McLaren 2017

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ensin pitäisi saada läpi sääntömuutos, joka tuollaisen nuijimisen sallisi. Ja ennen kuin nuijimisvaiheeseen päästään, pari tallia ja moottorivalmistajaa on jo ilmoittanut, että lähtevät sarjasta, jos muutos toteutetaan. Syntyy huoli autojen riittävyydestä gridissä ja lopulta muuttuu vain vähän.
Kun kilpaileminen halpenee (moottorit halpenee, katsojamäärät kasvaa ja näin ollen rahavirrat talleille lisääntyy) ja suuren yleisön mielenkiinto lisääntyy (markkinoinnin, uusien tekniikkojen- ja palveluiden (www) ja tiukemman kilpailun takia) lähtijöistä ei ole mitään huolta koska tulijoita sarjaan on tuplasti enemmän. Suurellakin mantereella ollaan vihdoin ja viimein herätty asiaan. Ja lopulta lähtijlöidenkin puheet (Mersedes) osottautuvat täydeksi pupuksi koska olisi tyhmää sahata omaa oksaansa ja olla hyödyntämättä maailman suosituimman kilpasarjan näkyvyyttä etelänavalta pohjoisnavalla, varsinkin kun siihen pitää käyttää entistä vähemmän rahaa tallin budjetin muodossa. Ja kun muita vaihtoehtoja ei ole..
Hyviä pointteja kummallakin.

Itse olen kyllä myös sitä mieltä, että kyllä F1-sarjan pitäisi vaan itse tehdä niitä päätöksiä valmistajista välittämättä (tai ainakaan suuremmin välittämättä). On periaatteessa täysin typerää tehdä päätöksiä ja sääntömuutoksia sen perusteella että mitä esimerkiksi Mercedes haluaa, koska mitä jos he joka tapauksessa päättävätkin yhtäkkiä että haluavat vetäytyä sarjasta pois ja panostaa esim. Formula E:hen? Audi ja Porsche tekivät WEC:ssä yhtä yllättävät ja nopeat päätökset ja nyt siellä mietitäänkin että mitä tuolle P1-kategorialle tulee tapahtumaan. Samoin Renault on myös vähän edestakas sahannut tässä sarjassa, ei heistäkään tiedä että jos vaikka vetäytyvätkin taas parin vuoden päästä pois vähäksi aikaa.

Ymmärrän tuon ajattelun ja tahdon hybridien takana, mutta kyllä itsekkin toivottaisin tervetulleeksi yksinkertaisemmat ja ennen kaikkea halvemmat voimayksiköt. Uskoisin että kyllä ihmiset tätä sarjaa katsoisi, vaikkei siellä olisikaan montaa suurta tehdastallia mukana, jos vain sarjasta saadaan mielekäs. Elikkä jos autot pysyvät kuitenkin erittäin nopeina ja nähdään hyvää kilvanajoa.

Edit: Ja jos sarjalla pysyy suuri suosio, niin minäkin uskoisin että myös valmistajiakin kiinnostaa olla mukana markkinointiarvon takia, vaikkei se itse autoissa käytetty tekniikka suoraan palvelisikaan heidän kehityspolkuaan.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1422
Edit: Ja jos sarjalla pysyy suuri suosio, niin minäkin uskoisin että myös valmistajiakin kiinnostaa olla mukana markkinointiarvon takia, vaikkei se itse autoissa käytetty tekniikka suoraan palvelisikaan heidän kehityspolkuaan.
Asia ei ole noin yksinkertainen. Joo, jos autovalmistaja menestyy, vaikka käytössä olisi alkeellista tekniikkaa, onhan sekin hyvä juttu, mutta autovalmistajat ajattelevat toisin. Haluavat menestystä nimenomaan teknologialla, siis uudella. Kaikki asiakkaat ymmärtävät tänä päivänä hybridin perusjutut ja tietysti sähköautot. Siksi joku korkealta kiertävä vapari ei sovi tuohon lainkaan, ja:
ne, jotka noista antiikkimoottoreista eniten pitävät, taitavat olla niitä, joilla ei ole rahaa ostaa ensimmäistäkään uutta autoa:frank:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4400
Näkisin että formula- e ei ole valmistajille todellinen vaihtoehto ennen kuin sähkömoottorien, energiakeräysjärjestelmien, akkujen ja runkojen kehitys vapautetaan kokonaan. Toisin sanoen tallien välille syntyy kilpailua teknologian suhteen joilla myydään valmistajan kansanautoja. Nykyäänhän toi on vain yksityyppiluokka jossa ajetaan täysin samanlaisella kalustolla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Näkisin että formula- e ei ole valmistajille todellinen vaihtoehto ennen kuin sähkömoottorien, energiakeräysjärjestelmien, akkujen ja runkojen kehitys vapautetaan kokonaan. Toisin sanoen tallien välille syntyy kilpailua teknologian suhteen joilla myydään valmistajan kansanautoja. Nykyäänhän toi on vain yksityyppiluokka jossa ajetaan täysin samanlaisella kalustolla.
Ikävä kyllä FIA haluaa muista rataluokista torpata vapaan kilpailun kulujen säästämiseksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4400
Ikävä kyllä FIA haluaa muista rataluokista torpata vapaan kilpailun kulujen säästämiseksi.
Veikkaan että kilpailu vapautetaan jo pelkästään vauhdittaakseen akkuteknologian kehittymistä siviilipuolelle...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hondan tilanteen täytyy olla aika toivoton, jos McLaren haluaa näin kovasti saada asiakas-Renaultit itselleen.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Aika outo päätös Hondalta. Luulisi, että olisi niin iso märkä rätti kasvoille tuo Torolle siirtyminen - kuten toki koko tämä McLaren seikkailu on ollut. Japanilaisten ylpeyden tunteen tuntien, ihmettelen että moiseen lähtisivät, vaan mieluummin vetäytyisivät kokonaan sarjasta pois - jälleen.

Erikoista, kovin erikoista. Mitähän lie kulisseissa touhuttu.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Aika outo päätös Hondalta. Luulisi, että olisi niin iso märkä rätti kasvoille tuo Torolle siirtyminen - kuten toki koko tämä McLaren seikkailu on ollut. Japanilaisten ylpeyden tunteen tuntien, ihmettelen että moiseen lähtisivät, vaan mieluummin vetäytyisivät kokonaan sarjasta pois - jälleen.

Erikoista, kovin erikoista. Mitähän lie kulisseissa touhuttu.
Olen mietiskellyt, voisiko Ron Dennis tulla takaisin formuloihin Toro Rosson kanssa, mutta en usko, että Italiassa toimiva talli houkuttaa Dennistä.

Toinen skenaario, mitä olen pyöritellyt ja jostain muistan myös lukeneeni, olisi väliaikaiskuvio. Renault suostuu toimittamaan moottorit pari vuotta McLarenille -> Toro Rosso saa ilmaiset Hondat -> McLaren saa Renaultit, mutta palaisi tehdastalliksi parin vuoden päästä. Honda saisi kaikessa rauhassa ilman isoja paineita kehittää moottoriaan.

Toro Rossohan on puhtaasti Red Bullin kasvastusalusta, jonka menestys ei ole niin välttämättöntä kuin esim. Force Indialla tai Williamsilla. Uskoisin Red Bullin kiinnostavan yhteistyö, mistä he hyötyvät rahallisesti. Toisaalta haluaisiko Red Bull tukea pahimman kilpailijan moottorin kehitystä tai kompensoiko menestyksen laskun tuoma rahapotin lasku mahdollista Hondan tuomaa rahapanosta ja ilmaisia moottoreita.

Korosta, edelliset oli vain spekulaatiota.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5334
Aika outo päätös Hondalta. Luulisi, että olisi niin iso märkä rätti kasvoille tuo Torolle siirtyminen - kuten toki koko tämä McLaren seikkailu on ollut. Japanilaisten ylpeyden tunteen tuntien, ihmettelen että moiseen lähtisivät, vaan mieluummin vetäytyisivät kokonaan sarjasta pois - jälleen.

Erikoista, kovin erikoista. Mitähän lie kulisseissa touhuttu.
Ehkä Hondalla ollaan niin varmoja että myllyt saadaan rokkaamaan tulevaisuudessa, tuskin jatkaisivat ellei uskoa löytyisi omaan tekemiseen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ehkä Hondalla ollaan niin varmoja että myllyt saadaan rokkaamaan tulevaisuudessa, tuskin jatkaisivat ellei uskoa löytyisi omaan tekemiseen.
Näin se on. Viime kausi oli jo niin hyvä mitä zero size moottorilla oli mahdollista saada ja nyt Mersulta kopioitu konsepti. Viimeistään 2019 ollaan valmiita.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4400
Tämä vahvistaa kaiken täällä spekuloidun. Uskomatonta että Hondan toiminta on ollut noinkin epäammattimaista ja kysymys oli jo heidän 3. kaudestaan! Ei ihme että homma ei toiminut koska ihmisiä kierrätettiin projektissa aivan kuten jossain oppilaitoksessa, uudet sisään joka vuosi kuten moottoritoiminnasta vastaa johtaja Skyllä viimevuonna totesi.

Aatelkaa että vuonna 2017 pääsee käymään näin ja että projektissa on ihmisiä joiden kielitaito on puutteellinen?


Lopulta Hondan moottorit saapuvat Britanniaan Japanista, mutta ongelmat alkavat välittömästi. Piirustukset eivät ole osuneet yhteen, joten voimayksikön kiinnityspalat eivät sovi yhteen autoon rakennetun vaihdelaatikon kanssa. Dokumentissa japanilaisinsinöörit alkavat hiljaa selvittää asiaa, ja tunnelma McLarenin väen keskuudessa muuttuu hermostuneeksi. Kommunikaatiota vaikeuttaa myös kieli- ja kulttuurimuuri.


Lopulta koittaa hetki, jolloin autoon kiinnitetty moottori käynnistetään ensimmäistä kertaa. Japanilaiset häärivät sitä ennen pitkään auton ympärillä McLarenin työntekijöiden odotellessa aitojen takana. Honda huomaa ongelmia ja pyytää Japanista uuden ohjelmistopäivityksen. Sekään ei auta, vaan etäkäynnistäessä kuuluu vain hiljainen naksahdus. Tehtaalle laskeutuu jäätävä hiljaisuus.
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/uusi-mclaren-dokumentti-vie-kamerat-f1-tiimin-ytimeen-sarjassa-surkuhupaisa-kohtaus-hondan-moottorista/6808014#gs.y7OwjG4
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Mielenkiintoinen Ossi Oikarisen analyysi MTV3:lla, jossa tutkailevat suoranopeuksia tämän vuoden Bahraininista ja vertailevat niitä viimevuotisiin. Kun McLarenin suoranopeudet oli edelleenkin ihan surkeat ja Toro Rossotkin meni Hondan moottoreilla selvästi lujempaa, Oikarinen pohti että onkohan vika ollutkaan niin paljon Alonson parjaamassa Honda-moottorissa vai myös suurelta osin siinä että McLaren on rakentanut auton jossa on niin paljon downforcea että se ei kulje suorilla mihinkään. GP2 engine?

Linkki juttuun: https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/mclarenin-vaitteilta-pohja-pois-syy-heikkoon-suoravauhtiin-ei-ollutkaan-hondassa/6849982#gs.YVBYG0k
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mielenkiintoinen Ossi Oikarisen analyysi MTV3:lla, jossa tutkailevat suoranopeuksia tämän vuoden Bahraininista ja vertailevat niitä viimevuotisiin. Kun McLarenin suoranopeudet oli edelleenkin ihan surkeat ja Toro Rossotkin meni Hondan moottoreilla selvästi lujempaa, Oikarinen pohti että onkohan vika ollutkaan niin paljon Alonson parjaamassa Honda-moottorissa vai myös suurelta osin siinä että McLaren on rakentanut auton jossa on niin paljon downforcea että se ei kulje suorilla mihinkään. GP2 engine?

Linkki juttuun: https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/mclarenin-vaitteilta-pohja-pois-syy-heikkoon-suoravauhtiin-ei-ollutkaan-hondassa/6849982#gs.YVBYG0k
Näinhän se menee. Nyt kun on vertailukohta, niin McLaren ei pääse piiloon minkään tekosyyn taakse. Fakta on se, että auto on hirvittävän paljon hitaampi kuin Red Bull. Niin paljon hitaampi ettei tuollaista eroa oteta hetkessä kiinni millään. Jos McLarenilla on yleensäkään rahkeita moiseen. Jos oikeasti miettii, niin Mäkkärillä on viimeksi taisteltu voitoista vuonna 2012. Se oli kauan sitten. Sitä jotenkin olettaa, että se on pysynyt yhtenä huipputiimeistä koko tämän ajan, mutta voiko tällaista oletusta sittenkään tehdä? Ja nyt kun Hondan rahallinen tuki on poissa, niin pystyykö McLaren oikeasti haastamaan isot tehdastallit vai käykö tässä kuin Williamsille aikanaan?
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
McLarenilla on ehkä enemmän taloudellista selkärankaa kuin Williamsilla aikanaan oli, mutta urheilullisesti näyttäisi kyllä olevan pelottavan paljon Williamsin tiellä. Ymmärrän kyllä turhautumisen Hondan jatkuviin ongelmiin erityisesti luotettavuuden kanssa, mutta minä olen edelleen sitä mieltä että McLarenilla tehtiin hirvittävä virhe kun hyppäsivät Hondan tehdastiimin paikalta Renaultin asiakastiimiksi. Tuon siirron olisi ymmärtänyt paremmin jos Renaultin suorituskyky olisi Mersun luokkaa mutta Renaultin moottorin suorituskyky tiedettiin jo heikoksi ja nyt joutuvat vielä maksamaan niistä, niin ei tuossa siirrossa minusta mitään järkeä ollut. Mutta toisaalta se hyvä asia tässä siirrossa on että nyt Mclarenilta tosiaan on tosiaan yksi iso piilopaikka poissa kun eivät pysty enää piiloutumaan Hondan heikon suorituskyvyn taakse, ja heillä on Renaultin tehdastiimissä ja Red Bullissa suorat vertailukohdat, niin ehkä he joutuvat oikeasti miettimään onko auton suunnittelussa tehty asioita oikein. Sieltä voi alkaa uusi nousu jos osataan tehdä oikeat johtopäätökset ja sen jälkeen oikeat päätökset.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Reilu-Ronin olisi kannattanut myydä tiimi mersulle.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Sitä niittää mitä kylvää. Boullierille ennustan pikapotkuja, koska joku pitää Honda-kortin käyttämisen jälkeen saada pikaisesti vastuuseen.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
McLaren on tallipisteissä kolmantena ja Red Bullia edellä. Ja Alonso kuskeista neljäntenä.
Aattelitko tilanteen jatkuvan kuinka pitkään, kun Q2 tekee aika-ajoissa tiukkaa? Lisäksi Australian piti olla huonoin rata ja sieltä tuli hyvät pisteet. Tänäänkin tuli pisteitä joo, mutta "paras runko, huono moottori" -puheet loppuivat samalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös