F1-uutisia 2017

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Kyllähän Kvyjat ihan kelvollinen ja nopea kuljettaja on, kasetti ei vaan kestä yhtään paineita. Lisäksi tuo RB:lta pois potkiminen on laittanut kaverin täysin kanveesiin. Ehdottomasti paras venäläinen kuljettaja joka formuloissa on ajanut. Myös Petrov esitti välillä ihan hyviä otteita.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
Vielä yritetään saada Vietnamin Gp ensi vuosikymmenelle.

https://www.motorsport.com/f1/news/f1-bosses-in-talks-to-hold-vietnam-gp-961514/

Eiköhän Aasian kiertue riitä, mutku raha. Tässähän käy/kävi kuten F1-veneille.
Tohtiiko pienen offtopicin uhallakin kysyä, että miten niille F1-veneille sitten kävi, ei ole niin tullut seurattua lajia?

Vaan itse aiheesta ja tuosta uutisesta, ainakaan tuo kohta "But F1 commercial chief Sean Bratches has since said he wants more Asian street races with a particular focus on holding them in "iconic cities"." ei kuulosta mitenkään lupaavalta. Onhan Kiina toisaalta niin iso maa, että sinne sopisi periaatteessa toinenkin kisa, mutta kyllähän suurelle yleisölle ja vähän itsellenikin osa F1:n viehätystä on varmasti tietty eksklusiivisuus, mikä ilmenee myös siinä, että jokainen GP on oma merkittävä tapahtumansa kussakin maassa. Jos kauden aikana alkaa samassa maassa olemaan kovin monta kisaa, karisee tuo yksittäisten tapahtumien ainutlaatuisuuden tunne aika herkästi.

Mitkäs muuten voisivat olla oikeasti potentiaalisimpia uusia maita hostaamaan F1-kisoja, onko raadilla valistuneita näkemyksiä asiaan?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9798
Sijainti
Helsinki
Tohtiiko pienen offtopicin uhallakin kysyä, että miten niille F1-veneille sitten kävi, ei ole niin tullut seurattua lajia?

Vaan itse aiheesta ja tuosta uutisesta, ainakaan tuo kohta "But F1 commercial chief Sean Bratches has since said he wants more Asian street races with a particular focus on holding them in "iconic cities"." ei kuulosta mitenkään lupaavalta. Onhan Kiina toisaalta niin iso maa, että sinne sopisi periaatteessa toinenkin kisa, mutta kyllähän suurelle yleisölle ja vähän itsellenikin osa F1:n viehätystä on varmasti tietty eksklusiivisuus, mikä ilmenee myös siinä, että jokainen GP on oma merkittävä tapahtumansa kussakin maassa. Jos kauden aikana alkaa samassa maassa olemaan kovin monta kisaa, karisee tuo yksittäisten tapahtumien ainutlaatuisuuden tunne aika herkästi.

Mitkäs muuten voisivat olla oikeasti potentiaalisimpia uusia maita hostaamaan F1-kisoja, onko raadilla valistuneita näkemyksiä asiaan?
OT: F1-Veneiden MM-sarjan promoottorina toimiva Niccolo di San Germano on toimikautensa aikana siirtänyt sarjan painopistettä Aasiaan ja Lähi-itään, jotta talous saadaan kuntoon. Valitettavasti perinteiset kilpailupaikat ovat vähentyneet. Mainitsin asiasta Muun moottoriurheilun puolella tekemäni kisarapsan yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
TVaan itse aiheesta ja tuosta uutisesta, ainakaan tuo kohta "But F1 commercial chief Sean Bratches has since said he wants more Asian street races with a particular focus on holding them in "iconic cities"." ei kuulosta mitenkään lupaavalta. Onhan Kiina toisaalta niin iso maa, että sinne sopisi periaatteessa toinenkin kisa, mutta kyllähän suurelle yleisölle ja vähän itsellenikin osa F1:n viehätystä on varmasti tietty eksklusiivisuus, mikä ilmenee myös siinä, että jokainen GP on oma merkittävä tapahtumansa kussakin maassa. Jos kauden aikana alkaa samassa maassa olemaan kovin monta kisaa, karisee tuo yksittäisten tapahtumien ainutlaatuisuuden tunne aika herkästi.
Ollaanko siellä (siis F1:n kaupallisessa johdossa) hullaannuttu Singaporesta, kun katuratakisoja halutaan lisää? Fanit eivät taida niitä juuri enempää kalenteriin kaivata.
Mitkäs muuten voisivat olla oikeasti potentiaalisimpia uusia maita hostaamaan F1-kisoja, onko raadilla valistuneita näkemyksiä asiaan?
En ole enää seurannut rata-asioita sillä intensiteetillä kuin vielä joitakin vuosia sitten, mutta onhan täälläkin bongattu Tanskan ja Vietnamin hankkeet. Vietnamista on itse asiassa huhuttu jo vuosia sitten ensimmäisen kerran. Jos ja kun Aasian suuntaan mennään, niin potentiaalisimpia ovat sellaiset projektit, joissa valtio on mukana. Nekään eivät välttämättä ole kovin pitkäkestoisia, kuten Turkin, Intian ja Korean tapauksissa nähtiin. Kaikki kolme olivat kohtuullisia ratoja, jotka pykättiin pystyyn tyhjästä. Turkin paluustakin on ollut jotain huhua.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9798
Sijainti
Helsinki
Ollaanko siellä (siis F1:n kaupallisessa johdossa) hullaannuttu Singaporesta, kun katuratakisoja halutaan lisää? Fanit eivät taida niitä juuri enempää kalenteriin kaivata.

En ole enää seurannut rata-asioita sillä intensiteetillä kuin vielä joitakin vuosia sitten, mutta onhan täälläkin bongattu Tanskan ja Vietnamin hankkeet. Vietnamista on itse asiassa huhuttu jo vuosia sitten ensimmäisen kerran. Jos ja kun Aasian suuntaan mennään, niin potentiaalisimpia ovat sellaiset projektit, joissa valtio on mukana. Nekään eivät välttämättä ole kovin pitkäkestoisia, kuten Turkin, Intian ja Korean tapauksissa nähtiin. Kaikki kolme olivat kohtuullisia ratoja, jotka pykättiin pystyyn tyhjästä. Turkin paluustakin on ollut jotain huhua.
Turkin paluuhuhua pidetään Erdoganin propagandajuttuna.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Ainakin Ferrari, Mercedes ja Red Bull tulevat takuuvarmasti vastustamaan budjettikattoa ja siksi se ei taaskaan tule menemään läpi.
Mitenkähän noi Conchordesopimukset päättyvät? Kun tämä ehdotushan alkaisi vuonna 2020. Eli rahanjakokin on terveellisemmällä tolalla silloin, eikä yksittäisellä tallilla toivottavasti ole samanlaista valtaa kuin nyt.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mitenkähän noi Conchordesopimukset päättyvät? Kun tämä ehdotushan alkaisi vuonna 2020. Eli rahanjakokin on terveellisemmällä tolalla silloin, eikä yksittäisellä tallilla toivottavasti ole samanlaista valtaa kuin nyt.
2020 päättyy. Ei se varmaan ihan niin yksioikoista ole, että suuret tallit luopuisivat eduistaan ihan noin vain. Sittenpähän nähdään.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Sittenpähän nähdään.
Minä pahoin pelkään että ainoa mitä nähdään on Ferrarin ja Red Bullin kiukkukohtaukset ja "Ei leikitä enää tällä hiekkalaatikolla" -uhkaukset jos heidän valtaansa yritetään riisua ja rahanjakoa muuttaa heille epäedullisempaan suuntaan. Oikeasti kyllä kaikki tallit pitäisi saada samalle viivalle ja toivottavasti sarjan johtohenkilöt olisivat jämäkkänä eivätkä lankeaisi tähän uhkailuun. Minä en suoraan sanottuna usko että Ferrarikaan mihinkään lähtisi uhkailuistaan huolimatta, se on ollut heille vaan tapa käyttää hyväkseen omaa asemaansa sarjan legendana. Onhan tuo nähty että F1:ssä käytetään aina kaikki pienimmätkin mahdollisuudet hyväkseen jos sillä saavutetaan pienikin etu kilpailijoita vastaan. Hölmöjähän Ferrarilla olisivat jos eivät tuota asemaansa hyödyntäisi, mutta hölmömpiä on ehkä olleet tahot jotka ovat tuohon langenneet kerta toisensa jälkeen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Kaippa ne sen tallin pitävät edelleen mahtavana händicäppi-Ferrarina sarjassa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/radikaali-ehdotus-f1-talleille-valaytetaan-tiukkaa-kulukattoa/6626584#gs.bs51eJ0

F1-talleille saattaa tulevina vuosina tulla käyttöön tiukka kulukatto, kertoo saksalaislehti Auto, Motor und Sport.

Lehden tietojen mukaan F1-sarjan oikeudet nykyisin omistava Liberty Media on ajamassa talleille kulukattoa vuodeksi 2021.

Tulevaksi kulukatoksi arvioidaan 100 miljoonaa euroa vuodessa, kun nykyisin suurimmat tallit pyörittävät toimintaansa noin 400-500 miljoonan euron vuosibudjeteilla. Jotta kulukatto olisi realistinen, suunnittelee Liberty Media myös muutoksia moottorisääntöihin.

Auto, Motor und Sport -lehden tietojen mukaan Liberty Media esittelee kulukaton talleille ennen kolmen viikon päästä ajettavaa Brasilian GP:tä.
Melko kova pudotus. :doubtful:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tuskin se noin helppoa on että vaan kerrotaan että nyt saa käyttää vain 100 tai 200 miljoonaa.
Tuota sääntöä tultaisiin kyllä enemmän tai vähemmän kiertämään..

Autoista pitäisi tehdä niin yksinkertaisia ja toisaalta käyttää niin paljon standardi osia että olisi
tuhlausta käyttää mielettömiä summia.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Paljonkohan pelkkkään kisatoimintaa (palkat, majoitus, matkustus) ja tallin kauden aikaiseen operointiin (hallinto, kehitys, pr, jne.) menee rahaa ajatellusta 100 miljoonasta taalasta?

Iso-iso luuta lakaiseen Mersulla ja Ferrarilla jos päädytään 400-500 miljoonasta 100 miljoonaan. Karkeasti laskien vain 1/4 väestä ( ja tunneista) jäisi talliin, mutta tämä luo toki pohjaa uusille haastajille jotka ovat kiinnostuneita sarjan parista hankitusta kokemuksesta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7212
En kyllä millään jaksa uskoa ainakaan Mersun, Ferrarin ja Red Bullin suostuvan 100 miljoonan euron kulukattoon ja sitä kautta edessä on vielä kova vääntö jossa suuret tallit voivat ryhtyä taas uhkailemaan kilpailevan sarjan perustamisella.

Liberty Median voi lopulta olla pakko taipua suostumaan korkeampaan kulukattoon, tai muuten hintana voi olla F1-sarjan jakautuminen kahteen toisiaan vastaan kilpailevaan sarjaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Paljonkohan pelkkkään kisatoimintaa (palkat, majoitus, matkustus) ja tallin kauden aikaiseen operointiin (hallinto, kehitys, pr, jne.) menee rahaa ajatellusta 100 miljoonasta taalasta?
Myös tätä mietin. Nyt pienimmillä talleilla voi mennä tohon luokkaan tai jopa alle.

Tai sitten oikea tarkoituskaan ei ole 100 miljoonaa, vaan lähtökohta, jota voidaan sitten nostaa oikeammaksi ja lopulta kaikki kävelee tapaamisesta ulos tyytyväisenä kompromissiin.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Tuskin se noin helppoa on että vaan kerrotaan että nyt saa käyttää vain 100 tai 200 miljoonaa.
Tuota sääntöä tultaisiin kyllä enemmän tai vähemmän kiertämään..

Autoista pitäisi tehdä niin yksinkertaisia ja toisaalta käyttää niin paljon standardi osia että olisi
tuhlausta käyttää mielettömiä summia.
Niin kauan kun massia tiskiin laittamalla voi saada etua pistää jengi, jolla sitä on, sitä tiskiin edun saamiseksi. Oli se etu sitten sekunti tai sadasosa. Sitä ei muuta kuin sarjan muuttaminen yksityyppiluokaksi ja kehityskielto enkä usko, että yksityyppiluokka olisi yhtä suosittu. Varsinkin epäilen, että autonvalmistajia ei semmoinen luokka kiinnostaisi juurikaan.
 
Ylös