Monte Carlo Ralli 2017

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kellään ei pitäisi olla (eikä ole) oikeutta mennä "kilparadalle", eli tässä tapauksessa varsinaiselle rallireitille kuvaamaan. Ulkokaarteeseen kallio selän takana, siihen ei voi olla minkään valtakunnan oikeutusta.

Järkkäreillä on tietääkseni ainakin jonkinlainen oikeus voimakeinoihin. Kyllä täällä Suomessa ainakin järkkärit menevät fyysisesti väliin (esim. lätkä- tai futisotteuissa), jos meno menee liian väkivaltaiseksi. Jos ei päde kielletylle alueelle menemiseen, niin kyllä ainakin pitäisi.
Viralliset kuvaajat saavat olla missä lystäävät, järkkäreitä on kielletty puuttumasta näiden toimiin (elleivät ihan keskellä tietä seiso). Kuvaajaa leikkivät katsojat ovat eri juttu, niitä pitäisi paimentaa.

Rallin järkkäreillä ei ole myöskään mitään erityisoikeuksia voimakeinoihin. Samat säännöt pätevät kuin kaikille ihmisille, puhumalla pitää selvittää asiat. Sehän toimiikin aina niin hyvin, vastassa kun on ollut mm. isoa puukkoa esitelleitä pilleriveikkoja ja muita turpaanvetämisellä uhkailijoita.

Näiden oman elämänsä sankareiden takia lopetin järkkärihommat Neste Rallissa. Sulkuauton rooliin voin lähteä korkeintaan paikallisralleihin, siellä ei tarvitse lähteä kuulusteluihin jos joku neuvoja ja käskyjä kuuntelematon vatipää jää alle. Olen ollut tälläkin vuosikymmenellä tilanteissa jossa olen joutunut vaatimaan pätkän aloituksen siirtoa ulkomutkassa örisevien känniapinalaumojen takia. Vaatimuksiin ei ole suostuttu, on vaan sanottu tyyliin "ota tilanne hallintaan". Noilla eväillä en enää suostu jatkamaan palkatonta järkkäripelleilyä tässä elämässä. Olen osani tehnyt.


Etelä-Euroopassa näkee muuten usein poliiseja/santarmeja rallijärkkäreinä. Miksiköhän...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
https://m.youtube.com/watch?v=VBT0gGRa3s4&feature=youtu.be

Lefebvren "laatikkovika" taitaa olla suoraa seurausta tuosta ränkkäämisestä...

Latvala valitsi kovat renkaat mutta sehän on vaan yksi taktiikka ja kun niitä pehmeäpiä sliksejä ei ole määräänsä enempää niin muut joutuvat ajamaan kovemmilla sitten myöhemmin... Kaikkiaan en vielä ihmettele yhtään latvalan aikaa. Testiä takana ehkä yhteensä reilu tuhat kilsaa josta assulla alle puolet(oma arvio). Juho taas ajanut tuolla autolla yli 10000km joten ihan varmasti on luottamus autoon ihan erilainen. Ja tärkeintä on saada kisakilsoja alle koska kaikista tyhmintä on keskeyttää ulosajoon heti alussa. Mutta sen johtopäätöksen Juhon ajasta voi jo vetää että ei tuo Toyota nyt ihan susi ole...
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
https://m.youtube.com/watch?v=VBT0gGRa3s4&feature=youtu.be

Lefebvren "laatikkovika" taitaa olla suoraa seurausta tuosta ränkkäämisestä...

Latvala valitsi kovat renkaat mutta sehän on vaan yksi taktiikka ja kun niitä pehmeäpiä sliksejä ei ole määräänsä enempää niin muut joutuvat ajamaan kovemmilla sitten myöhemmin... Kaikkiaan en vielä ihmettele yhtään latvalan aikaa. Testiä takana ehkä yhteensä reilu tuhat kilsaa josta assulla alle puolet(oma arvio). Juho taas ajanut tuolla autolla yli 10000km joten ihan varmasti on luottamus autoon ihan erilainen. Ja tärkeintä on saada kisakilsoja alle koska kaikista tyhmintä on keskeyttää ulosajoon heti alussa. Mutta sen johtopäätöksen Juhon ajasta voi jo vetää että ei tuo Toyota nyt ihan susi ole...
Kirjoitin jossain viestissä kisan alla, että kestääkö nuoren patonki-poijan pää kun nyt kunnon wrc-kalusto alla ja tavallaan ns. "kotikisa".. Ei kestänyt. :nope: Sortui siihen alokasmaiseen virheeseen ja hajotti tuossa ulkoilussa samalla vaihdelaatikkonsa...

Latvala otti ss2:n jää-osuuksilla reilusti takkiin kovemmalla renkaalla, ei luottanut pitoon minkä totesi pätkän maalissa. Rengastaktiikka juurikin Montessa on näytellyt vuodesta toiseen isoa roolia ja tuo oman lisämausteensa kisaan. Väärällä rengasvalinnalla voit hävitä yhdellä pätkällä tuon puoli minuuttia tai lähemmäs minuutinkin ja onnistuessasi valinnassa jossain toisella erikoiskokeella ajaa eron kiinni.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Helppo sanoa jo tässä vaiheessa, että Tommi Mäkistä tallipäällikkönä haukkuneet olivat täysin väärässä. Auton kehitys onnistui erinomaisesti, huomioiden tiukka aikataulu sekä pätevien testaajien vähyys. Hännisellä on huomattavasti enemmän ajokokemusta, että Latvalan työskentelyä on ennenaikaista arvioida.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
https://m.youtube.com/watch?v=VBT0gGRa3s4&feature=youtu.be


Lefebvren "laatikkovika" taitaa olla suoraa seurausta tuosta ränkkäämisestä...

Latvala valitsi kovat renkaat mutta sehän on vaan yksi taktiikka ja kun niitä pehmeäpiä sliksejä ei ole määräänsä enempää niin muut joutuvat ajamaan kovemmilla sitten myöhemmin... Kaikkiaan en vielä ihmettele yhtään latvalan aikaa. Testiä takana ehkä yhteensä reilu tuhat kilsaa josta assulla alle puolet(oma arvio). Juho taas ajanut tuolla autolla yli 10000km joten ihan varmasti on luottamus autoon ihan erilainen. Ja tärkeintä on saada kisakilsoja alle koska kaikista tyhmintä on keskeyttää ulosajoon heti alussa. Mutta sen johtopäätöksen Juhon ajasta voi jo vetää että ei tuo Toyota nyt ihan susi ole...
Kuten Raceway kommentoi. Selvästi meni kaveri paniikkiin ulosajon jälkeen. Ei hyvä.
Kun katsoo Latvalan väliaikoja niin viimeiseltä splitiltä tulee lähes samaa tahtiin maalin kuin Neuville.
Ehkä ennen joulua Urheilulehdessä ollut juttu, jossa arvioitiin Toyotan olevan useamman sekunnin hitaampi kilometrilla ei pidä ihan paikkaansa.
Tästä voi tulla ihan hyvä vuosi Toyotallekin. Hänninen oli vielä viisi vuotta sitten nouseva tähti, joka osaa kyllä ajaa. Saattaa yllättää monet tänä vuonna.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Viralliset kuvaajat saavat olla missä lystäävät, järkkäreitä on kielletty puuttumasta näiden toimiin (elleivät ihan keskellä tietä seiso). Kuvaajaa leikkivät katsojat ovat eri juttu, niitä pitäisi paimentaa.

Rallin järkkäreillä ei ole myöskään mitään erityisoikeuksia voimakeinoihin. Samat säännöt pätevät kuin kaikille ihmisille, puhumalla pitää selvittää asiat. Sehän toimiikin aina niin hyvin, vastassa kun on ollut mm. isoa puukkoa esitelleitä pilleriveikkoja ja muita turpaanvetämisellä uhkailijoita.

Näiden oman elämänsä sankareiden takia lopetin järkkärihommat Neste Rallissa. Sulkuauton rooliin voin lähteä korkeintaan paikallisralleihin, siellä ei tarvitse lähteä kuulusteluihin jos joku neuvoja ja käskyjä kuuntelematon vatipää jää alle. Olen ollut tälläkin vuosikymmenellä tilanteissa jossa olen joutunut vaatimaan pätkän aloituksen siirtoa ulkomutkassa örisevien känniapinalaumojen takia. Vaatimuksiin ei ole suostuttu, on vaan sanottu tyyliin "ota tilanne hallintaan". Noilla eväillä en enää suostu jatkamaan palkatonta järkkäripelleilyä tässä elämässä. Olen osani tehnyt.


Etelä-Euroopassa näkee muuten usein poliiseja/santarmeja rallijärkkäreinä. Miksiköhän...
Ei ihme, ettei vapaaehtoisia meinaa enää saada mukaan. Ihme jos vaatimus pätkän aloituksen siirrosta ei oteta tosissaan ja annetaan turhia neuvoja :nope:

Itsehän olen kuulunut ns. liivijengiin, mutten rallikisoissa. Järki pitää olla mukana valittaessa kuvauspaikkaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Helppo sanoa jo tässä vaiheessa, että Tommi Mäkistä tallipäällikkönä haukkuneet olivat täysin väärässä. Auton kehitys onnistui erinomaisesti, huomioiden tiukka aikataulu sekä pätevien testaajien vähyys. Hännisellä on huomattavasti enemmän ajokokemusta, että Latvalan työskentelyä on ennenaikaista arvioida.
Se on kyllä hienoa, että aina löytyy nojatuolispesialisteja jotka pelkällä silmällä ja mutulla tietävät kuinka homman pitäisi toimia.

Mihin pääsisimmekään ilman heitä.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Malttakaa nyt hiukan. Monte ei kerro näillä keleillä autoista ihan kaikkea.
Ajoihan Mäkinen Subarulla Montessa voiton ja mitä oli sen jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Surullisen tapahtuman kautta pitää jatkaa ja sanottava, että kyllä katsojia on ainakin innostanut paikanpäälle nämä uudet autot. Toivottavasti ei satu enää ketään. Ironista, että näitä verrrataan b-ryhmään ja viimeksi se päättyi kaikkien tietämällä tavalla ja nyt alkoi heti katsojan.

Täytyy ihan seurata tätä kisaa taas ns. tauon j'lkeen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei ihme, ettei vapaaehtoisia meinaa enää saada mukaan. Ihme jos vaatimus pätkän aloituksen siirrosta ei oteta tosissaan ja annetaan turhia neuvoja :nope:

Itsehän olen kuulunut ns. liivijengiin, mutten rallikisoissa. Järki pitää olla mukana valittaessa kuvauspaikkaa.
Kyseiset katsojat siirtyivät vasta kun saivat tarpeeksi kiviä niskaansa.


Kuvaajat ovat harvoin suuri ongelma.

Kerran olen joutunut muistuttamaan, että ojan pohjalla ei kannata kuvata juuri hypyn alastulon jälkeen. Kuvaaja siirtyi asiallisen muistutuksen jälkeen hieman turvallisempaan paikkaan. Jonkun hetken kuluttua Mitsu tulikin kyseisen ojan pohjaa pitkin kaseikkoon, auton otettua uuden suunnan alastulon jälkipompusta.


Suurin ongelma on kuitenkin se, että järkkäreitä on vähän ja uhkarohkeita katsojia turhan paljon. Mikäli esim. 10 hengen erinäisten aineiden vaikutuksen alla oleva ryhmä asettuu vastahankaan, ei yksi puhuva/huutavakaan järkkäri paljoa auta. Eikä välttämättä useampikaan järkkäri. Nuoremmat eivät toisinaan edes uskalla puuttua asioihin. Ulkomaiset katsojat eivät aina ole ymmärtävinäänkään viittilöintiä ja ohjeistusta.

Järkkärille vaadittaisiin vakuuttavaa ulkoista olemusta, järkkäreiden määrällisen lisäyksen ohella. Kaksimetriset mopojengiläiset olisivat ihan paikallaan tuossa hommassa. EK- ja turvapäälliköt eivät liikoja auta järkkäreitä pahoissakaan paikoissa, aikataulut painavat päälle (ainakin näiden mielessä). Tarvittaisiin taas kerran valitettavasti se paha onnettomuus, jotta asiat oikeasti muuttuisivat. Olen monta kertaa ollut tilanteessa, jossa ainoastaan tuuri on pelastanut katsojat. Ralli on aina ollut ja on edelleen vaarallisin moottoriurheilulaji katsojille.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Välillä valitettavasti näkee ralleissa myös näitä järkkäreitä joita näyttää kiinnostavan enemmän kisan seuraaminen ja kuvaaminen kuin katsojien seuraaminen/paimentaminen. Ja sitten toisaalta on näitä "ammattikatsojia" joita ei saa puskutraktorillakaan pois siitä paikasta mihin ovat päättäneet asettua. Heti kun selkäsi käännät niin parkkeeraavat itsensä uudestaan siihen paikkaan josta olet heidät juuri kymmenen sekuntia sitten häätänyt. En tiedä illä nämä jantterit saisi ymmärtämään että niitä hyviä katsomapaikkoja on myös turvallisissa paikoissa ja tuollaisessa riskeeraamisessa ei ole mitään järkeä. Paitsi että siinä riskeerataan oma terveys ja henki, niin samalla riskeerataan myös kuljettajan ura. Ei ole varmasti helppoja paikkoja kuljettajallekaan nuo jossa katsoja jää alle ja kuolee, voi hyvinkin jäädä koko ura siihen.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
En tiedä illä nämä jantterit saisi ymmärtämään että niitä hyviä katsomapaikkoja on myös turvallisissa paikoissa ja tuollaisessa riskeeraamisessa ei ole mitään järkeä.
Perumalla ek:t turvallisuussyistä niissä missä ei järkkäreitä ei totella. Siinä vaiheessa kun pari vuotta on kisoja ajettu niin että ajettuja erikoiskokeita on ehkä kolme, niin katsojat ehkä ymmärtävät vastuunsa.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Ogi poistunut kolmosella mutta päässyt jatkamaan, Neuvillekin lähellä ulkoilua samassa paikassa.

EDIT: Evans ulkoillut myös samassa paikassa, mutta päässyt jatkamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Perumalla ek:t turvallisuussyistä niissä missä ei järkkäreitä ei totella. Siinä vaiheessa kun pari vuotta on kisoja ajettu niin että ajettuja erikoiskokeita on ehkä kolme, niin katsojat ehkä ymmärtävät vastuunsa.
Tämä on kyllä todennäköisesti se ainoa täysin toimiva keino.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Välillä valitettavasti näkee ralleissa myös näitä järkkäreitä joita näyttää kiinnostavan enemmän kisan seuraaminen ja kuvaaminen kuin katsojien seuraaminen/paimentaminen.
Tuokin on todellinen ongelma toisinaan. Mutta milläs motivoit kun palkkaa ei makseta.

Itse olen ollut useimmin töissä järkkärien kannalta pahimmalla mahdollisella pätkällä: Ouninpohjassa. Vauhdit ovat kovat ja väkeä (varsinkin ulkomaalaisia)paljon. Siellä jos missä saa kelta- ja punaliivisenä verenpaineensa nousemaan.

Ja sitten toisaalta on näitä "ammattikatsojia" joita ei saa puskutraktorillakaan pois siitä paikasta mihin ovat päättäneet asettua. Heti kun selkäsi käännät niin parkkeeraavat itsensä uudestaan siihen paikkaan josta olet heidät juuri kymmenen sekuntia sitten häätänyt. En tiedä illä nämä jantterit saisi ymmärtämään että niitä hyviä katsomapaikkoja on myös turvallisissa paikoissa ja tuollaisessa riskeeraamisessa ei ole mitään järkeä. Paitsi että siinä riskeerataan oma terveys ja henki, niin samalla riskeerataan myös kuljettajan ura. Ei ole varmasti helppoja paikkoja kuljettajallekaan nuo jossa katsoja jää alle ja kuolee, voi hyvinkin jäädä koko ura siihen.
Oikeat ns. ammattikatsojat ovat usein suht. turvallisesti sijoittuneita. Runkipaikassa ollaan piilossa sisämutkassa tai esteiden takana, ei ulkokurvissa esillä.

Enemmän näkisin ongelmana ulkomaalaiset, kokemattomat ja alkoholin/muiden aineiden vaikutuksen alla olevat katsojat. Lapsiperheitäkin on näkynyt tien alapuolella ulkokurvissa, ei mitään tajua/itsesuojeluvaistoa vanhemmillakaan.


Rata-autoilun puolella asia on ratkaistu katsojienkin osalta siirtymällä maantieradoilta moottoriradoille. En haluaisi kuitenkaan, että rallissa mentäisiin samaan. Rallicross on jo keksitty.

Kyseessä on oikeasti hankalasti ratkaistavissa oleva asia. Kuinka ihmisille saataisiin maalaisjärkeä? Varsinkin nykymaailmassa kuolemantapaukset ovat erittäin negatiivinen asia urheilulajien tulevaisuudenkin kannalta.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ogier 40 sekuntia perässä, mutta toiseen splittiin tullut samaa vauhtia Neuvillen kanssa. Latvala nopein tähän mennessä.
 

Renaultisti

Active member
Liittynyt
15.12.2016
Viestit
28
Jkohan Hänninen vetää pohjat, kun Toyota tuntuu olevan hyvässävauhdissa???:thumbup:
 
Ylös