GT/Protot 2017

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Le Mans tulee perinteiden vuoksi säilymään, mutta sen ympärille luodut sarjat (IMSA, WEC, ELMS) voivat kadota. Tosin IMSA:lla on hyvä taloudellinen pohja ja kilpailut ovat kiinnostavia, niin en ylläty LMP-luokkien yhdistämisajatuksia. Uudet säännöt tulee vasta 2020, mutta WEC voi olla historiaa tämän vuoden jälkeen. Ken tietää?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Sehän on kuitenkin tuo ELMS ollut tänä vuonna ihan hyvässä vedossa. 28 protoa. Siihen muutama lisää WEC:stä ja Le Mans osakilpailuksi niin kai siitä hyvän EM-sarjan saisi? Unohtaisi suosiolla nuo kaukomaiden kisat.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Oma juttunsa mitä tapahtuu WEC:lle kun kukaan ei tiedä mitä FIA:n ja ACO:n sopimuksessa lukee jotta MM-arvo saa säilyä (vaihtoehtoja on siihenkin: esim. Ginetta ylennetään "valmistajaksi" jotta valmistajia on vähintään kaksi, tai sitten valmistajien MM:ksi vaihdetaan GTE).
Siltä vaikuttaisi, että MM-tittelit jaettaisiin edelleen proto-kuskeille, GT-kuskeille ja GT-valmistajille, muttei proto-valmistajille enää.

Urheiluautoskabat on aina olleet enemmän tai vähemmän jakautuneita. Se jakaa liikaa huomiota ja MM-sarja ei koskaan nouse aivan kunnolla liitoon.

Jo jenkkien sisäisissä kisoissakin on ollut aiemmin ALMS:ää ja Daytona protot. Aivan kuten Indycar ja CART olivat erilliset formulaluokat.

Ja onko jotain hyvää syytä miksi esim. GTE ja GT3 ovat erillisinä luokkina olemassa? Itse en keksi.
Tuo on kieltämättä asia, jossa toivoisi urheiluautopuolen saavan yhtenevät säännöt. Mielelläni näkisin tilanteen, että ACO:lla ja IMSAlla olisi yhteinen kärkiluokka ja GTE/GT3-kahtiajaosta pääsisi eroon.

Fanien keskuudessa nousee ajatus DPi:stä Le Mansissa. Jos hybridi-LMP1:t jäävät historiaan, niin DPi:t voisivat haastaa privaatti-LMP1:t. DPi kun vaan on BoP-luokka, niin en oikein halua niitä Le Mansin kärkiluokkana nähdä. Ilman BoPia taas esim. Mazdalla ei olisi juuri mahdollisuuksia Cadillacia vastaan.

GTE/GT3-kahtiajaossa voi syyttää vähän sekä ACO:a että SRO:ta. Siinä missä GTE on tehdastalleille, niin SRO haluaa suojella luokan Pro-Am luonnetta. Ja ACO ei halua antaa GT3-autoille pääsyä Le Mansiin Pro-Am luokkana IMSAn tapaan. Tosin ei esim. Bentleyn GT3-projekti mun silmissä Aston Martinin GTE-projektin rinnalla juurikaan kalpene. Erona lähinnä, että GT3:ssa valmistajilla enemmän mielessä asiakasohjelmat, GTE:ssä vähemmän. Ja toki GTE:n säännöt ovat rajoittavammat, mutta BoP-luokkia molemmat.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Le Mans tulee perinteiden vuoksi säilymään, mutta sen ympärille luodut sarjat (IMSA, WEC, ELMS) voivat kadota. Tosin IMSA:lla on hyvä taloudellinen pohja ja kilpailut ovat kiinnostavia, niin en ylläty LMP-luokkien yhdistämisajatuksia. Uudet säännöt tulee vasta 2020, mutta WEC voi olla historiaa tämän vuoden jälkeen. Ken tietää?
WEC nimenä säilyy:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/130959/wec-insists-world-title-safe-despite-porsche-exit

2020 suunnitelmat mennee nyt varmasti uusiksi. Tai oikeastaan toivon että menee uusiksi, koska ne kuulosti niin typeriltä (pakollinen 1 km sähkömoodissa varikkostopin jälkeen ~LMP2 vauhdilla ja "maaliintulo" myös vain sähkömoodissa...).
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
"Round 6 of the 2017 Trans Am Championship presented by Pirelli at Brainerd International Raceway". Jotenkin ei vaan Porsche 911 taivu mun mielessä Trans-Amiin, mut näillä mennään.

 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Jotenkin ei vaan Porsche 911 taivu mun mielessä Trans-Amiin, mut näillä mennään.
Tai sitten nimenomaan taipuu, onhan siellä takavuosinakin ollut Alfa Romeota, Audia yms. Tosin olisi mielenkiintoista nähdä, minkälainen olisi TA-luokkaan tehty 911-siluetti. Trans-Am-silueteilla kun on aina ollut oma persoonallinen ja selvästi ACO:n GT-autoista poikkeava look.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Onko Span alku Suomen aikaa 17:30? Nuo aikavyöhykkeet aina niin hämäriä ettei voi ymmärtää. Niin ja MotorsTV:hän myös näyttää kisasta 95%, välillä jotain puolen
tunnin breikkejä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Eihän niissä mitäään hämärää ole, Keski-Euroopan aika Ruotsi mukaanlukien on Suomea tunnin jäljessä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mutta helpompaa olisi jos ilmoittaisivat nuo suomen aikaa. Esim jenkkien ajat on painajaismaista selvittää kun käyttävät vyöhyke/aikamääreitä joita ei edes löydy.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Lämmittelykierros lähti liikkeelle. Kohta tätä onkin seuraavat 24 tuntia tarjolla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Forecan ennusteen mukaan rata-alueella runsasta sadetta Suomen aikaan klo 22-01.
Pimeää tulee varmaankin siinä yhdentoista aikoihin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Miksi muuten suomikuskit ei päässyt täys-pro miehistöihin?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mutta helpompaa olisi jos ilmoittaisivat nuo suomen aikaa. Esim jenkkien ajat on painajaismaista selvittää kun käyttävät vyöhyke/aikamääreitä joita ei edes löydy.
Siis mitä? Pitäisikö myös Suomessa ilmoittaa televisio-ohjelmien ajat vaikka itärannikon aikaa?

Tämä on kätevä: https://time.is/Brussels , löytyy usein radan nimelläkin mutta jos ei niin sitten lähin iso kaupunki. Nettisivuilla ja virallisissa aikatauluissa ajat on AINA paikallista aikaa ellei toisin mainittu.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Palttala & Henkola #35
Kujala #77
Vilander #961
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Pitäähän tässä kisassa aina jonkun rutata autonsa huolella Eau Rougessa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mersun törmäys #35 BMW:hen Henkolan stintillä vei noin 15 sec. Harmillisesti siinä taisi juuri sen verran mennä aikaa, että #35 on nyt kierroksen jäljessä ja turva-autojen myötä ero luokkakärkeen venähtää.

Christian Krognes ratissa tällä hetkellä. Käsittääkseni Krognes ja Menzel olisivat BMW-junioreita ja tavallaan feikki-hopeakuskeja Pro-Am -luokassa. Krognes ainakin saavutti VLN-sarjan aika-ajokierrosennätyksen Nordschleifella viime syksynä.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Palttala & Henkola #35
Kujala #77
Vilander #961
Tällä hetkellä #35 sijalla 20, Henkola ratissa, #77 sijalla 45, Kujala ratissa, #961 sijalla 25, Vilander ratissa.

Jossakin vaiheessa ropisi rankkuja vaikka kenelle, syinä mm. track limits, jospa suomikuskit pitää vehkeet radalla.
 
Ylös