En sit tiiä.
Moottoripyörien katsastus olisi jopa hyvä asia. Se lisäisi turvallisuutta vähintää marginaalisesti. EU sanoi 2-3v sitten sen tulevan pakolliseksi, mutta veti homman takaisin huulilta. Siihen voi liittyä isona osana lähivuosina voimaan tuleva Euro5-päästönormi, joka tulee pakolliseksi kaikkiin uusiin moottoripyöriin. 2017 voimaan astuva Euro4 pudottaa päästöarvoja jo merkittävästi, mutta Euro5 vie asian jopa niin pitkälle, että pyörät mittaavat itse päästöarvojaan jatkuvasti ja hoitavat homman jiiriin, että pysytään alle sallittujen normien. Tokihan meistä jokainen tietää, että niitä tullaan kaikin keinoin kiertämään niin tehtaiden, jälleenmyyjien kun kuluttajienkin toimesta. Mutta teorisassa kaunis ajatus.
Moottoripyörien katsastamattomuudessa lienee iso seikka se, että mitään muutakaan harrasteajoneuvoa ei katsasteta: moottorikelkka, moottorivene, mopo, ilmatyynytalus. Ne ovat kaikki katsastusvapaita ajoneuvoja.
Kuitenkin tahdon painottaa, että moottoripyrien katsastaminen olisi alkuinvestoinniltaan niin suuri panostus konttoreille, että se ei pienen ajoneuvokannan vuoksi todennäköisesti ikinä maksaisi itseään takaisin. Se nyt on ihan täyttä höpöhöpöpuhetta, etteikö millä tahansa moottoripyörällä osaisi ihminen ajaa jos vähänkin on moposkootteria isommalla suditellut menemään, mutta kyllä niihin silti eri ammattipätevyyden tarvitsee kun autoihin voidakseen todeta onko ajoneuvo määräysten mukainen ja tieliikennekelpoinen vai ei.
Tietysti hyvä vaihtoehto olisi moottoripyöräliikkeistä tehtävät katsastukset, mutta sitten lie ongelmaksi tulee a. homman luotettavuus ja b. miksi ei autokaupatkin saisi katsastaa autoja?
Tietysti jos katsastuksen reunaehdot asetattaisiin riittävän inhimillisiksi, voisi katsastus onnistua no problem. Kyllä jokainen inssi osaa katsoa onko pyörässä toimivat valot, töötti, jarrut ja onko renkaissa riittävästi pintaa. Mutta silloin jää ilmaan kysymys, mikseivät muutkin tieliikennekäytössä olevat harrasteajoneuvot joutuisi katsastettaviksi?
Moottoripyörävero puolestaan on valtiovallalata hyvinkin ymmärrettävä ratkaisu. On oletettavan varakas harrastajakunta jota ei ole verollepantu ja kassasta uupuu rahaa = problem solved.
Itse en koe moottoripyörillä olevan varsinaisesti mitään erikoisoikeutta olla verottamattomia ajoneuvoja, mutta nykyisellään tarjottu veromalli on puutteellinen ja epreilu koska:
-Autovero määräytyy päästöarvojen mukaan. Moottoripyörissä näin ei olisi. Miksi?
-Autoverolta voi välttyä poistamalla ajoneuvon tieliikennekäytöstä. Moottoripyörissä siltä ei voisi välttyä millään muulla kun myymällä ajoneuvon. Miksi?
Unohtamatta tietysti sitä, että moottoripyöristä maksetaan jo nykyisellään ALV sekä autovero ostohetkellä. Ja kyllä jokainen harrastaja bensaveron sekä varuste- ja huoltohankintojensa myötä maksaa veroja enemmän kuin riittävästi jo nykyisellään.
Moottoripyöräveron isoin ongelma on tällä hetkellä se, että valtionkassan verokertymä tulisi sen myötä olemaan negatiivinen. Moottoripyöräala on jo nykyisellään niin ahtaalla, että veron myötä väittäisin puolien nykyisistä jälleenmyyjäliikkeistä sulkevan ovensa. Jos Suomeen saadaa uusia työttömiä ja tukku yrityksiä suljettua, kokeeko valtiovalta tehneensä tehtävänsä? Toivottavasti.
ps. Verokertymä on laskettu niin julmetun isoksi koska keräilijöillä on usein kymmeniä moottoripyöriä tallissaan. Voitte vain arvata, pysyvätkö ne suomen rekisterissä jos niistä täytyy jokaisesta alkaa maksamaan 300€/vuosi.
Mutta en sit tosiaan tiedä.