Oma juttunsa mitä tapahtuu WEC:lle kun kukaan ei tiedä mitä FIA:n ja ACO:n sopimuksessa lukee jotta MM-arvo saa säilyä (vaihtoehtoja on siihenkin: esim. Ginetta ylennetään "valmistajaksi" jotta valmistajia on vähintään kaksi, tai sitten valmistajien MM:ksi vaihdetaan GTE).
Siltä vaikuttaisi, että MM-tittelit jaettaisiin edelleen proto-kuskeille, GT-kuskeille ja GT-valmistajille, muttei proto-valmistajille enää.
Urheiluautoskabat on aina olleet enemmän tai vähemmän jakautuneita. Se jakaa liikaa huomiota ja MM-sarja ei koskaan nouse aivan kunnolla liitoon.
Jo jenkkien sisäisissä kisoissakin on ollut aiemmin ALMS:ää ja Daytona protot. Aivan kuten Indycar ja CART olivat erilliset formulaluokat.
Ja onko jotain hyvää syytä miksi esim. GTE ja GT3 ovat erillisinä luokkina olemassa? Itse en keksi.
Tuo on kieltämättä asia, jossa toivoisi urheiluautopuolen saavan yhtenevät säännöt. Mielelläni näkisin tilanteen, että ACO:lla ja IMSAlla olisi yhteinen kärkiluokka ja GTE/GT3-kahtiajaosta pääsisi eroon.
Fanien keskuudessa nousee ajatus DPi:stä Le Mansissa. Jos hybridi-LMP1:t jäävät historiaan, niin DPi:t voisivat haastaa privaatti-LMP1:t. DPi kun vaan on BoP-luokka, niin en oikein halua niitä Le Mansin kärkiluokkana nähdä. Ilman BoPia taas esim. Mazdalla ei olisi juuri mahdollisuuksia Cadillacia vastaan.
GTE/GT3-kahtiajaossa voi syyttää vähän sekä ACO:a että SRO:ta. Siinä missä GTE on tehdastalleille, niin SRO haluaa suojella luokan Pro-Am luonnetta. Ja ACO ei halua antaa GT3-autoille pääsyä Le Mansiin Pro-Am luokkana IMSAn tapaan. Tosin ei esim. Bentleyn GT3-projekti mun silmissä Aston Martinin GTE-projektin rinnalla juurikaan kalpene. Erona lähinnä, että GT3:ssa valmistajilla enemmän mielessä asiakasohjelmat, GTE:ssä vähemmän. Ja toki GTE:n säännöt ovat rajoittavammat, mutta BoP-luokkia molemmat.