Satiiria Alonson Hondan moottorikehittelystä

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Onhan Alonson kriitikit ihan asiasta, samaa lokaa heittää tallipäällikkö Boullier Hondan suuntaan.
Asiasta ne ovat, kyllä. Mutta ei kritiikki sinällään auta, kaikki siellä tietävät ilman kuljettajan valitustakin asioiden olevan pahasti pielessä. Nyt tarvitaan kritiikin sijasta korjausehdotuksia. Insinööreillä ja kuljettajilla on erilaista tietoa ja ne täytyisi saada käyttöön. Siinä ei pelkkä valitus auta. Kehityksen hitaudesta voisi päätellä, että sen enempää insinöörit kuin kuljettajatkaan eivät nyt joko osaa tai halua tehdä tätä työtä. Alonsolla ei voi olla kysymys osaamattomuudesta tai kokemattomuudesta. Kun toinen kuljettaja on keltanokka, paine kehittämistyössä on kuljettajien osalta Alonsolla.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Asiasta ne ovat, kyllä. Mutta ei kritiikki sinällään auta, kaikki siellä tietävät ilman kuljettajan valitustakin asioiden olevan pahasti pielessä. Nyt tarvitaan kritiikin sijasta korjausehdotuksia. Insinööreillä ja kuljettajilla on erilaista tietoa ja ne täytyisi saada käyttöön. Siinä ei pelkkä valitus auta. Kehityksen hitaudesta voisi päätellä, että sen enempää insinöörit kuin kuljettajatkaan eivät nyt joko osaa tai halua tehdä tätä työtä. Alonsolla ei voi olla kysymys osaamattomuudesta tai kokemattomuudesta. Kun toinen kuljettaja on keltanokka, paine kehittämistyössä on kuljettajien osalta Alonsolla.
Ööööö??? Kuskeilla onkin varmasti paljon tietämystä ja sanottavaa siihen miten moottoriin taiotaan lisää tehoa ja luotettavuutta...
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Alonso harjoitusten neljäs.


Mikäli lukee listaa alhaalta ylös. Samurain kärsivällisyys lienee piakkoin äärirajoilla. Aika-ajojen jälkeiset kommentit tulevat varmasti olemaan pure gold tasoa.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Ehkä kannattaisi lukea koko kommentti ennen kuin kommentoi itse... Luepa uudelleen.
Luin uudestaan ja kokonaan, kuten ensimmäiselläkin kerralla. Ei auennut yhtään paremmin että mitä kuljettajat voisivat tehdä toisin auton eteen joka on kilpailukyvytön pelkästään surkean moottorin vuoksi. Hondalle ei myöskään kelpaa ulkopuolinen apu niin eipä siinä menestyksen nälkäiselle kuskille jää muuta kuin turhautumisesta kertova valitus, kun sama kyntäminen jatkuu kolmatta kautta ja tälle kaudelle edistyksen sijasta on otettu jopa takapakkia.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Luin uudestaan ja kokonaan, kuten ensimmäiselläkin kerralla. Ei auennut yhtään paremmin että mitä kuljettajat voisivat tehdä toisin auton eteen joka on kilpailukyvytön pelkästään surkean moottorin vuoksi. Hondalle ei myöskään kelpaa ulkopuolinen apu niin eipä siinä menestyksen nälkäiselle kuskille jää muuta kuin turhautumisesta kertova valitus, kun sama kyntäminen jatkuu kolmatta kautta ja tälle kaudelle edistyksen sijasta on otettu jopa takapakkia.
Ei enemmän vaan vähemmän - vähemmän valittamista. Auton ongelmat ovat kaikkien tiedossa ja nyt pitäisikin keskittyä ongelmien ratkaisemiseen ja ne eivät valittamalla ratkea. Kuten tuossa aiemmin on todettukin, niin Alonson vastuu auton/moottorin kehittämiseen on kriittinen koska tallikaveri on keltanokka.

Alonso on eittämättä nopea mutta kaverilla alkaa olemaan melkoisen valittajan ja anti-team playerin maine. Haluaisitko sinä kuunnella työpaikallasi valittamista koko ajan. OK no ei Samurai varmasti koko ajan valita mutta vielä pahempaa on julkinen haukkuminen.

Pointti eli moottorin huonous on varmasti jo tullut esille ettei sitä rikkinäistä levyä enää kannata pyörittää.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuten tuossa aiemmin on todettukin, niin Alonson vastuu auton/moottorin kehittämiseen on kriittinen koska tallikaveri on keltanokka.
Avaisitko vähän minkä kuvittelet Alonson roolin tuossa asiassa mielestäsi konkreettisesti olevan?
Aika rajusti sanottu kun herralla ei ole tarvinnut vuosiin kilpailla kärkikuskien kanssa, joten nykykuntoa vähän vaikea arvioida. Saattaisi olla, että se maagisuus haihtuisi äkkiä kun vastassa olisi mersun ja red bullin tämän hetkiset kuskit.
Onkohan tuo nyt vähän maailmanmestareiden aliarvostamista ja nuorien yliarvostamista?
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Vai painostettiinko Alonso keskeyttämään, kuten Alonso teki Kimille aikoinaan Nürrella?
Nyt foliohattu sivuun, lähetyksessä näkyi kyllä kun Alonson McLarenin vasemman takaripustuksen paikkeilta nousi savu, ilmeisesti jotain petti, puhuivat Sky:n lähetyksessä että ilmeisesti vetoakseli olisi poikennut.

Onhan tuo Hondan rämpiminen surkeaa ja tuo Alonson jatkuva itsensä ylistäminen maailman parhaaksi ja auton jatkuva mollaaminen, lähinnä moottorin osalta, luulisi tuovan jo McLarenille niin paljon negatiivista PR:ää ettei tallikaan taas välttämättä tykkää tai sponsorit.

Mitä auton kehittämiseen tulee niin kuljettajilta tulee se palaute miten moottori käyttäytyy radalla ja miten sitä moottorin käytöstä voisi parantaa.
Moottoreitahan voidaan ajaa testipenkissä kisasimulaatioilla 24/7/365 tehtaalla ja hioa kaikki yksityiskohdat täydellisyyteen asti.
Kun moottori laitetaan kiinni auton runkoon ja lähdetään ajamaan radalle kilpaa, siinävaiheessa tulee ääretön määrä asioita jota ei ole voitu huomioda testipenkin simulaattissa.
Sitten kun vielä lisätään se että myös kuljettajan pitäisi päästä moottorin kanssa sinuiksi niin siinä on todella monimutkainen soppa jotai ei todellakaan kokouspöydässä ratkaista.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Avaisitko vähän minkä kuvittelet Alonson roolin tuossa asiassa mielestäsi konkreettisesti olevan?
Voin avata:

Auton (pl.moottori) kehittäminen: kuski antaa palautetta siitä miten auto toimii eri asetuksilla, säädöillä etc. Sopiiko kuskille paremmin ali-vai yliohjaava auto, millainen auton jousituksen tulee olla etc. Kaikki mikä vaikuttaa siis suoraan autoon ja miten auto toimii hänen ajaessaan autoa. Tätä työtä tehdään siis sekä ennen kautta että sen aikana jotta auto kehittyisi - testirajoitukset huomioon ottaen eli simulaattorissa tarpeen vaatiessa. Palautetta siis insinöörien auton kehittämisen eteen tekemän työn helpottamiseen.

Moottorin kehittäminen taasen tarkoittaa sitä, että kuski antaa palautetta siitä miten moottori toimii esim. mutkista lähdettäessä, miten moottori noin yleisesti ottaen toimii. Hondan tapauksessa nyt orankikin tietää sen ettei moottorissa ole tarpeeksi tehoa tai se on epäluotettava. Palautteen perusteella sitten voidaan muuttaa vaikka karttoja etc. paremmin kuskille sopivaksi vaikkei sillä lisää tehoa saisikaan. Ainakin moottori olisi niin hyvä & hyvin ajettava kuin mahdollista kussakin kilpailussa. Aivan samalla tavalla kuskin pitää antaa palautetta siitä miten moottorin kehitysversiot toimivat reaaliolosuhteissa vs. dynotestit / stressitestit etc. jotka taas ovat insinöörien heiniä.

Kukaan ei tarkoittanut sitä, että kuskin - edes Alonson joka on vain hieman jumalasta ylempänä itsensä ja faniensa mielestä - pitäisi tehdä *konkreettisesti* jotain muutoksia autoon tai moottoriin. Palautteen antaminen - sellaisen palautteen antaminen jota insinöörit voivat käyttää työssään hyväkseen on kuskin tehtävä. Vai eikö muka ole?

Kuskilla on siis selkeästi oma vastuunsa sekä roolinsa auton sekä moottorin kehittämisen suhteen palautteen antamisen muodossa. Lienee selvää kumman panokselta odotetaan enemmän kun tallikaverin on kokematon kuljettaja. Huomatkaa, että palaute ei siis ole sitä radiossa kuultavaa valittamista tai Alonson lähinnä koomiset mittasuhteet saavia yltiöpositiivisia letkautuksia omista kyvyistään. Näillä auto ei tule koskaan kulkemaan nanosekuntiakaan kovempaa.

Kyllähän näitä datastakin luonnollisesti näkee mutta kyllähän eri kuskit ovat auton kehittäjinä eri tasoisia. Insinöörit tarvitsevat *myös* kuskin palautetta siitä miten auto ylipäätänsä toimii milläkin set-upilla ja miten muutokset sekä uudet kehitysosat vaikuttavat autoon ja sen kulkemiseen.

Hehän sitä autoa ajavat eivätkä insinöörit.

Avautuiko mitä tarkoitin? Tämä kuitenkin lienee itsestään selvää sinulle 28k+ viestin jälkeen, joten hieman ihmettelen miksi edes kysyit tuota :)

Voit tietenkin halutessasi kertoa mikä tuo kuskin rooli kehitystyössä on - jos se poikkeaa tuosta mitä yllä kirjoitin?
 
Viimeksi muokattu:

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Tuo kuskipalaute oli varmasti takavuosina erittäin tärkeä kun autoista ei saatu dataa ja näin kuskilla oli isompi rooli siinä että mihin suuntaan auto kehitetään/säädetää, mutta elektoniikka on kehittynyt 80-luvulta sen verran isoin askelin, että väitän että ne insinöörit näkee sen auton käytöksen aika tarkkaa datasta. Toki kuskin palaute on varmasti tärkeä ja vaikuttaa monii pikku asioihin, Mutta epäilen että kuskin rooli nyky auton kehityksessä on hyvin olematon. Ei ne tiimit turhaa palkkaa sadoittain nuita eri insinöörejä tiimeihinsä.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Tuo kuskipalaute oli varmasti takavuosina erittäin tärkeä kun autoista ei saatu dataa ja näin kuskilla oli isompi rooli siinä että mihin suuntaan auto kehitetään/säädetää, mutta elektoniikka on kehittynyt 80-luvulta sen verran isoin askelin, että väitän että ne insinöörit näkee sen auton käytöksen aika tarkkaa datasta. Toki kuskin palaute on varmasti tärkeä ja vaikuttaa monii pikku asioihin, Mutta epäilen että kuskin rooli nyky auton kehityksessä on hyvin olematon. Ei ne tiimit turhaa palkkaa sadoittain nuita eri insinöörejä tiimeihinsä.
Telemetriaa on saatu 80-luvun lopusta jolloin dataa työnnettiin silloin kun auto ohitti varikkomuurin. 90-luvun alussa telemetriatiedot olivat jo hyviä ja 2000-luvun alusta telemetriaa saatiin myös radan katvealueiltakin.

Kuskit ovat erilaisia, pitävät eri asioista jotka sopivat juuri heidän ajotyyliinsä, ja tätä palautetta ei saada minkään telemetrian kautta. Kyllä sillä kuskin palautteellakin on siis merkitystä. Joskaan ei varmasti aivan yhtä suurta kuin ajalta ennen telemetriaa, mutta hyvin olematon sen merkitys ei varmasti ole.

Kuskin palaute ei korvaa telemetrian kautta saatua tietoa täydellisesti, eikä telemetrian kautta saatava tieto korvaa kuskin palautetta. Enemmänkin kuskin palaute täydentää telemetrian kautta kerättyä informaatiota jota inssit voivat käyttää hyväkseen säätämisessä ja auton kehittämisessä.

Ei joko-tai vaan sekä-että :)
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3988
Ei enemmän vaan vähemmän - vähemmän valittamista. Auton ongelmat ovat kaikkien tiedossa ja nyt pitäisikin keskittyä ongelmien ratkaisemiseen ja ne eivät valittamalla ratkea. Kuten tuossa aiemmin on todettukin, niin Alonson vastuu auton/moottorin kehittämiseen on kriittinen koska tallikaveri on keltanokka.

Alonso on eittämättä nopea mutta kaverilla alkaa olemaan melkoisen valittajan ja anti-team playerin maine. Haluaisitko sinä kuunnella työpaikallasi valittamista koko ajan. OK no ei Samurai varmasti koko ajan valita mutta vielä pahempaa on julkinen haukkuminen.

Pointti eli moottorin huonous on varmasti jo tullut esille ettei sitä rikkinäistä levyä enää kannata pyörittää.
Mclaren-Hondaa ajoi ja "kehitti" kaksi ensimmäistä kautta sarjan kokeneimmat maailmanmestarit Alonso ja Button, moottori oli susi. Nyt kun Buttonin tilalle tuli keltanokka niin peräänkuulutat jotain Alonson vastuuta moottorin ja auton kehityksessä. Kuulisin mielellään lisää tästä luodin kestävästä logiikasta että Alonson pitäisi parantaa Hondan surkeus. Kertoisitko vielä mikä oli Buttonin rooli kahtena Mclaren-Honda kausina? Kuinka kokeneet maailmanmestarikuskit siellä pitäisi olla rakentamassa se Hondan myllyn kuntoon...
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
"miten toimii mutkasta lähdettäessä yms." Härregyyd nyt ollaan F1 tasolla eikä jokkista ajamassa.
Nuo ovat aivan itsestäänselviä perusjuttuja ja nykyteknologialla todella helposti hoidettavissa lähes heti kättelyssä kun uusi moottori saadaan autoon kiinni ja ensitestit ajettu. Olen aika hiton varma että tälläisten täysin perusasioiden kanssa Alonso on panoksensa antanut jo kauan sitten ja näissä ei vaan ole hiottavaa enää. Kuljettajat ja muukin Mäcin porukka auton alustan, rungon ja aerodynaamikan parissa ovat osansa tehneet, sillä työlaadulla jota Mclarenilta on totuttu näkemään.

Nyt käynnistyi kolmas kausi Hondan kanssa ja edelleen odotellaan että koskahan ne jappanilaiset saisivat edes vaikkapa 100heppaa lisää voimayksikköönsä ja sellaiseen iskuun että sillä voisi ajaa kilpailut maaliin. Samalla kilpailijat ovat tehneet omaa kehitystyötään ja ottaneet harppauksia eteenpäin.
Tilanne on ikävässä umpikujassa, ollut jo kauan.

En oo mikään "Alonso fani" mutta ymmärrän täysin että turhauttaa kun ikääntyvän huippukuljettajan aika valuu hukkaan tällä tavoin.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
"miten toimii mutkasta lähdettäessä yms." Härregyyd nyt ollaan F1 tasolla eikä jokkista ajamassa.
Nuo ovat aivan itsestäänselviä perusjuttuja ja nykyteknologialla todella helposti hoidettavissa lähes heti kättelyssä kun uusi moottori saadaan autoon kiinni ja ensitestit ajettu. Olen aika hiton varma että tälläisten täysin perusasioiden kanssa Alonso on panoksensa antanut jo kauan sitten ja näissä ei vaan ole hiottavaa enää. Kuljettajat ja muukin Mäcin porukka auton alustan, rungon ja aerodynaamikan parissa ovat osansa tehneet, sillä työlaadulla jota Mclarenilta on totuttu näkemään.

Nyt käynnistyi kolmas kausi Hondan kanssa ja edelleen odotellaan että koskahan ne jappanilaiset saisivat edes vaikkapa 100heppaa lisää voimayksikköönsä ja sellaiseen iskuun että sillä voisi ajaa kilpailut maaliin. Samalla kilpailijat ovat tehneet omaa kehitystyötään ja ottaneet harppauksia eteenpäin.
Tilanne on ikävässä umpikujassa, ollut jo kauan.

En oo mikään "Alonso fani" mutta ymmärrän täysin että turhauttaa kun ikääntyvän huippukuljettajan aika valuu hukkaan tällä tavoin.
Moottori on varmasti suurin yksittäinen syy siihen ettei auto ole kilpailukykyinen. Tarkoittaako se sitä ettei muuta kehitystyötä tarvitse tehdä? No ei tarkoita joten kyllä muissakin osa-alueissa riittää hiottavaa. Sitähän kaikki muutkin tekevät koko kauden ajan vai meinaatko, että niillä autoilla ajetaan viimeisessä kisassa mitkä ensimmäisessä kisassa ovat olleet? Aivan.

McLaren oli ~4s per kierros hitaampi Kiinan GP:ssä kuin Hamilton / Vettel. Tuleeko tuo kaikki moottorista? No sitähän ei kukaan tiedä tällä forumilla varmasti tiedä - varmasti pääosa tulee mutta muutakin kehitystä varmasti tehdään. Jälleen: kyllä kuskeilla tuossakin oma osuutensa sekä roolinsa on.

Tuo data saadaan kyllä tiedonkeruujärjestelmistä mutta kuskeilla on omat preferenssinsä jonka perusteella hienosäädöt tehdään. Tähän tarvitaan kuskin palautetta. Oli sitten kyse siitä miten se auto lähtee vaikka mutkasta muiden asioiden lisäksi jotka vain kuski tietää itse parhaiten. Ei kai se niin hankalaa ole tajuta?
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4084
Alonson olisi aikanaan kannattanut vähän jotain teknisiä opintoja ottaa, jotta osaisi suunnitella Hondan moottorin paremmaksi.

Esimerkiksi Kimihän on ammattikoulussa käynyt autopuolen, josta on varmasti ollut hyötyä Ferrarin moottorin rakentelussa. Tuloksissahan huomaa että Ferrarin moottori on hyvä.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Moottori on varmasti suurin yksittäinen syy siihen ettei auto ole kilpailukykyinen. Tarkoittaako se sitä ettei muuta kehitystyötä tarvitse tehdä? No ei tarkoita joten kyllä muissakin osa-alueissa riittää hiottavaa. Sitähän kaikki muutkin tekevät koko kauden ajan vai meinaatko, että niillä autoilla ajetaan viimeisessä kisassa mitkä ensimmäisessä kisassa ovat olleet? Aivan.

McLaren oli ~4s per kierros hitaampi Kiinan GP:ssä kuin Hamilton / Vettel. Tuleeko tuo kaikki moottorista? No sitähän ei kukaan tiedä tällä forumilla varmasti tiedä - varmasti pääosa tulee mutta muutakin kehitystä varmasti tehdään. Jälleen: kyllä kuskeilla tuossakin oma osuutensa sekä roolinsa on.

Tuo data saadaan kyllä tiedonkeruujärjestelmistä mutta kuskeilla on omat preferenssinsä jonka perusteella hienosäädöt tehdään. Tähän tarvitaan kuskin palautetta. Oli sitten kyse siitä miten se auto lähtee vaikka mutkasta muiden asioiden lisäksi jotka vain kuski tietää itse parhaiten. Ei kai se niin hankalaa ole tajuta?
Miksi Mclaren ja kuskit eivät tekisi omaa osaansa kehitystyössä auto parissaa, vaikka tietävät moottorin olevan susi?

Toisaalta:
Emme täällä tiedä tuleeko tuosta mainitsemastasi ~4sek/kierros erosta kaikki moottorista, mutta kun katseli eroa suorituskyvyssä suorilla niin voidaan helposti todeta että tosi iso osa tulee pelkästään siitä. Vaikka Mäcillä sisuunnuttaisiin ja painettaisiin hurjasti duunia auton parissa yötäpäivää ja pistettäisiin kunnolla rahaa haisemaan auton kehitykseen. Lopputuloksena olisi että jäätäisiin kilpailussa ENÄÄ 3sek kierroksella, ja sitten olisi (ainakin aivan liian monesssa kilpailussa)keskeytys moottorin takia, sijalta mitä lie.
Olisiko tämä auton kehitystyöhön laitettu vaiva, aika ja raha oikeassa suhteessa siitä saatuun hyötyyn?

Tilanne on tallille varmasti painajaismainen ja pääkopassa kiehuu takuulla monella muullakin kuin Alonsolla. Tämäkin kausi tulee olemaan silkkaa tervanjuontia(jopa pahemmin kuin viime kaudella) eikä ole kerrassaan mitään takeita että ensi kaudella asiat olisivat paremmin.
 
Ylös