jo turhautua. Jos nykyautot ja -renkaat eivät toimi sadekelillä sillä tavalla että niillä pystyttäisiin ajamaan turvallisesti, niin sitten niitä pitää muuttaa! Ei tässä nykymenossakaan nimittäin ole mitään järkeä että kaikki sadekisat hissutellaan turva-auton perässä ja odotellaan radan kuivamista. Kyllä se sadekeli ja märkä rata kuuluu myös ykkösiin ja kuljettajien (ja tallien ja rengastoimittajien) pitää se handlata. Plussaa sen sijaan tästä virtuaalisesta turva-autosta. Se on kyllä hyvä uudistus ja toimii erinomaisesti juuri näissä katuratakisoissa kun pitää välillä päästä siivoamaan rataa.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Tässä kun alkoi miettimään, niin on muuten Ricciardolla uskomattoman paska tuuri tällä kaudella.

Kiinassa rengas hajosi kärkipaikalta,
Venäjällä Kvyat tötöili ykkösmutkaan ja pilasi Ricciardon kisan,
Espanjassa väärä strategia, jolla meni luultavasti voitto,
Tänään jäi renkaat saamatta.

Alkaa Aussin hampaat jäämään piiloon tällä menolla :nope:
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Tässä kun alkoi miettimään, niin on muuten Ricciardolla uskomattoman paska tuuri tällä kaudella.

Kiinassa rengas hajosi kärkipaikalta,
Venäjällä Kvyat tötöili ykkösmutkaan ja pilasi Ricciardon kisan,
Espanjassa väärä strategia, jolla meni luultavasti voitto,
Tänään jäi renkaat saamatta.

Alkaa Aussin hampaat jäämään piiloon tällä menolla :nope:
Ja paljon, kun puhutaan, etteivät RB-kuskit vaihda aikoihin muualle, niin jos tähän menoon jatkuu, niin en näkisi tallin vaihtoa kovin epätodennäköisenä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noita Pirellin kumeja pitää kyllä ihmetellä. Mikä järki on Ultrasoftissa joka kestää helposti 50 kierrosta? Miten kauan niillä kovemmilla seoksilla on sitten tarkoitettu ajettavaksi? 3 kisaa? Kai noihin seoksiin voisi jotain vähän selkeämpiäkin eroja tehdä että taktiikalla oikeasti olisi jotain merkitystä.
Mikäli Pirelli tekisi renkaat, jotka kestäisivät hyvin vähän kierroksia Monacossa, ne olisivat käyttökelvottomia kaikkialla muualla. Koska koko kausi mennään samoilla viidellä seoksella, niiden sopiminen eri radoille on väistämättä kompromissi. Espanjan testissähän nuo ultrasoftit kestivät tuskin kokonaista kierrosta viileässä säässä. Jos olisi ollut lämpimämpää, eivät olisi kestäneet sitäkään vähää.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Red Bullin moka. :wall:
Justin Piipertäjä ja Hamilton. :wall::yuck::mad::mad_old:

Miten ultrapehmeät voi kestää 50 kierrosta? :confused:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Miten ultrapehmeät voi kestää 50 kierrosta? :confused:
Mersun analyytikot selitti Kravitzille että jos ois menty normivauhtia kuivalla ei olisi kestäneet, mutta tuossa kelissä ajeltiin 20% hitaampaa joten renkaat kesti pitempään.
 
Ylös