Ei se Kymiringin vika ole. TUolla vaan ei ollut yhtään mitään nähtävää. Lopetetaan joko FTCC tai sitten Rata-SM. Nykyisellään ne vain syövät toinen toistaan. Soppa kiehui hellille siinä vaiheessa kun AKK:ssa Porsche-kuskien toiveille viitattiin kintaalla koska myöntyminen olisi ollut arvovaltatappio. Pelkät Legendsit ja Xtreme BMW:t ei vaan kiinnosta pätkän vertaa. Ja nyt vielä oli Finnkampen, Suomi-Islanti fudismatsi ja EM-koripallo kilpailemassa osin samoista katsojista.:wall: Edes ilmaisuus ei saanu yleisöä liikenteeseen tänään Ahvenistolle oli varmaan joku ehkä parisataa katsojaa kun Historic Grand Race keräsi 5000 katsojaa. Ei voi kun onnitella akk:ta. Työntäkää kymiring perseeseenne!
Ei pidä paikkaansa. FTCC-sopan keittivät nimen omaan AKK ja kultapossukerho. Koko konsepti on Porsche-miesten käsialaa. RataSM taas on SRTRY:n, ei AKK:n. Mainitsemasi Xtreme BMW on yksi "FTCC-huippusarjan" luokista, eli se ei aja RataSM-kisoissa, jollainen eilinen Ahveniston kisa oli.Soppa kiehui hellille siinä vaiheessa kun AKK:ssa Porsche-kuskien toiveille viitattiin kintaalla koska myöntyminen olisi ollut arvovaltatappio. Pelkät Legendsit ja Xtreme BMW:t ei vaan kiinnosta pätkän vertaa.
Komp. En ymmärrä aasinsiltaa Kymiringiin, ei katsojia voi Ahveniston rinteille pakottaa jos siellä kerta kaikkiaan ei ole mitään nähtävää. Minäkin metsästän isoja kaloja, en tuhlaa aikaa ja bensaa toisarvoisten, neljän auton pilipalikisojen perässä.Ei se Kymiringin vika ole. TUolla vaan ei ollut yhtään mitään nähtävää. Lopetetaan joko FTCC tai sitten Rata-SM. Nykyisellään ne vain syövät toinen toistaan. Soppa kiehui hellille siinä vaiheessa kun AKK:ssa Porsche-kuskien toiveille viitattiin kintaalla koska myöntyminen olisi ollut arvovaltatappio. Pelkät Legendsit ja Xtreme BMW:t ei vaan kiinnosta pätkän vertaa. Ja nyt vielä oli Finnkampen, Suomi-Islanti fudismatsi ja EM-koripallo kilpailemassa osin samoista katsojista.
No kun nyt ensin olisi sen parikymmentä autoa ylipäätään. Vaikka sitten M3 Bemuja, Evo-Mitsuja, Porschaita, C5/C6 Corvietereitä, STCC silhuetteja, DTM-autoja, V8 Tuhnuja, -- you name it.Meidän taloudessa keskustellaan etupyörien kääntämisestä Ahvenistoa kohti sitten kun KITI:ssä näkee esim. hypetetyn Gran Turismo-luokan osallistujalistassa sanotaanko lähemmäs parikymmentä GT3/GT4-autoa ja grid fillerinä sitten niitä paja-autoja. Sitä odotellessa katsotaan vaikkapa korista kotisohvalla.
No ei ainakaan ne seurat, jotka kilpailujen käytännön järjestelyistä vastaavat. Sikäli kuin tiedän, niin AKK:lle ei sopinut Porsche-luokan puuhamiesten vaatimus siitä, että Porschet ajavat kaikki kisatapahtumansa lauantain aikana ja häipyvät sitten hoodeilta. AKK halusi että myös kilpailuviikonlopun jälkimmäisenä päivänä olisi jotain vastinetta pääsylipun ostaneille.Mitkä asiat ovat kahtiajaon taustalla, talous vai kilpailujen järjestämisestä huolehtivat seurat?
Noinhan se ei mennyt.
AKK ja Porsche-porukka halusivat kompaktin neljän luokan ja neljän kisan sarjan, jossa kaikki kisat ovat yksipäiväisiä. Tästä syntyi FTCC (luokkina "näyttävät" Porsche, V1600, V8 ja BMW).
Jotkut muut halusivat ajaa enemmän ja ehkä jopa formuloilla. Ylipäätään oli kiinnostusta jatkaa asioiden kehittämistä siltä pohjalta, joka oli 2016 saatu luotua. Tässä "leirissä" ovat SRTRY ja RataSM.
SM-arvoakin jollekin luokalle AKK:n taholta tarjottiin, mutta se ei kiinnostanut, koska ilmoittautumismaksun selvän korotuksen lisäksi se ei vaikuta mihinkään.
Koska systeemi ei ollut ilmeisesti vielä tarpeeksi sekava, ajaa osa luokista kumpaakin sarjaa... ja koska FIA:n säännöt sallivat kansalliseen sarjaan vain yhden ulkomaankisan, piti kahdelle (V1600, Porsche) täysin suomalaiselle luokalle vielä tekaista NEZ-arvokin.
Sehän on ainoa luokka, jossa itse autonvalmistaja on jollain tasolla mukana.Porsche GT3 Trophy on kyllä kansainvälisin luokka mitä Suomessa on ajettu varmaan koskaan.
Sama homma, vastaavia kauppakasseja näkee ihan riittävästi lähimmän Prisman parkkipaikalla. Bemarit alkavat olla jo enempi historic-autoja.V1600 ja Xtreme Bemarit on sen sijaan ihan kansallisia kyhäelmiä ja sinällään aivan helvetin tylsiä
Kaksipiippuinen homma, pitäisikö kenttiläiset päästää grid filleriksi mukaan. Tosiasia kuitenkin on, että kotimaan FF-ympyröistä ei suoraan ponnisteta maailmalle ylempiin formulaluokkiin. Joten hirveänä vääryytenä en pitäisi sitä, että kilpailemista avopyöräisillä voisi "vain harrastaa".Formula-luokkia Suomessa ei ole hetkeen ollut muita kuin FFordit ja vaikka sekaan huolittaisiin kolmantena "alaluokkana" vielä wanhat kenttiläisetkin, niin autojen määrä ei päätä huimaa.
Ajokuntoisia Kentiläisiä taitaa Suomessa olla melko vähän ja nekin enimmäkseen kelvollisia historiciin. Tuskin niiden sallimisella tai sallimattajättämisellä on mitään merkitystä automäärään. Oleellista olisi saada edes kaikki edelleen maassa olevat Duratecit radalle ja sen jälkeen voikin miettiä saataisiinko vielä Zetec-porukkaakin innostettua lisää letkan jatkoksi.Kaksipiippuinen homma, pitäisikö kenttiläiset päästää grid filleriksi mukaan. Tosiasia kuitenkin on, että kotimaan FF-ympyröistä ei suoraan ponnisteta maailmalle ylempiin formulaluokkiin. Joten hirveänä vääryytenä en pitäisi sitä, että kilpailemista avopyöräisillä voisi "vain harrastaa".
Eikös se "autonvalmistaja" ole mukana myös V8 Thunderissa? nääs kun ne putkihässäkät tehdään kaikki samalla verstaalla Ruotsissa (vai Yhdysvalloissa) ja niiden ympärille sitten vaan sovitellaan maun mukaan joko Camaron, Mustangin tai Challengerin koria muistuttavat katteet.Sehän on ainoa luokka, jossa itse autonvalmistaja on jollain tasolla mukana.
Tiedä sitten kumpi on tänä päivänä parempi reitti. Lähteä kotimaan karting-ympyröistä isojen poikien Karting kisoihin maailmalle vai hypätä Suomen FF-luokkaan ja sieltä edelleen esim. Englantiin tai muualle Eurooppaan ajamaan samanlaisella kalustolla (kuten teki Antti Buri) tai sitten SMP F4:iin jos veri vetää itään....Kaksipiippuinen homma, pitäisikö kenttiläiset päästää grid filleriksi mukaan. Tosiasia kuitenkin on, että kotimaan FF-ympyröistä ei suoraan ponnisteta maailmalle ylempiin formulaluokkiin. Joten hirveänä vääryytenä en pitäisi sitä, että kilpailemista avopyöräisillä voisi "vain harrastaa".
Viimeksi kun tarkistin, Howe Racingin paja oli Michiganissa. Mut onhan se voinut muuttaa Ruotsiinkin. Samalla logiikalla autotehdas on toki mukana myös Legendseissä (US Legend Cars, entinen 600 Racing).Eikös se "autonvalmistaja" ole mukana myös V8 Thunderissa? nääs kun ne putkihässäkät tehdään kaikki samalla verstaalla Ruotsissa (vai Yhdysvalloissa) ja niiden ympärille sitten vaan sovitellaan maun mukaan joko Camaron, Mustangin tai Challengerin koria muistuttavat katteet.
Korit ei taida olla hiilikuitua V8 Thundereissa.putkirunko+hiilikuitusilhuetti
Itselle Sinisen M3:n vauhti oli jossain määrin pettymys. Kyllähän tuosta myllystä pitäsi sen pesuvadin kokoisen ahtimen kanssa irrota ugaa Peltolan vauhdissa pysymiseen. Westamnin junnu on kyllä kova kuski ja ymmärtää että kisoja harvemmin voitetaan kahden tai kolmen ekan kierroksen aikana....Päivän ehdoton kohokohta oli yllättäen GT-luokka, jossa oli osanottajia jo jopa toiveikkaan paljon, ja varsinkin kun sinisen M3 GT:n kuljettaja on tuttu omien autoharrastustouhujen puolelta niin pääsi vähän jännittämään kuinkas BMW kulkee. Lähdössä suht kova kisa käytiin Niemelän ja Peltolan välillä, Niemelä ampaisi lähdöstä kärkeen, mutta Corvettessa vaan oli selkeästi renkaissa pitoja enempi ja paineli ohitse pari kierroksen kamppailun jälkeen, seuraavaksi Westman aloitti kolmossijalta kovan jahtauksen kohti kärkeä, ohittaen ensin Niemelän ja viimeisillä kierroksilla hätyytteli Peltolan kannoilla voiton jäävän vain parista yrityksestä kiinni.
Öbergin bemussa on tosiaan Dodgen Nascar-kone, mutta joko kuskista, koneen luonteesta tai auton ajo-ominaisuuksista johtuen Alastaro ja Ahvenisto on ihan vääriä paikkoja tuolle laitteelle. Ilmeisesti alakierroksilla koneesta ei löydy riittävästi jerkkua, mutta autahan kun on pidempi suora tai ns. ajettavia mutkia ja konetta pystyy laulattamaan sinne likemmäs 9000 rpm.... Sitten alkaa maisema vaihtumaan. Äänet on miehekkäät ja oikeastaan ihmettelen eikö muualla kuin Ahvenistolla mitata desibelejä. Bemu-Dodgen pakolaulajissa nimittäin ei ole minkäänlaisia vaimentimia vaan ihan miehekkään kokoista avointa putkea.GT-Lähdössä myös maininnan arvoisesti muuten aika pervessi laitos, nimittäin BMW M1 (siluetti?). Varustettu huhuista päätellen Nascar V8-moottorilla ja päätellen omista aikaisemmista kokemuksista myös oikeasti, sillä moottorista ääni ja teho oli ihan 1:1 edellisten kohtaamisten kanssa. Noiden äänien osalta uskomattoman makea laite, ainoa vaan että varmaan jollain 80's Procar-sarjan aikaisilla slickseillä ajoi kun oli ajaminen mallia luoti (tähtää ja ammu.) Lähti aika-ajoissa käsistä pääsuoralla kiihdyttäessä ja samoin ekassa lähdössä karkas käsistä Las Palmasia edeltävässä mutkassa ja törmäsi vielä Kyllösen Audin kanssa. Mutkissa varmaan menis siitä Xtreme-bemareilla ohi, suoralla vaan oli ihan järkyttävä nopeusero lähdön toiseen M3 GT:hen.
Locost-kuskeilla kuulemma jotain skismaa HRF:N kanssa rahapolitiikasta. Kuulin vain ohimennen jotain epämääräistä tornihuhua.... Äänet on toki korvia raastavat kun yleisimmät koneet on joko Suitsan GSXR tai Yammun R1... Auton moottoreilla ei siinä luokassa enää ehdi.Locost ei viihdyttänyt hirveästi, onhan noi ihan hienoja autoja mutta kisaa ei juurikaan ollut ja äänet korvia särkevät kuten Legendseissäkin, ainoa vaan että niillä sentään on kisassa viihdearvoa.
Porscheissa liian vähän autoja ja liian eritasoiset kuskit. Tietyt nimeltämainitsemattomat toimitusjohtaja-portaan herrasmieskuljettajat ei vain ehdi nuorten, karting-taustan omaavien kuskien vauhtiin.V8 Thunderit ja Porschet hienoja autoja, mutta ajetaan kirjaimellisesti possujunassa, kaikilla pari autonmittaa eroa eikä pahemmin ohittelua muutamaa parivaljakkoa lukuunottamatta.
Kovimmat TA-autot tuskin GT-kisoihin eksyy. Esim. nyt Australiaan matkalla olevan Bi-Turbo R8:n tankissa riittää gasoo juuri ja juuri viiden kierroksen pöräytykseen jos turboruuvia ei ole väännetty ihan kaakkoon.Toivottavasti enemmän Time Attack-autoja näkyisi GT-luokissa, niitä on kiva sentään katsella vaikka ohituksia ei tapahtuisi niin paljoa.
Tuo remmiahtimen koko on toki kookas, mutta ongelma Mikalla on renkaat, käyttää jotain käytettyjä slicksejä mitä milloinkin maailmalta löytyy ja yleensä semmosia koppuroita ettei pitoa ei kuulemma liiemmin ole, taitaa aerodynamiikka tehdä sen vähäisenkin pidon. Tehoa tuossa varmaan suurinpiirtein samoilla suunnilla kuin Corvettessa, ehkä karvan enempi eli n.650hp vs LS7:n 550-600hp?.Itselle Sinisen M3:n vauhti oli jossain määrin pettymys. Kyllähän tuosta myllystä pitäsi sen pesuvadin kokoisen ahtimen kanssa irrota ugaa Peltolan vauhdissa pysymiseen. Westamnin junnu on kyllä kova kuski ja ymmärtää että kisoja harvemmin voitetaan kahden tai kolmen ekan kierroksen aikana....
Kuulosti että vaihdevälitkin on jotain ihan toimimatonta radoille kun 2. ja 3. väli oli niin iso ettei suoran päässä pysty vaihtamaan pienempää kun takapyörät pyrkii lukittumaan ennenkuin vauhti on kadonnut ja taas 3. ja 4. vaihde on todella lähellä toisiaan jotta pysyy tehoalueella kone.Öbergin bemussa on tosiaan Dodgen Nascar-kone, mutta joko kuskista, koneen luonteesta tai auton ajo-ominaisuuksista johtuen Alastaro ja Ahvenisto on ihan vääriä paikkoja tuolle laitteelle. Ilmeisesti alakierroksilla koneesta ei löydy riittävästi jerkkua, mutta autahan kun on pidempi suora tai ns. ajettavia mutkia ja konetta pystyy laulattamaan sinne likemmäs 9000 rpm.... Sitten alkaa maisema vaihtumaan. Äänet on miehekkäät ja oikeastaan ihmettelen eikö muualla kuin Ahvenistolla mitata desibelejä. Bemu-Dodgen pakolaulajissa nimittäin ei ole minkäänlaisia vaimentimia vaan ihan miehekkään kokoista avointa putkea.
Toisaalta, onko Porsche Cupin tarkoitus ollakaan ponnahduslauta kv. GT-luokkiin? Luulenpa että se on juuri sillä paikalla, missä sen on tarkoitus ollakin. Veteraanienduro, kilpapurjehdus (poislukien jollaluokat) ja Porsche Cup on rahakkaita keinoja liikemiehille - joilla ei ole mitään asiaa esim. nyrkkeilykehään - todistaa olevansa elossa.Porscheissa liian vähän autoja ja liian eritasoiset kuskit. Tietyt nimeltämainitsemattomat toimitusjohtaja-portaan herrasmieskuljettajat ei vain ehdi nuorten, karting-taustan omaavien kuskien vauhtiin.