Kävin tosiaan Tšekissä Nová Pakan radalla katsomassa tuollaista
European autocross championship -sarjaa. Kolme vuotta sitten kävin siellä kansallista kisaa katsomassa ja ratahan on loistava. Käytännössä se kiertää yhden ison mäen ja kahden nyppylän kautta. Koko rata on soraa, mut sitten edellisvisiittini olivat lähtöalueelle vetäneet asvalttia.
Kisa oli sunnuntaina alkanut toisilla alkuerillä jo puoli yhdeksältä. Se oli turhan aikaisin mulle, kun Prahasta on kuitenkin yli kahden tunnin junamatka. Ehdin puolilta päivin kolmansiin alkueriin. Yleisöä oli aikalailla sen verran mitä mäkeen mahtui, kuten kuvista näkyy. Pääsylippu ~9,50€, varikolle sillä ei päässyt.
Buggyjä tuolla oli suurin osa, yhteensä 102, joista juniorbuggyjä 14. Touring autocross -luokassa oli 10 autoa. Käytännössä kaksi koppiautolähtöä näin päivän aikana, koska joka lähdössä (alkuerät mukaanlukien) oli 6-10 autoa. Mut hienojahan nuo buggyt on. Metakka valtava, sorakaaret pitkiä ja katsoin kierrosajoista, että junioritkin oli hiukan autoja nopeampia.
Aikataulu piti aluksi niin hyvin, että finaalia edeltävää taukoakin lyhennettiin. Tuolla ei ole ratakunnostuskalustossa säästelty. Viime vuonna Přerovissa käydessäni piti kahden lähdön jälkeen kastella rata. Tuolla riitti pari kastelukertaa, sen verran oli aamulla satanut. Semifinaaleissa alkoi tahti tökkiä. Tuli varaslähtöjä (vaikka niistä vähennettiin sarjapisteitä) ja kaksi lähtöä jouduttiin uusimaan, toinen loukkaantumisen ja toinen tulipalon takia. Joka finaalin jälkeen oli palkintojenjakoseremonia johon tuhraantui aikaa ja lopulta tohina oli ohi puoli kuudelta.
Ison mäen takaista mutkaa ei oikein mistään kunnolla nähnyt. Pieni videoscreenikin radan keskellä oli, mut kuva pätki, siitä oli aika vähän hyötyä.
Huvitti että montun hitaassa mutkassa oli jääräpäisesti muutama katsoja, vaikka aina välillä radalta lensi saavillinen märkää hiekkaa niskaan.
Koominen oli myös yksi hinaussessio, jossa buggy kiikutettiin traktorilla hitaasti varikon portilta parc fermeen toiselle puolen rataa, sitten ohjattiinkin sieltä takaisin varikolle ja kun kolmannen kerran tuli isoherra pysäyttämään kuljetuksen, hyppäsi kuski ulos, puhui suurilla käsimerkeillä ja lähti kävelemään kohti varikkoa jättäen kilpurinsa hinausketjun päähän.
On sellainen tapahtuma ja rata, että eiköhän siellä tule uudelleenkin käytyä.
Muutama kuva tuolla:
https://get.google.com/albumarchive/108530995904095715449/album/AF1QipPfpeY0XhMkvf4pybqn4-uGNQXYgjxpowceXuth
Joku saanut kunnon kaadonkin videolle alamäestä:
https://www.youtube.com/watch?v=XqHoGlsHtXI