Melbournen jälkipöhinät

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Voisiko olla että Kimin hitaus oli pelkkää taktiikkaa ensimmäisellä stintillä? Yritettiin ajattaa Kimi Hamiltonin eteen tulpaksi sen jälkeen kun Hamilton käy varikolla. Nyt kävikin niin että Hamilton teki varikkokäynnin yllättävän ajoissa ja hän jäi Verstappenin taakse pysähdyksen jälkeen. Eroa Kimiin oli vain 5 sekunttia. Jos hän olisi tehnyt pysähdyksen 5 kierrosta myöhemmin, olisi tullut varikolta suoraan Kimin taakse. Siinä Kimi olisi sitten hidastellut entistä enemmän samalla kun Vettel tekee overcutin. Juuri tämä taktiikka toimi nyt Verstappenin ansiosta.

Ferrarilta tuskin saamme koskaan kuulla, että joo tällaista yritettiin koska onhan se vähän halpamainen strategia uhrata toisen kuskin kilpailu tällä tavoin.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Minusta ainakin tämä kyllä vaikuttaa aika kaukaa haetulta. Varsinkin kun ottaa huomioon miten KR on itse kommentoinut asiaa aika-ajon ja kisan jälkeen.

Voisiko olla että Kimin hitaus oli pelkkää taktiikkaa ensimmäisellä stintillä? Yritettiin ajattaa Kimi Hamiltonin eteen tulpaksi sen jälkeen kun Hamilton käy varikolla. Nyt kävikin niin että Hamilton teki varikkokäynnin yllättävän ajoissa ja hän jäi Verstappenin taakse pysähdyksen jälkeen. Eroa Kimiin oli vain 5 sekunttia. Jos hän olisi tehnyt pysähdyksen 5 kierrosta myöhemmin, olisi tullut varikolta suoraan Kimin taakse. Siinä Kimi olisi sitten hidastellut entistä enemmän samalla kun Vettel tekee overcutin. Juuri tämä taktiikka toimi nyt Verstappenin ansiosta.

Ferrarilta tuskin saamme koskaan kuulla, että joo tällaista yritettiin koska onhan se vähän halpamainen strategia uhrata toisen kuskin kilpailu tällä tavoin.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Onko tullut mitään lisätietoa miksi Hamiltonin aika-ajoissa kisarenkaaksi ajama setti esitettiin fian tiedoissa enemmän käytetyksi ultrasoftiksi? Kyseessä lienee puhdas tekninen virhe, mutta kilpailutapahtumiin peilattuna hyvin "osuva" sellainen :)
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Onko tullut mitään lisätietoa miksi Hamiltonin aika-ajoissa kisarenkaaksi ajama setti esitettiin fian tiedoissa enemmän käytetyksi ultrasoftiksi? Kyseessä lienee puhdas tekninen virhe, mutta kilpailutapahtumiin peilattuna hyvin "osuva" sellainen :)
Grafiikka- ja tilastojonnet oli ihan unessa koko viikonlopun, ei kai siinä sen kummempaa.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
..ja RAI vs VET

http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=977&graf=3&dr1=Kimi%20Raikkonen&dr2=Sebastian%20Vettel

Raikkönen jäi ekalla stintillä huomattavasti, mutta kierroksilla 27-57 vain 1s. Ehkä Vettelilläkin olisi ollut varaa kiristää? Samalla kierrovälillä RAI jäi Bottasta vastaan 3s.

Jep, ilman ekaa kierrosta Kimi hävis ekalla stintillä(kierrokset 2-22) Vettelille vajaat 0,8 sek per kierros(1.28,683 vs 1.29,414) ja toisella stintillä (28-57) oli lähes tasoissa (1.27.703 vs 1.27.748). Ei tullu Kimin stoppia katottua niin tarkkaan, tehtiinkö siinä jotain säätömuutoksia myös?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Suomalaisittain kausi sai hyvän alun vaikka Räikkönen ei kisan ensimmäisellä puoliskolla pysynyt kärjen vauhdissa.

Bottas näytti, että Hamilton ei helpolla häntä tule voittamaan tänä vuonna.

Valmistajien puolella Ferrari ja Mersu näyttävät olevan ainakin tällä hetkellä muita edellä, mutta Red Bull tulee varmasti kauden edetessä nousemaan mukaan kärkitaistoon ja Ferrarin kohdalla puolestaan pitää toivoa, että he pysyvät tällä kaudella loppuun asti Mersun vauhdissa.
 

Jiihaa

Active member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
26
Aika pitkäveteinen kisa, mutta positiivista, että Mersu ei enää jyrää yksinään kärjessä. Ferrari ja Mersu aika tasoissa, Red Bull tullee vielä samaan ryppääseen kauden edetessä.

Valtterilta hieno aloitus Mersulla, ja osoitti epäilijöille että vauhtia miehestä löytyy. Kimillä selkeästi säädöt pielessä, eikä varmaan otettu alkukierroksien jälkeen moottorista kaikkia irti - pl. nopein kierros. Jos ei nyt Suomeen maailmanmestaruutta tänä vuonna tule, niin podiumilla nähdään toinen/molemmat ukoista lähes joka kisassa.

Vaikuttaa lupaavalta kaudelta näin suomilasien takaa katsottuna. ?:alppu:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Aika pitkäveteinen kisa, mutta positiivista, että Mersu ei enää jyrää yksinään kärjessä. Ferrari ja Mersu aika tasoissa, Red Bull tullee vielä samaan ryppääseen kauden edetessä.
Hyvä näin, nyt joudutaan ajamaan todellakin kilpaa ilman että vedetään 7 sekunnin kaula 3 kierroksessa ja aletaan kontrolloimaa omaa vauhtia peilaten sitä muiden vauhtiin. Moottoreista ja autosta puserretaan kaikki irti ja en pitäisi kauden edetessä useampien kärkikuskien dramaattisia moottoririkkojakaan mahdottomana...
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Kiinan kisa plus seuraavat enemmän "perinteiset" moottoriradat kertovat tallien voimasuhteet huomattavasti paremmin kuin Melbourne.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Ei sillä etteikö kisa olisi ollut vähän tasapaksu mutta ohittamisen vaikeudesta olen vähän eri mieltä. Mikäli nopeampi pääsisi aina hitaammasta ohi ilman minkäänlaisia vaikeuksia, eikö lopputuloksena olisi entistä ennalta-arvattavammat lopputulokset? Ei ohittamisen helppous tarkoita ollenkaan sitä, että kilpailuista tulisi tasaväkisempiä. Ennemminkin päinvastoin. Ainut keino saada tosissaan kunnon taisteluun perustuvaa kilvanajoa olisi tehdä autoista sellaisia, että peesissä ajaminen olisi nopeampaa kuin puhtaassa ilmassa. Se taas vaatisi aerodynamiikan totaalimuutosta sellaiseksi, että lähes kaikki downforce tulisi maaefektistä.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
354
Ei sillä etteikö kisa olisi ollut vähän tasapaksu mutta ohittamisen vaikeudesta olen vähän eri mieltä. Mikäli nopeampi pääsisi aina hitaammasta ohi ilman minkäänlaisia vaikeuksia, eikö lopputuloksena olisi entistä ennalta-arvattavammat lopputulokset? Ei ohittamisen helppous tarkoita ollenkaan sitä, että kilpailuista tulisi tasaväkisempiä. Ennemminkin päinvastoin. Ainut keino saada tosissaan kunnon taisteluun perustuvaa kilvanajoa olisi tehdä autoista sellaisia, että peesissä ajaminen olisi nopeampaa kuin puhtaassa ilmassa. Se taas vaatisi aerodynamiikan totaalimuutosta sellaiseksi, että lähes kaikki downforce tulisi maaefektistä.
Tästä samaa mieltä. Näkisin ongelmaksi tällä hetkellä enemmän sen että autojen suorituskyky ei juuri heittele suhteessä toisinsa, jolloin luonnollisia ohitustilanteita ei pääse edes oikeastaan syntymään. Välitankkaukset pitäisi ehdottomasti palauttaa, koska se on parempi tapa luoda erilaisia taktiikoita ja sitä kautta autojen välille nopeuseroja kuin renkaiden tahallinen surkeuttaminen joka ei sovi autourheilun kuninkuusluokaan. Miksi välitankkauksista alunperin muuten edes luovuttiin? Eikös tällä haluttu vähentää varikkomuurin merkitystä kilpailun lopputuloksiin; että paremmuus ratkaistaisiin kuljettajien välillä radalla? Typerä päätös.
 
Viimeksi muokattu:

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Kimiä ei kiinnosta mitkään festa rossat :D :thumbfh:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Olikohan säädöt nyt jotenkin kevyttä autoa suosiva, kun alussa jäi hirmu paljon, ja lopussa sentään vähän paremmin kulki.
Oli. Setupissa menivät Q2:n jälkeen pieleen, josta kärsi varsinkin kun auto oli raskas.

Bottas Hämäläisen vauhdissa. Kaikki OK ja ensi kisaa odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
En ymmärrä, että miksi Kimille pitäisi antaa 6 enemmän. Huono viikonloppu eikä säätöongelmat voi vaikuttaa arvosteluihin mitenkään.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Onneksi F1:sissä "olet juuri niin hyvä kuin viimeinen kisasi". Kiinassa Vettel mogailee aika-ajoissa ja kolaroi startissa Kimin ajaessa pallille, niin taas on mielipiteet vaihtuneet. No, ehkä italiamedialta Kimi saa tällöinkin seiskan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös