Perumalla ek:t turvallisuussyistä niissä missä ei järkkäreitä ei totella. Siinä vaiheessa kun pari vuotta on kisoja ajettu niin että ajettuja erikoiskokeita on ehkä kolme, niin katsojat ehkä ymmärtävät vastuunsa.
Tämä on kyllä todennäköisesti se ainoa täysin toimiva keino.
Hyvä vaihtoehto.
Sekin edellyttää motivoituneita ja tilanteen tasalla olevia järkkäreitä sekä EK-/turvallisuuspäälliköitä, jotka haluavat ja ennenkaikkea uskaltavat puuttua oikeisiin epäkohtiin. Ja tarvittaessa vievät asian viivytyksettä tarpeeksi ylös puntaroitavaksi.
Omasta kokemuksesta sanon, että pelkät tyhjät puheet paluupostina eivät ole vielä siirtäneet yhtään katsojaa.
Ouninpohjassa on kertaalleen uhattu EK:n peruutuksella ralliradion kautta, mutta silloin ei edes ollut pahin tilanne mitä olen kohdannut. Perumisella uhattiin kun ilmeisesti helikopterista nähtiin että suosituimmilla katselualueilla oltiin liian lähellä tietä. Mikäli oikein muistan, kyseessä oli kerta jolloin ennen keltaisen talon hyppyä (Ounin talon jälkeen) reppumies oli jäädä Mitsun alle keskellä tietä. Tuokin perumisuhkaus tuli siis kopterin/turva-auton tietojen kautta, ei yksittäisen tai useammankaan järkkärin.
Seuraava ei liity ralliin, mutta kertoo jotain kilpailunjohdon mentaliteetista toisinaan:
Eräässä (muista seikoista) surullisen kuuluisassa katuratakisassa nostimme kytkintä ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen ratatuomarin hommista. Kilpailun johto ei ottanut onkeensa vaatimuksiimme järkkareiden lisäämisestä. Mm. porukkaa juoksi radan poikki formula 1:n ollessa radalla ja katsojat olivat muutenkin missä sattuu. Kiitoksena järkkärilisenssini peruutettiin muutamaksi kuukaudeksi -> Shoot the Messenger.