Rallicross 2017

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Kristoffersson taas parhaassa vauhdissa. Ihmettelin ettei Ekström tullut aiemmin lisälenkille vaan jäi Loebin puskuria nuolemaan.
Timerzyanov ajoi ekassa välierässä hienosti, pudotti Solbergin. Heikkisen finaalipaikka meni taas semin ekassa mutkassa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Höljesin kisa kokonaisuudessaan:
https://www.youtube.com/watch?v=HWO5Pw4BL8U

Grönholm ajoi varsin mallikkaasti alkuerissä ja pääsi semifinaaliin.
On tuo kyllä mahtava rata. Mukava katsoa tollasta ilmavan jouhevaa kurvailua. Yleisöä selostajan mukaan 45 000.

Ehdin vasta äsken tuon katsoa, koska olin sunnuntaina EM-autocrossia katsomassa. Kirjoittelen siitä myöhemmin, kun saan valokuvia karsittua.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Oliko muuten Ekström DTM:n takia pois? Heikkinen on kyllä nykyään aika lapanen tuolla, mikä siinä sitten on ettei kulje(?)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Kävin tosiaan Tšekissä Nová Pakan radalla katsomassa tuollaista European autocross championship -sarjaa. Kolme vuotta sitten kävin siellä kansallista kisaa katsomassa ja ratahan on loistava. Käytännössä se kiertää yhden ison mäen ja kahden nyppylän kautta. Koko rata on soraa, mut sitten edellisvisiittini olivat lähtöalueelle vetäneet asvalttia.

Kisa oli sunnuntaina alkanut toisilla alkuerillä jo puoli yhdeksältä. Se oli turhan aikaisin mulle, kun Prahasta on kuitenkin yli kahden tunnin junamatka. Ehdin puolilta päivin kolmansiin alkueriin. Yleisöä oli aikalailla sen verran mitä mäkeen mahtui, kuten kuvista näkyy. Pääsylippu ~9,50€, varikolle sillä ei päässyt.

Buggyjä tuolla oli suurin osa, yhteensä 102, joista juniorbuggyjä 14. Touring autocross -luokassa oli 10 autoa. Käytännössä kaksi koppiautolähtöä näin päivän aikana, koska joka lähdössä (alkuerät mukaanlukien) oli 6-10 autoa. Mut hienojahan nuo buggyt on. Metakka valtava, sorakaaret pitkiä ja katsoin kierrosajoista, että junioritkin oli hiukan autoja nopeampia.

Aikataulu piti aluksi niin hyvin, että finaalia edeltävää taukoakin lyhennettiin. Tuolla ei ole ratakunnostuskalustossa säästelty. Viime vuonna Přerovissa käydessäni piti kahden lähdön jälkeen kastella rata. Tuolla riitti pari kastelukertaa, sen verran oli aamulla satanut. Semifinaaleissa alkoi tahti tökkiä. Tuli varaslähtöjä (vaikka niistä vähennettiin sarjapisteitä) ja kaksi lähtöä jouduttiin uusimaan, toinen loukkaantumisen ja toinen tulipalon takia. Joka finaalin jälkeen oli palkintojenjakoseremonia johon tuhraantui aikaa ja lopulta tohina oli ohi puoli kuudelta.

Ison mäen takaista mutkaa ei oikein mistään kunnolla nähnyt. Pieni videoscreenikin radan keskellä oli, mut kuva pätki, siitä oli aika vähän hyötyä.
Huvitti että montun hitaassa mutkassa oli jääräpäisesti muutama katsoja, vaikka aina välillä radalta lensi saavillinen märkää hiekkaa niskaan.
Koominen oli myös yksi hinaussessio, jossa buggy kiikutettiin traktorilla hitaasti varikon portilta parc fermeen toiselle puolen rataa, sitten ohjattiinkin sieltä takaisin varikolle ja kun kolmannen kerran tuli isoherra pysäyttämään kuljetuksen, hyppäsi kuski ulos, puhui suurilla käsimerkeillä ja lähti kävelemään kohti varikkoa jättäen kilpurinsa hinausketjun päähän.

On sellainen tapahtuma ja rata, että eiköhän siellä tule uudelleenkin käytyä.

Muutama kuva tuolla:
https://get.google.com/albumarchive/108530995904095715449/album/AF1QipPfpeY0XhMkvf4pybqn4-uGNQXYgjxpowceXuth

Joku saanut kunnon kaadonkin videolle alamäestä:
https://www.youtube.com/watch?v=XqHoGlsHtXI

 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Tiennytkään että crosskartillekin on oma FIA:n tunnustama sarja. Kiitokset jjv:lle tarinoinnista :thumbup:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
MM-sarja palaa kesätauolta ja lähetys Trois-Rivieresistä alkaa yhdeksältä. Harmillisesti menee päällekkäin IMSAn ja Nascarin kanssa.
Viisi osakilpailua jäljellä, Kristoffersson johtaa 31 pisteellä Solbergiä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Tänään vihdoin joku latasi Kanadan kisan Youtubeen:
https://www.youtube.com/watch?v=dpadvy4DT4Q&t=6877s







Kristofferssonhan sen taas vei. Heikkiselle kauden paras viikonloppu. Finaalissa oli kolmossija tarjolla, sitten tapahtui jotain mikä ei kameraan osunut ja putosi pari sijaa. Rata pölysi ja hinaussähellys viivästytti finaalia, kanukeilla vähän petrattavaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18369
Alister McRae debytoi ensi viikolla rallicrossin MM-sarjassa Ranskassa. Wilks ja talli ovat sopineet keskenään, että McRae ajaa ajokilla kaikki loppukauden MM-osakilpailut.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Viime viikonlopun Ranskan osakilpailu:
https://www.youtube.com/watch?v=KntQrCM5liI





Kristoffersson otti neljännen peräkkäisen voittonsa Loheacin mutarännissä. Tuntuu hoitavan joka lähdön jo ekassa mutkassa. Heikkisellä paska säkä, irtosi semissä hyvin viivalta, mut Block torppasi ulos radalta jo ekassa mutkassa. Kolme kisaa jäljellä. Puolentoista viikon päästä jatkuu Latviassa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Seattlessa ajetaan tänä viikonloppuna Global Rallycrossia. Eilisen semit ja finaali: https://www.youtube.com/watch?v=_BbA_XQxqq0
Yksinkertaisuudessa jotenkin hieno rata. Asvalttiovaalia ympäri ja kehän keskellä pari nopeaa soramutkaa ja iso loikka.
Tämänpäiväinen lähetys alkaa 23:30.

edit: Seattle II
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Latvian osakilpailun koko lähetys:
https://www.youtube.com/watch?v=JMucWlkOeGk&t=8028s





Kristoffersson varmisti voitolla mestaruuden, kun Solberg särki semifinaalin kolarissa solisluunsa ja pari selkänikamaa. Grönholmikin pääsi semifinaaliin ja teki komian ohituksen alkumutkissa. Heikkinen pyörähteli omia aikojaan eikä päässy finaaliin. Baumanisin leveitä ajolinjoja kotiradallaan oli hieno seurata, harmi kun ei päässy palkinnoille. Hyvä rata nyt kun pääsivät kuivalla kelillä ajamaan, viime vuonnahan oli liejukisa. Ensi viikon lopulla jatkuu Saksassa.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Edelleen, Heikkinen todella pehmeä järjestään kisatilanteessa. Vaikka kuinka hyvä lähtö tms niin aina häviää kaksintaistelut, käytännössä kaikkia vastaan.
Ja jos joku jossain tilanteessa liukuu ulos kaarteessa ja häviää sijoja niin se melkein aina on Heikkinen.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Esteringin kisa:
https://www.youtube.com/watch?v=QrwdezWVOcI

Ja jos joku jossain tilanteessa liukuu ulos kaarteessa ja häviää sijoja niin se melkein aina on Heikkinen.
Kieltämättä usein noin tuntuu käyvän. Mut oli kuitenkin finaalin kolmas, vaikka ekassa kaarteessa meni 'erikssonit' nolosti pieleen. Grönholm ajoi hyvin, olikohan eka finaalipaikka? Etenkin Q4:ssa voitti kovan lähdön. Ekström katkaisi Kristofferssonin voittoputken.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Rallicrossissa yksi kausi maksaa vähintään puoli miljoonaa

Marcus Grönholmin poika Niclas, 21, ajaa toista kauttaan rallicrossin MM-sarjaa voitettuaan sitä ennen lajin Suomen mestaruuden kaudella 2015. Tason koventumisen vuoksi myös kustannukset pompsahtivat uusiin lukemiin.

Rallicrossin MM-sarjasta kymmenen kilpailua ajetaan Euroopassa ja kaksi osakilpailua Euroopan ulkopuolella, joten pelkät logistiikkakustannukset ovat kovat. Lajin suosio on nousussa. Katsomoissa istuu parhaimpina kisaviikonloppuina yli 40 000 katsojaa.

”Täysisarja, 12 kisaa, maksaa minimissään 500 000 euroa, ja sellaisella budjetilla mekin operoimme. Jotkut kuljettajat maksavat vuosittain ajamisestaan jopa 600000–700000 euroa, mikä on ihan uskomatonta. Huipputiimien kohdalla puhutaan äkkiä miljoonien budjetista. Jos vuokraa auton, niin kyllähän se maksaa. Meillä auto on oma ja kulut on kiristetty minimiin”, Marcus Grönholm summaa.

”Hinta koostuu *mekaanikoista, moottori-insinööristä ja muista ammattilaisista. Homma ei pyöri itsestään. Ranskassakin meillä oli Pipon moottori-inssi tiistaista lähtien, ja sekin maksoi ihan sikana. Mutta ei sellaisestakaan pysty säästämään. Lajissa on paljon hi-techiä, karavaani kulkee ja kaikki haluavat palkkansa.”

Liki miljoonan euron investoinnilla varmistaa paikkansa Supercar-luokan lähtöviivalla, kilpailukykyisellä autolla. Grönholmien Ford Fiesta on ostettu Englannista, ralliautoista paremmin tunnetulta M-Sportilta, jonka väreissä Marcuskin lopetteli uraansa kymmenen vuotta sitten.

”Pelkkä auto M-Sportilta ostettuna maksaa 400 000 euroa, ja siihen päälle tulee vielä kausibudjetti. Olen pitänyt kuitenkin “Nipen” ajamiset erillään GRX Managementin sijoituksista. Hänen ajonsa kustannetaan yhteistyökumppaneilta ja omasta taskustani.”

Rallicrossin MM-sarjan huipulla ajaminen ei toistaiseksi ole verrattavissa ralliin, ja siinä maksettaviin palkkoihin. Vain muutama *kuljettaja saa kohtuullisen korvauksen kilpailemisestaan.

”Palkkaa sarjassa saa muutama kuljettaja, mutta palkat eivät ole mitään verrattuna rallin MM-sarjan huippujen ansioihin. Rallicrossissa ansiot ovat vain murto-osa siitä. Eniten varmasti ansaitsevat Sébastien Loeb Peugeotilla ja Fordin tiimiä pyörittävä Ken Block.”
 
Ylös