F1-uutisia 2017

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9798
Sijainti
Helsinki
Paluu menneisyyteen?

Mullistavia muutoksia tulossa F1-moottoreihin – ääntä ja voimaa

Kansainvälinen autoliitto FIA istui alas F1-sarjan omistajien, valmistajien ja muiden autoalan toimijoiden kanssa perjantaina keskustellen uusista moottorisäännöistä.

Vuonna 2021 nykyiset V6-hybridimoottorit ovat jäämässä unholaan. Tilalle kokouksessa haluttiin yksimielisesti lisää meteliä ja voimaa. Vielä ei tehty päätöksiä siitä, halutaanko hybridimoottoreista kokonaan eroon.

Toimijoiden halu on kuitenkin se, että tulevat moottorit olisivat voimakkaampia ja äänekkäämpiä, jonka lisäksi ne olisivat yksinkertaisempia ja halvempia valmistaa.
http://www.suomif1.com/2017/04/mullistavia-muutoksia-tulossa-f1-moottoreihin-aanta-ja-voimaa/

Sama Lontooksi: http://www.gpupdate.net/en/f1-news/351242/f1-agrees-plan-for-cheaper-noisier-engines/
 

jukka_S

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
142
Sijainti
Seinäjoki
Ja tarpeettoman monimutkaista sekä kallista tekniikkaa. Sekoittaisi pakkaa mukavasti kun kulutus olisi suurempi ja pitäisi käydä välitankkaamassa. Ja ne äänet kuntoon kanssa.

Toivottavasti tästä seuraa hyvää.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Ja tarpeettoman monimutkaista sekä kallista tekniikkaa. Sekoittaisi pakkaa mukavasti kun kulutus olisi suurempi ja pitäisi käydä välitankkaamassa. Ja ne äänet kuntoon kanssa.

Toivottavasti tästä seuraa hyvää.
Tankkausväli riippuu kyllä ihan siitä minkä FIA päättää tankin kooksi. Tai voihan välitankkaukset tuoda takaisin myös lisäämällä kulutusta ja pitämällä tankin koot ennallaan, mutta eihän siinä mitään järkeä olisi.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Tankkausväli riippuu kyllä ihan siitä minkä FIA päättää tankin kooksi. Tai voihan välitankkaukset tuoda takaisin myös lisäämällä kulutusta ja pitämällä tankin koot ennallaan, mutta eihän siinä mitään järkeä olisi.
Tai sallia välitankkaus mutta pitää käytetty ainemäärä samana.
 

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Oli kyllä ihan hauska juttu, mutta Volkswagenin mukanaolo paljasti aprillipilaksi :rolleyes:
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Tuo moottori uutinen kuulostaa ihan samalta, mitä piti tulla näitte tämän vuotisten sääntöuudistuksen yhteydessä.(Tai ainakin tällänen spekulaatio oli mediassa.) Mutta lopulta pitää muutosta ei tullut.

Itse en usko että vuonna 2021 tullaan näkemään mitään dramaattista, koska nykytekniikkaan on investoitu niin paljon ja koska nuo hybridi moottorit on tuotu formuloihin ihan moottorivalmistajien omasta halusta.
Ja mitä tuohon ääneen tulee nii jos mennään teknologia edellä, niin kuin tähän asti, niin uskon että äänet tulee vaan hiljenemään, koska äänihän on lähtökohtaisesti vain hukkaan menevää energiaa.

Siinäpä on pohditaa formula päättäjille, että halutaako mennä show edellä ja palauttaa kivikautinen tekniikka,vai olla teknologian terävintä kärkeä ja jatkaa nykylinjalla.
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Wehrleinilta jää Kiina välistä ja suurella todennäköisyydellä Bahrainikin. Italian Giovinazzi saa mahdollisuuden antaa aika hyvät näytöt jatkoa ajatellen ja varmaan antaakin jos jatkaa Australian tahtiin.
http://https://www.motorsport.com/f1/news/wehrlein-to-miss-chinese-gp-as-well-889333/

+Jostain ulukomaalaisilta foorumeilta bongannu spekulaatioita, että kyseessä ois vaan raha-asia, täälläkin taidettu asiasta keskustella. Jos siellä pöyritelläänkin kolmea kuskia ja rahapinoa kauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mikä sitä Wehrleiniä sitten vaivaa kun ei aja?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Parin-kolmen viime päivän aikana on lähtenyt parikin melko kovaa moottoriurheilun vaikuttajaa tai sellaiseksi noussutta henkilöä ennen pitkää. Ilmeisesti vanhuuteen ja toisen tapauksessa pitkäaikaiseen syöpään.

Molemmat ajasta ikuisuuteen siirtyneet henkilöt olivat aikanaan myös F1:ssä yksityistalleja ajaneita henkilöitäkin ja toisen isäukko oli F1:n kautta aikojen ensimmäisen kilpailun ensimmäinen kolmostilalle Silverstonessa 1950 ajanut henkilö jolla ei tosin sen jälkeen mennyt ihan niin loistavasti ura muutenkaan.

Kuten ei tietysti pojallakaan joka sitten nyt lähti kun tämä ensimmäinen lajin kolmostilan mies poistui vatsakalvon tulehduksen kuolettavien komplikaatioiden seurauksena hieman tavallista ja normaalia umpilisäkeleikkausta seuranneena aikana jo vuonna 1964 ennenaikaisesti aikana jolloin hän ei ollut vielä edes kovin vanhakaan vaikkakin jo autoiluajat olivat käytännössä häneltä ohi toisin kuin vielä pojalta tuolloin joskin poikakin lopetti uransa melko pian huonosti sujuneiden F1-kokeilujensa jälkeen.

Toisaalta niin poika kuin isä olivat tässä tapauksessa ehkä jopa parempia tallipuolella kuin ajajina joskin valitettavasti varsinkin poika oli melkoisen kovapäinen persoona eikä tallinsa henkilökunnan parissa kovinkaan pidetty persoona. Ehkä jopa vihattukin persoona toisin kuin isäukko tallipäällikön ominaisuudessa vastaavasti omana aikanaan kun hän siihen toimeen ryhtyi.

Nämä henkilöt ovat olleet Reg Parnell Junior tai paremmin tunnettuna Tim Parnell joka oli viimeinen menestynyt BRM:n tallipäällikkö vuosina 1970-1974 ja vähän aikaa omien yritystensä takia myös Mike Spencen ja Pedro Rodriguezin manageri joka poistui ainakin ilmeisesti vanhuuden johdosta ja Michael Mike Taylor joka harmittavasti tilapäisesti halvaantui pahan onnettomuutensa seurauksena ja voitti erikoisesti Lotuksen tapausta seuranneessa oikeudenkäynnissä vaikka hän ajoikin oikeammin Taylor Crawleyn yksityistallissa ja periaatteessa asian olisi pitänyt kuulua herra Crawleyn asianomistukseen enemmän kuin Lotuksen Colin Chapmanin, mutta oikeus oli herra Chapmanin kiivaista vastalauseista piittaamatta varsin toista mieltä.

Sittemmin hitaan ja tuskallisen kuntoutuksen seurauksena jalkavammat luutumineen parantuivat eivätkä jääneet rikkonaiseksi tärkeimpien liitännäisten osalta mikä paransi toki sentään liikkumista ja mahdollisti ennen pitkää kävelemiseen pystymisen vaikka ikä yhtä ymmärrettävästi tuollaisella loukkaantumisella tietenkin pahentaisi ennen pitkää asiaa kuten pahensikin koska viime vuosinaan mies alkoi taas jo ajoittain olla pyörätuolissa harmittavasti.

Hän oli melko hyvä ennen kaikkea muussa oheismediatoiminnassa. Teki myös kiinteistöbisnestä niin kiinteistön isännöitsijänä kuin yleisenä kiinteistösijoittajana ja rakennusmogulinakin pienimuotoisesti. Äärimmäisen pienimuotoisesti jalkojensa parannuttua harrasti myös ralliautoilua ja hieman myös historiallisilla formuloillakin näytösajoja. Jossain tapahtumassa olivat herrat Taylor ja Parnell ottamassa huvin vuoksi mittaa toisistaan näillä musta-punaisilla yksityis-Lotuksillaankin vajaata toistakymmentä vuotta sitten Englannissa...

Hän tosiaan oli sairastellut jo melko pitkään syövän kanssa ja sitten syöpä otti hänestä sitten harmittavan niskalenkin. Timin isäukko oli tietenkin Reg Parnell tai Reg Parnell Senior. Kummatkin olivat tietysti syntyjään Reginaldeja.
 
Viimeksi muokattu:

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Tuo Malesian rata on kyllä mun mielestä yks parhaimipia tilkkedromeja.Harmi tuo gp:n tippuminen pois kalenterista. Toisaalta ymmärän toki myös sen näkökulman, että jos ei taloudellisesti ole gp:ssä mitään järkeä nii mitä tuota jatkamaan kisajärjestämistä, ei tuo mitään hyväntekeväisyyttä ole.

Jos mä saisin päätää niin lähtisin kyllä karsimaam nuita kisoja nelikosta: Abu dhapi, shotsi, azerbaizan, kiina (ehkä jopa Bahrain, vaikka hyvä rata onkin, muuten täysin vasten mielinen valtio/paikka.)

Lähetetty minun HUAWEI TIT-L01 laitteesta Tapatalkilla
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Miksi niin moni inhoaa tuota Azerbaidzania? Minusta se oli hieno rata. Ja myös todella erilainen verrattuna muihin.

Olihan se viime vuoden kisa vähän tylsä, mutta se nyt oli vain yksi kisa. Ei se mielestäni kerro radasta yhtään mitään. On niitä tylsiä kisoja välillä Spassakin yms.
 
Ylös