Kuten tässä on monenkin nimimerkin silmillä jo todettu, niin alustaltaan balanssissahan tuo Yaris ei ole asfalttille alkuunkaan. Tämä ei toki tarkoita vielä sitä, etteikö se olisi sitä kauden avauksessa, mutta kiire tulee Mäkisen tiimillä. En ylipäätään ymmärrä, miksi tuonne ei ole palkattu kunnon asfalttispesialistia ajamaan tuon alustan testejä. Resursseja Toyotalla rahassa mitattuna on ja mm. Ogierille olisi tehty iltapäivälehtien huhujen mukaan Mr. Toyodan siunauksella 10 miljoonan suuruusluokkaa oleva sopimustarjous.
Mäkisen näkemyksen ja perstuntuman mukaanhan tuota ovat ilmeisestikin pääosin insinöörit asfaltille säätäneet & toki saadun telemetria-datan ja perseelläänhän tuo on. Maailmanmestari ja asfalttivirtuoosi Ogier kävi kokeilemassa ja sanoi autosta näkemyksensä suoraan medialle kiertelemättä. Potentiaalia on, mutta jousitus on heikko kohta ja siinä on paljon tekemistä..Auto selvästi aliohjaa, eli pyrkii puskemaan kurviin tultaessa. Vakaajat, lukkojen balanssi, pyöränkulmat, jousi & iskari, kaikki nämä vaikuttavat omalta osaltaan auton käyttäytymiseen. Tuskin Latvalan managerin mafia-kourakaan on ulottunut Toyotan mekaanikkoihin, että säätäkää Ogille testiin huonot setupit, niin tekee sopimuksen muualle..
Täällä on näköjään myös joillain nähtävissä perin merkillisiä käsityksiä, ilmeisesti jonkinlaisia ns. palstatotuuksia.., että rallin kilpailu- ja bisneshenkisessä maailmassa jonkun tallin kisakuski kehittäisi vartavasten tallikaverilleen autoa. Eiköhän jokainen täyttä mm-sarjaa kiertävä kisakuljettaja pyri tekemään ja säätämään insinöörien kanssa autonsa lähinnä omalle ajotyylilleen nopeimmaksi ja sopivimmaksi ajaa kuin kilpakumppanilleen..Lasse Lammen rautaisella ammattitaidolla kehitettiin Mitsubishin evoluutioversioista Tommi Mäkisen käteen sopiva voittaja-auto, Subarulla Mäkinen oli omillaan ja tuo sama kehitystyö piti tehdä kokonaan itse insinöörien kanssa.