Neste Rally Finland 2017

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Ovatkos säännöt sitten parin vuoden aikana tuon asian osalta muuttuneet kun oli ainakin vuoden 2014 Jyväskylässä mahdollista vastaavanlainen aloitus torstaille, jossa tuo yleisö-ek oli yhtenä mukana..]
Muuttui vuodelle -15. Siten ainakin Tarkiainen asian perusteli ja olen sen jostain itsekin lukenut. Se että Montessa asiat tehdään erilailla ei sinänsä todista mitään. Enemmän ihmetyttäisi se että ne ei säädä vaan tekisi kerrankin hommat samoin kun kaikki muutkin...

E: Tuossapa se on selvennykseksi FIAn säännöistä kopioituna:

13.2.3 Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start or Super Special Stage and finish on a Sunday
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Muuttui vuodelle -15. Siten ainakin Tarkiainen asian perusteli ja olen sen jostain itsekin lukenut. Se että Montessa asiat tehdään erilailla ei sinänsä todista mitään. Enemmän ihmetyttäisi se että ne ei säädä vaan tekisi kerrankin hommat samoin kun kaikki muutkin...

E: Tuossapa se on selvennykseksi FIAn säännöistä kopioituna:

13.2.3 Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start or Super Special Stage and finish on a Sunday
Koskas ranskalaisilla samat säännöt autourheiluun liityen on olleetkaan.. Pitäydyn kuitenkin yhä käsityksessä, että ajaa siis saa useampia erikoiskokeita avauspäivänä kun maa jonka kielellä FIA:n säännöt myös virallisissa papereissa kirjoitetaan, toimii tällä tavoin..ja onko noistakaan Monten avauspäivän yli 20 km. pätkistä kumpikaan erityisesti mikään yleisö-ek. Vai saisiko tuohon erikoisluvalla hakea muutosta, tiedä näistä..säännöt on tehty rikottaviksi. Tuota sääntöä voi tulkita monella eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Ei siinä ole juuri tulkinnanvaraa koska siinä lukee se mikä on sallittua, eli seremonia startti tai yleisö ek... Sääntökirjan ekalla sivulla sanotaan että kaikki mikä näissä säännöissä ei ole erikseen sallittu, on kielletty. Jokin erityislupa Montella tuossa on mutta yleensä fian tuntien sellaista ei saa kovin hentoisilla perusteilla...
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ruotsi. http://www.ewrc-results.com/harmonogram.php?e=35751&t=Rally-Sweden-2017

Korsika. http://www.ewrc-results.com/harmonogram.php?e=36015&t=Che-Guevara-Energy-Drink-Tour-de-Corse-2017

Argentiina. http://www.ewrc-results.com/harmonogram.php?e=36016&t=Rally-Argentina-2017

Portugali. http://www.ewrc-results.com/harmonogram.php?e=36017&t=Vodafone-Rally-de-Portugal-2017

Näissä ajetaan erikseen avaus niinkuin tuo sääntötulkinta on. Paitsi yllätys yllätys..Korsikalla, sama maa siis käytännössä, vaikka Monaco oma ruhtinaskuntansa ja kääpiövaltio onkin. Toinen on Ranskalle kuuluva saari.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Korsikalla ajetaan vaan perjantaina lauantaina ja sunnuntaina. Torstaina shakedown... Ja olisikohan se seremoniastartti... Eli säännön täyttäen...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Lisäyksenä vielä sen verran että tuo ajatus että torstaina ajettaisiin muutama pätkä kuten silloin -14, olisi minustakin hyvä ellei peräti loistava, eikä olisi kyllä mitään sitä vastaan jos se toteutuisi.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Korsikalla ajetaan vaan perjantaina lauantaina ja sunnuntaina. Torstaina shakedown... Ja olisikohan se seremoniastartti... Eli säännön täyttäen...
Juu näin on Monte Carloon kun vertaa..omat sääntönsä näyttää Montella tässä olevan..mutta ot:ksi tämä alkaa mennä itse aiheesta. Olisi tuollainen erivapaus minusta hyvä myös Suomen mm-rallissa, että avauspäivänä voisi tuon yleisö-ek:n ohessa ajaa 1-3 tavallistakin erikoiskoetta.
 
Viimeksi muokattu:

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ralli kolme päiväisenä pe-su. Testi-ek Torstaina.

Jyväskylän pohjoislenkin voisi jokuvuosia esim. nyt jättää pois. Pe. ajettaisiin JKL eteläpuolella(Leustu, Horkka, Surkee, Parkkola, Vaheri, Himos, Saakoski, Ehikki yms. Jämsän ja JKL välissä. Lauantaina olisi etähuolto Hallissa tai jossain Jämsän eteläpuolella ja ajettaisiin vanhoja Tampereen alueen pätkiä. Esim. Päijälä, Sahalahti, Siitama, Juupajoki, Mattila.. Tre etelä puolelle on liikaa matkaa, jos huolto ei ole Tampereella, mutta tässä tapauksessa Treen koilis-itä puoella on paaljon hyviä teitä. Siinä jopa voitaisiin ajaa Ouninpohjakin vaikka kertaallleen ennen takaisin ajoa Pavilijonkiin. La olisi pisinpäivä. Sunnuntaina mentäisiin samaa kaavaa kun 2016. Oittila, Hauhanpohja, Lempää, Tammijärvi ??

La päivä voisi alkaa jo klo 7.00 ja Ouninp. voitaisiin ajaa viimesen kerran tai kerran, vaikka klo 18.30-19.00, ja Harju, niin 20.30-21.00.

Tai toisinpäin ajetaan eka päivä JKL-Keuruu-Multia-Uurainen-Äänekoski. akselilla. toinen päivä Tampereen pätkiä ja kolmas päijänteen itäpuolen.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
13.2.3 Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start or Super Special Stage and finish on a Sunday
Ei siinä ole juuri tulkinnanvaraa koska siinä lukee se mikä on sallittua, eli seremonia startti tai yleisö ek... Sääntökirjan ekalla sivulla sanotaan että kaikki mikä näissä säännöissä ei ole erikseen sallittu, on kielletty. Jokin erityislupa Montella tuossa on mutta yleensä fian tuntien sellaista ei saa kovin hentoisilla perusteilla...
On tuossa sen verran tulkinnanvaraa, että se kertoo milloin ja miten ralli pitää aloittaa. Mutta ei se ota mitään kantaa mitä tuon aloituksen jälkeen saa torstaina tehdä.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
On tuossa sen verran tulkinnanvaraa, että se kertoo milloin ja miten ralli pitää aloittaa. Mutta ei se ota mitään kantaa mitä tuon aloituksen jälkeen saa torstaina tehdä.
No tuo pykälä ei mutta edellinen sit taas ottaa... Siinä sanotaan että rallin kesto on 2,5 päivää. Eli torstain yleisö ek lasketaan sunnuntain kanssa yhdeksi puolikkaaksi päiväksi. Jos torstaina ajetaan useampi pätkä se on silloin vähintään puoli päivää joten ralli kesto olisi min. kolme päivää koska sunnuntaihin menee kuitenkin se puolipäivää podiumin ja power-stagen vuoksi...

Uusiksi... Siellä sanotaan että pitää kestää yli kaksi ja puolipäivää eli ehkä se olisi mahdollista. Mutta luulen että Tarkiainen on vähän paremmin perillä aiheesta kun meikäläinen ja kuten totesin niin muistan hänen todenneen että tuo sääntö on se syy miksei torstaina ajeta enempää...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No tuo pykälä ei mutta edellinen sit taas ottaa... Siinä sanotaan että rallin kesto on 2,5 päivää. Eli torstain yleisö ek lasketaan sunnuntain kanssa yhdeksi puolikkaaksi päiväksi. Jos torstaina ajetaan useampi pätkä se on silloin vähintään puoli päivää joten ralli kesto olisi min. kolme päivää koska sunnuntaihin menee kuitenkin se puolipäivää podiumin ja power-stagen vuoksi...

Uusiksi... Siellä sanotaan että pitää kestää yli kaksi ja puolipäivää eli ehkä se olisi mahdollista. Mutta luulen että Tarkiainen on vähän paremmin perillä aiheesta kun meikäläinen ja kuten totesin niin muistan hänen todenneen että tuo sääntö on se syy miksei torstaina ajeta enempää...
Niin, luin tuon sääntökohdan FIA:n säännöistä ja nyt minulle on entistä selvempää, että siinä esitetään vähimmäisvaatimukset alusta ja lopusta. Välissä olevaa ohjelmaa erikseen oikein rohkaistaan tekemään omanlaiseksi.

Ja juu, yli (eli vähintään) 2,5 päivää. Keston katto tulee kyllä vastaan kilometreissä, mutta logistisista syistä taitaa aika harva tavoitella 500 km:n kokonaispituutta. Koska sunnuntaina yleensä lopetetaan jo iltapäivällä, niin pe-su on jo sen 2,5 päivää. Jotta sen saa yli, niin torstaillekin pitää keksiä ohjelmaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos To olisi seremoniallinen startti ja "yleisöpätkänä" Ruuhimäki (vai onko sekin määrätty että sen aloituspäivän pitää olla joku 1 km rallisprintrykäisy?
Perjantaina päivän vois aloitella Harjulla ja sen jälkeen Kuohu ja pari pätkää voisi heittää keikkaa Keuruun-Petäjäveden-Virtain suunnalla (mm. Väärinmaja), Perjantain lenkin kaukaisin pätkä vois olla joku toooooosi pitkä (~80 km) rykäisy, joka ajettaisiin vain kerran ja sit nokka taas kohti Nykäskylää ja edeltävät pätkät käänteisessä järjestyksessä ja päivän päätteeksi taas Harju, illan jo hämärryttyä.
Lauantainan käytäs kääntymäs vaikka Savossa tai Siitamassa ja mennessä Ouninpohja suuntaan pohjoisesta etelään ja palatessa toiseen suuntaan. Sunnuntain kaksi Tupla-EK:ta vois olla Päijänteen itäpuolella.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Viime vuonna Ouninpohjassa mentiin niin hurjaa vauhtia että tuskin pätkä on samassa muodossa mukana tänä vuonna.
Toisaalta kovin keskinopeus saavutettiin kuitenkin Pihjalakoskella ja koko kisan keskinopeudessa tehtiin uusi ennätys, joten näyttää nopeuksien kasvaminen olevan muodostumassa ongelmaksi muuallakin kuin Ouninpohjassa ja tänä vuonna keskinopeudet kasvavat entisestään uusien entistä tehokkaampien autojen ansiosta.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Toissavuoden kisassa ajettiin puoliltaöin pätkää pitkin Kakaristosta Mutaseen, josta Jyrkysenkulmaan ja matkailuauto parkkiin juurikin tuonne Konivuorentien varteen lähelle pätkää. Siinä ihan kulmilla on tosi hyvä hyppy jossa auto on poikkipäin hypyssä jo. Varsinkin toisella vedolla oli Latvalan ja Ogierin yritys ihan eri maailmasta kuin muilla, he päästivät hypyn isompia sitomatta ihan tien laitaan ulkomutkassa ja perä roikkui puoliksi ojassa..
J-M taisi lyödä Ouninpohjassa toisella vedolla Ogia muistaakseni 5-6 s. silloin! :thumbup:

Pois tultiin sitten Konivuorentien kautta ja siinähän on helvetillinen mäki sinne Konivuoreen noustaessa..kävi niin, että joku auto hidasteli ratkaisevalla hetkellä siellä edessä, eikä saatu kunnolla vauhtia siihen mäkeen, niin kovalla painolla täydessä lastissa päästiin suunnilleen puoleenväliin sitä pitkää nousua kun matkailuautossa kuopaisi takapyörät tyhjää..no eihän se auttanut kuin peruuttaa takaisin sinne tasaiselle ja ottaa vauhti uudestaan, niin nousi sen mäen. Autojono takana kyllä ymmärsi hyvin tilanteen kun joutui peruuttelemaan myös.

Tuosta Ounista saa todellakin hyvin erilaisia ja mielenkiintoisia variaatioita. Viime talven Jämsän rallissa, missä velipoika oli myös kilpaa ajamassa, ajattivat tuota Ounia niin, että lähtö oli Ounin maalipäästä ennen Kakaristoa, siitä Mutaseen ja sieltä Hassin risteyksen läpi Arvajaan, jossa oli ek:n maali. Vaheria ajettiin tuossa talvi-kisassa myös.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Testierikoiskoe on kaiketi auton hienosäätöä kilpailua varten. Siten on erikoinen sääntö, ettei kilpailua voisi aloittaa muutamalla EK lla päivän aikana. Tuskin se yleisökään mieluummin lompsii Paviljongin alueella. Valkola, Laukaa ja Harju voisi olla mielenkiintoinen aloitus rallille. Sunnuntain Lempää ja Oittila voisivat jatkaa tämänkin vuoden ohjelmassa. Yleisön kannalta nämä ovat ihan mielenkiintoisia erikoiskokeita ja suuren yleisönmassan helposti saavutettavissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Tuosta Ounista saa todellakin hyvin erilaisia ja mielenkiintoisia variaatioita. Viime talven Jämsän rallissa, missä velipoika oli myös kilpaa ajamassa, ajattivat tuota Ounia niin, että lähtö oli Ounin maalipäästä ennen Kakaristoa, siitä Mutaseen ja sieltä Hassin risteyksen läpi Arvajaan, jossa oli ek:n maali. Vaheria ajettiin tuossa talvi-kisassa myös.
Olin Jämsän F-cupissa, Oksunkulmalla, kun kääntyivät Juuvantielle. Tuosta saisi Ouninpohjan arvolle kuuluvan n. 30km kun jatkaa tuonne Koninvuorentien loppuun asti. Paljon metreissä at-alue on oltava? Tuossa on joku silta sen jälkeen heti maali ja vielä 200m tielle tai sitten maali/lähtö sillalle. :alppu: Järkkäreillekkin syvä helpostus, kun Konivuorentille pääse, kun Ouninsuunnasta tai lähtö/maalista. Voisivat paimentaa karjaa oikealle alueelle.:thumbup:

Nimeltää voisi olla Hassi-Ouni. :D Vielä kerran muokkaan, että huomasin tämän vaihtoehdon, kun tutkin että ovat ajaneet Hassina tätä tietä 2011 joten ei siis ole mahdoton ajaa yms. vaikka mäkeä ja vuoria löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Olin Jämsän F-cupissa, Oksunkulmalla, kun kääntyivät Juuvantielle. Tuosta saisi Ouninpohjan arvolle kuuluvan n. 30km kun jatkaa tuonne Koninvuorentien loppuun asti. Paljon metreissä at-alue on oltava? Tuossa on joku silta sen jälkeen heti maali ja vielä 200m tielle tai sitten maali/lähtö sillalle. :alppu: Järkkäreillekkin syvä helpostus, kun Konivuorentille pääse, kun Ouninsuunnasta tai lähtö/maalista. Voisivat paimentaa karjaa oikealle alueelle.:thumbup:

Nimeltää voisi olla Hassi-Ouni. :D Vielä kerran muokkaan, että huomasin tämän vaihtoehdon, kun tutkin että ovat ajaneet Hassina tätä tietä 2011 joten ei siis ole mahdoton ajaa yms. vaikka mäkeä ja vuoria löytyy.
Juu niillä kulmillahan se äffän kisa Jämsässä EK4:n osalta meni. Tuo Konivuorentie nyt on kuitenkin paikoin melko kapeaa kinttupolkua, joten enpä sitten tiedä kelpaisko herroille. Mutta kyllähän tuota Konivuorta ajettiin tosiaan 2011.

Taitaa olla wrc-säännöissä ihan minimissään lähtö at-alueen alkamismerkistä päättymismerkkiin 100m, yleensä alue on kyllä pidempi ja maali-at:llä jarrutusaluemerkkeineen matka on toki vielä pidempi.

At-alue alku <-25m-> Aikatarkastusasema <-50-200m-> Erikoiskokeen lähtö <- 25m -> At-alue päättyy
 
Viimeksi muokattu:

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Montessahan avauspäivä on keskiviikko, jolloin testiek ajetaan. Torstaina alkaa kilpailu, mutta sekin vasta illansuussa. Tuskin Suomessa tällaista edes harkittaisiin, joten joutuvat noudattamaan viime vuosien kaavaa. Mutta voisiko testiek alkaa vasta klo 9-10 ja kaupunkipätkä jo klo 18. Niin olisi yleisön kannalta parempi rallin aloitus. Aikainen herätys kuitenkin perjantaiaamuna.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Hassi-Ouninpohja

https://www.google.fi/maps/dir/61.754314,25.1534784/61.7016402,25.0923489/@61.7467486,25.1399616,13.58z/data=!4m19!4m18!1m15!3m4!1m2!1d25.1612052!2d61.7860328!3s0x468f9daac362a2ad:0x5cf96ed608f9eba!3m4!1m2!1d25.109398!2d61.7872584!3s0x468f9d97ee4b00bb:0x438d4c282beffd5!3m4!1m2!1d25.072381!2d61.7824209!3s0x468f9d8ca83b35c9:0xb5c8ea9c6ecb7b4!1m0!3e0

Tälläisenä voisi olla hyvä kokeilla. En näe tuossa mitenkään edes sumppua tai muuta, jos tuosta jatkavat tuosta,vaikka Päijälä, Mattila, Västilä, Juupajoki. Pihjalakoski ym. Lähtö Hassista. :thumbup: Tai miksi ei toisinkin päin. 33km saa, kun jatkaa maali/lähtöä melkee Konivuorentien ja 3291 alkupäähän asti.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös