WRC kausi 2017

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ei ole yhdestä äijästä kiinni, mutta kyllähän Lampi oli vuosina 1983–2007 Mitsubishillä testikuljettajana ja teknisenä johtajana todella isossa roolissa auton kehityksessä. Hän ymmärsi alustaratkaisuista paljon ja osasi tehdä Tommin ajotyylille sopivan auton.
Kop tälle. Maahantuojan hommissa 1985-2002. Lasse teki valtavan duunin Mitsulle.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Ei ole yhdestä äijästä kiinni, mutta kyllähän Lampi oli vuosina 1983–2007 Mitsubishillä testikuljettajana ja teknisenä johtajana todella isossa roolissa auton kehityksessä. Hän ymmärsi alustaratkaisuista paljon ja osasi tehdä Tommin ajotyylille sopivan auton.

Tuossa nyt voisi Yarista ensialkuun kokeilla toisenlaisilla vakaajilla jos ei auta, niin vähän löysempää jousta tai löysemmäksi shimmattua iskaria alle, niin eiköhän jossain kohtaa alkaa Tojota kääntymään asfaltillakin, eikä puske pässin lailla.
Kittelältä löytyy hyllystä bilsteiniä eri jäykkyyksillä, Tommin kannattais ottaa vähän yhteyksiä siihen suuntaan! Ja ehkä kannattaisi ainakin koittaa myös lisäsäiliöllistä versiota iskunvaimennukseen.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Kop tälle. Maahantuojan hommissa 1985-2002. Lasse teki valtavan duunin Mitsulle.
Silloin kun mitsulla pärjättiin auto oli hyvin lähellä siviiliautoa. Siinä vaiheessa kun on siirrytty moderniin WRC-autoon on myös suunnitelussa käytetty niin sanottuja alansa huippusuunnittelijoita. Gazoo racing yaris ei missään vaiheessa tulee näyttämään minkäänlaista vauhtia. Tämä on fakta, harmi kyllä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sori. Nyt on vaikea erottaa huumorin/sarkasmin rajaa ja totisia puheita.
Ei kai se Mäkinen ole kuin tallipäällikkö tuossa yrityksessä. Epäilisin ettei hän ole mitään todellista roolia ottanut auton testaajana, tai insinöörinä. Eiköhän siellä ole ammattimiehiä tuohon hommaan.

Eihän se Ogier suoranaisesti autoa susikakaksi haukkunut. Kommenttihan oli, että jousitus kaipaa paljon työtä, mutta autossa on potentiaalia.
Toisaalta huolettaa, että jos minäkin näen tässä vaiheessa ettei auto toimi, niin riittääkö aika siihen että auto olisi edes lähellä kilpailijoiden tasoa.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Sori. Nyt on vaikea erottaa huumorin/sarkasmin rajaa ja totisia puheita.
Ei kai se Mäkinen ole kuin tallipäällikkö tuossa yrityksessä. Epäilisin ettei hän ole mitään todellista roolia ottanut auton testaajana, tai insinöörinä. Eiköhän siellä ole ammattimiehiä tuohon hommaan.

Eihän se Ogier suoranaisesti autoa susikakaksi haukkunut. Kommenttihan oli, että jousitus kaipaa paljon työtä, mutta autossa on potentiaalia.
Toisaalta huolettaa, että jos minäkin näen tässä vaiheessa ettei auto toimi, niin riittääkö aika siihen että auto olisi edes lähellä kilpailijoiden tasoa.
Ei riitä aika, auton luokittelu on loppusuoralla. Teknisesti autoa ei enää muuteta.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Sori. Nyt on vaikea erottaa huumorin/sarkasmin rajaa ja totisia puheita.
Ei kai se Mäkinen ole kuin tallipäällikkö tuossa yrityksessä. Epäilisin ettei hän ole mitään todellista roolia ottanut auton testaajana, tai insinöörinä. Eiköhän siellä ole ammattimiehiä tuohon hommaan.

Eihän se Ogier suoranaisesti autoa susikakaksi haukkunut. Kommenttihan oli, että jousitus kaipaa paljon työtä, mutta autossa on potentiaalia.
Toisaalta huolettaa, että jos minäkin näen tässä vaiheessa ettei auto toimi, niin riittääkö aika siihen että auto olisi edes lähellä kilpailijoiden tasoa.
Toki tuota saa parannettua, mutta se vaatii joskus juurikin tuota aikaa, testihinkkaamista ja kokeilua. Nuo eivät aina ole yksinkertaisimpia asioita kun muutokset alustassa vaikuttavat aina kaikkeen muuhunkin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Eipä ole tämmöistä pöhinää ja huhumyllyä ollut mm-sarjan ympärillä ihan hetkeen. Ogierin kommentit Yariksen alustasta kuulostavat myös vahvasti huhuilta. Tuollaisia kommentteja annetaan vain suljettujen ovien takana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Ogier tarttuukin Toyotan tarjoukseen, niin Latvalalla voi oikeasti olla välivuosi edessä. Uskoisin kuitenkin, että valitsee Fiestan.
Tässä on vaarana juuri se, että Latvalalle tulee välivuosi, koska veisikö Mikkelsen sen Toyota paikan.
Välivuosi tehdastallissa ehkä, muttei MM-ralleista. Kaverihan on itse sanonut, että mieluiten tehdassopimus, mutta jos ei, niin sitten ajetaan omalla rahalla. Ei varmaankaan täyttä kautta, mutta kyllä Jari-Matille jonkinlainen ajokuvio kehitetään.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kun nuo nykyiset rallisäännöt on mulle aika usvaa, niin saako esim. iskarityyppiä vaihtaa täysin? Tai merkkiä? Luokituksen jälkeen siis?
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Ja näin, joskus näkee totuuksiakin tällä palstalla. Ei kannata haaveilla liikaa Toyotasta ensi kaudella. Aika karmean näköistä oli meno Ogierinkin hanskassa, eikä ollut Ogier kuulemma yhtään tyytyväinen auton alustaan.
Näistä totuuksista puheen ollen, onko noista Ogierin kommenteista mitään lähdettä missään? Tai onko niitä ylipäätään mikään uskottava julkaisu painanut? Vaikea uskoa, että edes Ogier alkaa jo lyhyen testin jälkeen arvostelemaan julkisesti.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Näistä totuuksista puheen ollen, onko noista Ogierin kommenteista mitään lähdettä missään? Tai onko niitä ylipäätään mikään uskottava julkaisu painanut? Vaikea uskoa, että edes Ogier alkaa jo lyhyen testin jälkeen arvostelemaan julkisesti.
Tuskin se nyt ainakaan tuota autoa kehunut on? Meneekö se yhteenkään kurviin niinkuin pitäisi? Vai onko normaalia nyky WRC:llä käyttää käsijarrua joka lähes joka käännöksessä? On tuo meno ihan järkyttävän näköistä tuollaisen vetomiehen ollessa ratissa.

M-Sportin laitteella meno onkin sitten jo ihan eri luokkaa kun Ogier on siellä ratin takana.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kun nuo nykyiset rallisäännöt on mulle aika usvaa, niin saako esim. iskarityyppiä vaihtaa täysin? Tai merkkiä? Luokituksen jälkeen siis?
Tuolta FIA:n sääntökirjasta tekniset määräykset voi käydä PDF-tiedostona katsomassa, kohdassa suspension todetaan alkuun seuraavasti: "All the suspension parts homologated in the WRC extension must be used without any modifications."

Specific Regulations for WRC 2016 - PDF http://www.fia.com/file/37755/download/12795?token=qSz1j2jX

Linkit Rallin MM-sarjan sääntömääräyksiin: http://www.fia.com/regulation/category/119
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Tuskin se nyt ainakaan tuota autoa kehunut on? Meneekö se yhteenkään kurviin niinkuin pitäisi? Vai onko normaalia nyky WRC:llä käyttää käsijarrua joka lähes joka käännöksessä? On tuo meno ihan järkyttävän näköistä tuollaisen vetomiehen ollessa ratissa.
Lähinnä meinasin et minkäänlainen kommentointi olisi erikoista lyhyen testin jälkeen. Luulisi ihan tiimin kieltävän. Mut olihan ne kivoja kommetteja kun meni youtubeanalyytikkojen kanssa yhteen(vai niin... mistä olivatkaan lähtöisin) :rolleyes:

Tuskinpa Ogier tuolla tavalla paiskoisi jos olisi kisa menossa. Kunhan hakee fiilistä autosta.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Näistä totuuksista puheen ollen, onko noista Ogierin kommenteista mitään lähdettä missään? Tai onko niitä ylipäätään mikään uskottava julkaisu painanut? Vaikea uskoa, että edes Ogier alkaa jo lyhyen testin jälkeen arvostelemaan julkisesti.
Onhan tuosta ollut eri puolilla mediaa juttua mm. tuolla motorsport.com sivustolla. http://www.motorsport.com/wrc/news/ogier-completes-first-post-season-test-with-toyota-853217/
"While reportedly Ogier recognised the potential of the car, he was not fully satisfied, marking out the suspension as a weak point."
 
Viimeksi muokattu:

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
Lähinnä meinasin et minkäänlainen kommentointi olisi erikoista lyhyen testin jälkeen. Luulisi ihan tiimin kieltävän. Mut olihan ne kivoja kommetteja kun meni youtubeanalyytikkojen kanssa yhteen(vai niin... mistä olivatkaan lähtöisin) :rolleyes:

Tuskinpa Ogier tuolla tavalla paiskoisi jos olisi kisa menossa. Kunhan hakee fiilistä autosta.
Citruuna ainakin lienee tuntee Ogierin sinua paremmin, kun eivät päästä edes kokeilemaan autoa ennen kuin nimi on sopparissa, vaitiolovelvollisuus jne.. :D
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Jos se Tommi on ihan paska auton tekijä niin miten Solberg sitten voitti maailmanmestaruuden Tommin tekemällä autolla? Koska Petter se vasta paska autonsäätäjä on...
:D Tommilla ei ollut yhtään mitään tekemistä tuon auton kanssa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vähän lappuja pois silmiltä nyt... Jos se Tommi on ihan paska auton tekijä niin miten Solberg sitten voitti maailmanmestaruuden Tommin tekemällä autolla? Koska Petter se vasta paska autonsäätäjä on... Lampi ei ollut enää Subarulla "tekemässä" Tommille autoa. Ja se miksei Tommi itse pärjännyt Subella johtui siitä että maha oli jo täynnä. Motivaatio ja nälkä menestykseen oli jo tyydytetty.
Ai että Tommi olis kehittänyt Impretsasta voittaja-auton Mr. Hollywoodille ja samalla itse töpeksinyt itsensä kahdeksannelle sijalle MM-pisteissä. Mieti nyt edes hiukan ennenkuin tuollaisia puujalkavitsejä tänne suollat. Varmasti sitä Prodrivella toivottiin, mutta toiveet eivät toteutuneet. Subaru ei ollut ns. voittaja-auto ja Solberg teki minkä pystyi. 2003 mestaruudestaan on paljon enemmän kiittäminen Bossen koomailuja kuin Mäkisen autonkehitystaitoja. Jotenkin ihmeellisesti Bosse onnistui 2003 töpeksimään itsensä edellisvuoden mestarista kuudenneksi vaikka alla oli sama 206 WRC
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kuten tässä on monenkin nimimerkin silmillä jo todettu, niin alustaltaan balanssissahan tuo Yaris ei ole asfalttille alkuunkaan. Tämä ei toki tarkoita vielä sitä, etteikö se olisi sitä kauden avauksessa, mutta kiire tulee Mäkisen tiimillä. En ylipäätään ymmärrä, miksi tuonne ei ole palkattu kunnon asfalttispesialistia ajamaan tuon alustan testejä. Resursseja Toyotalla rahassa mitattuna on ja mm. Ogierille olisi tehty iltapäivälehtien huhujen mukaan Mr. Toyodan siunauksella 10 miljoonan suuruusluokkaa oleva sopimustarjous.

Mäkisen näkemyksen ja perstuntuman mukaanhan tuota ovat ilmeisestikin pääosin insinöörit asfaltille säätäneet & toki saadun telemetria-datan ja perseelläänhän tuo on. Maailmanmestari ja asfalttivirtuoosi Ogier kävi kokeilemassa ja sanoi autosta näkemyksensä suoraan medialle kiertelemättä. Potentiaalia on, mutta jousitus on heikko kohta ja siinä on paljon tekemistä..Auto selvästi aliohjaa, eli pyrkii puskemaan kurviin tultaessa. Vakaajat, lukkojen balanssi, pyöränkulmat, jousi & iskari, kaikki nämä vaikuttavat omalta osaltaan auton käyttäytymiseen. Tuskin Latvalan managerin mafia-kourakaan on ulottunut Toyotan mekaanikkoihin, että säätäkää Ogille testiin huonot setupit, niin tekee sopimuksen muualle..

Täällä on näköjään myös joillain nähtävissä perin merkillisiä käsityksiä, ilmeisesti jonkinlaisia ns. palstatotuuksia.., että rallin kilpailu- ja bisneshenkisessä maailmassa jonkun tallin kisakuski kehittäisi vartavasten tallikaverilleen autoa. Eiköhän jokainen täyttä mm-sarjaa kiertävä kisakuljettaja pyri tekemään ja säätämään insinöörien kanssa autonsa lähinnä omalle ajotyylilleen nopeimmaksi ja sopivimmaksi ajaa kuin kilpakumppanilleen..Lasse Lammen rautaisella ammattitaidolla kehitettiin Mitsubishin evoluutioversioista Tommi Mäkisen käteen sopiva voittaja-auto, Subarulla Mäkinen oli omillaan ja tuo sama kehitystyö piti tehdä kokonaan itse insinöörien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös