Formula 1 - 2016 - Euroopan GP - Ennakko ja Harjoitukset

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Mielenkiintoiselta vaikuttaa tämä uusin tulokas MM-Sarjaan.

Bakun rata tosiaan on kaikkein ahtaimmillaan...

No, todella ahdas.

Leveimmillään sitten todella leveä hieman Long Beachin, Dallasin Fair Parkin ja Australian Adelaiden tyyliin. Ahtaudessa mittelee kyllä vanhan Detroitin radan kaikkein ahtaimpien kohtien kanssa eikä niissäkään sentään tuollaista aivan pahinta mahdollista shikaania, pientä kanttaria ja linnanmuuria ollut vastassa. Lähinnä hemmetin nopeasti pysäyttävä ramppi ja mikäli ramppi ei riittänyt niin betonikaide riitti kyllä.

Rata muistuttaa hieman myös Phoenixin katurataa vanhemmilta ajoilta lähinnä noista 90 asteen mutkasta ja tuosta yhdestä nopeasta puskevan nopeasta suorasta johon sisältyy sokea mutka sen sisään. Todella vanhoista radoista puhuttaessa tuo luonnon vehreys ja kaupunkimaisuus toi mieleen Portugalin Circuito da Boavistan ja Monsanto Parkin radat myöskin.

Ympäristöltään Azerbaidzhan on kyllä melkoisesti muuttunut neuvostoaikojen jälkeen ja maa taitaa olla ensimmäinen entinen neuvostotasavalta joka saa myös oman f1-kilpailunsa ja tavallaan jopa hyvin surkuhupaisasti kun kaikkea vanhempaa aikaa ja taustaa vasten asiaa miettii. Baku oli toki suuri kaupunki jopa neuvostoaikana, mutta uneliaisuus ja neuvostoaikaiset sirpin ja vasaran sisältäneet moskeijat ovat jotenkin jääneet länsimaistumisen myötä hyvinkin huomaamattomaksi.

Azerbaidzhanin muslimit ovat olleet kaikkea nykypäivän kamaluutta ja jopa vanhempienkin aikojen ongelmia vasten aina yllättävänkin rauhallista ja pidättyväistä väkeä jotka pois lukien kahakkoja Armenian kanssa ikävästä Vuoristo-Karabahin seudusta lukuun ottamatta ovat olleet hyvinkin omillaan ja omissa oloissaan pitäytyvää väkeä.

Sekularistinen valtio Azerbaidzhan on joskin käytännössä tunnustavat Islaminuskoa. Islaminuskon lisäksi maassa on rajoitettu määrä myös kristinuskoista ja ikiomaa Azerbaidzhanin Juutalaisten väestöä.

Shiiamuslimit ovat todella suuri enemmistö ja 1-8 % muslimeista ovat sunneja. Pieniä taustaryhmittymiä muslimien sisällä on, mutta nekin erot ovat pieniä. Shiiamuslimitkin ovat äärimmäisen rauhallisia moneen muuhun muslimimaahan verrattuna joissa on shiiamuslimeja. Taloudellisesti maa on yllättävänkin omavarainen entiseksi neuvostotasavallaksi tai jopa islaminuskoiseksi maaksikin.

Toisaalta viime vuosina löytyneet tai hyödynnettäväksi tulossa olevat öljyvarat maakaasuvarojen yhdessä hiekka, kaasu, luonnonkivi ja meriöljyvarojen kanssa voivat todella mullistaa maan tulevaisuuden jo nykyisinkin erittäin mullistuneesta tulevaisuudesta. Ja nimenomaan positiiviseen suuntaan.

Ainoat ongelmat ovat olleet lähinnä korruption kanssa ja aikaisemmin myös julkisen sektorin kanssa. Kaikkia kun valitettavasti eivät öljy tai maakaasu muiden mineraalien tai arvometallien kanssa hyödytä.

Toisaalta taas Azerbaidzhan on naapurimaihinsa nähden kyennyt toistaiseksi selättämään tai ainakin pitämään omat talousongelmansa taloustaantumana ja aikaisemmin hyvinkin autoritäärisenä presidenttinä pidetty Alliyev Junior on isästään poiketen näillä näkymin taipumassa pahimman julkisuuden valokeilassa paistattelun jälkeen puolipresidentilliseen valtaan jossa pääministerillä ja maan kaikista asioista oikein viime kädessä ainakin teoriassa päättävän Milli Majlisin tai Milli Maclisin Puhemiehellä olisi nykyistä enemmän sananvaltaa maan asioihin.

Tuo kyseinen Milli Majlis tai Milli Maclis on muuten vanhin ja ehkä ensimmäinen länsimaistyyppinen ja sekulaarinen parlamentti islaminuskoisessa maassa historialtaan. Vanhin ja vahvin se on myös ainakin historialtaan mikäli Turkin vastaavia ei lasketa mukaan. Muiden maiden kuin Armenian kanssa ei juuri ole ollut paitsi ajoittain Iranin kanssa silloin tällöin.

Vanhaan aikaan Suomessa maahan muuttaneita azereita sanottiin sen ajan tietämyksen varassa tai sen puutteessa usein Vuorten Muslimeiksi, Vuorten Tattareiksi, Kaukasian Tattareiksi, Nokinaamatattareiksi, Mustalaistattareiksi tai Muslimiryssiksi.

Toki toisinaan positiivisemmin vain pelkiksi Muslimeiksi, Tattareiksi tai Turkin Tattareiksi joita eräässä hyvinkin tunnetussa joululaulussa siteerataan. Joitakin kymmeniä heitä tiettävästi Suomeen vanhempina aikoina saapui ja silloin kun Suomessa oli Suuriruhtinaskunta niin ajoittain azereita oli muidenkin ajoittain Suomen Suuriruhtinaskunnassa vierailleiden muslimikansojen joukossa ja tietysti talvisodassa ja jatkosodassa azeritaustaisiakin sotavankejakin saatiin silloin tällöin koska Azerbaidzhan oli aikanaan osa Neuvostoliittoa Toisen Maailmansodan aikana.

Se politiikasta ja maantieteestä.

Kilpailusta tulee kyllä hyvin mielenkiintoinen. Polttoainetta kuluu melko varmasti erittäin paljon, mutta nykyaikana ei kyllä juuri oikein edes yrittämälläkään joudu todella kunnolliseen vanhemman ajan säästöajoon joskin tietysti aina vähän säästellään kun ei ole välitankkausta käytössä. Renkaat vaikuttaisi kestävän, mutta radan ulkonäkö voi pettää. Etenkin mikäli tuo on totta kuten sanotaan, että asvaltti on tuoretta ja vedetty käytännössä mukulakivien tai normaalin maakiviainesten ja mineraalien muokkaaman tien päälle.

Kokonaan uudesta radasta kun on kyse niin pidättäydyn tuomitsemiselta vielä tämän vuoden kuten mahdollisesti tulevasta seuraavan vuoden kilpailusta joskin tietysti jälkimmäisen osalta vain mikäli tulee Bakussa hyvin harvinaista tai parhaimmillaankin harvinaista sadetta. Ja voihan se tämän vuoden kilpailuunkin tulla, mutta erittäin huono todennäköisyys sateelle kuitenkin on vaikka ainahan kesäsäässä mikä tahansa sinänsä on mahdollista. Jotenkin pitäisin kuitenkin muita kolareita, radan pidottomuutta ajoittain tai mahdollisia jarruongelmia Adelaiden radan tapaan tämän radan tulevana tyyppiongelmana.

Nähtäväksi jää, että miten käy viikonlopun jatkuessa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
https://twitter.com/tgruener/status/743770584983576576

Eli 90% kätetyistä takarenkaista FP1:ssä olisi tämän mukaan vaurioituneet. Viiltoja vasemmissa takarenkaissa. No huhhuh.
Saa nähdä keretäänkö kanttarit saada kuntoon ennen kakkosharjoitusta. Ilmeisesti ongelma on ne kanttarien osasten välit, eli ovat liian väljästi toisissaan kiinni joten terävät reunat pilkottaa esiin ja vaurioittaa renkaita. Ei ole ilmeisesti osattu paikallisten toimesta kasata oikein palapeliä. Saa nähdä joudutaanko kaikki kanttarit irrottamaan ja kiinnittämään uudelleen, voi olla aika iso operaatio.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Jaha näinköhän tämä kisaa jää sitten ajamati. Rengasongelmat otettu aina erittäin vakavasti (nimim. Indianapolis '05). Siihen päälle vielä eläkeläis-Buttonit ruikkaa, että liian ahdasta. Ja kanttaritkin on rikki.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jaha, CCMK, tuosta sun blogista jäi uupumaan vielä Alliyev Juniorin tarha-ajat, koulumenestys ja perhehistorian olennaisimmat käänteet. En oikein saa Bakun F1-kisaa oikeaan perspektiiviin kun tällaiset olennaiset tiedot puuttuu, joten voisitko hieman kaivella asiaa ja ilmotella sitten tänne. Kiitos.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
No ei ole kyllä häävi rata. Samanlainen mikkihiiriränni kuin Monaco, Singapore, Unkari ja Espanja.

Tuuripelillä voittaja.

Jaa, Räksä ajanut Ricciardon kuituihin ja rengas puhki. Ei haluttu tuhlata yhtä settiä nakkeja vartin takia.
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Jaha, CCMK, tuosta sun blogista jäi uupumaan vielä Alliyev Juniorin tarha-ajat, koulumenestys ja perhehistorian olennaisimmat käänteet. En oikein saa Bakun F1-kisaa oikeaan perspektiiviin kun tällaiset olennaiset tiedot puuttuu, joten voisitko hieman kaivella asiaa ja ilmotella sitten tänne. Kiitos.
Ei niitä ole pakko lukea, jos ei kykene. Että pistä vaikka iggeen, tai painu helvettiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Got info that 90% of all rear tyres had been damaged in FP1. Mostly cuts in left rear. Many drivers had to stop session early. #AMuS #F1Baku
Tälläistä infoa twiittaa toimittajat. Ilmeisesti joku/jotkut kanttari(t) rikkoo renkaita. Aiaiai.

Kerb issue is thus: Pirelli reported cuts in tyres to FIA discovered post FP1. Cause is loose screws in corner kerbing.
Syykin näyttää löytyneen ainakin Will Buxtonin tietojen mukaan. Kirjaimellisesti ruuvit löysällä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Olin juuri miettimässä tuota samaa ennen pitkää kirjoitustani, että tuleekohan noista kanttareista tosiaan isompaakin huolenaihetta?

Vapaan Harjoituksen aikana ja Daniel Ricciardon kolarin aikaan olin näkevinäni jonkun punaisen kappaleen lentävän radasta aiemminkin. Ja yhdellä Esteban Gutierrezin ulosajokäynnillä takaosasta rataa irtosi kanssa pienten punaisten ja valkoisten kappaleiden lisäksi myös jotain keltaisia kappaleita. Kanttarin osia vai vain autonosia? Gutierrezin ulosajokäynnillä saattoi olla vain autonosia, mutta miten Ricciardon vai katsoinkohan tilanteen väärin?

Ei kyllä hyvältä näytä kisan kannalta mikäli hirveän paljon tulee romua ja vaikka aivan ensikertalaiset ratavalvonnankin osalta ymmärtää niin kovinkin monta pitkää taukoa niin kellolle menee kyllä kilpailu ja saa nähdä, että miten käy muuten kilpailussa.

PS. Ei valitettavasti tunnu taaskaan kaikille kirjoitukseni käyvän ja kyseisen kirjoituksen alusta ja lopusta löytyi kyllä F1-tilanne juuri nyt. Politiikan taustoitin mukaan lähinnä kun Azerbaidzhanin asiat eivät välttämättä Suomesta tai suomalaisista tunnu kovinkaan jokapäiväisiltä tai arkisilta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5736
Kanttarivikojen aiheuttajaksi epäillään sitä, että ratatyöntekijät ovat ajelleet raskailla kuljetusajoneuvoilla niiden päältä ennen vapaiden harjoitusten alkua.

F1 officials working on kerb fix

F1 track designer Hermann Tilke suggested that the situation may have been caused by track vehicles – including buses and lorries – running over the kerbs ahead of track action.

“The kerbs are not designed for heavy vehicles like this,” Tilke told Motorsport.com. “This kerb design is the same as we have in Singapore, and we’ve never had a problem there.”
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Kanttarivikojen aiheuttajaksi epäillään sitä, että ratatyöntekijät ovat ajelleet raskailla kuljetusajoneuvoilla niiden päältä ennen vapaiden harjoitusten alkua.
:D:D:D:D Noiden ratavirkailijoiden touhu vaikutti muutenkin naurettavalta. Onkohan raukoille mitään koulutusta annettu ennen tositoimia?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Näyttää siltä, että kanttarit saatu korjattua ja päästään ajamaan.

Paitsi heti saadaan irti heiluva kanttari kuviin.
 

Horace

Well-known member
Liittynyt
24.6.2015
Viestit
140
Pitkät suorat palvellee Williamsia tosi hyvin. Ferrari isompi kysymysmerkki kun eivät edes ajaneet supersoftilla ja ilmeisesti tekivät jotain eri tavalla + Kimin ongelmat. Näinköhän Williams pystyy hyödyntämään suorat ja kiilaamaan Ferrarin ja Red Bullin sekaan tai edelle.

Edit: ainakin Turun Sanomien mukaan Ferrari ajatti ekassa treenissä molempia melko konservatiivisilla aero -säädöillä antaakseen vakaan auton rataan tutustumiseen, mistä johtui muunmuassa huono suoravauhti
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ei saakeli mitkä äänet lähti Alonson autosta. Edit: Tuo speed trappi ei kerro todellista loppunopeutta kun ainoa järkevä on katsoa maalilinjan vauhtia. Kuulemma nopein oli toistaseks Hamiltonilta 351. Tietysti maikkarin selostajat ei tajua yhtään missä toi speed trappi sijaitsee ja menee sen mukaan. :thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Alonson Honda ei kuulostanut "ihan" terveeltä, ei muuta kuin pilttuuseen tuttuun tapaan.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6264
Tietysti maikkarin selostajat ei tajua yhtään missä toi speed trappi sijaitsee ja menee sen mukaan. :thumbfh:
Onhan nuo useasti maininnut, että tuo speed trap ei kerro sitä oikeaa nopeutta kun on niin hölmössä paikassa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös