Rata-SM 2017

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
:wall: Edes ilmaisuus ei saanu yleisöä liikenteeseen tänään Ahvenistolle oli varmaan joku ehkä parisataa katsojaa kun Historic Grand Race keräsi 5000 katsojaa. Ei voi kun onnitella akk:ta. Työntäkää kymiring perseeseenne!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
:wall: Edes ilmaisuus ei saanu yleisöä liikenteeseen tänään Ahvenistolle oli varmaan joku ehkä parisataa katsojaa kun Historic Grand Race keräsi 5000 katsojaa. Ei voi kun onnitella akk:ta. Työntäkää kymiring perseeseenne!
Ei se Kymiringin vika ole. TUolla vaan ei ollut yhtään mitään nähtävää. Lopetetaan joko FTCC tai sitten Rata-SM. Nykyisellään ne vain syövät toinen toistaan. Soppa kiehui hellille siinä vaiheessa kun AKK:ssa Porsche-kuskien toiveille viitattiin kintaalla koska myöntyminen olisi ollut arvovaltatappio. Pelkät Legendsit ja Xtreme BMW:t ei vaan kiinnosta pätkän vertaa. Ja nyt vielä oli Finnkampen, Suomi-Islanti fudismatsi ja EM-koripallo kilpailemassa osin samoista katsojista.

Jos ja kun samassa kisatapahtumassa olisi Porsche GT Cupin ja V8 Thunderien NEZ-kisat ja runsaslukuisesti GranTurismo-autoja mukana niin eiköhän Ahveniston rinteillekin muutama sata katsojaa lisää saataisi. Nyt vaan aika vahvasti alkaa näyttämään siltä, että nää turhista sääntörajoituksista vapaat Time Attack ja Drifting skabat vetää paljon paremmin kuin AKK:n kisat. HRF:n tekniikkapomot päättivät suuressa viisaudessaan kieltää pärrän moottorit Roadsporteissa ja muutoinkin kahlita touhua. Tarkoitus oli saada lisää ja tasaväkisempää kilpailua. Todellisuudessa sillä vain saatiin karkoitettua muutama kuski tuonne TA:n puolelle eikä uutta kalustoa tullut tilalle ensimmäistäkään.

Tekniikkasäännöt pitäisi vahvistaa jo hyvissä ajoin edellisen kauden vielä ollessa kesken eikä vasta joskus uuden kauden ollessa aivan nurkan takana. AKK:n Pakariin vanhana kisakuskina kohdistui kentällä isoja odotuksia ja toiveita, mutta porukka on kyrvähtänyt huomatessaan että de facto meininki ei ole muuttunut miksikään.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Soppa kiehui hellille siinä vaiheessa kun AKK:ssa Porsche-kuskien toiveille viitattiin kintaalla koska myöntyminen olisi ollut arvovaltatappio. Pelkät Legendsit ja Xtreme BMW:t ei vaan kiinnosta pätkän vertaa.
Ei pidä paikkaansa. FTCC-sopan keittivät nimen omaan AKK ja kultapossukerho. Koko konsepti on Porsche-miesten käsialaa. RataSM taas on SRTRY:n, ei AKK:n. Mainitsemasi Xtreme BMW on yksi "FTCC-huippusarjan" luokista, eli se ei aja RataSM-kisoissa, jollainen eilinen Ahveniston kisa oli.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Ei se Kymiringin vika ole. TUolla vaan ei ollut yhtään mitään nähtävää. Lopetetaan joko FTCC tai sitten Rata-SM. Nykyisellään ne vain syövät toinen toistaan. Soppa kiehui hellille siinä vaiheessa kun AKK:ssa Porsche-kuskien toiveille viitattiin kintaalla koska myöntyminen olisi ollut arvovaltatappio. Pelkät Legendsit ja Xtreme BMW:t ei vaan kiinnosta pätkän vertaa. Ja nyt vielä oli Finnkampen, Suomi-Islanti fudismatsi ja EM-koripallo kilpailemassa osin samoista katsojista.
Komp. En ymmärrä aasinsiltaa Kymiringiin, ei katsojia voi Ahveniston rinteille pakottaa jos siellä kerta kaikkiaan ei ole mitään nähtävää. Minäkin metsästän isoja kaloja, en tuhlaa aikaa ja bensaa toisarvoisten, neljän auton pilipalikisojen perässä.

FTCC/Rata-SM kahtiajako maassa, jonka asukasluku on alle puolet Pariisin metropolialueesta, tarkoittaa että rata-autoilu ajaa itsensä ulos jo marginaalistakin.

Meidän taloudessa keskustellaan etupyörien kääntämisestä Ahvenistoa kohti sitten kun KITI:ssä näkee esim. hypetetyn Gran Turismo-luokan osallistujalistassa sanotaanko lähemmäs parikymmentä GT3/GT4-autoa ja grid fillerinä sitten niitä paja-autoja. Sitä odotellessa katsotaan vaikkapa korista kotisohvalla.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Meidän taloudessa keskustellaan etupyörien kääntämisestä Ahvenistoa kohti sitten kun KITI:ssä näkee esim. hypetetyn Gran Turismo-luokan osallistujalistassa sanotaanko lähemmäs parikymmentä GT3/GT4-autoa ja grid fillerinä sitten niitä paja-autoja. Sitä odotellessa katsotaan vaikkapa korista kotisohvalla.
No kun nyt ensin olisi sen parikymmentä autoa ylipäätään. Vaikka sitten M3 Bemuja, Evo-Mitsuja, Porschaita, C5/C6 Corvietereitä, STCC silhuetteja, DTM-autoja, V8 Tuhnuja, -- you name it.

Neljän auton kisaa ei todellakaan viitsi lähteä katsomaa - etenkään Ahvenistolle
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Mitkä asiat ovat kahtiajaon taustalla, talous vai kilpailujen järjestämisestä huolehtivat seurat?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mitkä asiat ovat kahtiajaon taustalla, talous vai kilpailujen järjestämisestä huolehtivat seurat?
No ei ainakaan ne seurat, jotka kilpailujen käytännön järjestelyistä vastaavat. Sikäli kuin tiedän, niin AKK:lle ei sopinut Porsche-luokan puuhamiesten vaatimus siitä, että Porschet ajavat kaikki kisatapahtumansa lauantain aikana ja häipyvät sitten hoodeilta. AKK halusi että myös kilpailuviikonlopun jälkimmäisenä päivänä olisi jotain vastinetta pääsylipun ostaneille.
Se ajatus taasen ei kelvannut Porshe-piirien suurliikemiehille, koska aika on rahaa ja paljon aikaa on paljon rahaa. Kisatapahtumat piti saada kompaktiin muutaman tunnin pakettiin jotta VIP-vieraiden timemanagereista ei lohkaistaisi liian isoa tilaa. Joillain muilla luokilla taasen oli kädenvääntöä luokan SM-arvosta, jota AKK oli haluton antamaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Noinhan se ei mennyt.

AKK ja Porsche-porukka halusivat kompaktin neljän luokan ja neljän kisan sarjan, jossa kaikki kisat ovat yksipäiväisiä. Tästä syntyi FTCC (luokkina "näyttävät" Porsche, V1600, V8 ja BMW).

Jotkut muut halusivat ajaa enemmän ja ehkä jopa formuloilla. Ylipäätään oli kiinnostusta jatkaa asioiden kehittämistä siltä pohjalta, joka oli 2016 saatu luotua. Tässä "leirissä" ovat SRTRY ja RataSM.

Hassun hauskasti kävi kuitenkin niin, että FTCC-kisat muodostuivat 2-päiväisiksi (latvialaisia, virolaisia ja Rotenbergin porukkaa ei ilmeisesti saatukaan pakotettua konseptiin). Autojen ja luokkien vähyyden takia taas alun perin kaksipäiväisiksi suunnitellut RataSM-kisat on ajettu yksipäiväisinä.

SM-arvoakin jollekin luokalle AKK:n taholta tarjottiin, mutta se ei kiinnostanut, koska ilmoittautumismaksun selvän korotuksen lisäksi se ei vaikuta mihinkään.

Koska systeemi ei ollut ilmeisesti vielä tarpeeksi sekava, ajaa osa luokista kumpaakin sarjaa... ja koska FIA:n säännöt sallivat kansalliseen sarjaan vain yhden ulkomaankisan, piti kahdelle (V1600, Porsche) täysin suomalaiselle luokalle vielä tekaista NEZ-arvokin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Noinhan se ei mennyt.

AKK ja Porsche-porukka halusivat kompaktin neljän luokan ja neljän kisan sarjan, jossa kaikki kisat ovat yksipäiväisiä. Tästä syntyi FTCC (luokkina "näyttävät" Porsche, V1600, V8 ja BMW).

Jotkut muut halusivat ajaa enemmän ja ehkä jopa formuloilla. Ylipäätään oli kiinnostusta jatkaa asioiden kehittämistä siltä pohjalta, joka oli 2016 saatu luotua. Tässä "leirissä" ovat SRTRY ja RataSM.

SM-arvoakin jollekin luokalle AKK:n taholta tarjottiin, mutta se ei kiinnostanut, koska ilmoittautumismaksun selvän korotuksen lisäksi se ei vaikuta mihinkään.

Koska systeemi ei ollut ilmeisesti vielä tarpeeksi sekava, ajaa osa luokista kumpaakin sarjaa... ja koska FIA:n säännöt sallivat kansalliseen sarjaan vain yhden ulkomaankisan, piti kahdelle (V1600, Porsche) täysin suomalaiselle luokalle vielä tekaista NEZ-arvokin.

Muistelen lukeneeni että AKK:lla ja PRCF:lla oli jotain kädenvääntöä kilpailuformaatista jonka seurauksena Porschet jättivät Rata SM-kapinat ja ajoivat sen sijaan omissa kisoissaan omien mieltymystensä mukaisesti. AKK:n myöntämää Cup-arvoa ei pidetty mitenkään oleellisena asiana. Legends-luokalle ei AKK myöskään ollut mitenkään aulis myöntämään SM-arvoa mutta siitä taistosta taitaa olla jokunen vuosi.

AKK:n kisojen ilmoittautumismaksut ja niiden vastineeksi saatava (?) hyöty on kyllä aiheuttanut varikolla parran pärinää aika paljon....

Porsche GT3 Trophy on kyllä kansainvälisin luokka mitä Suomessa on ajettu varmaan koskaan. V1600 ja Xtreme Bemarit on sen sijaan ihan kansallisia kyhäelmiä ja sinällään aivan helvetin tylsiä. Verrattavissa nyt jo kuopattuun Honda Challengeen. Porschen GT3 kisoissa vaan on osanottajakato ollut melkoinen. Johtuneeko siitä, että vanhimmat 996:t alkavat olemaan lähinnä ongelmajätettä ja harvalla on varaa/halua päivittää kalustoaan vuoden tai vähintään kahden väliein. Eestin pojatkin poistuivat yhden kauden jälkeen sarjasta ja latvialaisia ei ole nähtykään (paitsi yksi kerran Baltic GT kisassa)

Formula-luokkia Suomessa ei ole hetkeen ollut muita kuin FFordit ja vaikka sekaan huolittaisiin kolmantena "alaluokkana" vielä wanhat kenttiläisetkin, niin autojen määrä ei päätä huimaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Porsche GT3 Trophy on kyllä kansainvälisin luokka mitä Suomessa on ajettu varmaan koskaan.
Sehän on ainoa luokka, jossa itse autonvalmistaja on jollain tasolla mukana.

V1600 ja Xtreme Bemarit on sen sijaan ihan kansallisia kyhäelmiä ja sinällään aivan helvetin tylsiä
Sama homma, vastaavia kauppakasseja näkee ihan riittävästi lähimmän Prisman parkkipaikalla. Bemarit alkavat olla jo enempi historic-autoja.

Formula-luokkia Suomessa ei ole hetkeen ollut muita kuin FFordit ja vaikka sekaan huolittaisiin kolmantena "alaluokkana" vielä wanhat kenttiläisetkin, niin autojen määrä ei päätä huimaa.
Kaksipiippuinen homma, pitäisikö kenttiläiset päästää grid filleriksi mukaan. Tosiasia kuitenkin on, että kotimaan FF-ympyröistä ei suoraan ponnisteta maailmalle ylempiin formulaluokkiin. Joten hirveänä vääryytenä en pitäisi sitä, että kilpailemista avopyöräisillä voisi "vain harrastaa".
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kaksipiippuinen homma, pitäisikö kenttiläiset päästää grid filleriksi mukaan. Tosiasia kuitenkin on, että kotimaan FF-ympyröistä ei suoraan ponnisteta maailmalle ylempiin formulaluokkiin. Joten hirveänä vääryytenä en pitäisi sitä, että kilpailemista avopyöräisillä voisi "vain harrastaa".
Ajokuntoisia Kentiläisiä taitaa Suomessa olla melko vähän ja nekin enimmäkseen kelvollisia historiciin. Tuskin niiden sallimisella tai sallimattajättämisellä on mitään merkitystä automäärään. Oleellista olisi saada edes kaikki edelleen maassa olevat Duratecit radalle ja sen jälkeen voikin miettiä saataisiinko vielä Zetec-porukkaakin innostettua lisää letkan jatkoksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sehän on ainoa luokka, jossa itse autonvalmistaja on jollain tasolla mukana.
Eikös se "autonvalmistaja" ole mukana myös V8 Thunderissa? nääs kun ne putkihässäkät tehdään kaikki samalla verstaalla Ruotsissa (vai Yhdysvalloissa) ja niiden ympärille sitten vaan sovitellaan maun mukaan joko Camaron, Mustangin tai Challengerin koria muistuttavat katteet.

Tää Turbo1600 voisi olla mielenkiintoinen konsepti jos vaan autojen viritysaste on riittävän korkea.

Kaksipiippuinen homma, pitäisikö kenttiläiset päästää grid filleriksi mukaan. Tosiasia kuitenkin on, että kotimaan FF-ympyröistä ei suoraan ponnisteta maailmalle ylempiin formulaluokkiin. Joten hirveänä vääryytenä en pitäisi sitä, että kilpailemista avopyöräisillä voisi "vain harrastaa".
Tiedä sitten kumpi on tänä päivänä parempi reitti. Lähteä kotimaan karting-ympyröistä isojen poikien Karting kisoihin maailmalle vai hypätä Suomen FF-luokkaan ja sieltä edelleen esim. Englantiin tai muualle Eurooppaan ajamaan samanlaisella kalustolla (kuten teki Antti Buri) tai sitten SMP F4:iin jos veri vetää itään....
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eikös se "autonvalmistaja" ole mukana myös V8 Thunderissa? nääs kun ne putkihässäkät tehdään kaikki samalla verstaalla Ruotsissa (vai Yhdysvalloissa) ja niiden ympärille sitten vaan sovitellaan maun mukaan joko Camaron, Mustangin tai Challengerin koria muistuttavat katteet.
Viimeksi kun tarkistin, Howe Racingin paja oli Michiganissa. Mut onhan se voinut muuttaa Ruotsiinkin. Samalla logiikalla autotehdas on toki mukana myös Legendseissä (US Legend Cars, entinen 600 Racing).

Ainoana aitona tehdastiiminä Suomen radoilla taitaa kuitenkin olla mukana Mäkelä Racing Formula Fordeissa. Mtecit tehdään Rantsilassa (nykyisin osa Siikalatvan kuntaa).
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Selvennetään sen verran, että tarkoitin "oikeaa" autonvalmistajaa. Varmasti Camaron siluetille on joku GM:n lisenssi, mutta eivät ne muuten ole sidoksissa tuotantoautoihin kuten Porschet.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Saas muuten nähdä kuinka kauan AKK katselee näitä V8 Thundereita kunnes joku siellä norsunluutornissa saa taas kuningasajatuksen, että autoissa pitää olla "alkuperäinen korirakenne" ja putkirunko+hiilikuitusilhuetti yhdistelmät pitää kieltää vaarallisina. Sen verran tempoilevaa on AKK:n touhuilut olleet ainakin viimeiset 25 vuotta etten oikein jaksa luottaa ko. firmaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
putkirunko+hiilikuitusilhuetti
Korit ei taida olla hiilikuitua V8 Thundereissa.

Voi olla, ettei niitä tarvi kauaa kattella muidenkaan kuin AKK:n. Sen varran vähiin meinaavat taas käydä. Alastaron finaaliin on ilmoittautunut vain kahdeksan kuskia. Touhu on hiipumaan päin myös naapurissa. Ruotsissa kauden päätöksessä oli mukana yhdeksän autoa.
 
Viimeksi muokattu:

Jax_KiBez

New member
Liittynyt
24.9.2017
Viestit
2
Olin lauantaina katselemassa Rata-SM/FTCC-kisaa Alastarolla, ja kun ei maksanut mitään niin oli kyllä jokaisen ajetun kilometrin arvoista. Oli ensimmäinen kisapäivä varmaan viiteen vuoteen paikan päällä katsomassa, muuten katseltu lähinnä netistä tuloksia ja videoita kisoista.
Vaikka Suomalainen moottoriurheilu on kärsinyt roimasti osallistujakadosta joihinkin luokkiin niin mm. Formula Fordien lähtö oli yksi päivän parhaista katsomisen suhteen vaikka autoja oli alle kymmenen, uudet siipiversiot näyttävät hyviltä ja kulkevat juuri sopivan vauhdikkaasti, kuitenkin niin että pystyy ihan vaihdelaatikossa seuraamaan mutkissa.
Päivän ehdoton kohokohta oli yllättäen GT-luokka, jossa oli osanottajia jo jopa toiveikkaan paljon, ja varsinkin kun sinisen M3 GT:n kuljettaja on tuttu omien autoharrastustouhujen puolelta niin pääsi vähän jännittämään kuinkas BMW kulkee. Lähdössä suht kova kisa käytiin Niemelän ja Peltolan välillä, Niemelä ampaisi lähdöstä kärkeen, mutta Corvettessa vaan oli selkeästi renkaissa pitoja enempi ja paineli ohitse pari kierroksen kamppailun jälkeen, seuraavaksi Westman aloitti kolmossijalta kovan jahtauksen kohti kärkeä, ohittaen ensin Niemelän ja viimeisillä kierroksilla hätyytteli Peltolan kannoilla voiton jäävän vain parista yrityksestä kiinni.

GT-Lähdössä myös maininnan arvoisesti muuten aika pervessi laitos, nimittäin BMW M1 (siluetti?). Varustettu huhuista päätellen Nascar V8-moottorilla ja päätellen omista aikaisemmista kokemuksista myös oikeasti, sillä moottorista ääni ja teho oli ihan 1:1 edellisten kohtaamisten kanssa. Noiden äänien osalta uskomattoman makea laite, ainoa vaan että varmaan jollain 80's Procar-sarjan aikaisilla slickseillä ajoi kun oli ajaminen mallia luoti (tähtää ja ammu.) Lähti aika-ajoissa käsistä pääsuoralla kiihdyttäessä ja samoin ekassa lähdössä karkas käsistä Las Palmasia edeltävässä mutkassa ja törmäsi vielä Kyllösen Audin kanssa. Mutkissa varmaan menis siitä Xtreme-bemareilla ohi, suoralla vaan oli ihan järkyttävä nopeusero lähdön toiseen M3 GT:hen.

EDIT: Googlettamalla selvis, että todellakin 852hp Dodgen Nascar-moottori. Harmi ettei tunnu pahemmin pitoja olevan, että laite pääsisi oikeasta valloilleen kisassa.

V1600 oli kyllä aneemista katsottavaa, on varmaan kiva luokka ajaa nuorille...
Xtreme BMW:t oli myös yksi päivän viihdyttävimmistä kilpailuista, kovaa kisaa ja paljon autoja, toivottavasti tämä sarja jatkaa kukoistamista.
Locost ei viihdyttänyt hirveästi, onhan noi ihan hienoja autoja mutta kisaa ei juurikaan ollut ja äänet korvia särkevät kuten Legendseissäkin, ainoa vaan että niillä sentään on kisassa viihdearvoa.
V8 Thunderit ja Porschet hienoja autoja, mutta ajetaan kirjaimellisesti possujunassa, kaikilla pari autonmittaa eroa eikä pahemmin ohittelua muutamaa parivaljakkoa lukuunottamatta.

Toivottavasti enemmän Time Attack-autoja näkyisi GT-luokissa, niitä on kiva sentään katsella vaikka ohituksia ei tapahtuisi niin paljoa.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Päivän ehdoton kohokohta oli yllättäen GT-luokka, jossa oli osanottajia jo jopa toiveikkaan paljon, ja varsinkin kun sinisen M3 GT:n kuljettaja on tuttu omien autoharrastustouhujen puolelta niin pääsi vähän jännittämään kuinkas BMW kulkee. Lähdössä suht kova kisa käytiin Niemelän ja Peltolan välillä, Niemelä ampaisi lähdöstä kärkeen, mutta Corvettessa vaan oli selkeästi renkaissa pitoja enempi ja paineli ohitse pari kierroksen kamppailun jälkeen, seuraavaksi Westman aloitti kolmossijalta kovan jahtauksen kohti kärkeä, ohittaen ensin Niemelän ja viimeisillä kierroksilla hätyytteli Peltolan kannoilla voiton jäävän vain parista yrityksestä kiinni.
Itselle Sinisen M3:n vauhti oli jossain määrin pettymys. Kyllähän tuosta myllystä pitäsi sen pesuvadin kokoisen ahtimen kanssa irrota ugaa Peltolan vauhdissa pysymiseen. Westamnin junnu on kyllä kova kuski ja ymmärtää että kisoja harvemmin voitetaan kahden tai kolmen ekan kierroksen aikana....

GT-Lähdössä myös maininnan arvoisesti muuten aika pervessi laitos, nimittäin BMW M1 (siluetti?). Varustettu huhuista päätellen Nascar V8-moottorilla ja päätellen omista aikaisemmista kokemuksista myös oikeasti, sillä moottorista ääni ja teho oli ihan 1:1 edellisten kohtaamisten kanssa. Noiden äänien osalta uskomattoman makea laite, ainoa vaan että varmaan jollain 80's Procar-sarjan aikaisilla slickseillä ajoi kun oli ajaminen mallia luoti (tähtää ja ammu.) Lähti aika-ajoissa käsistä pääsuoralla kiihdyttäessä ja samoin ekassa lähdössä karkas käsistä Las Palmasia edeltävässä mutkassa ja törmäsi vielä Kyllösen Audin kanssa. Mutkissa varmaan menis siitä Xtreme-bemareilla ohi, suoralla vaan oli ihan järkyttävä nopeusero lähdön toiseen M3 GT:hen.
Öbergin bemussa on tosiaan Dodgen Nascar-kone, mutta joko kuskista, koneen luonteesta tai auton ajo-ominaisuuksista johtuen Alastaro ja Ahvenisto on ihan vääriä paikkoja tuolle laitteelle. Ilmeisesti alakierroksilla koneesta ei löydy riittävästi jerkkua, mutta autahan kun on pidempi suora tai ns. ajettavia mutkia ja konetta pystyy laulattamaan sinne likemmäs 9000 rpm.... Sitten alkaa maisema vaihtumaan. Äänet on miehekkäät ja oikeastaan ihmettelen eikö muualla kuin Ahvenistolla mitata desibelejä. Bemu-Dodgen pakolaulajissa nimittäin ei ole minkäänlaisia vaimentimia vaan ihan miehekkään kokoista avointa putkea.

Locost ei viihdyttänyt hirveästi, onhan noi ihan hienoja autoja mutta kisaa ei juurikaan ollut ja äänet korvia särkevät kuten Legendseissäkin, ainoa vaan että niillä sentään on kisassa viihdearvoa.
Locost-kuskeilla kuulemma jotain skismaa HRF:N kanssa rahapolitiikasta. Kuulin vain ohimennen jotain epämääräistä tornihuhua.... Äänet on toki korvia raastavat kun yleisimmät koneet on joko Suitsan GSXR tai Yammun R1... Auton moottoreilla ei siinä luokassa enää ehdi.

V8 Thunderit ja Porschet hienoja autoja, mutta ajetaan kirjaimellisesti possujunassa, kaikilla pari autonmittaa eroa eikä pahemmin ohittelua muutamaa parivaljakkoa lukuunottamatta.
Porscheissa liian vähän autoja ja liian eritasoiset kuskit. Tietyt nimeltämainitsemattomat toimitusjohtaja-portaan herrasmieskuljettajat ei vain ehdi nuorten, karting-taustan omaavien kuskien vauhtiin.

Toivottavasti enemmän Time Attack-autoja näkyisi GT-luokissa, niitä on kiva sentään katsella vaikka ohituksia ei tapahtuisi niin paljoa.
Kovimmat TA-autot tuskin GT-kisoihin eksyy. Esim. nyt Australiaan matkalla olevan Bi-Turbo R8:n tankissa riittää gasoo juuri ja juuri viiden kierroksen pöräytykseen jos turboruuvia ei ole väännetty ihan kaakkoon.

Kyllösen Audia (ja kuskia) vaivannee vanhuus :) Sillä autolla on nimittäin ajettu Alastarolla parhaimmillaan sellaista faartia että Peltolakin saisi tallata Corvetten kaasupolkimen konehuoneen puolelle. Mutta siitä on aikaa melkein 20 vuotta ja ei taida gummit olla enää ihan uudet Kyllilläkään.
 

Jax_KiBez

New member
Liittynyt
24.9.2017
Viestit
2
Itselle Sinisen M3:n vauhti oli jossain määrin pettymys. Kyllähän tuosta myllystä pitäsi sen pesuvadin kokoisen ahtimen kanssa irrota ugaa Peltolan vauhdissa pysymiseen. Westamnin junnu on kyllä kova kuski ja ymmärtää että kisoja harvemmin voitetaan kahden tai kolmen ekan kierroksen aikana....
Tuo remmiahtimen koko on toki kookas, mutta ongelma Mikalla on renkaat, käyttää jotain käytettyjä slicksejä mitä milloinkin maailmalta löytyy ja yleensä semmosia koppuroita ettei pitoa ei kuulemma liiemmin ole, taitaa aerodynamiikka tehdä sen vähäisenkin pidon. Tehoa tuossa varmaan suurinpiirtein samoilla suunnilla kuin Corvettessa, ehkä karvan enempi eli n.650hp vs LS7:n 550-600hp?.

Westman tosiaan kova jannu ajamaan, mutta hänellä lähtö meni vähän reisille ja putos hetkeksi kyydistä, mutta oli vaihtanut tuoretta kumia autoon 1. lähtöön niin yllättäen kierrosajasta lähti aika-ajon jälkeen n. 2 sekuntia pois siinä missä Peltolan kierrosaika putosi aika-ajosta 1,5sek.

Öbergin bemussa on tosiaan Dodgen Nascar-kone, mutta joko kuskista, koneen luonteesta tai auton ajo-ominaisuuksista johtuen Alastaro ja Ahvenisto on ihan vääriä paikkoja tuolle laitteelle. Ilmeisesti alakierroksilla koneesta ei löydy riittävästi jerkkua, mutta autahan kun on pidempi suora tai ns. ajettavia mutkia ja konetta pystyy laulattamaan sinne likemmäs 9000 rpm.... Sitten alkaa maisema vaihtumaan. Äänet on miehekkäät ja oikeastaan ihmettelen eikö muualla kuin Ahvenistolla mitata desibelejä. Bemu-Dodgen pakolaulajissa nimittäin ei ole minkäänlaisia vaimentimia vaan ihan miehekkään kokoista avointa putkea.
Kuulosti että vaihdevälitkin on jotain ihan toimimatonta radoille kun 2. ja 3. väli oli niin iso ettei suoran päässä pysty vaihtamaan pienempää kun takapyörät pyrkii lukittumaan ennenkuin vauhti on kadonnut ja taas 3. ja 4. vaihde on todella lähellä toisiaan jotta pysyy tehoalueella kone.
Juu äänillä ei ole merkitystä Alastarolla, Botniaringillä, Kemorassa tai Motoparkissa melupäivänä. Ahveniston ympäristöluvat määrittää maksimimelun 110dB
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Porscheissa liian vähän autoja ja liian eritasoiset kuskit. Tietyt nimeltämainitsemattomat toimitusjohtaja-portaan herrasmieskuljettajat ei vain ehdi nuorten, karting-taustan omaavien kuskien vauhtiin.
Toisaalta, onko Porsche Cupin tarkoitus ollakaan ponnahduslauta kv. GT-luokkiin? Luulenpa että se on juuri sillä paikalla, missä sen on tarkoitus ollakin. Veteraanienduro, kilpapurjehdus (poislukien jollaluokat) ja Porsche Cup on rahakkaita keinoja liikemiehille - joilla ei ole mitään asiaa esim. nyrkkeilykehään - todistaa olevansa elossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös