Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / SYYSKAUSI 2016

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Örfil

Guest
Jospa moottoripyörän katsastuksessa ei niinkään keskityttäisi koeajoon, eikä varsinkaan "uukkarin heittämiseen katsastuskonttorin pihalla", vaan siihen, että moottoripyörä on mm. jarruiltaan, meluominaisuuksiltaan, päästöistään ja yleiseltä kunnoltaan liikenteeseen sopiva. Ja muutenkin kaikilta osin viranomaismääräysten mukainen kulkuneuvo.

Ei autollakaan heitetä mitään uukkaria katsastuskonttorin pihalla katsastushenkilön toimesta? Että siten varsin naurettava pointtisi moottoripyörän katsastamattomuuden puolesta verraten koeajoon ja 'uukkarin heittämiseen'.

Hahmo Tshuna tuossa ylempänä kiteytti asian varsin hyvin.
Ai että ajamatta katsastetaan pyörä. Samantienhän sen voisi hoitaa vaikkapa mm. sähköpostitse.

Voi hyvää päivää.
Mopottomat miehet kovasti kommentoi. Tämä osaltani aheesta. Kiitos osallistujille, lähden syömään nyt kinkku-ananaasapizzaa.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Ai että ajamatta katsastetaan pyörä. Samantienhän sen voisi hoitaa vaikkapa mm. sähköpostitse.

Voi hyvää päivää.
Kyllä se autonkin katsastuskoeajo on ainakin täällä varsin marginaalinen.

Koeajon alussa koittavat, että äänimerkki ja lasinpesu, ja pyyhkijät toimivat. Sitten ajavat noin sadan metrin soikion konttorin ovelta toiselle alustan tarkistuksesta pakokaasumittaukseen.

Katsastuksen pointtihan on se, että ajoneuvo on kunnossa ja määräysten mukainen. Sitä ei koeajo välttämättä kerro.

Katsastusaseman tekninen tarkastusosio lie koeajoa huomattavasti tärkeämpi?
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mopottomat miehet kovasti kommentoi. Tämä osaltani aheesta.
Heha. :D

Veä vittu päähäs. Ne lelut on mun kans samalla tiellä, se on ihan riittävä peruste kommentoimaan.

Ajakaa vaan radalla niillä putkuttimillanne, niin en puhu asiasta mitään.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kouvolla ei nyt yksinkertaisesti näytä riittävän tietotaito tämän aiheen kommentointiin, kun mp:n huoltotoiminta tai mp:n huollattaminen liikkeessä on tuntematon asia.

Väännäppä nyt exceli niistä viallisten moottoripyorien aiheuttamista onnettomuuksista. Teen pari leipää sitä odotellessa.
Kuitenkin vain pelkäät, että katsastuksessa löytyisi niin paljon vikaa, että tulisi aika uusintakatsastukseen:D
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
Tuleppa kokeilemaan meikäläisen kikotinta. Väitän että 7/10:stä kaataa sen, kun koittaa heittää uukkarin katsastuskonttorin pihalla.
Örfilin mopo vaikuttaa niin vaaralliselta, että pitäis laittaa ajokieltoon. Pirullista tuollaista on myydäkin, jos se kellahtaa jo moneen kertaa koeajajien käsissä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
En sit tiiä.
Moottoripyörien katsastus olisi jopa hyvä asia. Se lisäisi turvallisuutta vähintää marginaalisesti. EU sanoi 2-3v sitten sen tulevan pakolliseksi, mutta veti homman takaisin huulilta. Siihen voi liittyä isona osana lähivuosina voimaan tuleva Euro5-päästönormi, joka tulee pakolliseksi kaikkiin uusiin moottoripyöriin. 2017 voimaan astuva Euro4 pudottaa päästöarvoja jo merkittävästi, mutta Euro5 vie asian jopa niin pitkälle, että pyörät mittaavat itse päästöarvojaan jatkuvasti ja hoitavat homman jiiriin, että pysytään alle sallittujen normien. Tokihan meistä jokainen tietää, että niitä tullaan kaikin keinoin kiertämään niin tehtaiden, jälleenmyyjien kun kuluttajienkin toimesta. Mutta teorisassa kaunis ajatus.
Moottoripyörien katsastamattomuudessa lienee iso seikka se, että mitään muutakaan harrasteajoneuvoa ei katsasteta: moottorikelkka, moottorivene, mopo, ilmatyynytalus. Ne ovat kaikki katsastusvapaita ajoneuvoja.
Kuitenkin tahdon painottaa, että moottoripyrien katsastaminen olisi alkuinvestoinniltaan niin suuri panostus konttoreille, että se ei pienen ajoneuvokannan vuoksi todennäköisesti ikinä maksaisi itseään takaisin. Se nyt on ihan täyttä höpöhöpöpuhetta, etteikö millä tahansa moottoripyörällä osaisi ihminen ajaa jos vähänkin on moposkootteria isommalla suditellut menemään, mutta kyllä niihin silti eri ammattipätevyyden tarvitsee kun autoihin voidakseen todeta onko ajoneuvo määräysten mukainen ja tieliikennekelpoinen vai ei.
Tietysti hyvä vaihtoehto olisi moottoripyöräliikkeistä tehtävät katsastukset, mutta sitten lie ongelmaksi tulee a. homman luotettavuus ja b. miksi ei autokaupatkin saisi katsastaa autoja?
Tietysti jos katsastuksen reunaehdot asetattaisiin riittävän inhimillisiksi, voisi katsastus onnistua no problem. Kyllä jokainen inssi osaa katsoa onko pyörässä toimivat valot, töötti, jarrut ja onko renkaissa riittävästi pintaa. Mutta silloin jää ilmaan kysymys, mikseivät muutkin tieliikennekäytössä olevat harrasteajoneuvot joutuisi katsastettaviksi?

Moottoripyörävero puolestaan on valtiovallalata hyvinkin ymmärrettävä ratkaisu. On oletettavan varakas harrastajakunta jota ei ole verollepantu ja kassasta uupuu rahaa = problem solved.
Itse en koe moottoripyörillä olevan varsinaisesti mitään erikoisoikeutta olla verottamattomia ajoneuvoja, mutta nykyisellään tarjottu veromalli on puutteellinen ja epreilu koska:
-Autovero määräytyy päästöarvojen mukaan. Moottoripyörissä näin ei olisi. Miksi?
-Autoverolta voi välttyä poistamalla ajoneuvon tieliikennekäytöstä. Moottoripyörissä siltä ei voisi välttyä millään muulla kun myymällä ajoneuvon. Miksi?
Unohtamatta tietysti sitä, että moottoripyöristä maksetaan jo nykyisellään ALV sekä autovero ostohetkellä. Ja kyllä jokainen harrastaja bensaveron sekä varuste- ja huoltohankintojensa myötä maksaa veroja enemmän kuin riittävästi jo nykyisellään.

Moottoripyöräveron isoin ongelma on tällä hetkellä se, että valtionkassan verokertymä tulisi sen myötä olemaan negatiivinen. Moottoripyöräala on jo nykyisellään niin ahtaalla, että veron myötä väittäisin puolien nykyisistä jälleenmyyjäliikkeistä sulkevan ovensa. Jos Suomeen saadaa uusia työttömiä ja tukku yrityksiä suljettua, kokeeko valtiovalta tehneensä tehtävänsä? Toivottavasti.

ps. Verokertymä on laskettu niin julmetun isoksi koska keräilijöillä on usein kymmeniä moottoripyöriä tallissaan. Voitte vain arvata, pysyvätkö ne suomen rekisterissä jos niistä täytyy jokaisesta alkaa maksamaan 300€/vuosi.

Mutta en sit tosiaan tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
En halunnut tuohon veroasiaa puuttua ihan syystä, mutta tuossahan se koko paketti tuli selitettyä ja olen samaa mieltä. Siitä olen kuitenkin eri mieltä, etteikö katsastusukot kippaisi pyöriä koeajossa. Ehkemme saa sitä koskaan tietää.
Mutta kuten fagis sanoi, hyöty katsastuksesta on marginaalinen, mutta kustannus saatanallinen. Ja kukapa sen maksaa, siinäpä mielenkiintoinen kysymys?
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Fagerholmilta hyvää pohdintaa! Joitain kommentteja. Sitä katsastusta ei kai valtio ole esittämässäkään, ainakaan vielä. Jos sekin olisi tulossa, mikseikäs sen voisi hoitaa mopokorjaamotkin, niinhän autopuolellekin on kaavailtu. Silloin kaiketi toiminnan perustamiskustannus jäisi pienemmäksi vs. perustetaan nollasta. Kannattamatonta toiminta ei varmasti olisi: artisti maksaa!

"...mitään muutakaan harrasteajoneuvoa ei katsasteta: moottorikelkka, moottorivene, mopo, ilmatyynytalus.."
Millään noista ei ajeta muun liikenteen seassa ja nopeuksilla. No mopolla toki, seassa. Veneitä katsastetaan vapaaehtoisesti, joskus se on vakuutuksen saamisen edellytys. Mutta em. syystä mp:n katsastus olisi perusteltu. Päästöt ja melu olisivat turvallisuustekijöiden lisäksi merkittävä perustelu katsastukselle. Ylipäänsä melulle pitäisi asettaa rajat: mikä oikeus motoristilla on terrorisoida kanssaeläjiään? Väite siitä, että katsastuksen jälkeen äänenvaimennus kuitenkin puretaan, ei kestä kriittistä tarkastelua. Ratsioissa voidaan mitata myös melua: jos on liikaa, niin uusintakatsastus välittömästi, tai paaliin.

Pitää maksaa talvellakin. Niin, voisihan se olla 300 e/vuosi, mutta saisi vapautusta talvikuukausilta. Silloin vuosikustannus asettuisi kaavailtuun sataseen. Museo/jemmapyörien suhteen menettely voisi olla sama kuin museoautoillakin.

Moottoripyöräveron isoin ongelma on tällä hetkellä se, että valtionkassan verokertymä tulisi sen myötä olemaan negatiivinen. Moottoripyöräala on jo nykyisellään niin ahtaalla, että veron myötä väittäisin puolien nykyisistä jälleenmyyjäliikkeistä sulkevan ovensa. Jos Suomeen saadaa uusia työttömiä ja tukku yrityksiä suljettua, kokeeko valtiovalta tehneensä tehtävänsä? Toivottavasti.
Tätä en ihan osta. Kuten todettu, motoristeilla pitäisi riittää maksukykyä, se satanen vuodessa. Ajatus, että kun se harrastus nyt maksaa satasen enemmän, niin lopetan tyystin, ainakin maksulliset palvelut, ei ole tarkastelua kestävä. Harrastuksen kokonaiskustannukseen nähden kyse on pisarasta kuitenkin. Miten sitten ne museomopot, käytetäänkö niitä ammattipajoilla vai rassaillaanko itse?

Näin varmasti on, ettei kertymä tulisi olemaan = kaikki mopot x 100 e. Jemmapyörät katoaisivat.

Tietysti ylipäänsä vielä: ei ole oikein tiristää autoilijoilta joka välissä jotain veroa. Parempi olisi, ettei autoilijoitakaan lypsettäisi, sen paremmin mopoilijoitakaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
mp:t eli mopot ovat ainakin tällä paikkakunnalla OSA valottomia ja suurin osa viritettyjä. Olisi ihan tärkeää siis katsastaa, kun ajelevat pimeillä ja silleen. Veikkaan, ettei ole poikain renkaatkaan aina kunnossa. Ja sit kauhia ääni ja hajukin niissä on. Kuria. Kuria pitää saaha.:ahem: Kuriin siis mp miehet kera valottomien ja haisevien laitteidensa.

Ja vittu. Niissä kakspyöräsissä on KAKSI PYÖRÄÄ. Se ajopeli ei ole perkele tarkoitettu ajettavaksi sillä yhdellä ainoalla pyörällä! :mad_old: Varsinkaan ajotiellä tai kauppojen pihoissa ei kaahata tai ajateta se vitun nokka pystys.

Itseasiassa ei tartte katsastaa.:p Kieltäkää kokonaisuudessaan kaikki kaks-plus-pyörät!
 

airnok

Out of order
Liittynyt
18.11.2016
Viestit
61
Tuleppa kokeilemaan meikäläisen kikotinta. Väitän että 7/10:stä kaataa sen, kun koittaa heittää uukkarin katsastuskonttorin pihalla.

Jos teikäläinen pystyy ajamaan pyörää kuin pyörää, se ei ole lainkaan mikään tae siitä, että myös jokainen Keijo Katsastaja ottaa mopon kuin mopon haltuun koeajolla. Superkuski airnokkeja ei ole joka lähtöön.
Ajan pyörää kun pyörää. EZ.
aina.

Jos ei Keijo aja, se on Keijon ongelma. Sinä väitit ettei Keijo aja. En uskonut. Älä ala homosteleen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Suomi on pissannut ETYJiä ns. öögaan.:p

IL paljastaa: Puolustusvoimille ilmestyi yhtäkkiä tuhat tykkiä - Suomi pimittänyt puolet vahvuudestaan Etyjiltä

Puolustusvoimat jätti vuosikaudet kertomatta tykistönsä todellisen koon turvallisuusjärjestön sopimuksen porsaanreikää hyväksi käyttäen.

Suomen puolustusvoimat on pimittänyt yli puolet tykistövahvuudestaan Etyjiltä.
Tuoreissa Etyj-ilmoituksissa puolustusvoimien vahvuus kasvoi yhtäkkiä lähes tuhanella tykistöaseella.
Puolustusvoimien mukaan Etyjin sääntöjä ei ole rikottu. Tutkija ihmettelee menettelyä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611182200029469_uu.shtml
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ne jotka ei ole hypänneet moottoripyörällä yli 30 metriä, ei kannata osallistua tähän keskusteluun lain.:frank:
Siksi en ole osallistunut. Sain tehtyä kylläkin kolmen metrin korkeudelle mäntyyn sarvikonjäljet montulla. Mopossa iskunvoimistimet toimivat oikein hyvin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös