Unkarin GP - Jälkipohdinnat

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tämä. Jos lähdet peittämään, et voi enää palata alkuperäiselle linjalle.
Niinpä. Se on se yksi sallittu suunnanmuutos: lähdetkö peittämään vai et? Tämän vuoksi juuri tehdään hämäysliike, että toinen lähtisi peittämään väärälle puolelle eikä saa enää blokata toista puolta. Se Maxin kääntö mutkaan, eli toinen suunnanmuutos, ei todellakaan mennyt optimia racing linea, joten edes sitä ei voi käyttää tekosyynä.
 

Dallaran urkuri

Well-known member
Liittynyt
7.4.2016
Viestit
1460
Alkaa kuulostamaan entistäkin omituisemmalta eli asiaa ei todellakaan tutkittu niin kuin yleensä tälläiset tapaukset kuuluisi:


... Auto motor und sportin mukaan kilpailujohtaja Charlie Whiting pyysi kahdesti tuomaristoa tutkimaan asiaa. Kumpikaan pyyntö ei johtanut kunnolliseen tutkimukseen, sillä kisajärjestäjät eivät nähneet tilanteessa tutkittavaa ..
En nyt ole alkanut replayta kelaamaan, mutta kisaa katsoessa tavallaan nuo Maxin suunnan muutokset vaikuttivat aika pieniltä. Radalla oli kyllä leveyttä enemmän, että rinnalle olisi mahtunut jommalle kummalle puolelle jos olisi mennyt. Ongelma oli osaltaan siinä, että Kimi jätti oman hämäyksensä niin viime tinkaan, ja Max kykeni siihen reagoimaan häiritsevästi pienellä linjan muutoksilla. Ei se ollut niinkään, että Max olis käännellyt Kimin edessä radan reunasta toiseen niinkuin Schumacher aikanaan :D
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta et sä peittoliikkeen jälkeen voi palata loisen eteen vaikka kuin olis racingline, pitää ajaa sen liikkeen mukaista linjaa vaikka ei olisikaan optimaalinen... ;)
Yritätkö sanoa, ettei Max torjuntaliikkeensä jälkeen olisi saanut ajaa kohti mutkan apexia vaan olisi pitänyt vetää koko mutka keskellä rataa, jonne olisi itsensä asemoinut? Ei se sääntö kyllä sitä edellytä. Yhden puolustavan linjanvaihdon saa tehdä, mutta mutkan saa ottaa sen jälkeen parhaaksi katsomallaan linjalla - jos on kokonaan edellä, kuten Max oli.

-Edit- Tein karkean kaaviokuvan Maxin liikkeistä. Tarkat paikat eikä mutkan jälkeinen ajolinja ole oikein, mutta Maxin liikkeiden periaate tuosta selviää. Tekee liikkeen oikealle ja sen jälkeen kääntää mutkaan. Ei tuossa ole kahta linjanvaihtoa.

Näytä liitetiedosto 23141

Parhaiten sen näkee tästä Maikkarin lähetyksen pätkästä etukulmasta.
 
Viimeksi muokattu:

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
-Edit- Tein karkean kaaviokuvan Maxin liikkeistä. Tarkat paikat eikä mutkan jälkeinen ajolinja ole oikein, mutta Maxin liikkeiden periaate tuosta selviää. Tekee liikkeen oikealle ja sen jälkeen kääntää mutkaan. Ei tuossa ole kahta linjanvaihtoa.
Näkeehän tuo puusilmäkin ettei tuo ole tavanomainen mutkan linja vaan Max leikkaa radan poikki Kimin eteen plokkauksen jälkeen...
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minusta Max alkoi kyllä kääntämään radan sisäreunaan huomattavan aikaisin jos tarkoituksena oli pelkästään kääntää mutkaan sisään. Jos verrataan siihen millä linjalla tuo normaalisti ajetaan niin kyllä tuo aika puhtaalta blokkaukselta vaikutti.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Yritätkö sanoa, ettei Max torjuntaliikkeensä jälkeen olisi saanut ajaa kohti mutkan apexia vaan olisi pitänyt vetää koko mutka keskellä rataa, jonne olisi itsensä asemoinut? Ei se sääntö kyllä sitä edellytä. Yhden puolustavan linjanvaihdon saa tehdä, mutta mutkan saa ottaa sen jälkeen parhaaksi katsomallaan linjalla - jos on kokonaan edellä, kuten Max oli.

-Edit- Tein karkean kaaviokuvan Maxin liikkeistä. Tarkat paikat eikä mutkan jälkeinen ajolinja ole oikein, mutta Maxin liikkeiden periaate tuosta selviää. Tekee liikkeen oikealle ja sen jälkeen kääntää mutkaan.
Max tekee terävämmän paluun kohti sisälinjaa. Jos tuo olisi sallittua, kannattaa valita siis aina sisä-ulko-sisälinja -reitti. Ei voi ohittaa melkeinpä ikinä.

Tätä olenkin epäillyt aina, että Max ei osaa ajaa tiukasti mies miestä vastaan, kun vastassa ei ole nöyristelijä.

No onneksi isoäiti oli ansaitusti edellä. Mies on kyllä niin ylimielinen, mitä Toro Rossolla oli.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Max tekee terävämmän paluun kohti sisälinjaa. Jos tuo olisi sallittua, kannattaa valita siis aina sisä-ulko-sisälinja -reitti. Ei voi ohittaa melkeinpä ikinä.

Tätä olenkin epäillyt aina, että Max ei osaa ajaa tiukasti mies miestä vastaan, kun vastassa ei ole nöyristelijä.


No onneksi isoäiti oli ansaitusti edellä. Mies on kyllä niin ylimielinen, mitä Toro Rossolla oli.
Ajoi niin huonosti mies miestä vastaan, että tuli Räikkösen edellä maaliin ja auto ehjänä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näkeehän tuo puusilmäkin ettei tuo ole tavanomainen mutkan linja vaan Max leikkaa radan poikki Kimin eteen plokkauksen jälkeen...
Ei säännöt edellytä, että mutkaan pitää ajaa "tavanomaista linjaa". Edelläajava saa valita linjansa.
Minusta Max alkoi kyllä kääntämään radan sisäreunaan huomattavan aikaisin jos tarkoituksena oli pelkästään kääntää mutkaan sisään.
Niin alkoikin, mutta suunta oli suoraan mutkaan, ei jyrkemmin kohti reunaa, jolloin hänen olisi pitänyt vielä suoristaa linjansa ennen mutkaa.
Max tekee terävämmän paluun kohti sisälinjaa. Jos tuo olisi sallittua, kannattaa valita siis aina sisä-ulko-sisälinja -reitti. Ei voi ohittaa melkeinpä ikinä.
Kuten sanoin, paikat kaaviossa ei ole oikein, joten mutkaan tulon tarkka jyrkkyys on arvio. Joka tapauksessa Max suuntasi kohti mutkaa normaalia ajolinjaa loivemmin.

Tuollaiset loivat, tilaa kaventavat ajolinjat ovat ennenkin aiheuttaneet ongelmia, kun takanatulija huomaa yrityksensä mahdottomuuden liian myöhään. Kiellettyjä ne eivät kuitenkaan ole niin kauan kuin toinen auto ei ole rinnalla.
 

Iso Paha

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
128
Miten se sääntö siitä tilan jättämisestä sitten menee, kun näin lukee ainakin F1.com -sivuilta löytyvistä säännöistä:
"More than one change of direction to defend a position is not permitted. If a driver has moved off the racing line while defending their position, they may move back but must ensure there is at least one car’s width between their own car and the edge of the track."

Eli kun Max lähtee peittämään oikealle, ei hän saa enää ottaa mutkaan sellaista sisälinjaa, että sinne ei jää auton mittaa hänen ja radan väliin. Tuossa ei edes puhuta mitään siitä, onko ohittava auto jo rinnalla vai ei.

Niin kuin tuossa yllä kirjoitettiin, jos tuo on sallittua, niin miksi kaikki ei tee noin aina? Otat vain mahdollisimman sisälinjan mutkaan, kun ohittava lähtee sitten ulkoa käännät äkkiä sinne ja sitten takaisin sisälle, koska mutka kääntyy sinne. Ei tämä tietenkään kaikkialla toimi, koska tuossa menettää varmasti vauhtia seuraavaan mutkaan, mutta Unkarin kaltaisissa paikoissa tuo on ihan pomminvarma keino estää ohitus.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Yritätkö sanoa, ettei Max torjuntaliikkeensä jälkeen olisi saanut ajaa kohti mutkan apexia vaan olisi pitänyt vetää koko mutka keskellä rataa, jonne olisi itsensä asemoinut? Ei se sääntö kyllä sitä edellytä. Yhden puolustavan linjanvaihdon saa tehdä, mutta mutkan saa ottaa sen jälkeen parhaaksi katsomallaan linjalla - jos on kokonaan edellä, kuten Max oli.

-Edit- Tein karkean kaaviokuvan Maxin liikkeistä. Tarkat paikat eikä mutkan jälkeinen ajolinja ole oikein, mutta Maxin liikkeiden periaate tuosta selviää. Tekee liikkeen oikealle ja sen jälkeen kääntää mutkaan. Ei tuossa ole kahta linjanvaihtoa.



Parhaiten sen näkee tästä Maikkarin lähetyksen pätkästä etukulmasta.
Kiitos, tämä oli hyvä ja selventävä posti. Osoittaa selkeästi Maxin virheen. Kokeneet huippukuljettajat nimenomaan jättävät toiselle tiukassakin tilanteessa tilan. Ei voisi kuvitella, että esim Button tekisi Maxin tavoin.

Miksi muuten jotkut yhä kieltävät sen? Mies itsekin on sen myöntänyt, samoin monet asiantuntijat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten se sääntö siitä tilan jättämisestä sitten menee, kun näin lukee ainakin F1.com -sivuilta löytyvistä säännöistä:
"More than one change of direction to defend a position is not permitted. If a driver has moved off the racing line while defending their position, they may move back but must ensure there is at least one car’s width between their own car and the edge of the track."
F1.comissa ei ole sääntökirjan tekstiä vaan lyhennelmä/selvennys/valitut palat.

Tuo sääntö löytyy siis FIA:n yleisistä Sporting Regulations-säännöistä, sen liitteestä L (luku IV), ei F1-säännöistä. Siellä teksti on hieman erilainen:
FIA Sporting Regulations sanoi:
More than one change of direction to defend a position is not permitted.

Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own can and the edge of the track on the approach to the corner.
Tuossa on tämän tapauksen osalta pari tulkinnanvaraista kohtaa:
Ensinnäkin, mikä tuossa on "racing line"? Normaali racing line kaartaisi mutkaan ulkolaidasta (tai ainakin ulompaa), mutta kumpikaan autoista ei ollut lähelläkään ihannelinjaa. Vaikea sitä Maxin alkuperäistä, vasemman reunan ajolinjaakaan on pitää racing linena, se kun on huonoin mahdollinen mutkaantulolinja. Paljon järkevämpi tulolinja on se, johon Max siirtyi - jota Kimiläinen kutsui racing lineksi - mutta koska Max puolusti siirtymällä sille, niin tuon sääntökohdan mukaan se olisi off-line, vaikka oli alkuperäistä linjaa parempi.

Toiseksi, "on the approach to the corner", mutkaa lähestyttäessä. Tämä on yksiselitteistä silloin, kun puolustava linjanvaihto ja paluu tapahtuvat hyvissä ajoin ennen mutkaa. Tässä tapauksessa Max kuitenkin ulommas siirryttyään otti saman tien linjan mutkan apexiin, eli käänsi mutkaan - ei siis varsinaisesti enää lähestynyt sitä, vaan oli jo siinä. Olkoonkin, että mutkaan kääntäminen tapahtui poikkeuksellisen kaukaa ja toimi samalla puolustavana liikkeenä.

Ehkä selkeämmin Maxin voitaisiin katsoa rikkoneen säännön jatkoa:
However, manouvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of track or any other abnormal change of direction, are strictly prohibited. Any driver who appears guilty of any of the above offences will be reported to the Stewards.
Crowding eli kiilaus ei tule kyseeseen, koska Kimi oli Maxin takana, ei rinnalla. "Abnormal change of direction" jonkin verran paremmin, koska Max tosiaan käänsi mutkaan sisään "epänormaalin" aikaisin. Tuohon jälkimmäiseen en tosin edes muista koskaan viitatun jonkin tuomion tai tutkinnan yhteydessä. Eli mitä sillä sitten tarkoitetaankaan?

Loppu sen sijaan meni säännön mukaan, asiasta ilmoitettiin tuomaristolle, joka vain ei nähnyt tilanteessa rangaistavaa.
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Jos tarkana ollaan niin pieniä liikkeitä siinä tais olla 3 (kolme). No mutta ei jäädä tähän koska vaaralliseksi tuon tekee se, niin kuin Kimi sanoi, niin tuo viimeinen liike joka tulee todella myöhään. Takana tulevan kun täytyy tehdä aikaisemmin päätös siitä lähteekö ohittaamaan vai ei. Joten kun ohitus päätös on tehty niin Max reagoi siihen vielä todella agressiivisesti.
Se tulee johtamaan taatusti jossain vaihessa todella pahaan kolariin ja voi johtaa Maxin kannalta hänelle todella vaaralliseen tilanteeseen.
Pikku formuloissa tuollainen viime tingan peippailu vielä onnistuu jotenkin ilman isoa riskiä että itse loukaantuu vakavasti. Mutta nyt puhutaan F1 autoista jotka kulkee reippaasti yli 300.
Joten riskit todella pahalle onnettomuudelle kasvaa ihan exponetiaalisesti.
Tuollainen käytös osoittaa täydelistä välinpitämättömyyttä muiden hengestä.
Se että tuomaritkaan/kilpailunjohto ei halunneet tuohon puutttua on osoitus siitä että millään WTCC kokemuksella ei näköjään ole mitään asiaa F1 luokkaan. No sen tavallaan ymmärtää kun katsoo WTCC kisoja. Niillä "peltipurkeilla" kun voi ajaa melkein miten vaan ja oikeastaan niilä melkein kuuluu hieman "kosketella" muita kilpakuskeja. Joten siitä välinpitämättömyys. Se vaan on niin että F1 autoiluun tuollainen kavereihin "nojailu" ei oikein sovi.
Nuoret kuskit ei sitä ikänsä puolesta vielä ymmärrä tai ei halua ymmärtää.
Mitä tulee siihen että annetaan lausuntoja siitä että Max on niin nuori vielä että kyllä nuo häipyy käytöksestä iän myötä pois. Omana mielipiteenä tuohon on että voihan kiesus senään mitä typeryyttä. Mistä se Max poika mitään oppii jos aina vaan vedotaan hänen nuoruuteen eikä puututa mitenkään tuollaiseen käytökseen ?
Vastaus on selkeä, ei mistään !
Joten summana, Max poika on tällä hetkellä ihan väärässä luokassa opettelemassa autourheilua.
Pahaa pelkään että jos tänä vuonna ei satu mitään niin viimeistään ens vuonna kun vauhdit vielä kasvaa, niin tulee todella paha kolari ja se on vaan ajan kysymys koska se tulee.

Kuskit joilla ei oikesti ole taitotaso/ymmärrys vaadittavalla tasolla tekevät juurikin tälläisiä koiruuksia että saisivat jotenkin säilytettyä sijoituksiaan kilpailussa.
Joskus muinoin tuollainen nuoriso koulutetiin varikko rakennuksen takana ja käytös muuttui kerralla ja sen jälkee alettiin keskittymään kilvan ajamisen opetteluun. Jotenkin se oppi menee paremmin takaraivoon, sen "punaisen nenän" jälkeen.



Edit.
Niin mitenkään väheksymättä Max pojan lahjakkuuttaa autourheiluun, se on selvä että lahajakas nuori mies hän on mutta "korvien väli" ei ole vielä riittävällä tasolla.
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Jos tarkana ollaan niin pieniä liikkeitä siinä tais olla 3 (kolme). No mutta ei jäädä tähän koska vaaralliseksi tuon tekee se, niin kuin Kimi sanoi, niin tuo viimeinen liike joka tulee todella myöhään. Takana tulevan kun täytyy tehdä aikaisemmin päätös siitä lähteekö ohittaamaan vai ei. Joten kun ohitus päätös on tehty niin Max reagoi siihen vielä todella agressiivisesti.
Se tulee johtamaan taatusti jossain vaihessa todella pahaan kolariin ja voi johtaa Maxin kannalta hänelle todella vaaralliseen tilanteeseen.
Pikku formuloissa tuollainen viime tingan peippailu vielä onnistuu jotenkin ilman isoa riskiä että itse loukaantuu vakavasti. Mutta nyt puhutaan F1 autoista jotka kulkee reippaasti yli 300.
Joten riskit todella pahalle onnettomuudelle kasvaa ihan exponetiaalisesti.
Tuollainen käytös osoittaa täydelistä välinpitämättömyyttä muiden hengestä.
Se että tuomaritkaan/kilpailunjohto ei halunneet tuohon puutttua on osoitus siitä että millään WTCC kokemuksella ei näköjään ole mitään asiaa F1 luokkaan. No sen tavallaan ymmärtää kun katsoo WTCC kisoja. Niillä "peltipurkeilla" kun voi ajaa melkein miten vaan ja oikeastaan niilä melkein kuuluu hieman "kosketella" muita kilpakuskeja. Joten siitä välinpitämättömyys. Se vaan on niin että F1 autoiluun tuollainen kavereihin "nojailu" ei oikein sovi.
Nuoret kuskit ei sitä ikänsä puolesta vielä ymmärrä tai ei halua ymmärtää.
Mitä tulee siihen että annetaan lausuntoja siitä että Max on niin nuori vielä että kyllä nuo häipyy käytöksestä iän myötä pois. Omana mielipiteenä tuohon on että voihan kiesus senään mitä typeryyttä. Mistä se Max poika mitään oppii jos aina vaan vedotaan hänen nuoruuteen eikä puututa mitenkään tuollaiseen käytökseen ?
Vastaus on selkeä, ei mistään !
Joten summana, Max poika on tällä hetkellä ihan väärässä luokassa opettelemassa autourheilua.
Pahaa pelkään että jos tänä vuonna ei satu mitään niin viimeistään ens vuonna kun vauhdit vielä kasvaa, niin tulee todella paha kolari ja se on vaan ajan kysymys koska se tulee.

Kuskit joilla ei oikesti ole taitotaso/ymmärrys vaadittavalla tasolla tekevät juurikin tälläisiä koiruuksia että saisivat jotenkin säilytettyä sijoituksiaan kilpailussa.
Joskus muinoin tuollainen nuoriso koulutetiin varikko rakennuksen takana ja käytös muuttui kerralla ja sen jälkee alettiin keskittymään kilvan ajamisen opetteluun. Jotenkin se oppi menee paremmin takaraivoon, sen "punaisen nenän" jälkeen. :)



Edit.
Niin mitenkään väheksymättä Max pojan lahjakkuuttaa autourheiluun, se on selvä että lahajakas nuori mies hän on mutta "korvien väli" ei ole vielä riittävällä tasolla.
Jotenkin tuo sen ylimielisyys kyllä paistaa kaikesta läpi. Jotenki aika lapsellista alkaa haastattelussa vielä virnuileen ja selitteleen "jos ajaa liian lähellä takana niin voi jarrut lukkiutua ja sattua jotain" tai jotain tuon tyylistä vikersi. Olis vaan ollut neutraalisti kommentoinut jotain liipalaapaa. Vähän semmoinen "rikoin sääntöjä mutta selvisin" hehehe. Lisäksi jos toista kautta ajaa formuloissa niin en tiedä antaako kovin hyvää kuvaa alkaa viisasteleen jossa toisena osapuolena on 240 kisaa ajanut kuljettaja. Noh Max varmaan jossain vaiheessa oppii kantapään kautta että noi voi olla vaarallisia temppuja.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös