Kumpi edellä Formula 1:siä - Viihdearvo vai teknologia?

Formula 1-sarjassa painopiste


  • Äänestäjiä yhteensä
    40

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Christian Horner peräänkuuluttaa viihdearvon lisäämistä ja teknologian riisumista Ykkösistä.

F1-sarjan moottorisääntöjen tulisi teknologian sijaan korostaa sarjan viihdearvoja, katsoo Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner.

Formulasarjassa on eletty kolme vuotta V6-hybridimoottorien aikaa, mikä on ollut Mercedeksen kiistatonta hallintaa. Nykyiset moottorisäännöt umpeutuvat kauden 2019 jälkeen, jolloin Horner toivoo näkevänsä sarjan ajattelumallissa muutoksen.

- Mielestäni kaupallisten oikeuksien omistajan on saneltava säännöt, koska hänellä on tuote myytävänään. Minulle F1:n tulisi olla ensimmäiseksi viihdettä. Teknologian tulisi näytellä toisarvoista roolia, Horner linjasi ESPN:lle.

- Itse suosisin sitä vaihtoehtoa, että palaisimme takaisin vapaasti hengittäviin, kiljuviin V10-moottoreihin, joissa olisi standardin mukainen ERS-järjestelmä. Mercedes ja Honda eivät sellaista ehkä äänestäisi, mutta olisiko se faneille vetovoimaisempi vaihtoehto? Uskoisin niin, Horner jatkoi.
Historia osoittaa, että Ykkösistä on tullut innovaatioita siviililiikenteen käyttöön. Tulisiko siis 2019 jälkeen keskittyä viihdearvoon vai teknologiaan esim. sääntöjä löysäämällä ja antamalla tilaa uusille innovaatioille?
 
Viimeksi muokattu:

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Ilman muuta viihrettä. 20 tallia ja esikarsinnat takaisin. Maksukuskeja Vanuatulta ja Bangladeshista pyörimään joukkoon. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Möykkää ja savua.
Yksi asia, mitä eilen illalla mietin ovat keskeytykset. Yksi 80- ja 90-lukujen viehätys oli se, että viime metreille asti sai jännätä kestääkö auto. Joskushan se osui lempikuskia leukaan mutta se on lajin suola. 15:kaan keskeyttäjää kisan aikana ei ollut ollenkaan ennenkuulumatonta. Nykyään kolme DNF:ää on jo aika paljon. En tiedä onko se outo ajatus mutta teknologian ja kestävyyden liika hiominen vie jotain lajista poies.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Ei ole outo. Liika luotettavuus syö ehdottomasti lajin viehätystä. Näyttäviä konerikkoja olisi mukava nähdä useamminkin kuin 2 kertaa kaudessa.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
750
Viihdearvo, vaikka äänestinkin vahingossa teknologiaa.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
jaskattu polli, kun ei voi vastata siten, mitä mieltä oikeesti on.

Minusta kaikenmaailman rajoitukset pois ja talleille vapaat kädet teknologian osalta pl. "jo keksityt" keksinnöt (luistonesto, abs, drs, kers).
Näin saataisiin viihdettä, kun kisakireäksi viritetyt autot saattaisivat joskus jopa hajota, niinkuin ennen vanhaan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
jaskattu polli, kun ei voi vastata siten, mitä mieltä oikeesti on.

Minusta kaikenmaailman rajoitukset pois ja talleille vapaat kädet teknologian osalta pl. "jo keksityt" keksinnöt (luistonesto, abs, drs, kers).
Näin saataisiin viihdettä, kun kisakireäksi viritetyt autot saattaisivat joskus jopa hajota, niinkuin ennen vanhaan.
Isäs oli jaska!:frank: Niinhän tuossa alustuksessa todettiin, että teknologiaa vapaammin säännöin.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Vähän ongelmallinen kysymys.

Tuskin kukaan haluaa yksityyppiluokkaa, jonka myötä voisi täysin panostaa viihdepuoleen erinäisillä muutoksilla. (standardisiivet jne) Ja tuskin kukaan haluaa niin pitkälle vietyä teknologiapornoa, jonka myötä viihde katoaisi helposti. Ilman viihdettä ei ole katsojia, ilman teknologiaa ei tehdastalleja. Katsojat haluavat nähdä näyttävää ja vaativaa ajoa, tallien intressi on valmistaa mahdollisimman helposti ajettavia autoja.

Vastasin lopulta "viihdearvo". Sillä jos kukaan ei katsele sarjaa, ei se kiinnosta valmistajiakaan. Siihen, miten viihdettä saadaan lisää, en osaa sanoa oikein mitään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllähän se niin lopulta menee, että ilman viihdettä ei ole katsojia, eikä kohta koko sarjaakaan. Miten viihde toteutetaan onkin sitten toinen juttu.

Sen verran edullista pitäisi olla, että grid pysyy riittävän isona, ja samalla pitäisi pitää kilpailu kohtuullisen tasaisena. Katsojalle näkymättömien osien standardoinnista olen kirjoittanut ennenkin. Diffuusorien, pohjan, ihme jousitusviritysten tai muiden sääntöjen taivuttamisien soisi jäädä historiaan (vaikka sitten standardoinnilla), kunhan autoissa olisi edes häivähdys persoonallisuutta korissa (muutakin kuin väritys). Pitkälti toiveajattelua, tiedän.

Kiljuvia V10-moottoreita en kaipaa. Nykyteknologian huomioiminen ei mielestäni vähennä viihdearvoa, koska toimi se ennenkin minun katsomishistoriani aikana. Eli uutta pitäisi saada kehittää sillä saralla (muttei välttämättä itse polttomoottorissa). Ja ennenkaikkea se pitäisi saada myös muiden tiimien käyttöön. Hinnat vain pitäisi standardoida ja yksinoikeudet kieltää.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
F1 on urheilua -> urheilu on kulttuurin muoto -> kulttuuri on ajanvietettä -> ajanviete on viihdettä.

Toki F1:n parissa työskenteleville sarja on bisnestä, teknologiakehitystä, logistiikkaa ja hallintoa. Ehkä joitakin katsojia nämä piirteet kiehtovat, mutta uskoisin, että suurelle massalle (sekä Felipelle) F1:set ovat pääasiassa ajanvietettä ja tulevat sitä olemaan.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Viihdettä tietysti. Teknologinen puoli ei ole minua ikinä suuremmin kiinnostanut joitain jänniä innovaatioita lukuunottamatta. Mulle on aivan sama vaikka autot olisivat äänettömiä ja 10 sekuntia nykyistä hitaampia kierroksella kunhan niillä saisi ajettua kunnolla kilpaa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9224
Sijainti
Helsinki
Molempien, vaikka vastasin viihderarvon. Huipputeknologia, sen kehittäminen ja soveltaminen siviililiikenteeseen houkuttelevat tehtaita. Viihdearvo taas tuo katsojat kaikkien ruutujen ääreen. Hyvät ja tiukat kilpailut kiinnostavat yleisöä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Viihteestähän kyse ennen kaikkea on, joten viihdearvo edellä pitäisi minun mielestäni aina mennä. Mutta ei näiden tarvitse olla toisensa poissulkevia asioita.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Murteita käytetty väärin, sekoitettu karjalaisia ja savolaisia murteita. Savolaismurteista en tiedä niinkään, mutta "mie" lienee siellä harvinainen, mutta "ossoo" tavallinen. Jos tarkoitettiin eteläkarjalaista (tietyltä alueelta), niin po. "En mie ossaa sannoo".

Rakkaan kielemme häväistyksen vuoksi pitäydyn vastaamasta, eroan kirkosta ja siirryn sivarireserviin.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Viihdearvoon. Mutta sehän paranee, kun annetaan vapaammat kädet talleille tekniikan suhteen ja sallitaan innovaatiot. Aloittaa voisi vaikka siitä, että bensavirtauksen rajoittamisesta luovuttaisiin. Eiköhän ne ala koneet taas paukkua, kun otetaan kirjaimellisesti kaikki irti. Niin joo. Tämä ei toki käy, kun Sauberilta, Force Indialta ja Williamsilta loppuisi rahat.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
Viihdearvo tietenkin.

Teknologiassa F1 ei ole muutenkaan ollut eturintamassa sitten 90 -luvun alun.
Ennen F1 -tekniikkaa siirrettiin siviiliautoihin, nyt se on pikemminkin toisinpäin.

-Viihdearvo tulee tasaväkisyydestä.
-Tasaväkisyys syntyy nykyään vain tiukista rajoitteista teknologialle.
-Pitäisi siis kieltää kalliit Kerssit ym. hilavitkuttimet. Parasta olisi tietenkin sama moottori ja runko kaikille tiimeille, kuten alemmissa sarjoissa. Se myös alentaisi kustannuksia suunnattomasti, ja loisi mahdollisuuksia yksityistalleille.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Viihdearvo tietenkin.

Teknologiassa F1 ei ole muutenkaan ollut eturintamassa sitten 90 -luvun alun.
Ennen F1 -tekniikkaa siirrettiin siviiliautoihin, nyt se on pikemminkin toisinpäin.

-Viihdearvo tulee tasaväkisyydestä.
-Tasaväkisyys syntyy nykyään vain tiukista rajoitteista teknologialle.
-Pitäisi siis kieltää kalliit Kerssit ym. hilavitkuttimet. Parasta olisi tietenkin sama moottori ja runko kaikille tiimeille, kuten alemmissa sarjoissa. Se myös alentaisi kustannuksia suunnattomasti, ja loisi mahdollisuuksia yksityistalleille.
Mun mielestä juuri tuo autojen samankaltaisuus ja tasaisuus tekee niitä 'trullijunia' ja puuduttavia kisoja ilman ohituksia.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Mun mielestä juuri tuo autojen samankaltaisuus ja tasaisuus tekee niitä 'trullijunia' ja puuduttavia kisoja ilman ohituksia.
Paras kilvanajo syntyy nykymaailmassa yksityyppiluokissa, kun autot on rakennettu niin että ne voivat seurata toisiaan lähietäisyydellä. Jos taas autojen suorituskykyerot on valtavat, niin sitten tapahtuu helposti niin että autot lähtee nopeusjärjestyksessä, ja tulee maaliin nopeusjärjestyksessä.

Toki optimitilannehan ois semmonen 70-luvun ja 80-luvun alun autosekoitus, kun tiimien reaktiokyky oli hitaampi ja kaikkea ei pystytty laskemaan tietokoneella. Joten jos joku keksi jotain uutta niin sitä ei toisessa tiimissä kopioitu yks yhteen ihan kuukauden varoajalla vaan meni lähemmäs vuosi. Siksi ruudukossa oli jos jonkinlaista kinneriä turboineen ja maaefekteineen, mistä syntyi hyvää kilvanajoa Keken Williams oli sekunnin nopeampi mutkassa ja Gillesin turbo-Ferrari sekunnin nopeampi suoralla ja ne ohitteli sitten toisensa monta kertaa samalla kierroksella.

Valitettavasti teknolooginen kehitys ja muu semmoinen insinööritoiminta on nykyään tosi tehokasta ja taitaa olla vain utopinen ajatus semmoinen F1 enää, kun 80-luvun säännöillä nykymaailmassa kaikki tiimit asentaisi nopeasti sekä turbon että maaefektin ja sitten onkin kaikilla keskenään samanlaiset autot taas.
 
Ylös