WRC kausi 2017

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuo tallipisteiden lasku järjestelmä on muutenkin vähän hassu, kun tallin kolmanneksi tulleen auton suoritus ei paina mitään. Voit olla vaikka kilpailun 52. ja silti saat tallipisteitä, kun ei ole kuin neljä tallia.
Tuotahan Hyundain johto on vähän kritisoinut ja syystä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo tallipisteiden lasku järjestelmä on muutenkin vähän hassu, kun tallin kolmanneksi tulleen auton suoritus ei paina mitään. Voit olla vaikka kilpailun 52. ja silti saat tallipisteitä, kun ei ole kuin neljä tallia.
Tuotahan Hyundain johto on vähän kritisoinut ja syystä.
Näinhän se on, ja tämän vuoksi esim Evans ei ole tuonut juurikaan pisteitä kun harvoin on ollut parempi kuin Ogier tai Tänak, vaikkakin usein hyvillä sijoilla. Vastaavasti Lefebvren osakkeita on nostanut se, että Meeke on keskeyttänyt usein, vaikkei ole itse hyvillä sijoilla ollutkaan.

Ehkä tuolla systeemillä sitten kannustetaan tiimejä tuomaan autoja Rally2:lla mukaan että on enemmän nähtävää televisiointiin...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Yle Ralliradion facebookissa joku oli miettinyt minä vuonna viimeksi on neljä eri suomalaista tehnyt MM-rallipohjat. Viimeksi vuonna 2010 Hirvonen, Latvala, Grönholm ja Räikkönen. Ja sitä edellisen kerran 2007, jolloin neljäntenä Räikkösen sijasta Gardemeister. Vuonna 2005 puolestaan on viimeisin kerta kun neljä suomalaista on tehnyt pohjat, kukin useammin kuin kerran. Tähän olisi mahdollisuus jos Suninen tekisi pohjat Neste Rallissa, koska Hänniselläkin on jo kahdet pohjat.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Tuo tallipisteiden lasku järjestelmä on muutenkin vähän hassu, kun tallin kolmanneksi tulleen auton suoritus ei paina mitään. Voit olla vaikka kilpailun 52. ja silti saat tallipisteitä, kun ei ole kuin neljä tallia.
Tuotahan Hyundain johto on vähän kritisoinut ja syystä.
Hyundai ulisee kun senkin kärkikuljettavat ovat ryssineet kisoja ihan omiin nimiinsä. Pisteiden keruun rajoittaminen kahteen autoon on aivan perusteltua, sillä kaikilla ei ole varaa ajattaa kolmea autoa. Toinen syy on se, ettei ralliväki ole halunnut sitä, että yksi ylivoimainen talli keräisi kaikki pisteet ja puskisi huonommat paitsioon. Silläkin on pr-mielessä paljon merkitystä, häviääkö mestaruuden 20 vai 50 vai 100 pisteellä. Kolmannesta autosta saa jo nyt etua siten, että pisteitä saa aina kaksi parasta autoa, joten jos ykköskuski keskeyttää niin kolmoskuski voi kerätä pisteitä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Hyundai ulisee kun senkin kärkikuljettavat ovat ryssineet kisoja ihan omiin nimiinsä. Pisteiden keruun rajoittaminen kahteen autoon on aivan perusteltua, sillä kaikilla ei ole varaa ajattaa kolmea autoa. Toinen syy on se, ettei ralliväki ole halunnut sitä, että yksi ylivoimainen talli keräisi kaikki pisteet ja puskisi huonommat paitsioon. Silläkin on pr-mielessä paljon merkitystä, häviääkö mestaruuden 20 vai 50 vai 100 pisteellä. Kolmannesta autosta saa jo nyt etua siten, että pisteitä saa aina kaksi parasta autoa, joten jos ykköskuski keskeyttää niin kolmoskuski voi kerätä pisteitä.
Ymmärsit väärin.
Homman juju on se, että jos sun kuskit on eka toka ja kolmas ja kilpailevan tallin kuski on neljäs, niin silloin kilpaileva talli saa merkkipisteen kolmannen mukaan, koska heidän autonsa oli kolmas merkkipisteiden kerääjä, vaikka oli neljäs.
Hyundai tai heidän tallipäällikkö haluaisi, että tallipisteitä jaettaisi sijoituksen mukaan ja kolmatta autoa voisi käyttää blokkaamaan muiden pisteitä.
Sinällään he olivat hyvillään, että enää ei tarvitse ennen rallia päättää ketkä kerää pisteitä ykkös tallille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Lefebvrehän otti Puolasta nelossijan valmistajapisteet kun Sordo oli Hyundain kolmanneksi paras auto neljäntenä. Ja olisi saanut tuon nelossijan pisteet vaikka olisi jäänyt Sunisen ja Østbergin taakse, he kun eivät valmistajien pisteitä saa.

Hänninenkin sanoi maalissa että ihan sama onko kymmenes vai yhdestoista, mutta jos olisi painanut vikana päivänä vielä Mikkelsenin ja Evansin ohi, olisi Toyotalle tullut muutama valmistajien piste enemmän (ja M-Sportille ja Citroenille vähemmän).
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Vaikka tuossa viestissäsi tulikin homma selväksi niin laitetaan periaatteesta tuo uutinenkin. Koska vähän clickbaitin makua:

Citroen on päättänyt lyödä hanskat tiskiin tämän kauden rallin MM-sarjan kamppailussa.

Ranskalaistalli tuli kauteen kovin odotuksin, mutta tulokset ovat olleet vaisuja. Kris Meeke voitti osakilpailun Meksikossa, mutta tiimi ei ole saavuttanut muita palkintosijoja ja majailee valmistajien MM-sarjassa viimeisenä.

Tämän vuoksi Citroen teki radikaalin ratkaisun ja päätti suunnata jo tässä vaiheessa katseet ensi kauteen.

- Ideana on tehdä töitä keskipitkällä ja pitkällä tähtäimellä. Teemme töitä vuotta 2018 varten, jolloin haluamme löytää takaisin hyvän vauhdin, tallipäällikkö Yves Matton sanoi Motorsport Newsille.

- Emme voi sanoa, että meiltä ei löytyisi nopeutta, sillä olemme olleet nopeita tietyissä olosuhteissa. Mutta rallissa ei ole kyse siitä, että on nopea vain tietyissä paikoissa. Teemme töitä sen eteen, että auto on nopea kaikissa olosuhteissa.

Matton lisäsi, että Citroenilla on vielä mahdollisuudet voittaa kisoja tällä kaudella. Tallin tämän kauden painotukset ovat kuitenkin muuttuneet täysin.

- Nyt kun testaamme, keskitymme enemmän auton kehittämiseen kuin säätöjen testaamiseen yksittäisiä ralleja varten. Tämä ei tarkoita sitä, ettemme pystyisi taistelemaan voitoista, mutta olemme muuttaneet lähestymistapaa enemmän kuin vähän, ranskalaispomo sanoi.

Citroenin tilanne on ollut vähintäänkin sekava tällä kaudella. Meksikossa saamansa voiton jälkeen Meeke keskeytti kisan toisensa jälkeen ja lopulta Matton päätti jättää Meeken kokonaan sivuun Puolan MM-rallista. Tallin kuljettajakokoonpano on elänyt jatkuvasti kisasta toiseen.

Edellisessä kahdessa rallissa Citroen on hyödyntänyt Andreas Mikkelsenin palveluksia. Kokenut norjalaiskuljettaja ei ole kuitenkaan Citroenin ratissa seuraavassa rallissa Suomessa.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2009 joku muu kuin ranskalainen johtaa MM-sarjaa näin myöhäisessä vaiheessa kautta. 2009 Hirvonen johti vielä ennen kauden viimeistä rallia. Jos suomalaisetkin jätetään laskuista pois, täytyy mennä vuoteen 2003, jolloin Solberg johti ennen toiseksi viimeistä kilpailua. Viimeisessä rallissahan Solberg onnistui nousemaan kakkospaikalta mestaruuteen. Upea kausi on kyllä menossa! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos Toyotan tekniikka olisi kestänyt Puolassa ja Jyväskylässä niin todennäköisesti Latvala olisi voittanut molemmat rallit ja johtaisi nyt MM-sarjaa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jos Toyotan tekniikka olisi kestänyt Puolassa ja Jyväskylässä niin todennäköisesti Latvala olisi voittanut molemmat rallit ja johtaisi nyt MM-sarjaa.
Noh noh. Puolassa olisi tullut melko varma kakkossija. Neuville kuitenkin oli vähän pirteämpi.
Tilanne olisi suomi voiton jälkeen ollut hyvä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Noh noh. Puolassa olisi tullut melko varma kakkossija. Neuville kuitenkin oli vähän pirteämpi.
Käytin mittarina Paddonia, joka oli lauantai-iltapäivän ekan pätkän jälkeen Latvalaa 34,5 sekuntia perässä ja päivän päätteeksi 25,5 sekuntia Neuvillea perässä, eli Latvala olisi voinut olla 9 sekunnin johdossa sunnuntaihin mennessä. Mut joo, olisihan se ainakin mennyt tiukaksi.

Ja onhan se jossittelu turhaa, parempi katsoa tulevaisuuteen. Toivottavasti Neuvillen pää kestää ja Sebastien-putki katkeaisi, vaikka toisaalta silloin käy sääliksi säästöpossun rikkonutta Wilsonia, joka pisti all-in että saisi edes yhden maailmanmestaruuden tallilleen...
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Itseäni ei periaatteessa haittaisi vaikka Ogier voittaisi seuraavatkin neljä mestaruutta putkeen, kunhan vain mestaruustaistossa olisi useita kuljettajia mukana ja kamppailu kestäisi aina kauden loppuun saakka. 2003 vuoden jälkeen Jyväskylän jälkeiset kisat on paria poikkeusta lukuun ottamatta voinut seurata vähän puolivaloilla, koska mitään kunnon panosta ei ole enää ollut.

Ei sekään innostaisi pidemmän päälle, jos joku yksittäinen suomalainen dominoisi "sebastienmaisesti" vuosikausia. Tietty jos joku yksittäinen suomalainen pystyisi voittamaan neljä mestaruutta samaan tyyliin kuin Mäkinen, niin sellainen kelpaisi mainiosti. Mäkinenhän voitti ainoastaan ensimmäisen mestaruutensa suhteellisen isolla marginaalilla.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Se on muuten Esapekka Lappi tehnyt tällä kaudella enemmän pätkäpohjia kuin Sebastien Ogier
Mielenkiintoista muuten sekin, että koko kauden Fordilla ajaneesta kolmikosta Ogier on tehnyt vähiten pohjia (Tänak 24, Evans 17, Ogier 15) ja johtanut ralleja vähiten (Tänak 38, Evans 17, Ogier 13) mutta silti Ogier on MM-pistejohdossa ja ottanut kaksi voittoakin. Kyllä tuo mies, sen lisäksi että on siunattu melkoisella tuurilla, osaa olla oikeaan aikaan nopea ja napsia maksimimäärän pisteitä sieltä mistä niitä on aina otettavissa pienimmällä riskillä. Sinänsä tietysti toivoisi että nopein mies voittaisi mutta ihan yhtä lailla ansaittu on myös tuollaisella taktiikalla saavutettu mestaruus. Mutta sinänsä minut on kyllä yllättänyt se että kun Ogier ei ole saanut samalla tavalla rakentaa autoa itsellee kuten Volkkarilla, niin on ollut vauhdin puolesta aika vaisu suurimman osan kautta jos verrataan esim. Tänakiin ja jopa Evansiin. Jos jatkavat samassa tallissa, ja kun Tänak tuosta saa vielä rahtusen lisää malttia ja varmuutta, niin Ogier on helisemässä virolaisen kanssa.

Hieno lopputaistelu on kyllä tulossa MM-sarjaan mikäli Ogierin vauhti säilyy näin vaisuna. Neuvillellakin ollut vauhti aavistuksen hukassa parissa viime kisassa (eikö pää vielä kestä MM-taistelun paineita?) mutta uskoisin että hän silti tulee olemaan tulevissakin kisoissa Ogieria nopeampi. Jos vaan saa pidettyä auton tiellä ja jos ei tule tekniikkamurheita niin tuo 17 pistettä on kyllä ihan hyvinkin otettavissa kiinni. Ja jonkinlainen musta hevonen on vielä Tänak joka on ollut viime kisoissa nopein kaikista. Jos Tänak jatkaa tuollaista vauhtia ja ei sorru enää virheisiin kuten Puolassa ja Jyväskylässä niin ei se vaadi kuin yhden keskeytyksen Ogierilta ja Neuvillelta ja Tänak on myös täysillä mukana MM-taistossa. Harmi että Latvalalle on tullut näitä tekniikkamurheita jo kolmessa perättäisessä rallissa erinomaisen alkukauden jälkeen. Ilman niitä olisi hänkin vielä MM-kisassa mukana, nyt se vaatii jo kaikkien taivaan merkkien asettumista oikeille paikoille vaikka teoriassa mestaruusmahdollisuus vielä olemassa onkin. Mutta vaikea on kuvitella että sekä Ogierille, Neuvillelle että Tänakille tulisi niin heikko loppukausi että Latvala pystyisi yli 50 pisteen takaa kolmessa rallissa nousemaan.

Mutta pakko sanoa että kävi MM-kisassa miten vaan niin on tämä ollut ihan mahtava kausi pitkästä aikaa! Kaikki neljä automerkkiä ovat niin tasaisia että periaatteessa ihan millä tahansa autolla on mahdollisuus voittaa, ja koskaan ennen rallia ei voi tietää kuka on nopein. Ja onhan noita autoja ja niiden räyhäkkää menoa muutenkin hienoa katsoa. Suomalaisittainkin kausi on tarjonnut onnistumisia (vaikka myös pettymyksiä). Hienoa on ollut nyt parissa viime rallissa sekin että Hänninen on lopultakin saanut itsensä kasaan ja ajanut ehjiä hyviä kisoja. Saattoi tulla liian myöhään ensi kauden tallipaikkoja ajatellen, mutta ehkä Juho on näillä esityksillä jotain keikkahommia Tommin tiimistä ansainnut jos jossakin vaiheessa otetaan esim. neljäs auto käyttöön.
 
Ylös