Kanadan GP:n jälkituhinat

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Suurin syy näihin yllätyksettömiin kisoihin on nuo Pirellit.

Onhan tuo aivan naurettavaa, miten renkaat kestää ja kestää ja kestää.
Kaksi rengasvalmistajaa ja vähän joutuisammin kuluvat kumit tekisivät terää koko lajille.

Ja joku käänteinen testausjärjesteläkin voisi olla kohta paikallaan, ei nuo keskikastin/jämätallit ikinä voi mitään nousua ilman testaamista ja vapaata autonkehitystä saada aikaiseksi.

Rajoitetusta testaamisesta koituu selvästi eniten haittaa kuitenkin Ferrarille/Mclarenille.
Schumin/Häkkisen aikana testejä ajettiin melkein yötä päivää ja mikä olikaan sitten auton taso.

Ehkä jopa välitankkauksilla saataisiin jännää mukaan kisoihin.

Meni vähän ohi aiheen, mutta johonkin oli avauduttava.
Voi olla toki näin. Mutta olihan kyseiset tallit ongelmissa aiemin. Esim. Mäkki 94-96.

On se muuten jännää, että porukka huutaa välillä riskitaktiikkoja. Mut sit kun Ferrari niitä tekee, alkaa älämölö. Ei Vettelin voitto olisi ollut kirkossa kuulutettu, vaikka taktiikka olisi ollut kuin Hamiltonilla. Kova kisa olisi tullut voitosta.

Itse en kyllä niele tuota Räikkösen polttoaineselitystä täysin, koska kyllähä Vettelikin ajoi urku auki.
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Itse en kyllä niele tuota Räikkösen polttoaineselitystä täysin, koska kyllähä Vettelikin ajoi urku auki.
Kyllä kai Kanadassa kaikki joutui bensaa säästelemään enemmän tai vähemmän. Kärjessä omaa tahtia tasaisesti ajaessa pystyy hallitsemaan bensankulutusta helpommin, kun taas keskipakassa ohitellessa on pakko vetää välillä täysillä päästäkseen ohi. Rosbergillahan taisi myös mennä tiukille bensan kanssa. Kimillähän isoin ongelma taisi taas yllättäen olla renkaat, jotka kylmeni silloin kun joutui ajelemaan rauhallisemmin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Hieman ontuu Kimin kootut selitykset, renkaat ei tietääksene lämpene formuissa bensalla vaan ajotyylillä, tiukoilla jarrutuksilla ja antamalla painetta renkaille mutkissa (jolloin kaasu on pois)...
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Kyllähän Kimi joutui koko kilpailun painamaan ihan hana pohjassa. Lähdöstä lähtien ja ensimmäisillä stopeilla tippui jämäsijoille, niin oli pakko tulla hana pohjassa ohi porukasta ja loppukisan vielä piteli Rosbergia ja Ricciardoa erityisesti takanaan. Toki eipä Vettelilläkään kauheasti ollut paikkaa ottaa löysemmin, paitsi ehkä muutama viimeinen kierros sen virheensä jälkeen kun tajusi ettei Lewistä saa enää kiinni.
Mutta jälleen kerran, kun vetäisi sen aika-ajon hyvin niin tilanne olisi huomattavasti parempi.

Itse en kahta rengasvalmistajaa kuitenkaan haluaisi sarjaan. En haluaisi nähdä tilanteita, joissa toisen valmistajan renkaat toimivat huomattavasti paremmin tietyissä oloissa. Bridgestone vs. Michelinistä muistan ainakin sen, että jossain vaiheessa Bridgestone oli ylivertainen sadekelillä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hieman ontuu Kimin kootut selitykset, renkaat ei tietääksene lämpene formuissa bensalla vaan ajotyylillä, tiukoilla jarrutuksilla ja antamalla painetta renkaille mutkissa (jolloin kaasu on pois)...
Juuri ajotyylihän se bensankulutukseen vaikuttaa.

Kisaa edeltävässä showssa SKY:lla juuri Kimi antoi Fioranossa Brundlelle näytöksen siitä miten bensaa säästetään. Yksi tavoista oli nimenomaan se, ettei jarruteta tiukasti, vaan mutkiin tullaan jopa ensin ilman kaasua ja sitten vasta jarrutetaan pehmeämmin. Eli bensan säästely laskee renkaiden ja jarrujen lämpötilaa.

Kanadassa ei ole oikein riittävän pitkiä nopeita mutkia, jotta renkaat niissä erityisesti lämpenisi. Esim. Barcelonan radalla, jossa tilanne on päinvastainen renkaat lämpiävät ja kuluvat erityisen paljon.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Hieman ontuu Kimin kootut selitykset, renkaat ei tietääksene lämpene formuissa bensalla vaan ajotyylillä, tiukoilla jarrutuksilla ja antamalla painetta renkaille mutkissa (jolloin kaasu on pois)...
Eiköhän Kimi yli 200 GP:n pohjalta tiedä, mistä puhuu. Jos olet ikinä ajanut rata-autoa tai edes riittävän realistista simulaattoria, pitäisi sinullakin olla käsitys siitä, mitä renkaille tapahtuu, kun aletaan hieman himmata (eli vaikka säästämään bensaa). Ja luonnollisesti hieman himmailen myös jarrutukset ja käännöt mutkiin ovat hieman kevyempiä. Eipä se näyttänyt Ricciardonkaan meno erityisen hyvältä, vaikka joutuikin toisen stopin suorittamaan liian aikaisin hitaan rengasrikon takia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Eiköhän Kimi yli 200 GP:n pohjalta tiedä, mistä puhuu. Jos olet ikinä ajanut rata-autoa tai edes riittävän realistista simulaattoria, pitäisi sinullakin olla käsitys siitä, mitä renkaille tapahtuu, kun aletaan hieman himmata (eli vaikka säästämään bensaa). Ja luonnollisesti hieman himmailen myös jarrutukset ja käännöt mutkiin ovat hieman kevyempiä. Eipä se näyttänyt Ricciardonkaan meno erityisen hyvältä, vaikka joutuikin toisen stopin suorittamaan liian aikaisin hitaan rengasrikon takia.
Kimihiän tuntuu olevan monesti pihalla ongelmistaan kommentoiden "Mä en tiedä mikä meni pieleeen, katotaan...". Insinöörit tuntuu löytävän nämä ongelmat. Tulikin mieleen, että eikö Kimi tunne tai osaa käyttää renkaita niin kuin kuuluu. Ehkä eniten ongelmissa renkaiden kanssa nyky kuskeista.

Tuossa joku kommentoikin edellä, että mm. Rosbergikin oli polttoaineen kanssa ongelmissa sekä varmaan moni muukin. Eipä heillä ollut suuria vauhti- tai rengasongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kimihiän tuntuu olevan monesti pihalla ongelmistaan kommentoiden "Mä en tiedä mikä meni pieleeen, katotaan...". Insinöörit tuntuu löytävän nämä ongelmat. Tulikin mieleen, että eikö Kimi tunne tai osaa käyttää renkaita niin kuin kuuluu. Ehkä eniten ongelmissa renkaiden kanssa nyky kuskeista.

Tuossa joku kommentoikin edellä, että mm. Rosbergikin oli polttoaineen kanssa ongelmissa sekä varmaan moni muukin. Eipä heillä ollut suuria vauhti- tai rengasongelmia.
Ja Rosberg lähti sijalta? Ja oli maalissa ennen Räikköstä paljonko? :rolleyes:
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kimihiän tuntuu olevan monesti pihalla ongelmistaan kommentoiden "Mä en tiedä mikä meni pieleeen, katotaan...". Insinöörit tuntuu löytävän nämä ongelmat. Tulikin mieleen, että eikö Kimi tunne tai osaa käyttää renkaita niin kuin kuuluu. Ehkä eniten ongelmissa renkaiden kanssa nyky kuskeista.

Tuossa joku kommentoikin edellä, että mm. Rosbergikin oli polttoaineen kanssa ongelmissa sekä varmaan moni muukin. Eipä heillä ollut suuria vauhti- tai rengasongelmia.
Ei ollut rengasongelmia, mutta oli jarru- ja lämpöongelmia sekä bensapula. 3 varoitusvaloa paloi kerralla ratissa.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Kyllä nykyformuloiden toiminta-ikkuna on niin älyttömän pieni. Onhan noita formuloita moni autoalan "ammatilainen" päässyt testaamaan ja yleensä hommasta ei ole tullut yhtään mitään kun renkaat/jarrut jäähtyy jo ekalla kierroksella niin paljon että pito katoaa täysin ja homma menee selvitymiseksi. Mutta onneksi foorumilaiset 0 GP kokemuksella tietää paremmin :ahem: Joo ei ollut hyvä kisa Kimiltä, mutta ei ollut kyllä Ricciardoltakaan ja Rosberg munaili myös autolla joka pitäisi periaatteessa edelleen olla suvereeni. Eipä Arrivabenekään Kimiä moittinut, vaikka yleensä ollut aika kriittinen tätä kohtaan. Eiköhän ne siellä tallin sisällä varsinkin näe myös sinne tulosten taakse. Bottas taisi saada monessa mediassa saman arvosanan kuin Kimi vaikka ajoi virheettömän kisan ja palkintopallille maksimoiden tuloksen mitä tuolla autolla oli saatavissa :D

Harmittaa edelleenkin Kimin puolesta 2013 kauden puolivälin rengassähellykset joiden jälkeen herran alamäki on alkanut. Kimillähän ei ongelmia ollut mutta muiden töpeksiessä oli Pirellin/FIA:n pakko puuttua peliin. Siirtyminen teräsvyörenkaista kevlarisiin ja rengaskulmien rajoitukset selvästi veivät ajamisesta parhaan terän pois. Ennen niitä Grosjean oli pelkkä vastaantulija mutta loppukausi menikin tasapäisesti kisatessa. Kimihän on koko sarjan vaativin kuski mitä tulee auton säätöihin.

Ja minun mielestä Kimi ei ole "pihalla ongelmistaan", mutta ei vain kiinnosta selitellä mikä vaivaa - monet muut kuskit olisivat kyllä muistaneet mainita tallikaverin paremmat lähtökohdat mutta tiimipelaajana ei sorru sellaiseen. Sitä Ferrarilla arvostetaan.
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Jota tietenkään taas ei ollut Ferrarin väärällä rengastaktiikalla ja turhalla varikkokäynnillä kun VSC loppuikin 'liian varhain', vai?
Sillä väärällä rengastaktiikallakin pystyi kuienkin ajamaan ihan kelpoon lopputulokseen, kuten muutama muu kuski osoitti. Rosbergin ja Räikkösen vertailussa nyt en hirveästi järkeä näe, mutta jos siihen haluaa välttämättä ryhtyä, niin kyllähän Nicon "taktiikka" rengasrikon myötä oli vielä valovuoden Kimin vastaavaa huonompi. Silti maalissa kuitenkin edellä, vaikka ei mitään elämänsä kisaa ajanut hänkään..
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Sillä väärällä rengastaktiikallakin pystyi kuienkin ajamaan ihan kelpoon lopputulokseen, kuten muutama muu kuski osoitti. Rosbergin ja Räikkösen vertailussa nyt en hirveästi järkeä näe, mutta jos siihen haluaa välttämättä ryhtyä, niin kyllähän Nicon "taktiikka" rengasrikon myötä oli vielä valovuoden Kimin vastaavaa huonompi. Silti maalissa kuitenkin edellä, vaikka ei mitään elämänsä kisaa ajanut hänkään..
Eli normi-reisinkiä.

Eipä ole Haas saanut autoa kehitettyä kauden aikana suhteessa muihin. Nyt oli jo ns. kierroskamaa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Eipä ole Haas saanut autoa kehitettyä kauden aikana suhteessa muihin. Nyt oli jo ns. kierroskamaa.
Jossain vaiheessa oli juttua, että eivät enää pyrikkään kehittämään tätä autoa ja tämä taso riittäisi uuden tallin sisäänajoon. En tiedä sitten kuinka tosissaan noin on sanottu.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jota tietenkään taas ei ollut Ferrarin väärällä rengastaktiikalla ja turhalla varikkokäynnillä kun VSC loppuikin 'liian varhain', vai?
Toki on. Silti ihmettelen edelleen miksi vain Kimi kärsii noin paljon bensan säästelystä. Kaikki muut kykenee pitämään renkaat suht lämpöisinä eikä kierrosajat ole mitä tahansa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Toki on. Silti ihmettelen edelleen miksi vain Kimi kärsii noin paljon bensan säästelystä. Kaikki muut kykenee pitämään renkaat suht lämpöisinä eikä kierrosajat ole mitä tahansa.
Ja Kimin ajotyylillä ei ole mitään vaikutusta tähän? Muutenkin ongelmia saada renkaat oikeaan lämpöön... Ei kai.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24284
Sijainti
lappeen Ranta
Tätä voisi melkein jopa toivoa kun katselee kuinka negatiivista sakkia tälläkin foorumilla pyörii :D
Sitten alkaisi: "Me suomalaiset ollaan niin huonoja, ettei täältä löydy edes kuskia F1-sarjaan!!" -valittaminen. Olisi se toisaalta kyllä vaihtelua kotimaisten kuskien haukkumiselle.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Sitten pitää muuttaa ajotyyliä. Vettel teki näin ensimmäisen V6 kauden jälkeen kun siirtyi Ferrarille. Adapt or die.
Kerrohan toki tarkemmin :doubtful:

Toki jokainen kuski joutuu sopeutumaan uusiin sääntöihin ja autoihin, mutta se perushomma on siellä selkäytimessä eikä sitä kyllä noin vain muuteta. Vai alkoiko Sebu yhtäkkiä ajaa Alonson tyylillä, ratti linkkuun ja odotetaan että auto kääntyy? Kimi ja Seb on aina ajaneet aika samanlaisella tyylillä.
 
Ylös