Se on muuten Esapekka Lappi tehnyt tällä kaudella enemmän pätkäpohjia kuin Sebastien Ogier
Mielenkiintoista muuten sekin, että koko kauden Fordilla ajaneesta kolmikosta Ogier on tehnyt vähiten pohjia (Tänak 24, Evans 17, Ogier 15) ja johtanut ralleja vähiten (Tänak 38, Evans 17, Ogier 13) mutta silti Ogier on MM-pistejohdossa ja ottanut kaksi voittoakin. Kyllä tuo mies, sen lisäksi että on siunattu melkoisella tuurilla, osaa olla oikeaan aikaan nopea ja napsia maksimimäärän pisteitä sieltä mistä niitä on aina otettavissa pienimmällä riskillä. Sinänsä tietysti toivoisi että nopein mies voittaisi mutta ihan yhtä lailla ansaittu on myös tuollaisella taktiikalla saavutettu mestaruus. Mutta sinänsä minut on kyllä yllättänyt se että kun Ogier ei ole saanut samalla tavalla rakentaa autoa itsellee kuten Volkkarilla, niin on ollut vauhdin puolesta aika vaisu suurimman osan kautta jos verrataan esim. Tänakiin ja jopa Evansiin. Jos jatkavat samassa tallissa, ja kun Tänak tuosta saa vielä rahtusen lisää malttia ja varmuutta, niin Ogier on helisemässä virolaisen kanssa.
Hieno lopputaistelu on kyllä tulossa MM-sarjaan mikäli Ogierin vauhti säilyy näin vaisuna. Neuvillellakin ollut vauhti aavistuksen hukassa parissa viime kisassa (eikö pää vielä kestä MM-taistelun paineita?) mutta uskoisin että hän silti tulee olemaan tulevissakin kisoissa Ogieria nopeampi. Jos vaan saa pidettyä auton tiellä ja jos ei tule tekniikkamurheita niin tuo 17 pistettä on kyllä ihan hyvinkin otettavissa kiinni. Ja jonkinlainen musta hevonen on vielä Tänak joka on ollut viime kisoissa nopein kaikista. Jos Tänak jatkaa tuollaista vauhtia ja ei sorru enää virheisiin kuten Puolassa ja Jyväskylässä niin ei se vaadi kuin yhden keskeytyksen Ogierilta ja Neuvillelta ja Tänak on myös täysillä mukana MM-taistossa. Harmi että Latvalalle on tullut näitä tekniikkamurheita jo kolmessa perättäisessä rallissa erinomaisen alkukauden jälkeen. Ilman niitä olisi hänkin vielä MM-kisassa mukana, nyt se vaatii jo kaikkien taivaan merkkien asettumista oikeille paikoille vaikka teoriassa mestaruusmahdollisuus vielä olemassa onkin. Mutta vaikea on kuvitella että sekä Ogierille, Neuvillelle että Tänakille tulisi niin heikko loppukausi että Latvala pystyisi yli 50 pisteen takaa kolmessa rallissa nousemaan.
Mutta pakko sanoa että kävi MM-kisassa miten vaan niin on tämä ollut ihan mahtava kausi pitkästä aikaa! Kaikki neljä automerkkiä ovat niin tasaisia että periaatteessa ihan millä tahansa autolla on mahdollisuus voittaa, ja koskaan ennen rallia ei voi tietää kuka on nopein. Ja onhan noita autoja ja niiden räyhäkkää menoa muutenkin hienoa katsoa. Suomalaisittainkin kausi on tarjonnut onnistumisia (vaikka myös pettymyksiä). Hienoa on ollut nyt parissa viime rallissa sekin että Hänninen on lopultakin saanut itsensä kasaan ja ajanut ehjiä hyviä kisoja. Saattoi tulla liian myöhään ensi kauden tallipaikkoja ajatellen, mutta ehkä Juho on näillä esityksillä jotain keikkahommia Tommin tiimistä ansainnut jos jossakin vaiheessa otetaan esim. neljäs auto käyttöön.