Kiinan GP 2017 - jälkipolemiikki

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
No Ferrarin pääpomo haluaa jutella Kimin kanssa. Ei ollut iloinen, että Kimi mussutti kisan aikana autosta ja oli niin hidas. Se on nyt niin, että jos Barceloonaan mennessä ei tule vauhtia, niin potkut edessä.
Juu, voihan Räikkösen korvata Giovinazzilla joka romutti Sauberin kahdesti samassa mutkassa. :D
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5004
Kahden kisan jälkeen kun ryhdytään huutamaan itkupotkuraivareilla kaikkien aikojen suomalais-pannukusta niin voisi katsoa peiliin.

5.4 miljoonaisesta kansasta kun F1-sarjassa on mukana kaksi kuljettajaa ylipäätänsä, niin se on kova juttu. Saati kaksi kuskia kahdessa tämän hetken parhaassa tallissa. Luonnollisesti tulokset voisivat olla parempia.

Katsotaan sitten kun ei ole enää kuskeja F1-sarjassa. Sitten ei tarvitse pannukakuista itkeä.
Ihan aiheestahan tämä turhautuminen on kun Kimi jää neljättä kautta putkeen tallikaverin jalkoihin ja suunta on sama. Ja Hamilton alkaa näyttää olevan liian kova pala Bottakselle. Ei lätkässäkään koskaan olla tyytyväisiä ellei tule kultaa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kaksi kisaa ajettu ja jo nyt kauhea hulabaloohuhupuhe foorumilla että Kimille kenkää.
On tämä vain ihmeellinen paikka.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
https://mobile.twitter.com/MrAlexF1/status/850663633612886020

Tuossa mclaren vs mersu vertailu kiinaan pisimmältä suoralta. Pelkästään tuolla kilometrin suoralla Mclaren ottaa 0,5s takkii...
Videon perusteella voi sanoa että mclaren antaa moottorilla ainakin sen 1.5s per kierros tasotusta muille tiimeille. Tuo järkyttävä tehovaje huomioon ottaen täytyy todeta, että tuo mclarenin runko on ihan huippuluokkaa.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Ihan aiheestahan tämä turhautuminen on kun Kimi jää neljättä kautta putkeen tallikaverin jalkoihin ja suunta on sama. Ja Hamilton alkaa näyttää olevan liian kova pala Bottakselle. Ei lätkässäkään koskaan olla tyytyväisiä ellei tule kultaa.
Katsotaan kautta nyt muutama kisa pidemmälle niin heitä sitten se kirveesi kaivoon. Taitaa työkalut tosin olla jo kaivossa? :)

Lajien seuraaminen (formuloidenkin) on täysin vapaaehtoista. Mikäli harmittaa niin ei kannata katsella formuloita, vaan kannattaa katsella jotain itseään enemmän miellyttävää ohjelmaa.

Totuus on kuitenkin se, että Räikkönen olisi ollut podiumilla ilman massiivista taktiikkavirhettä.

Ei lätkässäkään petytä ennen kuin tulokset on tiedossa.

http://imgur.com/a/f9F0H tuolta voi verrata Räikkösen ja RBR:n aikoja ja sitten miettiä miksi se ero tuli. Numero 39 helpottaa hahmottamista.
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
https://mobile.twitter.com/MrAlexF1/status/850663633612886020

Tuossa mclaren vs mersu vertailu kiinaan pisimmältä suoralta. Pelkästään tuolla kilometrin suoralla Mclaren ottaa 0,5s takkii...
Videon perusteella voi sanoa että mclaren antaa moottorilla ainakin sen 1.5s per kierros tasotusta muille tiimeille. Tuo järkyttävä tehovaje huomioon ottaen täytyy todeta, että tuo mclarenin runko on ihan huippuluokkaa.
Tuo kohta tuossa ihmetyttää, millä perusteella McLarenin runko on huippuluokkaa sillä ei moottorien takia pystytä edes näyttämään sitä rungon todellista suorituskykyä.
Alonso on kyllä hehkuttanut runkoa mutta onko se oikeasti hyvä on vieläkin ihan kysymysmerkki johtuen moottorista.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Alonson kierros 1.39.496 eli tekeekö moottori yli 4-sekuntia eroa? Eihän se pelkkää suoraa se rata ole :)

Toki moottori on varmasti tehoton muihin verrattuna mutta tekeekö se kaiken erosta onkin eri asia.

Rank Driver Car Fastest lap Gap On lap
1 Lewis Hamilton Mercedes 1’35.378 44
2 Sebastian Vettel Ferrari 1’35.423 0.045 40
3 Valtteri Bottas Mercedes 1’35.849 0.471 41
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1’36.003 0.625 42
5 Felipe Massa Williams-Mercedes 1’36.511 1.133 50
6 Sergio Perez Force India-Mercedes 1’36.531 1.153 55
7 Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1’36.722 1.344 31
8 Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1’36.791 1.413 36
9 Esteban Ocon Force India-Mercedes 1’37.036 1.658 55
10 Carlos Sainz Jnr Toro Rosso-Renault 1’37.398 2.020 30
11 Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1’37.528 2.150 35
12 Romain Grosjean Haas-Ferrari 1’37.551 2.173 50
13 Nico Hulkenberg Renault 1’38.015 2.637 36
14 Jolyon Palmer Renault 1’38.181 2.803 47
15 Fernando Alonso McLaren-Honda 1’39.496 4.118 31
16 Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1’39.732 4.354 50
17 Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1’40.090 4.712 18
18 Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1’41.460 6.082 15
19 Antonio Giovinazzi Sauber-Ferrari 2’02.409 27.031 1
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ihan aiheestahan tämä turhautuminen on kun Kimi jää neljättä kautta putkeen tallikaverin jalkoihin.
Noh viime kausi näytti jo aika valoisalle Kimin suhteen. Nyt pitää toivoa että jatkossa noi Kimin säätöpelleilyt saadaan kuriin kun aa alussa kulki oikein mallikkaasti ja sitten kuin tyhjästä mentiin täysin metsään. Bahrain ollut perinteisesti Kimin vahvimpia kisoja. Onneksi siellä ei tarvitse huolehtia kuin hiekkapölystä. :D
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Viimeksi muokattu:

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Enää en ihmettele miksi kimi ja vallu ei näissä karkeloissa pärjää tallikavereille. Siihen on 3 syytä.

1. Molemmat ajavat virkamies-ajoa. Eli ajetaan yleensä kisa ilman mitään kummempia virheitä läpi mutta ei juuri yritetä mitään ylimääräistä. Tästä räikeä esimerkki tänään kimin ajosta joka jämähti virkamiesajollaan ricciardon perään ja tallikaveri näytti agressiivisuudellaan miten homma hoidetaan. Vallulla tuppaa olemaan samaa vikaa varsinkin kun muistellaan edellisiä kausia.

2. Tiimikaverit tekevät parempaa työtä. Näin se vaan on myönnettävä. Perusasioitten huolellinen tekeminen takaa pitkässä juoksussa paremman lopputuloksen. Viikonloppuhuin valmistautuminen kaikkia pieniä yksityiskohtia myöten täytyy olla Hamiltonilla ja Vettelillä parempaa mitä Kimillä ja Vallulla. Ne osaa harjoituksissa testata oikeita asioita ja säätää auton haluamalleen tyylille. Ei tarvi aika-ajojen ja kisojen jälkeen selitellä että oli väärä setuppi.

3. Henkinen kantti. Tämä on nykyään suomalaisilla valovuoden päässä muista jos otetaan huomioon muutkin lajit kun f-1. Mentaalipuolen valmennus on todella tärkeä osa huippu-urheilijan elämää. Nico Rosberg otti tämän asian hyvin esille viime kaudella monessa haastattelussa ja kuinka kävi? Räikkönen on selvästi tällä hetkellä stressaantunut ja myös Vallulla alkaa paineet kasvamaan. Tosin Vallun kohdalla tilanne ei ole vielä niin paha ja peli ei ole menetetty.
Näkisin kuitenkin Vallun kannalta että nyt Bahrainissa olisi todella tärkeä onnistua tai muuten paineet saattavat ottaa yliotteen.
Kimin koppa on lauennut jo ja ikäkin alkaa tulemaan vastaan. Jokatapauksessa hienon uran on tehnyt sitä ei voi kiistää.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Tuo kohta tuossa ihmetyttää, millä perusteella McLarenin runko on huippuluokkaa sillä ei moottorien takia pystytä edes näyttämään sitä rungon todellista suorituskykyä.
Alonso on kyllä hehkuttanut runkoa mutta onko se oikeasti hyvä on vieläkin ihan kysymysmerkki johtuen moottorista.
väitän että runko on ainakin keskikastin paras, koska Alonso pystyi kamppailemaan pisteistä tuosta tehovajeesta huolimatta. Ei varmasti mclaren autonakaan ole Mersu-Ferrari luokkaa. Mclarenilla on kuitenkin sen verran hyvät resurssit, että ei se nyt kovin kaukana voi olla. Ja raha yleensä ratkaisee aika paljon tuolla kehitys puolella.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Tuossapa vielä pomojen kommentteja Kimim suorituksesta: https://twitter.com/miezicat1/status/851107118199562240?s=09
https://twitter.com/LoveMaurizio/status/851065133199753216?s=09
Pitäähän sieltä vähän palautetta tullakin, ei se nyt niim maagisesti oo lähteny. Luulis tiimin tietävän mikä se nopeus on ja syyt siihen.

Edit. Ja vielä italia skyn Marchionne+ kommenteissa käännökset: https://t.co/3LtvPP54AJ
No eipä Marchionne & Arrivabene ihan kirveensä kaivoon heittäneiltä näyttänyt? Vai pitääkö tuota kuunnella / lukea kuin piru raamattua?
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Uusinnan katsottuani muutama korjaus ja tarkennus arviointeihini:

-Vettel sai heikon lähdön vaikka olikin sijoittanut autonsa kyseenalaisesti lähtöruutuun. Takana ollut Räikkönen saattoi kärsiä tilanteesta hitusen.
-Ferrari uhkapelasi Vettelin ensimmäisen varhaisen stopin, joka olisi tietyssä tilanteessa voinut siirtää hänet kilpailun kärkeen muiden varikkostoppien jälkeen. Myönnän olleeni siinä väärässä. Mutta epätodennäköisen tapahtumaketjun se olisi tainnut siltikin vaatia, joten edelleen pidän sitä yritystä virheenä. Mieluummin olisin suojannut alussa sijan kaksi ja yrittänyt ratkaisua paljon myöhemmin.
-Turva-auton takana tehdyt varikkokäynnin tapahtumat ovat osittain hyvin sekavia. Ilmeiseti Ricciardo vaihtoi renkaansa vasta toisella läpiajo kierroksella, jolloin hänen takanaan ajanut Räikkönen oli satojen metrien päässä takana vaikka olisi pitänyt olla puskurissa kiinni ja ohittanut näin Ricciardon? Mersun varikkoruutu oli tulosuuntaan ensimmäisenä, joten miten on mahdollista sääntöjen puitteissa, että ensimmäisenä ruutuunsa pysähtynyt Hamilton pääsee pois ruudusta, kun koko muun letkan pitäisi olla ohittamassa häntä? Epäilen siis edelleen etteivät sääntöjen sallimat maksimi autojen välit toteutuneet. Eli hidasteliko Bottas muita, mitä ihmettä Kimi teki, suojasiko Vettel Kimiä?
-kierroksella, jolla Vettel ohittaa jarrunsa lukinneen Verstappenin, joka tipahtaa ihan Ricciardon ja Kimin eteen ja Red Bullit jatkavat radalla, olisi Kimin kannalta ollut lähes täydellinen hetki ajaa suoraan renkaiden vaihtoon. Varma ohitus yhdestä Red Bullista, todennäköinen ohitus molemmista. Alle softit ja undercutilla edelle siis. Renkaiden kesto olisi lopussa ratkaissut sitten sijoituksen. Vaikka varikolla olis pitänyt pari ylimääräistä sekunttia odottaakin renkaanvaihtoa niin toinen ohitus olisi silti ollut varma.
-Kimin kilpailu pilattiin yrittäessä epätoivoisesti saada Vetteliä voittamaan kilpailu. Väärä strategia tässä vaiheessa kautta, oikea strategia olisi ollut kerätä maksimaalinen valmistajien pistemäärä ja varmistaa Vettelille toinen sija. Pääjohtajan paine ilmeisesti taas vaikutti tiimiin. Ei näin.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No kyllä Ferrari saa ottaa ison siivun syystä miksi Kimi oli niin hidas.

Raikkonen: “Why didn’t you stop when I asked you? Then if we know that we’re going to stop two times probably everybody else apart from me.”
“We think this is the best chance is to go to the end. Copy on your message though.”
Raikkonen: I have so poor front end [censored by FOM] they’re just going to catch me so easy. I cannot push in the front. So where are we going to finish? I have no front end and it’s 20 laps to go. So…”
“Our current prediction is P3 if we don’t stop. We think Seb’s going to come through but the others will be behind.”
Raikkonen: “How much faster the guys are behind?”
“So Vettel did 36.9.”
Raikkonen: “We’re almost three seconds slower and you still think it’s good to stay out? It’s only going to get more worse.”
“Understood. Verstappen 37.6, Ricciardo 37.6.”
Raikkonen: “It’s still 18 laps to go and the front is already seriously bad. Really bad on the left front.”
“Understood Kimi, understood.”
Raikkonen: “Because somebody else behind even the Red Bulls will pass us we don’t stop. Come on.”
“Box this lap, Kimi, box this lap.”

Perskutan Tunarit! :mad_old:
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Uusinnan katsottuani muutama korjaus ja tarkennus arviointeihini:

-Vettel sai heikon lähdön vaikka olikin sijoittanut autonsa kyseenalaisesti lähtöruutuun. Takana ollut Räikkönen saattoi kärsiä tilanteesta hitusen.
-Ferrari uhkapelasi Vettelin ensimmäisen varhaisen stopin, joka olisi tietyssä tilanteessa voinut siirtää hänet kilpailun kärkeen muiden varikkostoppien jälkeen. Myönnän olleeni siinä väärässä. Mutta epätodennäköisen tapahtumaketjun se olisi tainnut siltikin vaatia, joten edelleen pidän sitä yritystä virheenä. Mieluummin olisin suojannut alussa sijan kaksi ja yrittänyt ratkaisua paljon myöhemmin.
-Turva-auton takana tehdyt varikkokäynnin tapahtumat ovat osittain hyvin sekavia. Ilmeiseti Ricciardo vaihtoi renkaansa vasta toisella läpiajo kierroksella, jolloin hänen takanaan ajanut Räikkönen oli satojen metrien päässä takana vaikka olisi pitänyt olla puskurissa kiinni ja ohittanut näin Ricciardon? Mersun varikkoruutu oli tulosuuntaan ensimmäisenä, joten miten on mahdollista sääntöjen puitteissa, että ensimmäisenä ruutuunsa pysähtynyt Hamilton pääsee pois ruudusta, kun koko muun letkan pitäisi olla ohittamassa häntä? Epäilen siis edelleen etteivät sääntöjen sallimat maksimi autojen välit toteutuneet. Eli hidasteliko Bottas muita, mitä ihmettä Kimi teki, suojasiko Vettel Kimiä?
-kierroksella, jolla Vettel ohittaa jarrunsa lukinneen Verstappenin, joka tipahtaa ihan Ricciardon ja Kimin eteen ja Red Bullit jatkavat radalla, olisi Kimin kannalta ollut lähes täydellinen hetki ajaa suoraan renkaiden vaihtoon. Varma ohitus yhdestä Red Bullista, todennäköinen ohitus molemmista. Alle softit ja undercutilla edelle siis. Renkaiden kesto olisi lopussa ratkaissut sitten sijoituksen. Vaikka varikolla olis pitänyt pari ylimääräistä sekunttia odottaakin renkaanvaihtoa niin toinen ohitus olisi silti ollut varma.
-Kimin kilpailu pilattiin yrittäessä epätoivoisesti saada Vetteliä voittamaan kilpailu. Väärä strategia tässä vaiheessa kautta, oikea strategia olisi ollut kerätä maksimaalinen valmistajien pistemäärä ja varmistaa Vettelille toinen sija. Pääjohtajan paine ilmeisesti taas vaikutti tiimiin. Ei näin.
Tuohan on hyvä tapa analysoida, kun tietää lopputuleman. Voi keskittyä ratatapahtumiin ja varikkotapahtumiin, ja vieläpä ilman tunnekuohua.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24284
Sijainti
lappeen Ranta
Kaksi kisaa ajettu ja jo nyt kauhea hulabaloohuhupuhe foorumilla että Kimille kenkää.
On tämä vain ihmeellinen paikka.
Jos vaan saataisiin Kimi pois tuolta ajamasta ja Valtteri myös, niin sitten voisi valittaa miten me suomalaiset ollaan niiin huonoja ettei meiltä ole edes yhtään kuskia F1-sarjassa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ei Räikkösen moottorissa mitään vikaa ollut ja itsekin totesi sen. Asetukset oli uusintalähdössä pielessä

http//m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkonen-ei-saanut-ferrarilta-selitysta-sen-jalkeen-kisa-oli-ohi/6383568
No, oli vika autossa tai miehessä, niin Seb olisi pystynyt kisaamaan voitosta. En yrittänyt puolustella Kimiä, koska en ole enää pariin kauteen uskonut, että hän pystyisi kokonaista kautta ajamaan tarpeeksi hyvin mestaruutta ajatellen. Valitettavasti, koska olen edelleen Kimi-fani. Yksittäisiä onnistumisia Kimillekin vielä tulee. Niinpä toivon Vettelin pystyvän mestaruustaisteluun.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
-Turva-auton takana tehdyt varikkokäynnin tapahtumat ovat osittain hyvin sekavia. Ilmeiseti Ricciardo vaihtoi renkaansa vasta toisella läpiajo kierroksella, jolloin hänen takanaan ajanut Räikkönen oli satojen metrien päässä takana vaikka olisi pitänyt olla puskurissa kiinni ja ohittanut näin Ricciardon? Mersun varikkoruutu oli tulosuuntaan ensimmäisenä, joten miten on mahdollista sääntöjen puitteissa, että ensimmäisenä ruutuunsa pysähtynyt Hamilton pääsee pois ruudusta, kun koko muun letkan pitäisi olla ohittamassa häntä? Epäilen siis edelleen etteivät sääntöjen sallimat maksimi autojen välit toteutuneet. Eli hidasteliko Bottas muita, mitä ihmettä Kimi teki, suojasiko Vettel Kimiä?
Tuossa vaiheessa kun varikkopysähdyksiä (siis ihan oikeita pysähdyksiä), niin turva-auto ei ollut vielä kasannut joukkoa, vaan kuljettajat ajoivat delta-aikojen mukaisesti. Kierroksen 3 täyttyessä Hamilton oli 4,7 sekuntia Bottasta edellä, ja deltaa-ajaessa ero kasvaa, joten tuohon väliin ehtii helpostikin vaihtaa renkaat.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ei tämä kisa suomalaisittain ihan putkeen mennyt, kun Bottas onnistui pilaamaan kisansa spinnaamalla turva-auton takana ja Kimi jäi molempien Red Bullien taakse suurelta osin taktiikkamokan takia.

Verstappen puolestaan ajoi erinomaisen kisan onnistuen nousemaan 16 ruudusta palkintopallille.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
En ole (ainakaan vielä) lukenut kaikkia kommentteja kisasta, mutta suomalaisittain vähän hassusti meni. Siinä Ric-Räi-Vet -letkassa Vettelin takasuoravauhti näytti olevan muutaman km/h Kimiä kovempaa vaikka molemmilla siipi auki. Sinne lähdettäessä Kimi radiossa taisi ihmetelläkin väännön puutetta, ja siksi vaikeuksia päästä Red Bullista ohi. Bottaksen ero (odotetusti) kasvoi Hamiltoniin kosteissa olosuhteissa. Samalla kun osui itselleen harvinainen spinnauskin.
 
Ylös