Kiinan GP 2017 - jälkipolemiikki

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuo kohta tuossa ihmetyttää, millä perusteella McLarenin runko on huippuluokkaa sillä ei moottorien takia pystytä edes näyttämään sitä rungon todellista suorituskykyä.
Alonso on kyllä hehkuttanut runkoa mutta onko se oikeasti hyvä on vieläkin ihan kysymysmerkki johtuen moottorista.
Jep. Kannattaa muistaa että Alonso on lähes täydellä varmuudella lähdössä tallista tämän kauden päätteeksi. Nämä radioviestit ja itsensä kohottelut on todennäköisesti PR-puhetta sopimusasioita silmällä pitäen.
 
Liittynyt
18.11.2012
Viestit
22
En ole (ainakaan vielä) lukenut kaikkia kommentteja kisasta, mutta suomalaisittain vähän hassusti meni. Siinä Ric-Räi-Vet -letkassa Vettelin takasuoravauhti näytti olevan muutaman km/h Kimiä kovempaa vaikka molemmilla siipi auki. Sinne lähdettäessä Kimi radiossa taisi ihmetelläkin väännön puutetta, ja siksi vaikeuksia päästä Red Bullista ohi. Bottaksen ero (odotetusti) kasvoi Hamiltoniin kosteissa olosuhteissa. Samalla kun osui itselleen harvinainen spinnauskin.
Ihmeellistä mokaamista taas kerran Ferrarilta taktiikan kanssa. Onko heidän hankilökuntansa tyhmempiä kuin muut, vai mistä helkkarista se johtuu? Kerta kerran jälkeen munataan hyvät mahdollisuudet. Ei tämän tasoisella tallilla pitäisi olla varaa tällaiseen hölmöyteen.

Vallu ei taida enää uskalla pahemmin lämmitellä renkaita tällä tavalla. Enkä näe siinä muutenkaan mitään järkeä. Kuin en myöskään siinä kun rattia veivataan laidasta laitaan. Sillä on niin pieni merkitys että siitä ei ole juuri mitään hyötyä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Näin jälkiviisana voidaan sanoa että Kimi olisi pitänyt ottaa sisään aikaisemmin. Mutta Ferrarin puolustukseksi täytyy sanoa, että kun Kimin vauhti oli sen verran huonoa läpi kisan, niin kuinka paljon vaihtoehtoja Ferrarille loppupeleissä sitten jäi? Ross Brawn sanoi aikoinaan kun hänen taktiikoita Ferrari-Schumacher aikoina ylistettiin, että niitä on helppo luoda, kun heillä Schumin kaltainen kuski joka pystyy ajamaan aina sillä lailla mitä se taktiikka vaatii. He pystyivät luomaan taktiikan, joka oli teoriassa nopein, ja se pystyttiin aina realisoimaan. Ainahan se paperilla nopein kuvio ei välttämättä ole käytännössä se nopein.

Olen kova Kimi-fani eikä tarkoitus ole Kimiä mitenkään haukkua tässä, mutta kyllä tämä kisa oli Kimiltä vain yksinkertaisesti heikko, ja hidas kisavauhti jättää aina tilaa haavoittuvaisuudelle, oli se taktiikka mikä tahansa. Tämä kisa oli ihan eri kuin esim. viime vuonna Singaporessa, jolloin Ferrari kusi täysin Kimin taktiikan, koska silloin sitä vauhtia oli, ja Mersun peesaaminen ainakin maksoi sen podiumpaikan.

Bahrainissa sitten uudestaan. Kyllä se siitä vielä!
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Valtterin murjominen on myös mielestäni täysin turhaa. Itsellä ainakin kunnioitus häntä kohtaan vain nousi kun suoraan myönsi oman virheensä, ja oli selvästi vielä niin kyrsiintyneen oloinen siitä. Sekin vaatii kovaa itseluottamusta että pystyy myöntämään omat virheensä.

Enemmän minua ihmetytti Valtterin hidas nousu sieltä jämäsijoilta. Ja muutenkin kuvittelin että Vale nousisi melkeinpä vielä podiumille, kun tuo moka sattui niin aikaisessa vaiheessa. Jossain vaiheessahan hänen oli vaikea saada Magnusseniakin kiinni.

Bahrainissa sitten uudestaan. Kyllä se siitä vielä!
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Onko Ferrari kommentoinut mitenkään tuota Kimin pitämistä radalla? Oliko taktiikkainsinöörit liian keskittyneitä Vettelin menoon, että Kimin ajo jäi vähemmälle huomiolle? Kun SEB tulee renkaanvaihtoon niin ilmeiseti oletetaan edelleen että Kimi ajaisi samoilla renkailla kisan loppuun. Huoh. Miltei kuulostaa tarkoituksenmukaiselta. Jätetään Kimi tarpeeksi kauas pisteissä alkukaudesta niin ei tarvi "perustella" tallimääräyksiä... Hölmöläisten hommaa :thumbfh:

EDIT: Ei sillä, kyllä Kimi ajoi kuin lapanen kisan alussa. Olisi pitänyt mennä Ricciardosta ohi. Ilmeisesti tämä alun Kimin ja Sebin "taistelu" vei Vetteliltä voiton ajateltiin Ferrarilla ja "kostettiin" se sitten pitämällä Kimiä radalla ylipitkään.
 
Viimeksi muokattu:

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Ferrarin taktiikkamoka oli kyllä selvä, mutta oli se Kimin vauhtikin aika heikkoa. Hieman ihmetyttää miten vauhti putosi noin paljon lauantain qualiin verrattuna. Kylmä ja kostea sää sen teki varmaan taas.

Hieman analyysiä. Qualissa Kimin ja Sebin ero oli tuo noi 0,3s mikä nyt ei sinällään ole kovin paha. Mutta kisassa jos katsoo kierrosvertailua vaikka täällä:

http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=978&dr=5&hid=7_5

Niin voidaan todeta että viimeisellä stintillä, kun Seb ja Kimi ajoivat kai suunnilleen puhtaalla radalla (toki eri renkaat kyllä), niin eroa per kierros tuli keskimäärin noin 0,9 s. Tuo on kyllä aika paljon enemmän kun mitä quali antoi odottaa ja mikä oli tilanne Melbournessa (sielläkin ekalla stintillä tuli kyllä eroa paljon). Kaikenkaikkiaan vaikuttaa taas siltä, että renkaiden toimivuuden kanssa on todella herkkää Kimillä, että koska toimii ja koska ei. Kylmä keli varmaankin romautti vauhdin eilisessä kisassa. Muilla kuskeilla tuollaista ei ollut havaittavissa (Bottaksesta en tiedä kun joutui niin paljon ajamaan ruuhkassa spinnauksen jälkeen.) Esim. Red bullit olivat noin saman verran Sebiä ja Hamiltonia hitaampia kisassa kun qualissa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mä olen aika varma siitä, ja ollut jo pitkään, että nuo renkaat on nimenomaan se Räikkösen ongelma. 2012 Lotuksella meni kisat hyvin, samoin 2013 alkukausi. 2013 puolessa välissä niitä renkaita muutettiin, ja saman tien Kimin suorituskyky putosi Grosjeaniin verrattuna.

Viime vuosinahan on vielä rajoitettu entisestään noita kulmia ja paineita mitä saa käyttää, ja se ei ainakaan Kimin vauhtia ole parantanut.

Tämäkin on hyvä esimerkki siitä että kuinka tämä turvallisuuden nimiin kaiken rajoittaminen tekee tälle lajille kipeää. Tallit eivät voi edes säätää autojaan mieleiseksi, koska rengas saattaa mennä rikki. Täysin naurettavaa. Täytyy kuitenkin muistaa että myös tallien intressi on saada ne autot maaliin ja mielellään ilman mitään ylimääräisiä rengasrikkoja, joten tuskin niitä kulmia ja paineita ihan "överi-vaaralliseksi" edes haluttaisiin laittaa.

Kimi-fanina tämä tietenkin kismittää entistä enemmän, mutta kyllä ihan yleiselläkin tasolla olisi minusta mielekkäämpää jos mahdollisimman paljon asioita saisi maksimoida vauhdin parantamisen hyväksi.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Mä olen aika varma siitä, ja ollut jo pitkään, että nuo renkaat on nimenomaan se Räikkösen ongelma. 2012 Lotuksella meni kisat hyvin, samoin 2013 alkukausi. 2013 puolessa välissä niitä renkaita muutettiin, ja saman tien Kimin suorituskyky putosi Grosjeaniin verrattuna.

Viime vuosinahan on vielä rajoitettu entisestään noita kulmia ja paineita mitä saa käyttää, ja se ei ainakaan Kimin vauhtia ole parantanut.

Tämäkin on hyvä esimerkki siitä että kuinka tämä turvallisuuden nimiin kaiken rajoittaminen tekee tälle lajille kipeää. Tallit eivät voi edes säätää autojaan mieleiseksi, koska rengas saattaa mennä rikki. Täysin naurettavaa. Täytyy kuitenkin muistaa että myös tallien intressi on saada ne autot maaliin ja mielellään ilman mitään ylimääräisiä rengasrikkoja, joten tuskin niitä kulmia ja paineita ihan "överi-vaaralliseksi" edes haluttaisiin laittaa.

Kimi-fanina tämä tietenkin kismittää entistä enemmän, mutta kyllä ihan yleiselläkin tasolla olisi minusta mielekkäämpää jos mahdollisimman paljon asioita saisi maksimoida vauhdin parantamisen hyväksi.
Samaa mieltä tuosta rengas asiasta. Jotenkin näytää siltä, että Kimille mieleisillä säädöillä nuo eturenkaat ei vaan yksinkertaisesti toimi riittävän hyvin. Tuo ongelma todennäköisesti tulee riippumaan varmaan vähän kelistä ja radasta, mutta jotenkin on vaikea nähdä että kyse olisi pelkästään pienestä säätöasiasta niinkuin Räikkönen jossain haastattelussa anto ymmärtää. Toki voin olla myös väärässä. Bahrainissahan keli on huomattavasti lämpimänpi kuin tuolla Kiinan kolealla shangain radalla. Toivottavasti siellä homma pelaa paremmin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5004
Jep. Kannattaa muistaa että Alonso on lähes täydellä varmuudella lähdössä tallista tämän kauden päätteeksi. Nämä radioviestit ja itsensä kohottelut on todennäköisesti PR-puhetta sopimusasioita silmällä pitäen.
Täydellä varmuudella aika raskas väite varsinkin kun kärkitalleissa ei ole tilaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24284
Sijainti
lappeen Ranta
Mä olen aika varma siitä, ja ollut jo pitkään, että nuo renkaat on nimenomaan se Räikkösen ongelma. 2012 Lotuksella meni kisat hyvin, samoin 2013 alkukausi. 2013 puolessa välissä niitä renkaita muutettiin, ja saman tien Kimin suorituskyky putosi Grosjeaniin verrattuna.
Se on jännä, ettei renkaiden kestävyyden suhteen ongelmissa olleet kuljettajat muokanneet ajotyyliään sellaiseksi, että renkaat olisi kestäneet paremmin. Kun apaut kaikki kuskit ovat siinä ainakin joidenkin foorumitietojen mukaan Kimiä parempia.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5004
Onhan siellä sekä Ferrarilla että Mersulla molemmilla ainakin yksi sopimus katkolla tämän kauden jälkeen..
On, mutta Hamiltonin kanssa eivät mahdu saman katon alle, sen ovat Mersu ja Hamilton myöntäneet. Ferrarilla Vettel, epäilen ettei kahta kukkoa mahdu sinnekään, but who knows? Red Bullilla oma junior-ohjelmansa ja ovat tainneet joskus aikoinaan antaa jäitä paikkaa tiedustelevalle Alonsolle.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Joo, nuo Pirellin renkaat oli aika hyvät tuolla Kiinassa, kuskit pysty ajamaan kaasu pohjassa, mutta ne kuitenkin kulu jonkun verran. Tuo rengaskuluma varmaan vielä lisääntyy kun tulee joku kuumempi keli. (Toki on riippuu myös radasta.)
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Forumilla tuskailtiin Aussien jälkeen että renkaat on liian kestävät. Ei ne ole kyllä.
Siltä vaikuttaa että ainakaan mitään ihan älyttömiä stinttejä ei näillä uusilla sittenkään ajeta. Riippuu toki radastakin. Sellainen huomio myös, että ainakaan Kimillä nuo supersoftit eivät juuri tuoneet mitään lisänopeutta viimeisellä stintillä. Sebihän ajoi softeilla molemmat viimeiset stintit. Melbournessahan se oli juuri supersoft joka ei Kimillä toiminut ollenkaan kisassa kun taas softeilla vauhti oli ihan hyvää.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Jos vaan saataisiin Kimi pois tuolta ajamasta ja Valtteri myös, niin sitten voisi valittaa miten me suomalaiset ollaan niiin huonoja ettei meiltä ole edes yhtään kuskia F1-sarjassa.
No Räikkösen voisi tuolta jo heivata pois. Olisi fantastista kun sinnekkin saataisiin oikeasti kirittäjä. Ricciardo tuonne niin loppuu Vettelin pelleily
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
On, mutta Hamiltonin kanssa eivät mahdu saman katon alle, sen ovat Mersu ja Hamilton myöntäneet. Ferrarilla Vettel, epäilen ettei kahta kukkoa mahdu sinnekään, but who knows? Red Bullilla oma junior-ohjelmansa ja ovat tainneet joskus aikoinaan antaa jäitä paikkaa tiedustelevalle Alonsolle.
Jos Mersun ja Ferrarin suorituskyky pysyy jatkossakin yhtä tasaisena kuin mitä kahdessa avauskisassa, niin alisuorittava kuljettaja voi helposti maksaa tallimestaruuden. Siinä vaiheessa voi esim juuri Alonson palvelukset alkaa kiinnostamaan, vaikka sen myötä sitten jatkossa vähän kipinöitä tallin sisällä lentelisikin.

Ja olihan Alonsoa jonkun juttujen mukaan yritetty saada Mersulle jo täksi kaudeksikin. Red Bull on varmaan poissuljettu, jos ei ihan ihmeitä tapahdu, mutta muuten itse näkisin että aika lailla kaikki muu on kyllä mahdollista.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Saa nähdä, miten renkaat toimivan Bahrainissa, kun on ensimmäinen kisa, jossa vähän kuumempaa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Saa nähdä, miten renkaat toimivan Bahrainissa, kun on ensimmäinen kisa, jossa vähän kuumempaa.
Eikä pelkästään renkaat vaan myös jarrut ja muu jäähdytys. Testit ja ekat kisat on ajettu viileässä ja perjantaiksi näyttää Bahrainiin jopa +37 astetta.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Varmaan loppujen lopuksi ihan ok kisa, ainakin Australiaan verrattuna, mutta kyllä viime kauden autot mielestäni tekisivät kisoista viihdyttävämpiä, kuin nykyiset.

Kimiltä kyllä heikko kisa jälleen, joten toivottavasti Bahrainissa nähtäisiin sitten jo podium sijoitus välillä. Ainakin lämpötilan pitäisi olla sopivan lämmin Räikköselle, jotta renkaiden kanssa ei tule ongelmia. Toivottavasti säädötkin, ovat kunnossa tällä kertaa, mutta voihan se tosin olla, että jälleen pettymykseen päättyneen kisan jälkeen Oikarinen studiossa selittelee, miten Kimi ei pärjää jos tuulee väärästä suunnasta tai muuten vain joku teippi autossa on väärässä kohtaa... :nope:
 
Ylös