Melbournen jälkipöhinät

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Melbournen avauskisa ei kyllä ollut mikään klassisen hieno eikä edes lähimainkaan niin jännittävä kuin mitä hieman itse odotin, mutta ainakin hienon haasteen Sebastian Vettel heitti välittömästi voitollaan.

Tässä sitten otsikointia:

Keken ajat tulleet takaisin - negatiivisuus suomalaisittain pistävää vuodesta riippumatta

Valtteri Bottaksen ja Kimi Räikkösen suoritukset eivät ole lähimainkaan ansainneet sitä uskomatonta negatiivisuusasennetta mitä olen ympäri nettiä ja lehtiä lukenut niin, että päätä särkee.:mad: Surkea kolmostila, surkea nelostila, surkea sitä ja surkea tätä...

Ovat olleet odotukset ilmeisesti jotain joka pyhä voittavaa Mika Häkkinen-luokkaa kun ei kerran tuollaisetkaan suoritukset kelpaa. Välillä tuntuu kuin uudestaan elettäisiin jotain Keke Rosberginkin ajovuotta jolloin huonoimmillaan Keken ajaessa huipputallissakin valitettiin samalla tavalla kun itkijänaiset hautajaisissa valitusvirsissä ennen itkijäisten osuutta Keken kolmostilasta tai siitä, että Keke oli vasta neljäs...

Ymmärrettävämpää olisi tuollainen asenne mikäli tilanne olisi vain Kovalaisen Heikin Caterham-ajan tai JJ:n Onyx-vuoden tasoa tuloksiltaan. Nico Rosberg sen sijaan lajin hallitsevana maailmanmestarina keskittyy olemaan nykyään sittemmin perhe-elämän maailmanmestari ilman turhia paineita.:cool:

Lajin taso kriisissä oikeasti vai vain kuvitelmissa?

Välillä muutamien kuljettajien arvostelijat eivät oikein tuntuneet ottavan huomioon näiden nimeltä mainitsemattomien kuljettajien tallien yleisiä teknisiä vaikeuksia ja sitä mitä nekin ovat joutuneet kärsimään talvikaudella ja muutenkin. Väärä laji ja sarja taitaa olla itse arvostelijoilla kun koko ajan pitää yrittää hakemalla hakea tai luoda näitä ongelmia. Sitä kai tämä some-aikakausi teettää mitä nyt näitäkin kommentteja on katsellut ja verenpaineen nousu on taattu niiltäkin osin...

Suhteellisuudentaju on ollut kyllä hukassa hyvin monella lajista kirjoittavalla toimittajallakin ajoittain tekemisissään. Ja sitten lehdistön ulkopuolisilla jäsenillä jo pitkään kun kaikkien kuljettajien ja varsinkin uusien, debytoivien kuljettajien pitäisi olla melkein jotain Sebastian Vettelejä tai Lewis Hamiltoneja kuin taikaiskusta. Ja Italian Lehdistön tuuliviirimäisyys tosiaan ei tule yllätyksenä.

Alpun Puiston Kilpailun Puintia

Itse kisa tosiaan oli ohjauksen osalta ongelmallinen ja ilmeisesti on ollut ongelmia jotka eivät liittyneet ihan niin pahasti muihin asioihin kun oli odotettu.

Ensi kisaan jäänee ohjauksen parantamisen taso. Muussa tapauksessa tulee olemaan hauskaa seurattavaa kun pitkä aika on kulunut siitä kun viimeksi vajaaseen puoleen kisaan ei kunnolla näkyneet tulospäivitykset mihin ei nähtävästi nuorempi katsojakunta tai turhaan pitkään turhalla tv-sälällä hemmoteltu yleisönosa ole tottunut. Fernando Alonsoa käy välillä lausunnoistaan kärkevän ja myös turhan paljon varsinkin hyvinä päivinään itseään kehuneen espanjalaisen osalta kuitenkin vähän sääliksi.

Hondan moottori on kyllä välillä Salon Mikankin talvikauden sanoin kuin Yamaha Tyrrellin autossa takavuosina. Todella, todella huono siis. Joskin Hondalla on aiemmin ollut historiassa niin Spiritin kuin Williamsinkin vuosina todella vaikeaa aluksi kuten oli myös BAR-tallin aikana ja omana itsenäänkin tallina edustaen.

Haasilla ja Renaultilla on kyllä ollut vaikeaa vaikka välillä näille talleille hieman toivoisikin sitä teknisten ongelmien jatkumista ihan vain esimerkin saamiseksi siitä miten vaikeaa sellaisissa talleissa on ajaa vaikka eiköhän se tietty osakunta keksi syntipukit sittenkin niihin ongelmiin.

Esteban Gutierrezin niskaan laitettujen syytevuorten määrä oli kyllä hyvin paheksuttava vaikka mies lopulta pisteettömäksi jäikin ja saman paheksunnan olisin sanonut myös mikäli Grosjean olisi aivan samalla tavalla jäänyt pisteettömäksi kaikkiaan ja tuon tallin logiikalla sitten Grosjean olisikin ollut ongelma.

En kyllä yhtään ihmettele joten eiköhän jonkun aikaa vielä kyseinen talli ansaitse vaikka keskeytellä kisa toisensa perään niin oppii sitä nöyryyttä...:frank:

Jälkimmäiselle lähinnä mikäli siellä vieläkin jatkuu Lotus-aikojen perseily samalla tavalla. Hülkenbergin Nicolla näytti kesken kisan irtoavan peilikin ja Romain Grosjeanilla oli yksi lipeäminen hiekalle tai hiekkaiselle nurmikkoalueelle jossain välin kisaa kun ei oikein auto kääntynyt kunnolla. Palmerin Jolyonillakin autossa oli ennen pitkää jarruongelma ja talli vain käski ajaa silloinkin kun ei enää auto ollut mistään kotoisin.:wall:

Viikonloppu ei tosin aivan hyvä ollut eikä oikein edes tyydyttäväkään, mutta teknisten ongelmien riivaamana ei ollut edes ihme joskin vieläkin joskus sattumanvaraisesti tapahtuvien ulosajojen takia Jolyon on selvästi malttamattomampi ja kuumaverisempi kuin isä-Jonathan oli aikanaan.

Toisaalta eipä ainakaan poika niele sitä median kehittämää paskaa purematta ja sylkemättä sitä pellolle siinä missä isäukko nieli henkisesti sitä liiankin kanssa aikanaan hymistellen kuin hölmö. Silloinkin kun olisi pitänyt sanoa suoria sanoja.

Williamsin Felipe Massa pelastaa päivän ja Lance Stroll floppaa kaudella vai floppaako?

Siltä ainakin näinä päivinä on tuntunut ennen kisaa.

Lance Strollinkin osalta alkuosa viikonlopusta näytti pahalta, mutta kisaan kohti mentäessä ei ollut aivan yhtä levoton kuin mitä tähän asti on ollut. Ehkä se siitä vielä lähtee eteenpäin. Ei kyllä tietenkään vakuuta, mutta muutaman muun kuljettajan tai vaikka Marcus Ericcsonin debyyttikauteen ja tasoon verrattuna Strollilla on vielä aikaa kehittyäkin.

Felipe Massa oli kerrankin pitkästä aikaa aivan todella pirteä ajoissaan vaikka varjoon jäikin TV-ohjauksen huonouden takia. Samoin myös Daniil Kvjat jonka kisa meni huonommaksi lähinnä 6,6 sekunnin varikkokäynnin takia. Parhaimmillaan oli kuudes ja olisi ehkä voinut olla sillä sijalla tai sijaa alempana maalissa mikäli pysähdys olisi sujunut paremmin.

Pirellin renkaat kuohuttavat kestävyydessään ehkä turhaan

Pirellin renkaat loivat myös jostain syystä huomattavasti ennakkovaroituksista huolimatta melkoisenkin negatiivista ilmapiiriä suhteessa varoitusmäärin. Kun tunnuttiin unohtavan, että Melbournen rata ei aivan niin hirvittävästi tasoonsa nähden ole kuluttanut renkaita aiemminkaan.

Myöskin ensimmäistä kertaa näin leveillä renkailla ajettaessa sitten vuoden 1992 Australian Adelaiden osakilpailun on myös ajat helskutisti muuttuneet toisenlaiseksi niistä päivistä vaikka viimeiselläkin kerralla silloisilla leveillä renkailla ajettaessa ei isompia varikkokäyntien showta nähty.

Ja yhtä toisaalta Adelaidekaan ei viimeisinä vuosinaan muutenkaan paljon renkaita kuluttanut, mutta pidemmät jutut tästä jätän Rengasmuistojen toikin puolelle...

Ainoa mistä olen hyvin rajallisesti samaa mieltä pahimpien rengaskritisoijien kanssa siitä, että rengaslaadut etenkin jo pehmeimmästä päästä puhuttaessa ovat hieman turhan kovia kun ne olivat sitä jo kapeammilla renkailla ja nyt vielä ehkä pahemminkin leveämmillä renkailla. Lisäksi lajille ei ainakaan hyvää mainosta ollut vain 20 varikkokäyntiä heti vuoden 2017 Melbournen alkuun kun viime vuoden, erittäin paljon kritisoidussa ja vähiten varikkokäyntejä viime kaudella tuottaneessa Venäjän Grand Prixissä varikkokäyntejä Sochin radalla oli vain 26 kappaletta...

Kuitenkin leveiden renkaiden tuomitseminen näin 25 vuoden jälkeen heti ensimmäisen kilpailun perusteella heti alkuun on kyllä myös erittäin ennakkoluuloista ja äkkipikaista toimintaa. Myöntää täytyy kyllä, että itsekin olen joskus syyllistynyt turhan nopeaan toimintaan ja mielipiteeseen kun odotukset ovat ladattu liian korkealle.

Viimeksi 2010 Bahrainissa välitankkauksen poistumisen jälkeen lajissa kun ajettiin pitkästä aikaa ilman välitankkauksia näin esimerkiksi. Sitä aiemmasta maltin menettämisestä ja äkkipikaisuudesta kisan pohjalta jonkun asian suhteen vain kertaluontoisena asiasta onkin sitten jo pidempi aika...

Mielipiteitä välitankkauksesta ja odotuksia Kiinaan

Välitankkauksia en kyllä halua takaisin kun muuten kisat muuttuisivat vain sprintti ja stintti-kisoiksi bensan suhteen vaikka varmaankin Maikkarin tyypit ja Mika Häkkisen Voittopyhän-muistelijat haluaisivat ne kisat takaisin, mutta varmaankin vain silloin kun suomalainen voittaa.

Muutoin ei olisi tainnut tulla Maikkarille silloin 1990-luvun lopussa paljoakaan hunajaa kun kisat olivat unilääkettä vähän väliä kroonisen jonoajelun muodossa aivan koko ajan kisa toisensa perään ja lakkaamatta vuosi toisensa perään tosin kuin viime vuosina jolloin lähinnä ongelmana on ollut vain aivan kärjen täydellinen tai melkein täydellinen liikahallinta.

Shanghaissa jatketaan näillä näkymin katselemista ns. Kaikkien Aikojen Suomalaiskauden osalta vaikka välillä alkaa tämä arviointi ottaa voimille ja väsyttää kun kuuntelee sitä kuuluisaa taukoamatonta vaahtoamista asioista joista ei pitäisi sillä tavalla riehua...

Suomalaisten osalta asiat ovat kuin maukkaaksi paistuvat pullat enemmän kuin hyvin uunissa. Kimillä oli myös hyvä kisa Melbournessa kunhan ei vain innostu nyt ihan liikaa virittelemään autoaan vähän väliä ja kunhan vain keli sopii miehelle.

Sebastian Vettelin haaste on huono uutinen Kimille, mutta toisaalta Kimi on pärjännyt toistaiseksi vajaat puolitoista kautta Vettelin vajaata yhtä kautta vastaan vaikka Vettel onkin voittanut neljää kertaa Räikkösen nollaa voittoa vastaan, mutta suhteellisesti Vettelillä on ollut yllättävän vähän voittomahdollisuuksia muilla kerroilla kuin voittoajoilla siinä missä Räikkösellä on ollut niitä enemmän Ferrari-uransa jälkimmäisinä vuosina ja pari-kolme kertaa on päästy piinavankin lähelle voittoa.

Mikäli Ferrarin tilanne huononee tai varsinkin Vettelin tilanne huononee niin silloin Räikkösellä on paikka iskeä kuten aiemminkin ja ottaa omansa takaisin. Toki mestaruustaistelulla edes teoriassa tulee hyvin kiire koska Mersu ei jää paikoilleen polkemaan. Valtteri Bottaksella sen sijaan oli hyvä debyytti ja toivottavasti hyvä meno jatkuu samalla lailla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Melbournen osalta lähinnä tänä vuonna ihmetyttää enää yksi asia johon liittyy kaksi osatekijää...

Sitä ennen mielenkiintoista oli tosiaan yllättävä yleisöryntäys radalle vaikkakin onhan noita kyllä nähty viime vuosinakin joskin hillitymmin.

Enemmänkin ihmetyttää juurikin nuo kaksi osatekijää yhdessä asiassa.

Australian kisan alla tuli nimittäin eräälle henkilölle ja eräälle autonvalmistajalle tavallaan erään asian toimittamisesta lajiin pyöreitä vuosia täyteen ja tätä asiaa ei muuten ihme kyllä millään tavalla ole ainakaan näkyvästi mainittu missään.:confused:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onneksi F1:sissä "olet juuri niin hyvä kuin viimeinen kisasi". Kiinassa Vettel mogailee aika-ajoissa ja kolaroi startissa Kimin ajaessa pallille, niin taas on mielipiteet vaihtuneet. No, ehkä italiamedialta Kimi saa tällöinkin seiskan.
Eikös nuo olekin juuri kisakohtaisia arvioita?
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Odotan kyllä Kimiltä kirkasta parannusta Kiinassa. Muuten alkavat suoritukset puhua sanojen puolesta.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Onko tullut esiin virallista tietoa miksi lähtöruudukkoon asettuminen piti uusia? Ei tietääkseni ainakaan jaettu mitään sanktioita kellekään tilanteesta. Jos on tapahtunut rike tai virhe, olisi sanktio oltava olemassa, muuten starteissa aletaan kokeilemaan kepillä jäätä ja helposti hakemaan etua tavoilla jotka eivät ole sallittuja.

Uusittu starttisäännöstö ei ilmeisesti myöskään tuottanut Melbournessa merkittäviä eroja kuljettajien suorituksiin. Yllättävänkin tasainen lähtö huomioiden tietysti radan likaisen ja puhtaan puolen todennäköisen eroavuuden. Huomioitava tietysti että liikkeelle lähtöjä oli normaalin yhden sijaan kaksi. Ilmeisesti nykyiset autot kannattaa tosin suunnitella kestämään useampia startteja kuin aiemmin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Onko tullut esiin virallista tietoa miksi lähtöruudukkoon asettuminen piti uusia? Ei tietääkseni ainakaan jaettu mitään sanktioita kellekään tilanteesta. Jos on tapahtunut rike tai virhe, olisi sanktio oltava olemassa, muuten starteissa aletaan kokeilemaan kepillä jäätä ja helposti hakemaan etua tavoilla jotka eivät ole sallittuja.

Uusittu starttisäännöstö ei ilmeisesti myöskään tuottanut Melbournessa merkittäviä eroja kuljettajien suorituksiin. Yllättävänkin tasainen lähtö huomioiden tietysti radan likaisen ja puhtaan puolen todennäköisen eroavuuden. Huomioitava tietysti että liikkeelle lähtöjä oli normaalin yhden sijaan kaksi. Ilmeisesti nykyiset autot kannattaa tosin suunnitella kestämään useampia startteja kuin aiemmin.
Hulkenberg veti yli starttiviivan.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Onko tullut esiin virallista tietoa miksi lähtöruudukkoon asettuminen piti uusia?
Formula 1 race director Charlie Whiting has revealed that he aborted the first start of the Australian Grand Prix because he was uncertain that it was safe to proceed after a marshal had triggered a warning light.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/128665/warning-light-caused-aborted-start

Skyn lähetyksessä ainakin sekoilivat jotain Hulkenbergistä, vaikka siinä Hulkenbergin onboardissa näkyi Perezin kikkailu kun oli ensin väärällä paikalla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Jäi tosiaan vielä mainitsematta, että ainakin todella pahaan paikkaan heti pelkkänä maksutestaajana Sauberille tällä kaudella töitä tehnyt (Ei ole edes varsinainen tallin testikuljettaja vaan yksinkertaisesti Ferrarin maksama testaaja tallille lainaksi.) Antonio Giovinazzi ainakin suoriutui omalta osaltaan tyydyttävän kelvollisesti debyytistään. Antoi myös usein tilaa siinä missä usein jälleen monet muut keskikastin kuljettajat eivät.

Ihme oli tosin, että Giovinazzi ei joutunut itsessään juuri itse vaikeuksiin ollessaan jälleen muutamien aika estelyalttiiden kuljettajien lähellä jotka viime kaudellakin olivat usein niitä jotka syyllistyivät temppuihin joista sitten suorastaan uskomattomalla osumisluokalla syytettiin aina Esteban Gutierrezia jopa silloinkin kun Gutierrez ei ollut syyllistynytkään niihin eikä edes aivan todella usein ollutkaan, mutta ohjaajan arpa nyt tunnetusti on mitä on ja koirat pääsivät veräjästään...:frank:

Pascal Wehrleinin tilanne on ongelmallinen ja pulmallinen.

Tiettävästi hänen jo kaksi kuukautta sitten ollut loukkaantumisensa on alkanut vaivata häntä uudelleen joskin on häntä paljon hiillostettu mediassa siitäkin, että onko hänen ajopaikkojaan kisassa ostettu rahalla ja jopa testivuorojakin pois hänelle kuuluvina muille kuten esimerkiksi Giovinazzille ja lisäksi vielä Tatiana Calderonelle joka ihan oikeastikin on Sauberin testikuljettaja ja jonka tavallaan olisi pitänyt olla tänä viikonloppuna kisassa mukana sinänsä sellaisen marssijärjestyksen mukaan.

Mikäli kyse on loukkaantumisvamman jättämästä ongelmasta niin aivan korkeintaan hän voisi ainakin omissa kirjoissani vielä ehkä huilata seuraavankin kisan. Muussa tapauksessa kyseessä on rahamiesten ja miksei ehkä ennen pitkää rahanaistenkin leikkipaikka ajamisen suhteen pedattu Sauberille.

Tosin Giovinazzi ei aivan kylmiltään Sauberin rattiin hypännyt koska ajoi myös jo maksutestaajana talvitesteissäkin.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Onko tästä rahan liikkumisesta kisakuskiksi pääsyn suhteen muuta kuin mutua vai mihin tämä perustuu? Tästä kirjoituksesahan saa sen kuvan, että Wehrlein on "laitettu" huilaamaan siksi, että lisärahaa kisasta maksava kuski pääsee ajamaan hänen tilalleen.

Jäi tosiaan vielä mainitsematta, että ainakin todella pahaan paikkaan heti pelkkänä maksutestaajana Sauberille tällä kaudella töitä tehnyt (Ei ole edes varsinainen tallin testikuljettaja vaan yksinkertaisesti Ferrarin maksama testaaja tallille lainaksi.) Antonio Giovinazzi ainakin suoriutui omalta osaltaan tyydyttävän kelvollisesti debyytistään. Antoi myös usein tilaa siinä missä usein jälleen monet muut keskikastin kuljettajat eivät.

Ihme oli tosin, että Giovinazzi ei joutunut itsessään juuri itse vaikeuksiin ollessaan jälleen muutamien aika estelyalttiiden kuljettajien lähellä jotka viime kaudellakin olivat usein niitä jotka syyllistyivät temppuihin joista sitten suorastaan uskomattomalla osumisluokalla syytettiin aina Esteban Gutierrezia jopa silloinkin kun Gutierrez ei ollut syyllistynytkään niihin eikä edes aivan todella usein ollutkaan, mutta ohjaajan arpa nyt tunnetusti on mitä on ja koirat pääsivät veräjästään...:frank:

Pascal Wehrleinin tilanne on ongelmallinen ja pulmallinen.

Tiettävästi hänen jo kaksi kuukautta sitten ollut loukkaantumisensa on alkanut vaivata häntä uudelleen joskin on häntä paljon hiillostettu mediassa siitäkin, että onko hänen ajopaikkojaan kisassa ostettu rahalla ja jopa testivuorojakin pois hänelle kuuluvina muille kuten esimerkiksi Giovinazzille ja lisäksi vielä Tatiana Calderonelle joka ihan oikeastikin on Sauberin testikuljettaja ja jonka tavallaan olisi pitänyt olla tänä viikonloppuna kisassa mukana sinänsä sellaisen marssijärjestyksen mukaan.

Mikäli kyse on loukkaantumisvamman jättämästä ongelmasta niin aivan korkeintaan hän voisi ainakin omissa kirjoissani vielä ehkä huilata seuraavankin kisan. Muussa tapauksessa kyseessä on rahamiesten ja miksei ehkä ennen pitkää rahanaistenkin leikkipaikka ajamisen suhteen pedattu Sauberille.

Tosin Giovinazzi ei aivan kylmiltään Sauberin rattiin hypännyt koska ajoi myös jo maksutestaajana talvitesteissäkin.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Oli muuten tylsä kisa. Uudet grafiikat on hanurista, mutta mä ymmärrän että ne yrittää saada jengiä hankkimaan F1 Apsin vai mikä onkaan. Huolestuttaa likaisen ilman vaikutus autoihin ja Kiinassa nähdään onko menty metsään sääntöjen kanssa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Oli muuten tylsä kisa. Uudet grafiikat on hanurista, mutta mä ymmärrän että ne yrittää saada jengiä hankkimaan F1 Apsin vai mikä onkaan. Huolestuttaa likaisen ilman vaikutus autoihin ja Kiinassa nähdään onko menty metsään sääntöjen kanssa.
Eikös niiden uusien teknisten sääntöjen ollut tarkoitus nopeuttaa autoja viidellä sekunnilla kierroksessa?

FIAn F1 applikaatio on ihan hyvä lisä viikonloppujen seuraamiseen televisio kuvan lisänä. En itse ainakaan voisi seurata tapahtumia ilman tarvittavaa lisäinformaatiota radan tapahtumista. Televisiolähetyksen ruutu grafiikoissa a oli kyllä vakavia puutteita ensimmäisessä kilpailussa. Aika-ajoissa ja harjoituksissa tilanne oli parempi.

Kiinaa odotellen.
 
Liittynyt
18.11.2012
Viestit
22
Muuten, kuka on päävastuussa kun muutetaan setuppeja? En usko että se on pelkästään kuljettaja joka tekee tämän päätöksen! Joka tapauksessa sain kuitenkin sen käsityksen että Kimi moitti vähän itseäänkin siitä asiasta.
Mutta kaipa nämä säätöasiat ovat niin vaikeita että varsinkin alussa voi tulla vähän virheitä yhdelle sun toiselle. Toivottavasti seuraavalla kerralla osaavat laittaa asetukset oikein. :wink:

Oli. Setupissa menivät Q2:n jälkeen pieleen, josta kärsi varsinkin kun auto oli raskas.

Bottas Hämäläisen vauhdissa. Kaikki OK ja ensi kisaa odotellessa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös