F1-uutisia 2017

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Aika hieno! Ainakin selvästi kivempi kuin se edellinen supertylsä väritys.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Force Indialla on syytä olla pinkki, varsinkin kun McLaren on oranssipainotteinen. Ja tulosgrafiikoissa Force Indiakin on pinkki. :D
Onko tämä F1-historian ensimmäinen pinkki auto? :doubtful:
92 Brabhamilla oli nokasta pinkki auto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Ikävänä asiana näin viime aikojen poistumisten joukosta on mainittava vain hieman John Surteesin poismenon jälkeen lähtenyt Williamsin oman jälkimmäisen ja tunnetumman tallin ensimmäinen kuljettaja joka koskaan ajoi tallin autoa myös heti sen jälkeen kun talli oli lopullisesti eronnut Wolfista ja kieltäytynyt auton toimittamista huomioimatta muutoin yhteistyöstä tai satelliittitallina toimimisesta yhdessä Marchin kanssa ja joka tietysti oli ehdolla tuolloiseen tulevaan uuteen Williams-talliin 40 vuotta sitten vuonna 1977 muutenkin eli Patrick Neve.:frown:

Neve oli tosin aikanaan suomalaisittain myös Mikko Kozarowitzkyn Williams-paikan tiellä juurikin 600 000 Suomen Markan arvoisen Belle-Vuen sponsoripaketin johdosta. Neve ajoi 40 vuotta sitten oikeastaan kaikkein säännöllisemmin juuri koko lajissakin kun muutoin rahat riitti formuloissa miehellä oikeastaan vain aina yksittäisiin ajoihin ja oman tallihankkeen kanssa asiat menivät myös solmuun kun yksityisten pientallien lopullinen häviäminen lajista alkoi vuonna 1978.

Parhaimmat ajot olivat melko varmasti Österreichring ja Monza 1977 kun muuten ajeltiin aika häntäpäässä eikä oikein tulostaso häikäissyt joskin Williamsin ensimmäinen vuosi oli melkoisenkin heikko juurikin niin pienenä tallina toimimisen suhteen kuin toimittiin eikä Neven omat muutkaan talliajokokeilut olleet järin hienoja F1:n puolella.

Monipuolinen urheiluautoilija ja sellainen joka-paikan moottoriurheilija Neve kyllä oli. Ehkä hieman turhan nopeasti nousi Formula Fordista ja F3:sta suoraan F2:n ja varsinkin F1:n pariin. Hänellä oli myös nuorempi veli Guy joka menehtyi traagisesti vuonna 1992 Belgian Procar-sarjan kisassa palamalla autoonsa.:frown:

Guykin oli aikanaan varsinkin Belgian lehdissä ja satunnaisesti muidenkin maiden lehdissä mietitty kaveri mukaan F1:siin, mutta Patrickista poiketen koskaan ei vain järjestynyt edes sitä yhden kauden säännöllistä tukijaa ja 1980-luvulla muutenkin ne maksusummat olivat jo lähteneet nousuun ja pienyksityistallit olivat jo hävitetty lajista kiitos niin FOCA:n kuin FISA:nkin.

Patrickilla ei oikein ollut mitään terveysongelmiakaan ennen ilmeisesti äkillistä sairaskohtaustaan mikä päättyi mitä murheellisimmalla tavalla.

Belgian ja Ranskan lehtiä tulee varmasti seurattua näinä päivinä vähän tarkemmin muutenkin kun RTBF aikoo ainakin Belgiassa esittää juurikin yhden tuollaisen pienyksityistallien kuljettajiin keskittyvän dokumentin lähipäivinä tai lähikuukausina ja Patrick Neve olisi ollut ja onkin toki ainakin arkistojen kautta mukana ohjelmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuo pinkki Force India on kyllä oikeastaan aika tyylikäs. Hienosti on tasapainotettu tuota possunpunaista mustalla alaosalla ja noilla pinkeillä ja harmailla raidoilla. Voittaa kyllä FI:n hopea-musta-oranssin mennen tullen, ja on vaihteeksi jotain erilaista.

Se on kyllä ihan hanurista että kuskien kypärätkin maalataan samaan värimaailmaan. Minusta kypärän pitäisi olla kuljettajan henkilökohtainen juttu johon ei pitäisi mennä sponsoreiden värejä ja kuvioita sotkemaan (pienet sponsoreiden logot määrätyillä paikoilla olisi OK). Minua on ärsyttänyt aina jo nämä liian hallitsevat Red Bull -logot/väritykset RB- ja STR-kuljettajien kypärissä ja pitää vaan toivoa että muut tallit ei olisi menossa tähän että kuljettajan kypäräkin on vain osa yhtenäistä uniformua ilman mitään persoonallisuutta.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Dino246 kanssa samaa mieltä kypärän värityksestä. Vaikeaa on erottaa kuskeja samanlaisista pinkkikypäristä kisan aikana. Toivottavasti ei tule yleistymään muiden tallien keskuudessa tämä idea.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Dino246 kanssa samaa mieltä kypärän värityksestä. Vaikeaa on erottaa kuskeja samanlaisista pinkkikypäristä kisan aikana. Toivottavasti ei tule yleistymään muiden tallien keskuudessa tämä idea.
Kyllähän Valtterinkin kuuppa vaihtui sinisestä mustaksi. Monsterin tarrat oikealla pohjalla.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Lowe siirtyy Williamsin tekniseksi johtajaksi osakkuuden kera:

Williams-talli on vahvistanut Paddy Lowen siirtymisen uudeksi tekniseksi johtajakseen, mutta samalla britti-insinööri saa myös haluamansa omistusosuuden tiimistä.

Williamsilla uransa vuonna 1987 aloittanut Lowe toimi vuodesta 2013 lähtien Mercedeksen tekniikkapomona. Hän työskenteli 1990-luvulta kahden vuosikymmenen ajan McLarenilla.

Tiedotteen mukaan Lowe aloittaa työnsä välittömästi, joten hän on mukana jo ensi viikon kauden avauksessa Australiassa.

Lowen omistusosuuden suuruutta ei kerrottu julkisuuteen. Hän kuitenkin toimii jatkossa johtokunnassa yhdessä apulaistallipäällikkö Claire Williamsin ja toimitusjohtaja Mike O'Driscollin kanssa.

Williamsin aiempi tekninen johtaja Pat Symonds siirtyi syrjään viime kauden päätteeksi. Talli ei voinut suoraan nimetä Lowea tilalle, koska tämän irtisanomisaika Mercedekseltä jatkui maaliskuulle.
 

CavemanLL

New member
Liittynyt
25.2.2017
Viestit
2
Sijainti
Kotka
Kertokaapas viisaammat...

Toto Wolf on antanut kommentteja tyyliin: "Valtterin löydettävä lisää vauhtia" ja taisi olla Helmut Marko joka sanoi "Johan testeissä nähtiin ettei Bottas pärjää Hamiltonille"...

Olenko missannut jotain?!?

Eikös Bottas ajanut hyvää vauhtia läpi testien ja ollut yhdelläkin kierroksella nopeimpia?
Vai onko sitten pitkissä vedoissa jäänyt tasaisesti Hamiltonille?
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
McLaren tunnustelee mahdollisuutta Mersun koneisiin kaudeksi 2018:

Kolmanteen kauteensa epävarman Honda-moottorin kanssa lähtevä McLaren-talli on jo ottanut alustavia tunnusteluita entisen moottoritoimittajansa Mercedeksen suuntaan, kertoo saksalainen Auto Bild -lehti.

Auto Bildin saamien tietojen mukaan brittitalli on jo ollut yhteydessä Mercedeksen omistavaan Daimleriin ja tiedustellut mahdollisuutta palata saksalaismoottoreihin kaudesta 2018 lähtien.

Viime viikolla brittilehti Daily Mail kertoi, että McLarenilla on mahdollisuus purkaa kymmenvuotinen sopimuksensa japanilaisvalmistaja Hondan kanssa kauden 2017 jälkeen, jos yhteistyö ei tyydytä tallia.

McLaren on jäänyt kauas kärjestä kahdella viime kaudella pitkälti Hondan epäonnistuneen hybridimoottorin takia eivätkä Barcelonan talvitestit osoittautuneet selkeäksi edistysaskeleeksi tänäkään vuonna.

Daily Mailin mukaan McLaren joutuu vuodenvaihteessa tekemään päätöksen, jatkaako se Hondan kanssa yhteistyötä vuoteen 2024 asti vai pitääkö espanjalaiskuljettaja Fernando Alonson tallissa. Alonso on ollut koko aikansa McLarenilla erittäin kriittinen Hondan konetta kohtaan.
Olisi kyllä kova isku Hondalle, jos Laren vaihtaisi valmistajaa heidän koneidensa takia.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Häkkinen McLarenin lähettilääksi monivuotisella sopparilla:

Kaksinkertainen maailmanmestari Mika Häkkinen on solminut monivuotisen sopimuksen McLaren-tallin lähettiläänä toimimisesta.

Häkkinen, 48, ajoi McLarenilla 20 kisavoittoa vuosina 1993-2001 ja hänet kruunattiin F1-mestariksi kausilla 1998 ja 1999. Häkkinen on nähty uransa jälkeen moneen otteeseen McLarenin varikkopilttuussa.

Suomalainen aloittaa nyt McLarenin yhteistyölähettiläänä. Häkkinen toimii tallin tiedotteen mukaan läheisesti yhdessä F1-tiimin toimitusjohtajan Zak Brownin, katuautovalmistajan McLaren Automotiven toimitusjohtajan Mike Flewittin sekä McLarenin markkinointitiimin kanssa.

– Olen aina pitänyt McLarenia F1-kotonani ja minulla on edelleen valtavan iso paikka sydämessäni kaikille tiimin jäsenille, Häkkinen kertoo tiedotteessa.

– McLarenille palaaminen oli minulle helppo ratkaisu. En ole oikeastaan koskaan menettänyt yhteyttäni sinne ja tunnen edelleen monia kovaa töitä tekeviä miehiä ja naisia sieltä reilun kahdeksan vuoden ajaltani.
Voisiko liittyä mitenkään tuohon McLarenin ja Mersun moottorikuvioon? Ymmärtääkseni Mikalla on kuitenkin olleet aika läheiset suhteet Mercedekseen päin. Jos moottorisoppari onkin jo valmis ja nyt vaan odotellaan surkeaa kautta Hondan koneilta, että se voidaan allekirjoittaa..
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
McLaren tunnustelee mahdollisuutta Mersun koneisiin kaudeksi 2018:



Olisi kyllä kova isku Hondalle, jos Laren vaihtaisi valmistajaa heidän koneidensa takia.
Mielenkiintoinen uutinen...

Häkkinen McLarenin lähettilääksi monivuotisella sopparilla:



Voisiko liittyä mitenkään tuohon McLarenin ja Mersun moottorikuvioon? Ymmärtääkseni Mikalla on kuitenkin olleet aika läheiset suhteet Mercedekseen päin. Jos moottorisoppari onkin jo valmis ja nyt vaan odotellaan surkeaa kautta Hondan koneilta, että se voidaan allekirjoittaa..
...ja mielenkiintoinen teoria.

Voivat hyvinkin liittyä toisiinsa. Mutta, itse uskon ja oikeastaan vähän toivonkin, että McLaren pysyisi Hondassa kiinni. Ja se syy siihen on se, että minusta se on lähes mahdoton ajatus että Mercedeksen tehdastiimin tulisi päihittämään heidän asiakasmoottoreilla ajava talli. Joo, Red Bull on parempi kuin tehdas-Renault, mutta tämä on mielestäni vähän eri asia. Red Bull menestyi jo ennen kuin Renault tuli tallina takaisin.

Ferrari on jo hyvin lähellä, ellei jo tasoissa Mercedeksen kanssa, joten jos Honda tuohon kerhoon nousee, niin silloin loppu onkin sitten ihan oikeasti McLarenista kiinni. Eikä esim. siitä ettei heillä olisi käytössä viimeisintä moottoriversiota Mersulta.

Ja Alonso taas... Alonso on fantastinen kuski, mutta kannattaako tallin tulevaisuutta rakentaa "toinen jalka eläkkeellä" -kuskin varaan? Vandoorne pystyy varmasti voittamaan kisoja ja mestaruuden jos auto antaa myöten. Joten jos Alonso haluaa lähteä tämän kauden jälkeen, niin lähtekööt. Näin minä sanoisin McLarenin johdossa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kertokaapas viisaammat...

Toto Wolf on antanut kommentteja tyyliin: "Valtterin löydettävä lisää vauhtia" ja taisi olla Helmut Marko joka sanoi "Johan testeissä nähtiin ettei Bottas pärjää Hamiltonille"...

Olenko missannut jotain?!?

Eikös Bottas ajanut hyvää vauhtia läpi testien ja ollut yhdelläkin kierroksella nopeimpia?
Vai onko sitten pitkissä vedoissa jäänyt tasaisesti Hamiltonille?
Tottakai se on hitaampi vielä toistaiseksi. Olisi aikamoinen pommi, jos vetelisi Lewisiä päihin heti kättelyssä. Täytyy antaa aikaa.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Voivat hyvinkin liittyä toisiinsa. Mutta, itse uskon ja oikeastaan vähän toivonkin, että McLaren pysyisi Hondassa kiinni. Ja se syy siihen on se, että minusta se on lähes mahdoton ajatus että Mercedeksen tehdastiimin tulisi päihittämään heidän asiakasmoottoreilla ajava talli. Joo, Red Bull on parempi kuin tehdas-Renault, mutta tämä on mielestäni vähän eri asia. Red Bull menestyi jo ennen kuin Renault tuli tallina takaisin.
Mestaruustaisto saattaisi olla Mercedeksen koneilla vaikeaa, mutta eiköhän voittoihin olisi saumaa - jos auto siis on hyvä.

Kyse onkin siitä, kuinka kauan McLaren jaksaa odottaa ja kuinka kauan Hondalla kestää rämpimisen lopettamisessa.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Eipähän siitäkään mitään takeita ole, että Honda saa konettaan Mersun tasolle missään vaiheessa, vaikka McLarenin kärsivällisyyys riittäisikin. Vaikeaahan tuo on Renault'llakin.
 
Ylös