Unkarin GP - Jälkipohdinnat

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
F1.comissa ei ole sääntökirjan tekstiä vaan lyhennelmä/selvennys/valitut palat.


...Loppu sen sijaan meni säännön mukaan, asiasta ilmoitettiin tuomaristolle, joka vain ei nähnyt tilanteessa rangaistavaa.
Eikös se mennyt niin että CW esitti asiaa kahdesti kilpailunjohdolle/johtajalle jonka mielestä asiaa ei tarvi tuomariston käsittelyä ja näin ollen tuomaristo ei ole käsitellyt ko tapausta mitenkään ?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kuljettajat möötteevät Hockessa ajolinjoista puolustusasemassa ja keltaisista lipuista.

http://www.iltalehti.fi/formulat/2016072821970940_fo.shtml
Liike on säännöissä kielletty, mutta kisan tuomaristo ei nähnyt tarpeeksi kovaa sääntörikettä.

Yksi puolustajista oli Force Indian meksikolaiskuski Sergio Perez.


- Minusta Verstappenin ajotapa meni yli. Meidän täytyy saada sääntöihin selvyyttä. Joskus kuskit puolustavat asemaansa liian kovaa. Linjamuutokset jarrutuksen aikana voivat olla vaarallisia, Perez sanoi Crash.netissä.

Syyttävä sormi osoitti kohti juryä.

- Tuomariston päätökset ovat hiukan epäjohdonmukaisia, kuten tiedämme. Meillä on ollut viime aikoina enemmän vapauksia sijoituksen puolustamisessa, mutta tämä ei ollut asiallista.

Kuljettajat ovat pyytäneet FIA:aa tarkentamaan myös keltaisten lippujen sääntöjä. Tuttu kiistakapula radioliikennesäännöistä ja kuljettajien auttamisesta on yhä ratkaisematta.

Lähteet: Autosport, Crash.net
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Kuljettajat möötteevät Hockessa ajolinjoista puolustusasemassa ja keltaisista lipuista.

http://www.iltalehti.fi/formulat/2016072821970940_fo.shtml
Kieltämättä tuo keltaisten lippujen sääntö on ollut uskomattomankin kauan melko vapaamielinen ja tulkinnanvarainen. Erääseen aikaan käytössä oli itse asiassa jopa rajoituskin keltaisten lippujen jatketun heilutuksen ja ohitusrajojen määrittelyjen sijaan se, että tietyn kierrosmäärän jälkeen olisi ollut pakko laittaa Course Car radalle tai laittaa peli poikki punaisilla lipuilla.

Silloin säännöissä olikin hieman enemmän muuta tulkinnanvaraa ja paljon yritettiin auttaa tilannetta tuplakeltaisilla lipuilla. Olisikin F1:ssä tuplakeltaisten selkeä sääntö kuten IndyCarissa ja sen seuraajaluokissa tämän päivän Indycariin asti on ollut. Aikanaan sitä ei tullut kun Balestre ei sitä oikein kannattavana tai järkevänä pitänyt eikä oikein edes Berniekään vaikka ideana se aikanaan kiehtoikin. Vaihtoehtoisesti voisi virtuaalisen turva-auton käytettävyyttä lisätä. Sekin loisi jotain turvallisuutta lisää enemmän suhteellisesti arvioiden.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös