F1-uutisia 2017

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Miksi niin moni inhoaa tuota Azerbaidzania? Minusta se oli hieno rata. Ja myös todella erilainen verrattuna muihin.

Olihan se viime vuoden kisa vähän tylsä, mutta se nyt oli vain yksi kisa. Ei se mielestäni kerro radasta yhtään mitään. On niitä tylsiä kisoja välillä Spassakin yms.
Maapallon on täynnä paikkoja jossa olosuhteet, fasilliteetit, perinteet yms on kunnossa. Toisin kuin Azerbaijanissa. Rata tosi keskinkertainen, muutenkin muita katuratoja on kalenterissa ihan tarpeeksi. Mieluummin oisin tuon kisan tilalla nähnyt jonkun perinteisemmän kisan euroopassa/ameriikoissa.
 
Viimeksi muokattu:

hyttinen83

Active member
Liittynyt
7.4.2017
Viestit
36
Malaysian GP axed for 2018 as Germany returns

Hallituksen päätöksen myötä kauden 2017 Malesian GP jää viimeiseksi. Hieman harmillista, mielestäni yksi parempia moderneja ratoja kalenterissa.
Rata on kyllä mainio. Ikävä kun noita järjestäjiä ei voi pakottaa järjestämään kisoja. Siinä olisi uudelle omistajalle iskun paikka nyt, hommata rata omiin nimiin ja järjestää kisoja sielä sit omalla kustanteella. Malesian valtio kyllästi ilmeisesti rahoittamaan kisaa ja tietäähän sen mitä käy kun noissa maissa valtion tuet loppuvat. Loppuu järjestäjiltä samantien mielenkiinto kun ei saa pumpattua valtion rahoja omaan taskuun enää
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Rata on kyllä mainio. Ikävä kun noita järjestäjiä ei voi pakottaa järjestämään kisoja. Siinä olisi uudelle omistajalle iskun paikka nyt, hommata rata omiin nimiin ja järjestää kisoja sielä sit omalla kustanteella. Malesian valtio kyllästi ilmeisesti rahoittamaan kisaa ja tietäähän sen mitä käy kun noissa maissa valtion tuet loppuvat. Loppuu järjestäjiltä samantien mielenkiinto kun ei saa pumpattua valtion rahoja omaan taskuun enää
Ja tilalle on tullut näitä arabi-, yms. diktaattoreita, jotka rahoittaa 'mielellään' kisoja. Sothsi ja Baku varmaan viimeisimmät.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Maapallon on täynnä paikkoja jossa olosuhteet, fasilliteetit, perinteet yms on kunnossa. Toisin kuin Azerbaijanissa. Rata tosi keskinkertainen, muutenkin muita katuratoja on kalenterissa ihan tarpeeksi. Mieluummin oisin tuon kisan tilalla nähnyt jonkun perinteisemmän kisan euroopassa/ameriikoissa.
No makuasioita nämäkin, mutta minusta tuo rata on kaikkea muuta kuin keskinkertainen. Todella pitkä suora ja todella kapea linnaosuus. Pari hieman nopeampaa mutkaa. Ja ratakierroskin on vielä pitkä. Erottuu joukosta monella tapaa.

Perinteitähän ei uusia synny myöskään ellei niitä sitten laiteta aluilleen. Voihan olla että kymmenen vuoden päästä kisa on jo todella suosittu paikallistenkin keskuudessa. Tai sitten ei. Mutta minusta tuo Baku ei ole ollut lähellekkään samanlainen tylsimys ratana kuin esim. Sotshi tai Yas Marina. Ja monet näistä perinteisistäkin radoista alkaa olla aika lailla pilattu tuolla ylenpalttisella asfaltin levityksellä, joten nämä katuradat alkavat olla niitä viimeisiä paikkoja missä kuljettajan taidot todella punnitaan ja virheet oikeasti maksavatkin jotain, esim. mitä kävi Hamiltonille viime vuonna Bakun aika-ajoissa? Voisi sanoa että sekin virhe osaltaan myötävaikutti jopa Rosbergin mestaruuteen.

Kuten sanoin, makuasioitahan nämä ovat.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Mulle jotenkin jäi muistikuva Bakun pääsuorasta ainoana paikkana missä olen nähnyt pikku formuloita kahdeksan rinnakkain. Saatan muistaa väärinkin, mutta leveyttä ja pituutta on lähtösuoralla niin hurjasti, että jo pelkästään se erotti radan muista kilparadoista.

Joskus tuo voi olla plussaa, joskus miinusta, mutta erikoislaatuisuudessaan pidin siitä. Vastapainona tietysti muilta osin hyvin katuratamaisia piirteitä omaavana, pakottaa rajuun kompromissiin säädöissä, joka ainakin teoreettisesti mahdollistaisi toisistaan poikkeavien säätöjen näkemisen samassa kilpailussa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mulle jotenkin jäi muistikuva Bakun pääsuorasta ainoana paikkana missä olen nähnyt pikku formuloita kahdeksan rinnakkain. Saatan muistaa väärinkin, mutta leveyttä ja pituutta on lähtösuoralla niin hurjasti, että jo pelkästään se erotti radan muista kilparadoista.

Joskus tuo voi olla plussaa, joskus miinusta, mutta erikoislaatuisuudessaan pidin siitä. Vastapainona tietysti muilta osin hyvin katuratamaisia piirteitä omaavana, pakottaa rajuun kompromissiin säädöissä, joka ainakin teoreettisesti mahdollistaisi toisistaan poikkeavien säätöjen näkemisen samassa kilpailussa.
Redarihan lähti viime vuonna siltä kantilta, ettei heitä nyt helpolla pääsuoralla ohiteta. Rengaskuluma olikin aika massiivinen heillä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Azerbaidzhanin Bakun radan osalta on vielä paha sanoa mitään todella konkreettista kun ainakin pitäisi vielä 1-2 kisaa siellä pitää ennen kuin edes alustavan lopullista mielipidettä pitäisi sanoa.

Renkaiden muuttuminen tietysti vielä ainakin omissa kirjoissani pidentää vielä tuomioaikaa kenties lisääkin kun on ajettu vain kerran verrattuna vaikkapa Venäjän Sochin radan kolmeen kertaan jolloin olisin itse ainakin antanut tuomion viimeistään tänä vuonna ilman noita renkaiden muutoksia tälle vuodelle joka sekin sitten pidentää sen lopullisen päätöksen tähän, ensi vuoteen tai sitä seuraavaan vuoteen.

Alustavasti se ei olisi ollut kovin mairitteleva kun ei ole ollut oikein mitään hirveän mielenkiintoista kisaa kaikkiaan siellä missään vaiheessa. Bakun radalla tosiaan on omanlaiset piirteensä ja mielenkiintoinen se ainakin on.

Edit: Nähtävästi siis ilman isompia ihmeitä Sepangin rata aiotaan siis hylätä kalenterista. Ikävää sikäli kun periaatteessa rata on ollut nk. Tilke-radoista ainoa todella hyvä keskimäärin vuodesta toiseen ja melko lailla myös silloin kun se kalenteriin tulikin. Näinä päivinä alkaakin olla suurin piirtein 20 vuotta siitä kun se, Johor ja Shah Alam kilpailivat F1-kisasta Malesiassa ja 1998 Malesian Grand Prix lopulta lykättiin vuodeksi 1999 saakka vaikka periaatteessa Sepangin rata olisi ollut kilpailuineen valmis aivan vuoden 1998 loppupuolella ihan kisaakin varten.
 
Viimeksi muokattu:

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Rata on kyllä mainio. Ikävä kun noita järjestäjiä ei voi pakottaa järjestämään kisoja. Siinä olisi uudelle omistajalle iskun paikka nyt, hommata rata omiin nimiin ja järjestää kisoja sielä sit omalla kustanteella. Malesian valtio kyllästi ilmeisesti rahoittamaan kisaa ja tietäähän sen mitä käy kun noissa maissa valtion tuet loppuvat. Loppuu järjestäjiltä samantien mielenkiinto kun ei saa pumpattua valtion rahoja omaan taskuun enää

Tuskinpa näiden tietojen valossa ketään Malesiassa kiinnostaa pumpata rahaa lajiin, jota kohti kiinnostus vähenemässä:

Autosport forums lokakuu 2016

* Declining viewing figures
* Sales only reached 60%, MotoGP will be a sell-out this weekend
* Sepang CEO: F1 no longer an exciting sport, being dominated by 1 team
* Minister and Sepang CEO agree on MotoGP: 1) Cheaper fee and cost, 2) Sellout crowd, 3) We have riders in Moto2 and 3."
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Ei mikään leikittelytilanne.

Ikävä juttu ja toivoa pitää, että ei ole muutakin rikki lisäksi kuin vielä mitä jo on.

Giovinazzille voi tällä menolla tulla enemmänkin korvauskisoja kuin mitä jo tulee.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Monisha kertoi maikkarille, että kyse ei ole niskasta, vaan selästä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mitenkä tuollaset ohjaamosuojukset pysyy puhtaana?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9798
Sijainti
Helsinki
McLaren harkitsee Indycaria.

McLaren boss sets criteria for future IndyCar move

How soon would McLaren consider entering the Verizon IndyCar Series on a full-time basis? The answer is linked to the health and success of its embattled Formula 1 program.
Tucked among the interesting tidbits from the Fernando Alonso/Indy 500 announcement was the proclamation made by McLaren shareholder Mansour Ojjeh, who revealed the British Formula 1 constructor would be open to campaigning an Indy car in the near future. With Californian Zak Brown in his new position atop the McLaren Technology Group, it's clear the IndyCar-loving American is also serious about reconnecting the brand to its open-wheel roots in North America.

"It's ultimately very early days in my time at McLaren," Brown said. "One of the things that got me excited about McLaren is its long rich history, obviously in Formula 1, but then its history winning Indianapolis three times, winning Le Mans, Can-Am, Formula 5000, the list goes on; and while [Formula 1] will remain our number one focus in our motorsport galaxy, we have some exciting places that I think, we think, the shareholders think we should revisit over time."
Brown outlined the vetting process that will be used to make a final decision on whether McLaren will assemble a team to take on the likes of Team Penske, Chip Ganassi Racing, Andretti Autosport and other front-running IndyCar programs.

"We have three criteria: One, we need to make sure we can be competitive; two, that it's commercially viable, and three, it fits out brand," he said. "I think the Indy 500 ticks all those boxes, and I think IndyCar ultimately ticks all those boxes. We're a fan of IndyCar; we think it's a great form of motorsport. We've done it before. And if we can tick all three of those boxes, in the future, IndyCar would definitely be something we would consider."

McLaren will need to get its F1 program in order before Brown signs up for a couple of engine leases from Honda Performance Development and orders a few DW12s from Dallara. Once its Japanese Honda F1 power units become more of a help than a hindrance, news of McLaren joining IndyCar for more than the Indy 500 could be possible.
"However, we've got big challenges on the Formula 1 front, so we need to be getting that right and winning races before we set out in lots of other adventures," he said. "[The] Indy 500 was something that I thought would potentially be on the cards in 2018. Due to our circumstances and small window of opportunity, [we] saw a window of opportunity for 2017 that quite frankly we didn't see six months ago."

Looking at other potential IndyCar interests for McLaren, Brown says McLaren Automotive, which produces a line of supercars that are also sold as race-ready sports car models, would not be a ready candidate to join Chevy and Honda as official IndyCar engine suppliers.
"I think that's a long way down the road," he added. "The automotive company is a sister company. Automotive has its own racing programs; it's in GT3 and GT4 now. I don't want to speak too much on their behalf, but don't think being an engine supplier is on strategy with [our] current thinking. And so, I think from a McLaren Automotive standpoint, they'd be less likely to be an engine supplier as much as [focusing on] racing their makes and models in sports car racing."

The presence of McLaren Racing as a regular IndyCar competitor would add another layer to the series' efforts to restore its glory days. For all those who would like to see McLaren on the grid at Long Beach, Road America, Watkins Glen, and other classic venues, its F1 team cannot find Victory Lane soon enough ...
http://www.racer.com/indycar/item/139737-mclaren-boss-sets-criteria-for-future-indycar-move
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Strategy group confirmed "Halo" is dead. FIA wants to pursue "Shield" cockpit protection solution. Implementation maybe already 2018. #AMuS

Strategy group agreed to get rid of engine cover fins and T-wings for 2018. #AMuS
Haloa ei siis ole tulossa ja idea on kuopattu, mutta jonkinlaista tuulilasia kehitellään.

Hainevät ja T-siivet niiden päältä ovat häviämässä ensi kaudesta alkaen.
 
Ylös