Satiiria Alonson Hondan moottorikehittelystä

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4015
Moottori on varmasti suurin yksittäinen syy siihen ettei auto ole kilpailukykyinen. Tarkoittaako se sitä ettei muuta kehitystyötä tarvitse tehdä? No ei tarkoita joten kyllä muissakin osa-alueissa riittää hiottavaa. Sitähän kaikki muutkin tekevät koko kauden ajan vai meinaatko, että niillä autoilla ajetaan viimeisessä kisassa mitkä ensimmäisessä kisassa ovat olleet? Aivan.

McLaren oli ~4s per kierros hitaampi Kiinan GP:ssä kuin Hamilton / Vettel. Tuleeko tuo kaikki moottorista? No sitähän ei kukaan tiedä tällä forumilla varmasti tiedä - varmasti pääosa tulee mutta muutakin kehitystä varmasti tehdään. Jälleen: kyllä kuskeilla tuossakin oma osuutensa sekä roolinsa on.

Tuo data saadaan kyllä tiedonkeruujärjestelmistä mutta kuskeilla on omat preferenssinsä jonka perusteella hienosäädöt tehdään. Tähän tarvitaan kuskin palautetta. Oli sitten kyse siitä miten se auto lähtee vaikka mutkasta muiden asioiden lisäksi jotka vain kuski tietää itse parhaiten. Ei kai se niin hankalaa ole tajuta?
Todellinen asiantuntija taidat olla. Button, Alonso ja Vandoorne epäonnistuneet moottorin kehityksessä. Mitä seuraavaksi? Alonso epäonnistui hankkimaan Mclarenille pääsponsorin kausille 2015-2016?
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Todellinen asiantuntija taidat olla. Button, Alonso ja Vandoorne epäonnistuneet moottorin kehityksessä. Mitä seuraavaksi? Alonso epäonnistui hankkimaan Mclarenille pääsponsorin kausille 2015-2016?
Kuka väitti heidän epäonnistuneen moottorin kehityksessä? Ei kukaan. Kuskeilla nyt kuitenkin on roolia auton sekä moottorin kehityksessä ymmärsit sen tai et.

Eihän se heidän vikansa ole jos Honda on moottorin suunnitellut kuten on, eikä sitä ole kukaan edes väittänyt että moottorin huonous olisi jotenkin kuskien vika.

Ovat aivan varmasti antaneet oman panoksensa kehitykseen kuitenkin kuten varmasti tulevat antamaan jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Alonson olisi aikanaan kannattanut vähän jotain teknisiä opintoja ottaa, jotta osaisi suunnitella Hondan moottorin paremmaksi.

Esimerkiksi Kimihän on ammattikoulussa käynyt autopuolen, josta on varmasti ollut hyötyä Ferrarin moottorin rakentelussa. Tuloksissahan huomaa että Ferrarin moottori on hyvä.
Tässähän oli nimenomaan keskusteltu siitä, että moottorin suunnittelusta ("rakentelusta" kuten itse asian ilmaisit) olisi vastuussa kuljettaja - vai oliko sittenkään? Kannattaisi lukea mitä toinen on kirjoittanut ennen kommentointia.

(Joo - kommenttisi oli varmaankin kieli poskessa heitetty ja sellaisena se olisi pitänyt ottaa. No se siitä :) )
 
Viimeksi muokattu:

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Miksi Mclaren ja kuskit eivät tekisi omaa osaansa kehitystyössä auto parissaa, vaikka tietävät moottorin olevan susi?

Toisaalta:
Emme täällä tiedä tuleeko tuosta mainitsemastasi ~4sek/kierros erosta kaikki moottorista, mutta kun katseli eroa suorituskyvyssä suorilla niin voidaan helposti todeta että tosi iso osa tulee pelkästään siitä. Vaikka Mäcillä sisuunnuttaisiin ja painettaisiin hurjasti duunia auton parissa yötäpäivää ja pistettäisiin kunnolla rahaa haisemaan auton kehitykseen. Lopputuloksena olisi että jäätäisiin kilpailussa ENÄÄ 3sek kierroksella, ja sitten olisi (ainakin aivan liian monesssa kilpailussa)keskeytys moottorin takia, sijalta mitä lie.
Olisiko tämä auton kehitystyöhön laitettu vaiva, aika ja raha oikeassa suhteessa siitä saatuun hyötyyn?

Tilanne on tallille varmasti painajaismainen ja pääkopassa kiehuu takuulla monella muullakin kuin Alonsolla. Tämäkin kausi tulee olemaan silkkaa tervanjuontia(jopa pahemmin kuin viime kaudella) eikä ole kerrassaan mitään takeita että ensi kaudella asiat olisivat paremmin.
On aivan varmasti totta, että suurin osa erosta tulee moottorista. Jossain vaiheessa varmaan auton kehityskin lopetetaan / ainakin se hidastuu ja panokset työnnetään seuraavaan kauteen. Tietenkin täytyy pitää mielessä, että on niillä pisteilläkin merkitystä rahan muodossa. Mutta millä panoksella se raha tulee onkin eri asia. Aivan kuten tuossa yllä kirjoititkin.

Ei kyllä ole mukavaa katsella niinkin legendaarista tallia kuin McLaren tuotta tilanteessa. Toivottavasti pääsevät suosta ylös ja takaisin kärkitaisteluun.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Avautuiko mitä tarkoitin?
Avautui. Eri asia on voidaanko palautteen antamista ja toiveiden esittämistä pitää auton/moottorin kehittämisenä. Itse en oikein näe niin. Minulle kehittämistä ovat ne muutokset, joita autoihin tehdään jotta siitä saataisiin nopeampi/paremmin käyttäytyvä/taloudellisempi/luotettavampi. Monestihan kuskin toiveet voivat olla ristiriidassa näiden tavoitteiden kanssa. Varsinkin, jos tallin eri kuskit esittävät toisistaan rajusti poikkeavia toiveita. Joka tapauksessa näitä muutoksia laskee ja tekee ihan muut kuin kuskit. Minulle he ovat se taho, joka autoja varsinaisesti kehittää.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Oisko niin, että kuskien toiveiden mukaan voidaan säätää moottorinohjausta tms., mutta ei sillä mitään käytännön tekemistä ole kehitystyön kanssa.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
On se ihme kun aiemmin on eri tahojen toimesta kehuttu Alonson taitoja auton kehittäjänä, mutta eipä se näin taida sitten ollakaan kun ei kuskeille kerran ole roolia autojen kehittämisessä.

Whitmarshkin aikoinaan kehui Alonsoa näistä taidoista, mutta Martin saikin kenkää. Niin kehui Domenicalikin ,mutta hänkin sai kenkää. Mikä lienee sitten development sanalle sopiva suomennos jos kehittäminen ei ole oikea :)

http://bit.ly/2pmDq5O tuolta vaikka lisää. Voihan tietenkin viitata sitten siihen että juttu on jo vanha.

Referring to Raikkonen he said, “In a car that is capable of winning, he was and is perfect. But if the car needs to be developed and the team fired up, Alonso is better.”
Alonso has always talked up his ability to develop a car, famously during his time at McLaren, claiming to have brought almost a second per lap to the car.

Mickey & Webslave & co: mutta sovitaan kuten sanoitte niin päästään tästä aiheesta eteenpäin :)

Olkoon tämä tässä puolestani. Seuraava aihe, kiitos.

edit: lisättäköön vielä se, että en ole mikään Alonso fanboy johtuen hänen melko hankalan oloisesta persoonastaan. Äijä kyllä saa autosta paljon irti ja on hyvä.....öh...vaikka suustaan nyt sitten.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4218
Alonso on huono auton kehittäjä, hänellä on ilmiömäinen saada autosta irti enemmän suorituskykyä kuin muilla kuskeilla ja juuri tämän takia hän on "huono kehittäjä".
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4015
Huhu kertoo että Alonso ei juurikaan viitsi enää viritellä siviiliautojensa moottoreita, koska niistä on tullut epäluotettavia eikä tehoa ole onnistuttu lisäämään.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Huhu kertoo että Alonso ei juurikaan viitsi enää viritellä siviiliautojensa moottoreita, koska niistä on tullut epäluotettavia eikä tehoa ole onnistuttu lisäämään.
Tämän vuoksi Alonso siirtyykin Formula E-sarjaan ensi kaudeksi. Epävirallisen tiedon mukaan on eilen aloittanut sähköpuolen perusopinnot Oviedon amiksessa. Parta on nyt myös ajettu ja viiksiä kasvatetaan.

Alonso on kehittämässä patentoimaansa rectum-boost(tm) järjestelmää Formula E-autoonsa, jossa kuljettajan anukseen asennetaan plugi, josta saa auto saa kuljettajan kiukutellessa lisää sähköä.
 
Viimeksi muokattu:

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
No niin pojat. Näin se keskustelu hoidetaan asiallisesti. Tarpeeksi kun perseillään niin asiallisetkin kommentit siirretään satiiriksi. Tätä se nyt on.

Mutta jatketaan samalla linjalla:

Olen kuullut, että Alonso on äärimmäisen lähellä nirvanan saavuttamista käytännössä kaikkiin autotekniikkaan liittyvien asioiden suhteen. Hänestä on siis tulossa eräänlainen tekniikan Buddha. Tämän tilan voi saavuttaa kuitenkin vain mikäli hänelle soitetaan juuri oikealla tavalla väärin viritettyä Landolaa erään nimeltä mainitsemattoman iskelmälaulajan nimeä etäisen läheisesti muistuttavaa nimimerkkiä käyttävän monilahjakkuuden toimesta.

Näin päästään mahdollisimman lähelle - olemalla samaan aikaan etäällä - uskonnollisen valaistumisen kaltaista transsitilaa, jossa moottorin virittäminen kampikammion kattolamppua vaihtamalla saavuttaa uskomattomat mittasuhteet. Vartalon ulkopuolisen kokemuksen vuoksi tämä kaikki on myös erityisen miellyttävää sekä kaikin puolin seesteisen orgastinen kokemus.
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Alonso on huono auton kehittäjä, hänellä on ilmiömäinen saada autosta irti enemmän suorituskykyä kuin muilla kuskeilla ja juuri tämän takia hän on "huono kehittäjä".
Tämä voi olla ihan oikeasti totta eikä mitään satiiria: Alonso taitaa olla sellainen, että mies "pakottaa" auton omaan runttaavaan ajotyyliinsä ja saa siitä irti kaiken mitä saatavissa on. Siksi murskaa vaikeilla autoilla kaikki tallikaverinsa ihan pystyyn lähes poikkeuksetta (2008-2009, 2011-2016), mutta silloin kun tallikaverikin on autoon tyytyväinen ja kulkua riittää, niin voi tehdä tiukempaa (2004, 2007). Toki myönnytetään, että Renu-vuosinaan Fisicon tyrmäsi hyvilläkin autoilla.

Vastaavia tapauksia oli myös Ronnie Peterson ja Jim Clark: Ronnie oli kuuluisa siitä että hänen testit ja palaute insinööreille oli ihan yhtä tyhjän kanssa, kun Ronnie pisti menemään sladissa hirmuista vauhtia riippumatta, oliko säädöt sopivat vai ei. Ronnie olikin ylivoimainen lähes kaikkia tallitovereita vastaan, mutta 1978 ylivoimaisella maaefekti-Lotuksella jäi Marion varjoon. Clarkin ajotyyli oli puolestaan aina niin siisti ja "täydellinen", että Colin Chapman ei aina hänen ajamisensa perusteella älynnyt, mitä osa-alueita autosta pitäisi kehittää, vaan piti yleensä turvautua kakkoskuskin tarkkailemiseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On se ihme kun aiemmin on eri tahojen toimesta kehuttu Alonson taitoja auton kehittäjänä, mutta eipä se näin taida sitten ollakaan kun ei kuskeille kerran ole roolia autojen kehittämisessä.
Kuskeilla on rooli, ja se on juuri se palautteen antaminen ja toiveiden esittäminen.
Whitmarshkin aikoinaan kehui Alonsoa näistä taidoista, mutta Martin saikin kenkää. Niin kehui Domenicalikin ,mutta hänkin sai kenkää. Mikä lienee sitten development sanalle sopiva suomennos jos kehittäminen ei ole oikea :)
Kehittäminen on oikea suomennos, mutta siitä, mitä sen halutaan tarkoittavan on epäselvyyttä. Toiset pitävät pelkkää kuskin puhumista (palaute & toiveet) kehittämisenä, toiset - kuten minä - eivät.
Alonso has always talked up his ability to develop a car, famously during his time at McLaren, claiming to have brought almost a second per lap to the car.
Tästä on kirjoitettu tälläkin foorumilla useamman kerran. Alonso toi McLarenille jotain, jota tiesi edellisessä tallissa Renaultilla käytetyn. Hän ei siis keksinyt mitään itse, vaan vuoti edellisen työnantajansa tietotaitoa. Aikaetu oli muistaakseni mediassa n. 0,6 s kierroksella.
edit: lisättäköön vielä se, että en ole mikään Alonso fanboy johtuen hänen melko hankalan oloisesta persoonastaan. Äijä kyllä saa autosta paljon irti ja on hyvä.....öh...vaikka suustaan nyt sitten.
Lisättäköön minun osaltani taas se, että arvostan Alonson ajotaidot erittäin korkealle, mutta pidän kehittämistaitojen korostamista lähinnä hatereiden tahallisena väärinymmärryksenä. Fernando on hyvä autoon sopeutuja, mikä on vaikea yhdistää hyvään kehittäjään. Mutta kenties Alonson "kehittämistaito" onkin sitä, että hänellä on silmät ja korvat auki sen suhteen mitä muut ovat keksineet, ja hän on kärkäs ehdottamaan niitä?

-Edit- Laitetaan nyt vielä se, että ainut kuski, jonka tiedän oikeasti tuoneen omia konkreettisia aerodynaamisia ehdotuksia joita on myös toteutettu on Heinz-Harald Frenzen. Varikolla oli korin osia merkinnällä "model Frenzen". En tiedä käytettiinkö niitä kisoissa tai aika-ajoissa.
Nico Rosbergillä olisi ollut myös tietotaitoa osallistua aerodynamiikan kehittämiseen - Nico on opiskellut aihetta. En tiedä osallistuiko, tallin henkilöstöllä lienee ollut paljon syvempää tietämystä.
 
Viimeksi muokattu:

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Eli kyse on siis enemmän semantiikasta tuon kehityksen suhteen näkemykseni mukaan. Perusmerkityksestä ollaan samaa mieltä :)

WebSlave: ihan näin yleisen mielenkiinnon vuoksi: miksi sinä kutsut tuota kuljettajien tekemää työtä auton kehitykseen liittyen? Vai onko se ihan vaan puhumista :)
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
-Edit- Laitetaan nyt vielä se, että ainut kuski, jonka tiedän oikeasti tuoneen omia konkreettisia aerodynaamisia ehdotuksia joita on myös toteutettu on Heinz-Harald Frenzen. Varikolla oli korin osia merkinnällä "model Frenzen". En tiedä käytettiinkö niitä kisoissa tai aika-ajoissa.
Nico Rosbergillä olisi ollut myös tietotaitoa osallistua aerodynamiikan kehittämiseen - Nico on opiskellut aihetta. En tiedä osallistuiko, tallin henkilöstöllä lienee ollut paljon syvempää tietämystä.
Ohhoh tuollaisesta en ollutkaan kuullut aiemmin! :eek: Oliko Frentzen siis opiskellut myös aerodynaamiikkaa?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4015
Eli kyse on siis enemmän semantiikasta tuon kehityksen suhteen näkemykseni mukaan. Perusmerkityksestä ollaan samaa mieltä :)

WebSlave: ihan näin yleisen mielenkiinnon vuoksi: miksi sinä kutsut tuota kuljettajien tekemää työtä auton kehitykseen liittyen? Vai onko se ihan vaan puhumista :)
Mitä siihen moottoriin tulee niin maalaisjärkikin sen sanoo että kuskilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että myllystä puuttuu 100hv ja on epäluotettava. Vaikka kuinka ei pitäisi Alonsosta ja tekisi mieli pistää pikkasen siitäkin ongelmasta hänen piikkiin, niin kyllä ne ongelmat löytyy sieltä Japanin päästä.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Mitä siihen moottoriin tulee niin maalaisjärkikin sen sanoo että kuskilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että myllystä puuttuu 100hv ja on epäluotettava. Vaikka kuinka ei pitäisi Alonsosta ja tekisi mieli pistää pikkasen siitäkin ongelmasta hänen piikkiin, niin kyllä ne ongelmat löytyy sieltä Japanin päästä.
Kuinka monta kertaa olen sanonut ettei tehon puute ole kuljettajan vika? Sanon sen nyt vielä kerran: kukaan ei ole väittänytkään, että tehon puute moottorissa on kuljettajan vika. Sen sijaan heillä on oma roolinsa kehitystyössä - mukaanlukien moottorin kehittäminen. Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Yritä nyt jo ymmärtää näiden kahden asian ero - mikäli se maalaisjärkeäsi käyttäen on edes etäisesti mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
WebSlave: ihan näin yleisen mielenkiinnon vuoksi: miksi sinä kutsut tuota kuljettajien tekemää työtä auton kehitykseen liittyen? Vai onko se ihan vaan puhumista :)
Palautteen anto. Insinöörit kehittää ja kuski sitten testaa ja antaa palautetta mitä vaikutusta tehdyillä muutoksilla hänen mielestään oli.

Nykypäivänä lienee telemetrialla suurempi vaikutus muutosten analyysissa kuin kuskien palautteella. Eli kuskin tärkein tehtävä on tasaisten testikierrosten ajo. Palaute on vain lisä. Tämä on siis minun oletukseni, ei jostain luettu fakta.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Asiasta ne ovat, kyllä. Mutta ei kritiikki sinällään auta, kaikki siellä tietävät ilman kuljettajan valitustakin asioiden olevan pahasti pielessä. Nyt tarvitaan kritiikin sijasta korjausehdotuksia. Insinööreillä ja kuljettajilla on erilaista tietoa ja ne täytyisi saada käyttöön. Siinä ei pelkkä valitus auta. Kehityksen hitaudesta voisi päätellä, että sen enempää insinöörit kuin kuljettajatkaan eivät nyt joko osaa tai halua tehdä tätä työtä. Alonsolla ei voi olla kysymys osaamattomuudesta tai kokemattomuudesta. Kun toinen kuljettaja on keltanokka, paine kehittämistyössä on kuljettajien osalta Alonsolla.
Eiköhän Alonso tuo kehitysehdotuksia ja palautteita esille suljettujen ovien takana. Taitavana poliitikkona vain ymmärtää, että Hondan kaltaisen ylimielisen japskiorganisaation herättely vaatii julkista nöyryytystä, koska japanilaisille kasvojen menetys on niin kova juttu. Kyllä minusta yhden maailman suurimmista autonvalmistajista on oltava tarpeeksi paksu nahka ottaa kritiikkiä silloin, kun oma työjälki on näin surkeaa. Suurin ongelmahan on siinä, että Honda ei nöyrry ottamaan vastaan riittävästi ulkopuolista apua vaikka siellä selkeästi ollaan kaulaa myöten nesteessä eikä mitään hajua, miten innovoida niin että tuo tehoero saataisi kiinni. On turha piiloutua sen taakse, että Honda tuli vuoden verran muiden jälkeen mukaan.
 
Ylös