WRC kausi 2017

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Huomasin testivideoista että Citroenin takadiffuusorin pystylevyt lepattaa tuulessa, kilpailijoilla jäykät levyt.

Onko aerodynaamiikkaa paremmin ymmärtäviä paikalla joka osaisi kertoa minkälainen hyöty tuollaisella ratkaisulla on? Citikka tulee monten testi videoilla kyllä todella siististi, ei paljoa perse heittele ylimääräistä, toisin kuin vaikka hyundailla ja toyotalla...

EDIT: typo
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Luulisin että nuo on tehty hieman periksiantavasta materiaalista, jotta ne kestäisivät paremmin.
Kyllähän mielestäni väpättävät levyt aiheuttaa turbulenttista virtausta, joka ei ole hyvä. Tosin en sitten tiedä onko se tuollaisessa diffuusorissa ja noin hitaissa nopeuksissa merkittävä haitta.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Luulisin että nuo on tehty hieman periksiantavasta materiaalista, jotta ne kestäisivät paremmin.
Kyllähän mielestäni väpättävät levyt aiheuttaa turbulenttista virtausta, joka ei ole hyvä. Tosin en sitten tiedä onko se tuollaisessa diffuusorissa ja noin hitaissa nopeuksissa merkittävä haitta.
Joo mietin tuotakin, mutta eikö tällöin parempi vaihtehto olisi jokin hieman jämäkämpi materiaali ettei ilmavirran mukana lepata mutta iskujen alla taipuisa?

Oli miten oli, aika vahvalta näyttää citikan meno. Ogier saa varmaan syöttää Fiestalla tosissaan. Mielenkiintoisin kausi tulossa aikoihin! :thumbup:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Noiden pysty "läpättimien" tarkoitushan käsittääkseni on Bernoullin lain mukaisesti kiihdyttää virtausta auton alla ja täten luoda auton ja tien väliin alipaine, joka ikään kuin imee autoa katuun.
 

Renaultisti

Active member
Liittynyt
15.12.2016
Viestit
28
Vähän tuntuisi tuo Fordin perä olevan irtonainen useimmissa pätkissä. Ihmeesti näytti Polonkin perä luistavan Ogierin soratesteissä, että olisiko lisä teho tehnyt sen, että autot ainakin alkukaudesta luistavat enemmän? Olisivatko saaneet Polon kuin hyväksi jää ikuiseksi arvoitukseksi... Ei Toyotakaan noissa testeissä oikein pahalta näytä, varsinkin kun ajavat autolla, jossa on diffuusori laitettuna. Valkoisessa autossa sitä ei näytä olevan. Hyundai näyttää myös tosi levottomalta, vaikka puikoissa on vimpan päälle Euroopan asvaltti ässät. Sitikan soratestejä ei häävisti ole, mutta asvaltti menee hienosti.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kauan tuntuu kestävän päätökset loppujen kuskien osalta, kuka ajaa missäkin ensi kaudella. Yksityis-VW-talli lienee jo selvä ettei sitä tule, vai vieläkö sitä yritetään puuhata pelkällä qatarin tuella? Entä missä ajaa Pippelsen ja Teemu S. Uninen? Mikkelsen Montessa R5 Skodalla, mutta entä jatko? Ja M-Sportin ja D-Mackin autojen määrä on vieläkin vähän auki. Evans ilmeisesti ajaa D-Mackilla, mutta Mikkelsen olisi parempi ratkaisu samoin Suninen. Evans on kuitenkin jo pari kautta WRC-autolla ajanut ,eikä säväyttänyt. Hävisi myös tänä vuonna Suniselle WRC2-sarjassa, joten siltä osin Teemu olisi parempi veto D-Mackille.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kyllä Toyota alkaa hiljalleen mennä paremmin soralla & asfaltilla. Hänninen hieroi mielestäni jo auton melko hyväksi soralle, asfaltillakin on menty eteenpäin huomattavasti. Nyt on ainakin kuski puikoissa, joka ei sääli autoa yhtään. Testeissä on oikea aika & paikka viedä autoa rajoilla ja katsoa minkälaista röykytystä se kestää. Ei niin haittaa jos takasiivet ja aero-helmat tippuu matkalle kyydistä, mieluummin testeissä kuin kisoissa. https://www.youtube.com/watch?v=BIZ4Cvis7mw
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kauan tuntuu kestävän päätökset loppujen kuskien osalta, kuka ajaa missäkin ensi kaudella. Yksityis-VW-talli lienee jo selvä ettei sitä tule, vai vieläkö sitä yritetään puuhata pelkällä qatarin tuella? Entä missä ajaa Pippelsen ja Teemu S. Uninen? Mikkelsen Montessa R5 Skodalla, mutta entä jatko? Ja M-Sportin ja D-Mackin autojen määrä on vieläkin vähän auki. Evans ilmeisesti ajaa D-Mackilla, mutta Mikkelsen olisi parempi ratkaisu samoin Suninen. Evans on kuitenkin jo pari kautta WRC-autolla ajanut ,eikä säväyttänyt. Hävisi myös tänä vuonna Suniselle WRC2-sarjassa, joten siltä osin Teemu olisi parempi veto D-Mackille.
Voihan S.Uninen olla kuskina parempi kuin Evans, mutta kun kyse on Wilsonin autovuokraamosta, niin on päivänselvää että Evansille löytyy aina auto alle. Wilson junior taitaa nykyisin rallatella vain näytöskisoja jollain takaveto-Beetulla, muutoin varmaan olisi hänkin tiimin listoilla. S.Unisen parhas senssi olis varmaan Skodan tehdaskuskiksi jahtaamaan sitä mestaruutta ja mittaamaan tasoaan mm. Tidemandia ja Turskaa vastaan.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei Fiesta ainakaan omaan silmään erityisen rumasti käyttäydy Citikkaan verrattuna. Ogier ajaa Monte-testit vasta tammikuussa.
Joo, ei missään nimessä rumasti käyttäydy. Mutta kun noita Fiestan testivideoita on katsonut niin on siinäkin menossa aavistuksen verran sellaista levottomuutta mikä tuosta Citikan menosta puuttuu ihan kokonaan. Toyota taas näyttää täysin raakileelta noihin kahteen verrattuna.

EDIT: Nyt tosin alkaa Toyotakin näyttämään huomattavasti paremmalta noissa viimeisissä videoissa.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
EDIT: Nyt tosin alkaa Toyotakin näyttämään huomattavasti paremmalta noissa viimeisissä videoissa.
Ihan hyvin istuu jo tiessä. Hänninen kertoi eilisessä Motorsportissa, että suoraan Volkkarin ratista Yarikseen hypännyt Latvalakaan ei löytänyt mitään isoja vikoja autosta.

 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
Totta! :thumbup:

Citruunalla yhtä vahva luotto*Meekeen, kuin itselläni (ja mentori Colin McRaella jo 15 vuotta sitten), että kyllä tuosta vielä kuski tulee. Ei ole tarvetta valmiille staroille ja heidän älyttömille vaatimuksilleen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Renaultisti

Active member
Liittynyt
15.12.2016
Viestit
28
Ehdottomasti Citroenille pisteet kotiin, että Meeke pidettiin ykköskuskina. Ja vähän alkaa kaino pieni toive olemaan, että Yariksellakin ajetaan rallia, eikä vain viedä terveisiä!
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
1984-1986 oltiin penkalla ja en olisi uskonut sen jälkeen, että se sama fiilis enää palaa.
Nyt se on kuitenkin koittamassa jo ensi kuussa. EP Lappi oli jossain haastattelussa huolissaan turvallisuudesta ja se on ymmärrettävää. Onhan muutos hänelle suurin kaikista tehdaskuskeista. Onneks pääsee testaan paljon ennen ensimmäistä kisaa.

https://www.youtube.com/watch?v=qzZt0xHqeFc

Tässä on video herätti lopullisesti uuteen todellisuuteen, jäätävää syöttöä. Tosta kun irtoo niin tulee pahaa jälkeä...

Hyundai ja Citikka ovat mielestäni aika samalla tasolla, onneks Toyota ja Ford eivät ole kaukana.
Toyota liikkuu nykyään suht mallikkaasti ja tasapainoisesti. Tommi on tehnyt hyvää duunia väkensä kanssa.
Olisi se juhlaa, kun Lappi hoitas Neste Rallin ens vuonna. Tähän haluan uskoa!
Juho on myös testannut tänä vuonna paljon, joten hän voi yllättää jossain ralleissa.

Se on varmaa, että mielenkiintoista tästä tulee. Voipi tosiaan olla, että Ogierilla on heikoin auto alla?
Ei haittaa yhtään, jos (iso ?) näin on. Aika näyttää. :ahem:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Se on varmaa, että mielenkiintoista tästä tulee. Voipi tosiaan olla, että Ogierilla on heikoin auto alla?
Ei haittaa yhtään, jos (iso ?) näin on. Aika näyttää. :ahem:
Ai Yaris olisi Fiestaa edellä? Toyota on mennyt hyvin eteenpäin, mutta onhan se nyt vielä raakile muihin verrattuna. Näitä ihan eri olosuhteissa, eri tasoisten kuskien toimesta ajettuja testivideoita ei kannata liikaa analysoida.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä on video herätti lopullisesti uuteen todellisuuteen, jäätävää syöttöä. Tosta kun irtoo niin tulee pahaa jälkeä...
Minä taas katselin https://www.youtube.com/watch?v=HeeV06bmTfs eli parhaita suorituksia NRF 2016:sta ja mietin että millasia noi on sitten kun autot on vielä tehokkaampia :eek!: Hyppyihinkin voi kääntää auton poikittain ja jatkaa kuin auto ei olisi käynytkään ilmassa. Uudet aerot varmaan vähentää hyppyjen pituutta? Ja olihan juuri tuolla NRF:ssa pari WRC-kuskin kaatoa josta kartturi joutui sairaalaan?

Vuoden 2010 NRF -videoihin verrattuna näyttää kuin silloin olisi ajettu N-ryhmäläisillä, vaikka se taisi olla viimeinen vuosi, kun ajettiin ns. isoilla WRC-autoilla? Olen siis ollut käytännössä seuraamatta WRC:tä vuosina 2004-2016, mutta nyt nousee pieni innostus :)

Noista uusista autoista tulee jopa vähän sellainen S-ryhmä-fiilis siipivirityksineen. S-ryhmän autoissahan olisi ollut myös pienet turbomoottorit.
 
Viimeksi muokattu:

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Minä taas katselin https://www.youtube.com/watch?v=HeeV06bmTfs eli parhaita suorituksia NRF 2016:sta ja mietin että millasia noi on sitten kun autot on vielä tehokkaampia :eek!: Hyppyihinkin voi kääntää auton poikittain ja jatkaa kuin auto ei olisi käynytkään ilmassa. Uudet aerot varmaan vähentää hyppyjen pituutta? Ja olihan juuri tuolla NRF:ssa pari WRC-kuskin kaatoa josta kartturi joutui sairaalaan?
Upea video, huh huh. Miten ens vuonna? Oikeastaan sen voi sanoa vain varmaks, että kovempaa mennään!
Miten hypyt muuttuu, se nähdään ensi vuonna kunnolla. Vähän kyllä hirvittää. Tulee Le Mansin voltit mieleen...

Onko Ford tai Toyota nopeampi niin en tosiaan osaa varmaksi sanoa :doubtful:. Hyvää työtä Puuppolassa kuitenkin tehdään ja jo se luotto, mitä Tommi on saanut Japanin suunnasta herättää kunnioitusta. Aika näyttää, kuten jo aiemmin laitoin. Itse pidän Tommin tiimille peukkuja. :thumbup:

Paras vuosi kilpailullisesti kuitenkin tulossa vuosiin, VW pääs juhlimaan pienessä murrosvaiheessa. Pöytä on nyt katettu tasapuolisesti ja uusin välinein.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Voihan S.Uninen olla kuskina parempi kuin Evans, mutta kun kyse on Wilsonin autovuokraamosta, niin on päivänselvää että Evansille löytyy aina auto alle. Wilson junior taitaa nykyisin rallatella vain näytöskisoja jollain takaveto-Beetulla, muutoin varmaan olisi hänkin tiimin listoilla. S.Unisen parhas senssi olis varmaan Skodan tehdaskuskiksi jahtaamaan sitä mestaruutta ja mittaamaan tasoaan mm. Tidemandia ja Turskaa vastaan.
Wilson Jr toimii nykyään tallipäällikkönä M-sportin rata-autoilu puolella.

Eiköhän Sunisellekin auto löytyisi, jos tarpeeksi rahaa olisi.
 
Ylös