Avaisitko vähän minkä kuvittelet Alonson roolin tuossa asiassa mielestäsi konkreettisesti olevan?
Voin avata:
Auton (pl.moottori) kehittäminen: kuski antaa palautetta siitä miten auto toimii eri asetuksilla, säädöillä etc. Sopiiko kuskille paremmin ali-vai yliohjaava auto, millainen auton jousituksen tulee olla etc. Kaikki mikä vaikuttaa siis suoraan autoon ja miten auto toimii hänen ajaessaan autoa. Tätä työtä tehdään siis sekä ennen kautta että sen aikana jotta auto kehittyisi - testirajoitukset huomioon ottaen eli simulaattorissa tarpeen vaatiessa. Palautetta siis insinöörien auton kehittämisen eteen tekemän työn helpottamiseen.
Moottorin kehittäminen taasen tarkoittaa sitä, että kuski antaa palautetta siitä miten moottori toimii esim. mutkista lähdettäessä, miten moottori noin yleisesti ottaen toimii. Hondan tapauksessa nyt orankikin tietää sen ettei moottorissa ole tarpeeksi tehoa tai se on epäluotettava. Palautteen perusteella sitten voidaan muuttaa vaikka karttoja etc. paremmin kuskille sopivaksi vaikkei sillä lisää tehoa saisikaan. Ainakin moottori olisi niin hyvä & hyvin ajettava kuin mahdollista kussakin kilpailussa. Aivan samalla tavalla kuskin pitää antaa palautetta siitä miten moottorin kehitysversiot toimivat reaaliolosuhteissa vs. dynotestit / stressitestit etc. jotka taas ovat insinöörien heiniä.
Kukaan ei tarkoittanut sitä, että kuskin - edes Alonson joka on vain hieman jumalasta ylempänä itsensä ja faniensa mielestä - pitäisi tehdä *konkreettisesti* jotain muutoksia autoon tai moottoriin. Palautteen antaminen - sellaisen palautteen antaminen jota insinöörit voivat käyttää työssään hyväkseen on kuskin tehtävä. Vai eikö muka ole?
Kuskilla on siis selkeästi oma vastuunsa sekä roolinsa auton sekä moottorin kehittämisen suhteen palautteen antamisen muodossa. Lienee selvää kumman panokselta odotetaan enemmän kun tallikaverin on kokematon kuljettaja. Huomatkaa, että palaute ei siis ole sitä radiossa kuultavaa valittamista tai Alonson lähinnä koomiset mittasuhteet saavia yltiöpositiivisia letkautuksia omista kyvyistään. Näillä auto ei tule koskaan kulkemaan nanosekuntiakaan kovempaa.
Kyllähän näitä datastakin luonnollisesti näkee mutta kyllähän eri kuskit ovat auton kehittäjinä eri tasoisia. Insinöörit tarvitsevat *myös* kuskin palautetta siitä miten auto ylipäätänsä toimii milläkin set-upilla ja miten muutokset sekä uudet kehitysosat vaikuttavat autoon ja sen kulkemiseen.
Hehän sitä autoa ajavat eivätkä insinöörit.
Avautuiko mitä tarkoitin? Tämä kuitenkin lienee itsestään selvää sinulle 28k+ viestin jälkeen, joten hieman ihmettelen miksi edes kysyit tuota
Voit tietenkin halutessasi kertoa mikä tuo kuskin rooli kehitystyössä on - jos se poikkeaa tuosta mitä yllä kirjoitin?