WRC kausi 2017

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Mutta sinänsä minut on kyllä yllättänyt se että kun Ogier ei ole saanut samalla tavalla rakentaa autoa itsellee kuten Volkkarilla, niin on ollut vauhdin puolesta aika vaisu suurimman osan kautta jos verrataan esim. Tänakiin ja jopa Evansiin. Jos jatkavat samassa tallissa, ja kun Tänak tuosta saa vielä rahtusen lisää malttia ja varmuutta, niin Ogier on helisemässä virolaisen kanssa.
Jos Ogier jatkaa tallissa, niin luulen että vauhti nousee selvästi tästä kaudesta, kun pääsee kunnolla muuttamaan autoa itselleen sopivaksi. Jotain uutta palikkaa on saanut jo kesken kauden, mutta huomaa ettei luotto silti ole läheskään samalla tasolla, kuin Tänakilla.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Jos Ogier jatkaa tallissa, niin luulen että vauhti nousee selvästi tästä kaudesta, kun pääsee kunnolla muuttamaan autoa itselleen sopivaksi. Jotain uutta palikkaa on saanut jo kesken kauden, mutta huomaa ettei luotto silti ole läheskään samalla tasolla, kuin Tänakilla.
Kyllä varmasti nousee, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta samalla tavalla minä uskon että myöskään Tänakilta ei olla nähty vielä sitä parasta tasoa vaan kehitystä tapahtuu koko ajan sielläkin. Ja välttämättä Ogier ei enää saa missään tallissa samanlaista asemaa kuin Volkkarilla että saa periaatteessa tehdä kaiken mieleisekseen ja koko talli on aika pitkälti hänen ympärilleen rakennettu, joten välttämättä Ogier ei saakaan Fordia muuteltua täysin itselleen mieleiseksi vaan joutuu tyytymään jonkinlaisiin kompromisseihin kuten normaalit kuolevaiset. Melkein toivoisi kyllä että Tänak jäisi Fordille niin nähtäisiin minkälainen taistelu näiden herrojen välille syntyisi. Mutta toki näkisi Tänakin mielellään myös Tommin tiimissä vaikka se tarkoittaakin jonkun suomalaisen (Hänninen) väistymistä syrjään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänä vuonna sitten vain viisi kuljettajaa ajaa täyden kauden: Ogier, Tänak, Evans, Latvala ja Neuville.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Walesin topikissa oli vääntöä kauden nopeimmasta autosta. Ei viitsi sotkea kisakeskustelua enempää niin laitan tänne tiimien pätkävoitot jokaisesta rallista erikseen.

Monte Carlo: Ford 7/15 Hyundai 7/15 Citroen 1/15 Toyota 0/15

Ruotsi: Hyundai 7/17 Toyota 6/17 Ford 4/17 Citroen 0/17

Meksiko: Ford 7/18 Hyundai 6/18 Citroen 5/18 Toyota 1/18

Korsika: Hyundai 4/10 Citroen 3/10 Ford 2/10 Toyota 1/10

Argentiina: Ford 11/18 Hyundai 7/18 Citroen 2/18 Toyota 0/18

Portugali: Ford 10/19 Hyundai 9/19 Toyota 1/19 Citroen 1/19

Sardinia: Hyundai 8/19 Toyota 7/19 Ford 3/19 Citroen 1/19

Puola: Hyundai 12/22 Ford 6/22 Toyota 4/22 Citroen 0/22

Suomi: Toyota 19/25 Ford 6/25 Hyundai 0/22 Citroen 0/25

Saksa: Ford 6/21 Hyundai 6/21 Toyota 5/21 Citroen 3/21 Skoda 1/21

Katalonia: Citroen 8/19 Ford 5/19 Toyota 3/19 Hyundai 3/19
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Walesin topikissa oli vääntöä kauden nopeimmasta autosta. Ei viitsi sotkea kisakeskustelua enempää niin laitan tänne tiimien pätkävoitot jokaisesta rallista erikseen.

Monte Carlo: Ford 7/15 Hyundai 7/15 Citroen 1/15 Toyota 0/15

Ruotsi: Hyundai 7/17 Toyota 6/17 Ford 4/17 Citroen 0/17

Meksiko: Ford 7/18 Hyundai 6/18 Citroen 5/18 Toyota 1/18

Korsika: Hyundai 4/10 Citroen 3/10 Ford 2/10 Toyota 1/10

Argentiina: Ford 11/18 Hyundai 7/18 Citroen 2/18 Toyota 0/18

Portugali: Ford 10/19 Hyundai 9/19 Toyota 1/19 Citroen 1/19

Sardinia: Hyundai 8/19 Toyota 7/19 Ford 3/19 Citroen 1/19

Puola: Hyundai 12/22 Ford 6/22 Toyota 4/22 Citroen 0/22

Suomi: Toyota 19/25 Ford 6/25 Hyundai 0/22 Citroen 0/25

Saksa: Ford 6/21 Hyundai 6/21 Toyota 5/21 Citroen 3/21 Skoda 1/21

Katalonia: Citroen 8/19 Ford 5/19 Toyota 3/19 Hyundai 3/19
Kansakoulun laskuopin mukaan Hyundai on pärjännyt parhaiten ja Fordi likimain yhtä hyvin. Parin prosenttiyksikön ero näiden välillä. Toyota kämmäs Montessa ja Argentiinassa mutta muutoin keskimäärin kolmanneksi paras talli. Sitruuna pärjännyt assukisoissa (Korsika ja Katalonia) mutta muutoin ollut turhan hiljaista.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Jännä kausi. Seitsemän eri voittajaa ja jokaisella mukana olevalla automerkillä vähintään kaksi voittoa, ja kenelläkään kuljettajista ei ole enempää kuin kolme voittoa. Sanoisin että maailmanmestari ei ollut missään nimessä tämän kauden nopein kuljettaja, mutta tasaisuus ja suoritusvarmuus toi mestaruuden siinä missä kilpakumppaneille tuli omia kämmejä (Neuville) ja teknisiä vikoja (Latvala). Ogier ajoi tasaisesti palkintosijoja ja otti täyden hyödyn irti muiden virheistä ja epäonnesta, ja vei taas yhden mestaruuden. Eihän se yhtään väärä taktiikka tämäkään ole, pisteet lopussa ratkaisee. Wilsonin pajalta myös hienoa työtä auton kanssa. Ainoalla ei-tehdastiimillä on eniten voittoja ja peräti kolmen eri kuljettajan voimin, vaikka en sanoisi että Ford ainakaan noin selkeästi olisi kauden nopein auto ollut.

Mutta hieno kausi tämä on ollut, tällaista sen pitäisikin olla että voittajat vaihtuu ja koskaan ei voi tietää kuka on missäkin nopein. Harmi vaan että Neuville tötöili muutamassa kisassa ja Latvalalle tuli tuo keskeytysputki juuri niihin kisoihin joissa Toyotalla näytti kulkevan melko hyvin, niin mestaruus varmistui jo ennen päätöskisaa. Olisi ollut hieno kruunu hienolle kaudelle kun mestaruudesta oltaisiin taisteltu viimeisiin pätkiin saakka. Tämän kauden perusteella voisi sanoa että rallia on viety hyvään suuntaan, ja toivottavasti meno pysyykin näin tasaisena ettei tule taas Volkkarin tapaista "mielenkiinnon tappajaa".
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Jännä kausi. Seitsemän eri voittajaa ja jokaisella mukana olevalla automerkillä vähintään kaksi voittoa, ja kenelläkään kuljettajista ei ole enempää kuin kolme voittoa. Sanoisin että maailmanmestari ei ollut missään nimessä tämän kauden nopein kuljettaja, mutta tasaisuus ja suoritusvarmuus toi mestaruuden siinä missä kilpakumppaneille tuli omia kämmejä (Neuville) ja teknisiä vikoja (Latvala). Ogier ajoi tasaisesti palkintosijoja ja otti täyden hyödyn irti muiden virheistä ja epäonnesta, ja vei taas yhden mestaruuden. Eihän se yhtään väärä taktiikka tämäkään ole, pisteet lopussa ratkaisee. Wilsonin pajalta myös hienoa työtä auton kanssa. Ainoalla ei-tehdastiimillä on eniten voittoja ja peräti kolmen eri kuljettajan voimin, vaikka en sanoisi että Ford ainakaan noin selkeästi olisi kauden nopein auto ollut.

Mutta hieno kausi tämä on ollut, tällaista sen pitäisikin olla että voittajat vaihtuu ja koskaan ei voi tietää kuka on missäkin nopein. Harmi vaan että Neuville tötöili muutamassa kisassa ja Latvalalle tuli tuo keskeytysputki juuri niihin kisoihin joissa Toyotalla näytti kulkevan melko hyvin, niin mestaruus varmistui jo ennen päätöskisaa. Olisi ollut hieno kruunu hienolle kaudelle kun mestaruudesta oltaisiin taisteltu viimeisiin pätkiin saakka. Tämän kauden perusteella voisi sanoa että rallia on viety hyvään suuntaan, ja toivottavasti meno pysyykin näin tasaisena ettei tule taas Volkkarin tapaista "mielenkiinnon tappajaa".
juuri näin. tässä vielä numeerista dataa, Ogierilla ennätyksellisen vähän pätkäpohjia maailmanmestariksi.

http://www.rallit.fi/ogierin-mestaruudessa-hakellyttavan-historiallisia-piirteita/
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikkelsen on nyt ajanut kuljettajien MM-pisteille neljän eri tehdastallin autolla (VW, Skoda, Citroen, Hyundai) 12 kuukauden sisään. Tähän ei tainneet pystyä edes Mikkola ja Waldegård jotka ajelivat 70-luvulla monellakin eri merkillä ihan vakituisesti. Jos nyt vielä unohdetaan se sivuseikka että kuljettajien MM-pisteitä alettiin laskea virallisesti vasta 1979.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mikkelsen on nyt ajanut kuljettajien MM-pisteille neljän eri tehdastallin autolla (VW, Skoda, Citroen, Hyundai) 12 kuukauden sisään. Tähän ei tainneet pystyä edes Mikkola ja Waldegård jotka ajelivat 70-luvulla monellakin eri merkillä ihan vakituisesti. Jos nyt vielä unohdetaan se sivuseikka että kuljettajien MM-pisteitä alettiin laskea virallisesti vasta 1979.
Mikkolalla on vain pari kautta, jolloin on edes startannut neljällä eri automerkillä. Mutta sellaisia kausia, jolloin on ajettu kolmella eri merkkisellä autolla "pistesijoille" on sitten useammallakin kuskilla.

Esim. Simo Lampinen 1976
- Ruotsissa 4. Lancialla
- Marokossa 2. Peugeotilla
- Suurajoissa 5. Saabilla
(RAC:ssa kesk. Fordilla)

Mikkola 1975
- Montessa Fiudella 2.
- Marokossa Pösöllä 1.
- Suurajoissa Toitsulla 1.

Aaltonen 1963 (EM-sarjaa)
- Montessa Morris Cooperilla 3.
- Midnatssol rallissa Valiantilla 10.
- Suurajoissa Saabilla 3.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Blomqvist ja Grundell ajoivat myös kolmella eri B-ryhmän tehdasautolla vuoden sisään Fordin vetäytymisen vuoksi, mutta kumpikaan ei onnistunut saamaan pisteitä edes kaikilla kolmella autoilla. Tommi Mäkisellä sen sijaan pisteitä 1994 Jyväskylän Fordin ja 1995 Monten Mitsun välissä myös yksi Nissanin F2:lla ajettu pistesija.

Waldegårdilta löytyy taas 1974-1975 ajoilta suoritus pisteille Porschella, Opelilla, Toyotalla ja Lancialla, eli ei ollut Mikkelseniltä kuitenkaan ennätys.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös